Gå til innhold

Foreldre som legger seg borti alt som har med sitt barnebarn å gjør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo ikke bare tull. Du er heldig som har foreldre som er så "på" til tross for at de bor så langt unna. Besteforeldre som i dag er i 50-60-årene er generelt ekstremt opptatt av å realisere seg selv.

Anonymkode: 79b73...9e3

Jeg kommenterte på en påstand om at barna ikke får forhold til besteforeldre som bor langt fra dem. Ikke besteforeldrenegenerasjonen generelt. Du får lese innleggene du kommenterer på. 

Anonymkode: 8a4fb...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kommenterte på en påstand om at barna ikke får forhold til besteforeldre som bor langt fra dem. Ikke besteforeldrenegenerasjonen generelt. Du får lese innleggene du kommenterer på. 

Anonymkode: 8a4fb...2d4

På generelt grunnlag, så er det lav sannsynlighet for forhold til besteforeldre som bor langt unna.

Forstår du bedre nå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Krenka? Faen, finns jo ikke mer lettkrenka folk i Norge enn de som er boomere og Gen X. De går jo i eksistensiell krise over at dagens småbarnsforeldre gjør ting annerledes i dag.

Krenka ja,du leste riktig. 

Anonymkode: 276ba...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Er jo litt enig i 80/90 talls stilen. Nå dikkedarer vi alt for mye med barna og de er mye mer uoppdragne, er frekke og svarer tilbake og diskuterer framfor å høre etter

Det er snakk om en BABY!!

Anonymkode: e7203...da7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna dine får ikke særlig til forhold til besteforeldre som bor langt unna.

For noe tull

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke bare tull. Du er heldig som har foreldre som er så "på" til tross for at de bor så langt unna. Besteforeldre som i dag er i 50-60-årene er generelt ekstremt opptatt av å realisere seg selv.

Jo det er bare tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun nå skal være der i en uke, kan du ikke ta henne med ut av huset/rommet en tur en gang far til baby er hjemme, og baby sover, og fortelle henne hvordan det hun gjør påvirker deg? 

Si ifra om at dette er ditt barn, og du gjør ting slik du mener er best. Du er åpen for råd, dersom du faktisk trenger dem, men at det at hun kommenterer det dere gjør som fungerer for dere, det gjør deg bare utrygg og usikker. 
Hvis hun vil ha et nært forhold til barnebarnet, så må hun jo fortsette å ha et godt forhold til deg. Og om du føler det er slitsomt å ha henne i hus med baby. (Og også føler hun gjør ting du ikke ønsker.) Så vil du automatisk begrense hennes kontakt med baby. 
Ikke for å straffe henne, men for å beskytte deg selv og barnet ditt. 
For da er hun ikke lenger en ressurs, men en utrygghet.

Nå skal det sies at når hun bor såpass langt unna, så vil nok ikke tiden hun tilbringer med baby nå egentlig utgjøre så mye på sikt. 
De kan fint få et godt forhold senere, når barnet blir større og hun kan ha friere tøyler, selv om du begrenser tiden de får sammen nå.

Så min anbefaling er å prate med henne, og så begrense hennes tid sammen med dere til noe som ikke er skadelig for deg. 
Spør om hun kan hjelpe deg med ting i huset, istedenfor å "hjelpe" med baby. Det vil antagelig avlaste deg mye mer. 

Anonymkode: 3f7c9...0c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

På generelt grunnlag, så er det lav sannsynlighet for forhold til besteforeldre som bor langt unna.

Forstår du bedre nå?!

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg hadde like godt forhold til mine besteforeldre som bodde på andre siden av landet som til de som bodde i samme by. Samme med mine barn nå. 

Anonymkode: 80e65...0cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 23.25):

For tre måneder siden fødte jeg vår sønn, jeg og samboeren min elsker han så mye ❤️vi koser oss sånn i baby bobla og ting har gått overraskende fint så langt (bank i bordet ❤️). Denne uka har min mor vært på besøk, å gud hjelpes noe så slitsomt… jeg føler jeg hele tiden får kommenterer «matet du ikke babyen akkurat» «skal du amme nå igjen» «er han ikke mett snart?»… jeg kjenner det sårer så innmari, da alt jeg ønsker er å få et godt å sterkt bånd til min sønn ❤️ på kveldene sovner han ofte i armene mine å kan ligge der en stund noe som jeg syns er så koselig! Da sier hun «blir du ikke lei?» «er det bra for babyen å ligge sånn?»… samme når babyen satt i vippestolen og han begynte å gråte litt så løfter jeg han opp, så sier hun «han har bare godt av å gråte litt». Jeg blir så irritert! 
Tidligere i dag gikk jeg ned i kjelleren mens babyen sov for å trene litt, da skulle min mor passe på og jeg vet han ikke sover i mer enn ca 30 min av gangen så jeg timet det slik. Når jeg da kommer opp ser jeg at min mor prøver å stappe smukken inn i munnen på baby når baby egentlig er sulten. Hun tar smukken og rikker den hardt frem og tilbake i munnen på baby.., jeg er ikke kresen eller sær på hvem som kan komme på besøk eller å bære baby, og min onkel og tante er ofte på besøk noe jeg synes er så koselig. De koser med babyen og går rundt å bærer henne i armene slik at hun kan se over skuldrene. Mens min mor hun bærer han med magen ned og min baby begynner å gråte med en gang, han liker det ikke å det prøvde jeg å si, men da sier hun, det må han venne seg til?! 
Jeg kjenner hodet eksploderer… hun sier også «å ja gjør du sånn, jeg gjorde ikke sånn», dette gjør meg så usikker selv om alt har fungert så fint… måtte bare lufte litt… er det andre som også har det sånn? Hun skal bare være her en uke, men huff kjenner det blir litt mye, selv om jeg skjønner at hun vil gjøre/være mest mulig med barnebarnet siden hun bor så langt bort. Det blir bare så feil å si sånne ting… alt jeg vil her i verden er å få et sunt og godt forhold til min sønn noe som jeg aldri har hatt til min mor… kan ikke huske hun har gitt meg en klem eller sagt at hun er glad i meg noen gang… ble mye nå men huff… 

Jeg vil jo at min sønn skal ha et godt forhold til sin bestemor, men hun gjør det fryktelig vanskelig… jeg har bare lyst til å eksplodere å la vær å ha kontakt (mange andre ting også ikke bare det som nevnes ovenfor). Hun legger seg også borti alt som har med dåpen å gjøre, jeg sa jeg skulle bestille en del pynt fra Temu så sier hun «hæææ det er jo dåp? Skal du ikke koste på noe litt mer?»… jeg skjønner hva hun mener, men mye av pynten fra Temu er jo veldig fin. Kjente bare det kokte litt… 

Anonymkode: 0a4fc...d88

Må du bestemme deg for om det er sønn eller datter. Datter når din tante og onkel er der men sønn når det kommer til din mor- Du skriver bærer henne og skriver hun.

Temu er ræl

Anonymkode: e3975...763

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.19):

Evt så jobber dem?🤷‍♀️

Anonymkode: e756b...ce1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å ta imot råd fra foreldrene dine blir det litt som å sette sammen et komplisert møbel uten å åpne bruksanvisningen. Lykke til. 

Anonymkode: 55184...bc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må du bestemme deg for om det er sønn eller datter. Datter når din tante og onkel er der men sønn når det kommer til din mor- Du skriver bærer henne og skriver hun.

Temu er ræl

Hvordan tenker du at kjønnet er relevant for problemstillingen?

Anonymkode: b1dc8...599

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.07):

Typisk småbarnsforeldre å være så krenka. Kan dere ikke bare svare med et SMIL at "jeg prøver meg fram hva som funker for meg og mitt barn". ?

Ikke gjør forholdet til besteforeldrene vanskelig,inkluder og la de være en del av dette. 

Anonymkode: 276ba...4be

Det burde være helt overflødig å måtte si med eller uten smil, kan ikke besteforeldre bare snurpe igjen, og heller komme med råd dersom de blir spurt?

Jeg er selv snart 50, og priser meg lykkelig over at mine foreldre ikke blandet seg i hvor ofte jeg ammet babyen eller hvordan jeg gjorde ting. 

Anonymkode: 7b224...b11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å prøve å overse det meste. Det er du og barnefar som bestemmer. Jeg ville ha prøvd å ta det med et smil og si at det er andre tider nå. Hun mener det godt. Jeg hadde en nabodame som var sånn, men hun mente det jo godt, selv om det var irriterende. 

Tenk på at hun bor langt bort og tråkker ikke ned dørstokken hos dere. Det kunne vært verre. 

Ville ikke gjort så mye ut av det, i hvert fall ikke hvis hun er typen som kan bli blodig fornærmet. 

Man tenkte annerledes før. Så sant det ikke er snakk om potensielt farlige situasjoner, som holdning til sikring i bil eller lignende, så la det gå, er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 23.33):

Hun burde vite bedre enn dette❤️du har rett til å ha din egen foreldrestil, ingen andre vet hva som er best for din baby og situasjonen deres enn DEG. Jeg hadde tatt det opp. «Mamma jeg vet du mener det godt men ønsker ikke sånne kommentarer. La meg styre dette her selv ettersom dette er min situasjon»

Anonymkode: 61265...ada

Hvordan kan en nyblivende mor vite hva som er hennes forelderstil? 

Anonymkode: 1857a...c5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du ikke gidder å ta imot råd fra foreldrene dine blir det litt som å sette sammen et komplisert møbel uten å åpne bruksanvisningen. Lykke til. 

Hva om bruksanvisningen er gammel og utdatert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan en nyblivende mor vite hva som er hennes forelderstil? 

Anonymkode: 1857a...c5f

Man følger magefølelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg hadde tatt imot råd fra dem som var i mine foreldres generasjon da jeg fikk barn for 25 år siden, så skulle babyen ammes kun hver fjerde time og få gråte seg i søvn. De kunne gjerne plasseres alene i lekegrind mye av tiden. Bilstol var noe tull og i hvert fall å vende den bakover.

Nå var heldigvis ikke mine foreldre slik, men jeg har venninner som måtte hanskes med slike “råd”.

Anonymkode: 7b224...b11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva om bruksanvisningen er gammel og utdatert. 

Hva om den ikke er det? 

Feks gi setet ditt til pensjonister på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan tenker du at kjønnet er relevant for problemstillingen?

Tenker at det ikke er noen rot i virkeligheten når TS ikke skriver sammenhengende, om du ikke vet om du har sønn eller datter så tenker jeg det er jeg kjeder meg tråd. Er det en reell problemstilling så klarer du fortelle historien som den er og ikke skrive han/hun/henne om hverandre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...