Gå til innhold

Virkelig, NRK? Seljar?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

IMG_7437.thumb.png.d63ecd69e4ae4d4f5121ade2af729fcd.png

Skjermdump fra nrk.no.

Man kan si ein seljar, men det er IKKE et verb også! 

Anonymkode: 0bc21...3f9

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan da ikke bokmål, så å tro de kan nynorsk er jo en utopi..

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

De kan da ikke bokmål, så å tro de kan nynorsk er jo en utopi..

Jeg vet du har rett, men denne var så grov at jeg faktisk ble litt sjokkert! 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart dei ikkje skreiv "vennane" også..:flau:

Anonymkode: 74e56...9c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagens "journalister" kan jo ikke skrive. Overskrifter og bildetekster er enda verre enn de faktiske sakene, så antar det er utbredt å ha aldeles ufaglærte til å bidra der.

Anonymkode: 1e449...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greia med praksisen i media er vel at de skal praktisere begge målformer. Rart de ikke blir korrigert raskere.

Det som plager meg mest er folk som har bokmålsbaset dialekt og fremdeles praktiserer det som en full 17-åring. De er det mange av.

Anonymkode: acc14...5d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Rart dei ikkje skreiv "vennane" også..:flau:

Kvisleis gjeng det med vennane dine?

Anonymkode: 64b93...50d

AnonymBruker
Skrevet

Synst det er så masse rart i NRK, språkleg sett. Veit nokon om NRK har ei eiga e-postadresse som vi kan sende inn tips/råd/klager om språklege bommertar til? 

Anonymkode: 0b292...051

AnonymBruker
Skrevet

"Henne"

Anonymkode: 62000...43d

AnonymBruker
Skrevet

No har dei bytt til "sel" og "vennane". Trur "vennane" er lov, men likar betre "venene".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

😂😂 Nokon har teke språksjekk, for no er det endra, eller så var det eit vakent menneske som brukte KG. Eg forstod i fleire sekund ikkje kva overskrifta forsøkte å formidle. "Seljar inn, kva då seljar inn????" 

Anonymkode: ee682...79c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

No har dei bytt til "sel" og "vennane". Trur "vennane" er lov, men likar betre "venene".

Vennane ser ut som tullenynorsk. Det skrives med én n og e i flertall som du sier: venene (selv foretrekker jeg vinene, eller vinerne som på landsmål)

Anonymkode: c62ff...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til det flere ganger, at nynorsken deres er full av feil. I tillegg en blanding av konservativt og radikalt språk. Jeg er opprinnelig nynorskbruker selv, men synes deres nynorsk er vanskelig å lese. 

Anonymkode: b2cc9...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De tror A- ending og ane- ending er oppskriften på å endre bokmål til nynorsk, tror jeg. 

Anonymkode: 3b950...07c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De tror A- ending og ane- ending er oppskriften på å endre bokmål til nynorsk, tror jeg. 

Anonymkode: 3b950...07c

Ja, det ser veldig påtatt ut! 😅

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dagens "journalister" kan jo ikke skrive. Overskrifter og bildetekster er enda verre enn de faktiske sakene, så antar det er utbredt å ha aldeles ufaglærte til å bidra der.

Anonymkode: 1e449...506

Det er ikke bedre med de faglærte angående språk, journalistlinjen går mest på å innprente sosialistisk tangegang i artiklene deres.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvisleis gjeng det med vennane dine?

Anonymkode: 

Korleis går det med vennene dine?   Slik skriv vi det på min dialekt. 

AnonymBruker
Skrevet
HemmeligSpion skrev (56 minutter siden):

Det er ikke bedre med de faglærte angående språk, journalistlinjen går mest på å innprente sosialistisk tangegang i artiklene deres.

Rettskriving inngår ikke i journalistutdanningen, det gjør heller ikke opplæring i sosialistisk tankegang. Så vet du det.

Hilsen journalist

Anonymkode: fe726...c6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sommervikar for NRK Nyheter, og kan fortelle at journalistene som skriver på nynorsk, som regel er folk med dialekt som aldri hadde nynorsk som annet enn sidemål.

De bruker wordify.no og https://vgs.olafros.com/oversett.html for å oversette bokmålstekstene sine til nynorsk. Men de sidene forstår ikke kontekst, så da får man feil som at selger blir seljar, ikke sel.

Denne journalisten har nok bare skrevet inn "Selger inn de single vennene sine". Hadde han/hun skrevet "hun selger inn de single vennene sine" hadde hun fått riktig verbbøying.

Anonymkode: 4d8f3...f31

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...