AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Hei, vi får snart et til barn og begge barna våre vil ha to års aldersforskjell. Første barnet vårt var det de kaller high need baby og selv om barnet ikke er så voldsomt hig need i dag er hun likevel veldig på meg som mamma, og foretrekker meg til bading, bleieskift og lek osv. det blir mye grining hvis faren må gjøre disse tingene når jeg er i huset. Derfor lurer jeg på hvordan dette vil se ut når jeg har den nyfødte og skal få til amming, legging og alt som følger med når to åringen så sårt vil være med meg til enhver tid. Jeg blir vel veldig opptatt med den nyfødte de første ukene og må passe på dupper og amming osv. da er det ikke så lett å måtte følge etter alt toåringen foretrekker. Hva er deres erfaringer rundt dette når dere fikk et til barn? Hvordan så de første ukene ut og gikk det fint når faren tok over mye av ansvaret for to åringen de første ukene? Anonymkode: 83d72...149
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei, vi får snart et til barn og begge barna våre vil ha to års aldersforskjell. Første barnet vårt var det de kaller high need baby og selv om barnet ikke er så voldsomt hig need i dag er hun likevel veldig på meg som mamma, og foretrekker meg til bading, bleieskift og lek osv. det blir mye grining hvis faren må gjøre disse tingene når jeg er i huset. Derfor lurer jeg på hvordan dette vil se ut når jeg har den nyfødte og skal få til amming, legging og alt som følger med når to åringen så sårt vil være med meg til enhver tid. Jeg blir vel veldig opptatt med den nyfødte de første ukene og må passe på dupper og amming osv. da er det ikke så lett å måtte følge etter alt toåringen foretrekker. Hva er deres erfaringer rundt dette når dere fikk et til barn? Hvordan så de første ukene ut og gikk det fint når faren tok over mye av ansvaret for to åringen de første ukene? Anonymkode: 83d72...149 Begge barna vil ha to års aldersforskjell...? Eh ja... Hvis den eldste er to år eldre enn den yngste, så vil jo automatisk den yngste være to år yngre enn den eldste. Hvilke andre alternativer finnes det? Eller har dere enda et barn som ikke nevnes? Som da evt er fire år, så det blir 0, 2 og 4 🤔. Jeg har en på snart to og tvillinger på to måneder og vi deler på ansvaret. For å unngå sjalusi så tilbringer jeg veldig mye tid med han på nesten to, når jeg ikke ammer. Anonymkode: 3bb35...b33 10
Vext Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Vi var i samme situasjon. Min eldste var veldig mammadalt helt til baby kom. Da hadde hun ikke så mye annet valg enn å ta til takke med faren. Det var sårt for oss begge og hun gråt etter meg de første gangene. Vær forberedt på at det kommer til å gjøre vondt, men det er sunt med litt løsrivelse (såfremt faren takler det fint og stiller opp for eldste). Babyen fortjener at du gir deg selv litt hen til den den første tiden. Bæresjal/bæresele er gull. Prøv å inkludere den eldste og ta deg av legging når du kan, så får far trille vogn eller bysse babyen. Nå er yngste snart ett år og det er en mye bedre balanse her i huset. Min eldste har ingen preferanser, men har vent seg til at mamma eller pappa kan gjøre alt. Og når babyen er litt eldre, kan du begynne å la far passe noen timer, slik at du kan få litt kvalitetstid med eldstemann. Lykke til ❤️ Husk at det kan være hjerteskjærende å se barnet sitt tvinges til å bli stor, men det er en helt naturlig del av livet og de vokser enormt på det. Og de får muligheten til å føle seg flinke og hjelpsomme med babyen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars Stå i det. Dere vet ungen ikke lider. Så enkelt og så vanskelig. Anonymkode: 5c9cc...113 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Begge barna vil ha to års aldersforskjell...? Eh ja... Hvis den eldste er to år eldre enn den yngste, så vil jo automatisk den yngste være to år yngre enn den eldste. Hvilke andre alternativer finnes det? Eller har dere enda et barn som ikke nevnes? Som da evt er fire år, så det blir 0, 2 og 4 🤔. Jeg har en på snart to og tvillinger på to måneder og vi deler på ansvaret. For å unngå sjalusi så tilbringer jeg veldig mye tid med han på nesten to, når jeg ikke ammer. Anonymkode: 3bb35...b33 TS « Barna får to års aldersforskjell når neste kommer» er det bedre? Anonymkode: 83d72...149
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Det er lurt å venne toåringen til at pappa gjør en del av disse tingene FØR babyen kommer, selv om det er upopulært. Så slipper toåringen to store endringer på én gang. Husk at det er dere som bestemmer. Toåringen lider ingen nød av at pappa bader, skifter bleie og leker med hen - tvert imot. Anonymkode: 8ede5...2aa 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, vi får snart et til barn og begge barna våre vil ha to års aldersforskjell. Første barnet vårt var det de kaller high need baby og selv om barnet ikke er så voldsomt hig need i dag er hun likevel veldig på meg som mamma, og foretrekker meg til bading, bleieskift og lek osv. det blir mye grining hvis faren må gjøre disse tingene når jeg er i huset. Derfor lurer jeg på hvordan dette vil se ut når jeg har den nyfødte og skal få til amming, legging og alt som følger med når to åringen så sårt vil være med meg til enhver tid. Jeg blir vel veldig opptatt med den nyfødte de første ukene og må passe på dupper og amming osv. da er det ikke så lett å måtte følge etter alt toåringen foretrekker. Hva er deres erfaringer rundt dette når dere fikk et til barn? Hvordan så de første ukene ut og gikk det fint når faren tok over mye av ansvaret for to åringen de første ukene? Anonymkode: 83d72...149 Ble alene kort tid etter fødsel til nummer tre. Ble ikke amming lenge når man har flere å ta seg av. Anonymkode: dff23...b03
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars hvaduikkeser skrev (2 minutter siden): Går ikke barnet i barnehage? spiller det noen rolle for behovet barnet har for sin mamma nå mener du? Trenger ikke barnehagebarn mamma`n sin? Anonymkode: 83f6e...624 1
hvaduikkeser Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): spiller det noen rolle for behovet barnet har for sin mamma nå mener du? Trenger ikke barnehagebarn mamma`n sin? Anonymkode: 83f6e...624 Har jeg sagt det🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars Nå skal jeg banne i kirken, men jeg gikk fort over til flaske. Hadde ikke ork til å sitte å amme i mange timer (generelt lite melk, og mye styr for å øke produksjonen). Ble mye enklere og mindre låst med flaske. Da fikk storebror også gi flaske, som var veldig stas. Og flaske lager lettere rutiner. Vi hadde og mamma og "per" tid når babyen sov. Pluss at pappaen kom mer på banen før fødsel. Dere må rett å slett bare tåle grining, for barnet kan ikke bestemme hvem som skal gjøre hva. Anonymkode: f4730...31d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Skrevet 14. mars Var ikke få ganger, jeg lå og ammet i sengen til eldstejenta, mens jeg leste for henne på kvelden. Ellers brukte jeg mye bæresjal, man blir utrolig flexibel så lenge armene er fri. Også må jo pappa helt klart steppe opp. Ellers så kan du jo fint legge henne, mens pappa tar baby etc. Anonymkode: be5af...fa1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars 21 mnd mellom mine. Eldste hadde allerede begynt å bli litt mer pappadalt før babyen kom både pga pappaperm, og fordi jeg var litt redusert i graviditeten og trengte mye hvile. Så i helgene var det pappaen som tok med eldste ut på aktiviteter/trilleturer mens jeg fikk slappet litt av. Det var gull verdt, for når babyen plutselig kom noen uker for tidlig, måtte jeg være en uke på barsel. Og det er klart at den nyfødte babyen krever mye tid med meg i starten, særlig pga amming. Så i helgene er det fortsatt pappaen og eldste som drar ut og leker, mens jeg er med babyen. Men passer på at når alle er hjemme og babyen sover, så kan han enten ligge på pappaen eller i babynest sånn at jeg får tid med eldste. Så det er fortsatt meg som bader eldste for eksempel, og jeg får inn mye lek med bare meg og henne når vi er hjemme. Etter et par uker med nyfødt begynte jeg også å hente i barnehagen (med søskenvogn), og det har vært veldig fint og vi får litt kvalitetstid sammen på vei hjem (passer på å time hentingen med at babyen skal sove en stund). Så kommer pappaen hjem så raskt han kan siden det fortsatt er litt utfordrende å være alene med begge, siden eldste blir litt frustrert hvis jeg plutselig må sette meg ned og amme en god stund. Oppsummert, er tipset herfra at pappaen begynner bruke mye tid med eldste før fødsel, sånn at hun allerede er blitt vant med å være mye alene med pappaen og synes det er stas. Anonymkode: 11c36...e04
AnonymBruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars Her er toåringen pappadalt, siden far legger ham og gjør mesteparten. Det er en trygghet for meg å vite at rutinene vil bestå for ham videre. Så dere må kanskje bare begynne overgangen nå allerede, til at pappa gjør mest. Anonymkode: 14c0d...aec
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars Dere må endre rutinene så far tar mer FØR babyen kommen, dette for at barnet ikke skal knytte endringene til babyen og føle seg tilsidesatt Anonymkode: cea0b...997 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS « Barna får to års aldersforskjell når neste kommer» er det bedre? Anonymkode: 83d72...149 Neste? et tredje mener du? Ærlig talt, lær deg å kommunisere. Du får barn med toårs mellomrom. Anonymkode: 59e03...973 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars Hadd baby og toåring to ganger. (Har tre unger på fire år, to år mellom hver) Det hadde ikke gått bra med nyfødt og toåring på likt uten å være to, for å si det sånn. Men så lenge far er en tilstedeværende pappa så klarer dere det😁 Anonymkode: fbe46...8db
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS « Barna får to års aldersforskjell når neste kommer» er det bedre? Anonymkode: 83d72...149 Nei, det er ikke akkurat så veldig mye bedre. Du har tydeligvis problemer med å ordlegge deg. Anonymkode: 3bb35...b33
Fame Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Nå har jeg brukt så lang tid på å finne ut av hva et barselråd er. Trodde det var en gruppe kvinner som møttes for barselprat også var noen ledere av denne gruppen
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er lurt å venne toåringen til at pappa gjør en del av disse tingene FØR babyen kommer, selv om det er upopulært. Så slipper toåringen to store endringer på én gang. Husk at det er dere som bestemmer. Toåringen lider ingen nød av at pappa bader, skifter bleie og leker med hen - tvert imot. Anonymkode: 8ede5...2aa Ja, det bør jo være en selvfølge! Anonymkode: d37be...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå