Tuppeli Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Jeg er 8+6 på vei og er så sykt svimmel. Så fort jeg reiser meg og begynner og gjøre noe, føler jeg at jeg skal gå i bakken. Har en hund, og klarer ikke gå lengre turer ettersom jeg holder på og svime av flere ganger ila turen. Er det noe som kan hjelpe mot denne svimlingen? Går det over? Når? Sover også minimalt. Ca 3t usammenhengende hver natt. Gikk på sovemedisin før jeg ble gravid, og gjort i mange år siden jeg har en søvnforstyrrelse som gjør at jeg ikke sover. Merker jeg begynner og bli så sliten, og føler jo ikke jeg får mye glede av graviditeten for øyeblikket (jeg gleder meg til ungen kommer altså 🥰). Legen er ganske ubrukelig på området, så ingen hjelp og få der 😮💨 Er snart 34år og førstegangs gravid, om det har noe og si? 🫣
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Legene er ofte ubrukelige på dette med graviditet. Min erfaring også. Anbefaler å kontakte helsestasjon og heller få jordmor til å følge deg opp. De kan ta.blodprøver og annet og hjelpe deg. Jeg har noe lavt blodtrykk og blir også svimmel under graviditet. Det kan også være du trenger å ta tilskudd av for eksempel jern. Anonymkode: d2d1c...149
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Sliter veldig med ortostatisk blodtrykksfall i graviditeten, med en gang jeg står lenge, hver gang jeg reiser meg etc så svartner det og jeg føler jeg skal besvime. Veldig slitsomt! Jeg synes det hjelper litt med støttestrømper Og sørg for å drikke nok! Angående søvn: har du prøvd kiwitrikset? Det høres banalt ut - men jeg gikk også på to ulike sovemedisiner før svangerskapet og slet veldig da jeg måtte slutte. Men så på tiktok dette med kiwi, testet det ut og jeg sover sykt mye bedre! Det er sikkert placeboeffekt da, men det er jo også en effekt 😄😄 whatever works🤷🏽♀️ Spiser to kiwi om kvelden før jeg legger meg. Verdt å prøve alle fall, det skader jo ikke! Jeg syns det funker. Anonymkode: f36ec...cca
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Har hatt det likens, når jeg reiser meg etc. Lavt blodtrykk og jernmangel har nok bidratt.. Anonymkode: 138ad...2d9
Fame Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars (endret) Sliter med det samme. Har lavt blodtrykk i graviditeten og ferritin-nivået mitt er på 14. Sliter veldig når jeg må stå lenge Endret 14. mars av Fame
Ny Bruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Er nok jernmangel. Og søvnmangel. Forstår ikke hvordan man kan funke med kun 3 timers søvn hver dag... Ta tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Pass på å ikke reise deg brått. Unngå fysisk aktivitet som er anstrengende. Jeg gikk over til sittende jobb under graviditeten. Jobber som lærer, så begynte å sitte på høgstol da jeg ikke klarer å stå i 60 min. Jernverdi ligger på 7 og normal referanseverdi er 30-200 for kvinner. 28 uker gravid. Legen ser ike grunn til sykemelding, så jeg prøver bare å være så passiv som jeg kan. Anonymkode: d63f3...313
Tuppeli Skrevet 14. mars Forfatter #8 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legene er ofte ubrukelige på dette med graviditet. Min erfaring også. Anbefaler å kontakte helsestasjon og heller få jordmor til å følge deg opp. De kan ta.blodprøver og annet og hjelpe deg. Jeg har noe lavt blodtrykk og blir også svimmel under graviditet. Det kan også være du trenger å ta tilskudd av for eksempel jern. Anonymkode: d2d1c...149 Var hos jordmor i går, men fikk forsåvidt bare beskjed om at aaaalt var normalt 🫣 og at jeg skulle inn igjen i uke 24/26 (som er til sommeren) 🫣 Jeg er kronisk lav på jern, så trenger nok tilskudd 🫣 men skulle jo tro jeg var imun der, siden jeg ofte ligger på 3-13😅 Blir så sykt dårlig i magen av jern, så prøver og unngå det mest mulig 🫣
Tuppeli Skrevet 14. mars Forfatter #9 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hatt det likens, når jeg reiser meg etc. Lavt blodtrykk og jernmangel har nok bidratt.. Anonymkode: 138ad...2d9 Fame skrev (1 time siden): Sliter med det samme. Har lavt blodtrykk i graviditeten og ferritin-nivået mitt er på 14. Sliter veldig når jeg må stå lenge Ny Bruker skrev (1 time siden): Er nok jernmangel. Og søvnmangel. Forstår ikke hvordan man kan funke med kun 3 timers søvn hver dag... Ta tilskudd. Eeh nei og fungere på 3t er ikke bare bare 😅 har "heldigvis" noen års prøving og erfaring, så lært litt hvordan og gjøre ting 🫣 men man er totalt ferdig 😴 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pass på å ikke reise deg brått. Unngå fysisk aktivitet som er anstrengende. Jeg gikk over til sittende jobb under graviditeten. Jobber som lærer, så begynte å sitte på høgstol da jeg ikke klarer å stå i 60 min. Jernverdi ligger på 7 og normal referanseverdi er 30-200 for kvinner. 28 uker gravid. Legen ser ike grunn til sykemelding, så jeg prøver bare å være så passiv som jeg kan. Anonymkode: d63f3...313 Svarer mange på en gang her, da det går i det samme 🤭 men ja, Jeg er kronisk lav på jern, så trenger nok tilskudd 🫣 men skulle jo tro jeg var imun mot svimmelhet der, siden jeg ofte ligger på 3-13, og gjort det i over 20år😅 Blir så sykt dårlig i magen av jern, så prøver og unngå det mest mulig 🫣
Tuppeli Skrevet 14. mars Forfatter #10 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sliter veldig med ortostatisk blodtrykksfall i graviditeten, med en gang jeg står lenge, hver gang jeg reiser meg etc så svartner det og jeg føler jeg skal besvime. Veldig slitsomt! Jeg synes det hjelper litt med støttestrømper Og sørg for å drikke nok! Angående søvn: har du prøvd kiwitrikset? Det høres banalt ut - men jeg gikk også på to ulike sovemedisiner før svangerskapet og slet veldig da jeg måtte slutte. Men så på tiktok dette med kiwi, testet det ut og jeg sover sykt mye bedre! Det er sikkert placeboeffekt da, men det er jo også en effekt 😄😄 whatever works🤷🏽♀️ Spiser to kiwi om kvelden før jeg legger meg. Verdt å prøve alle fall, det skader jo ikke! Jeg syns det funker. Anonymkode: f36ec...cca Ooh støttestrømper skal jeg prøve, tusen takk 🤗❤️ må ærlig innrømme at jeg sliter litt med og få i meg over 1,5l med drikke - for må jo tisse hele natta i såfall, noe som gjør at jeg iallefall ikke får sove🫣🤣 Kiwi trikset har jeg ikke hørt om engang 😱 det skal jeg jaggu kjøpe inn og prøve 🤭 placebo eller ei - hva fanken som funker, så er jeg happy 🤭🤣 trenger noe etterlengtet søvn snart 🤭 vært over 3 tøffe uker med minimalt med søvn og masse abstinenser pga akutt slutting på mange smertestillende😣
Fame Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars Tuppeli skrev (42 minutter siden): Eeh nei og fungere på 3t er ikke bare bare 😅 har "heldigvis" noen års prøving og erfaring, så lært litt hvordan og gjøre ting 🫣 men man er totalt ferdig 😴 Svarer mange på en gang her, da det går i det samme 🤭 men ja, Jeg er kronisk lav på jern, så trenger nok tilskudd 🫣 men skulle jo tro jeg var imun mot svimmelhet der, siden jeg ofte ligger på 3-13, og gjort det i over 20år😅 Blir så sykt dårlig i magen av jern, så prøver og unngå det mest mulig 🫣 Jeg har også kronisk lavt jernlager. Alltid hatt. Fått beskjed av jordmor av at jeg må ta 60 mg jern fra uke 18, jeg er i uke 17 nå. Jeg tok det sist, og merket ingenting på magen. Men da ba jeg apoteket om den mest magevennlige typen de hadde husker ikke hva den heter
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars Du bør ta jern selvom du blir dårlig i magen av det. Det er viktig for utviklingen av fosteret og ikke minst for at du skal fungere best mulig. Er selv gravid og må ta tilskudd som gjør meg så hard i magen at jeg gråter av ubehag når jeg går på do. Likevel må jeg ta det for lilles skyld. Anonymkode: da735...223
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Skrevet 15. mars Du må ta jern. Legen anbefaler det. Ikke så kult å svimme av under fødselen og måtte ha blodoverføring. Snakker av erfaring. Jeg tok 60 mg fra uke 10, økte nå til 120 mg fra uke 28 da verdiene fortsetter å gå ned. Gjør det legen sier. Det er vanskelig å korrigere kun med kosthold. Anonymkode: d63f3...313
Tuppeli Skrevet 16. mars Forfatter #14 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du må ta jern. Legen anbefaler det. Ikke så kult å svimme av under fødselen og måtte ha blodoverføring. Snakker av erfaring. Jeg tok 60 mg fra uke 10, økte nå til 120 mg fra uke 28 da verdiene fortsetter å gå ned. Gjør det legen sier. Det er vanskelig å korrigere kun med kosthold. Anonymkode: d63f3...313 Utrolig nok har ikke legen anbefalt det 😅 over 3uker siden jeg tok blodprøve, og ikke et eneste svar fra resultatet (og var nede i 14 på feritin for 2mnd siden). Problemet er at jeg flyr opp og ned, om jeg tar di eller ei 🤷♀️ har slitt med og ta jern siden jeg var ung, og i samråd med tidligere lege prøvde vi mye forskjellig da jeg reagerer slik på det. Men jeg tar gravid piller som har masse vitaminer i seg (ink jern), så noe må jeg da få i meg 🤷♀️ jordmor nevnte også forsåvidt bare D vitamin og jod som veldog viktig - og forklarte henne greia mi med jern problemer og mangel 😊 AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.35): Du bør ta jern selvom du blir dårlig i magen av det. Det er viktig for utviklingen av fosteret og ikke minst for at du skal fungere best mulig. Er selv gravid og må ta tilskudd som gjør meg så hard i magen at jeg gråter av ubehag når jeg går på do. Likevel må jeg ta det for lilles skyld. Anonymkode: da735...223 Er litt mer enn "bare vond i magen" da 😅 som du leser over her har jeg tålt det dårlig siden ungdomsårene 😊 er pga endometriose at jeg sliter sånn med jernlagetet, da jeg har siden ung alder hatt kraftige blødninger. Men tar gravid piller som har jern i mix'en, så burde få i meg noe 😊
Ny Bruker Skrevet 16. mars #15 Skrevet 16. mars Det kan hjelpe naturlig at du ikke skal ha mensen/blødninger i ca. ett år. Du mister ikke jern da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå