Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte bolig i går, overtar boligen 1 juni.

Ringer jeg banken? Gir beskjed? Aldri gjort dette før.

Anonymkode: bc351...cb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi beskjed når du har signert kontrakt, så sender du den over. Før det får ingen gjort noe uansett 😊

Anonymkode: 64c61...a44

AnonymBruker
Skrevet

Dette ordner megler :) 

Anonymkode: b9118...6e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette ordner megler :) 

Takk for svar! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar! :)

Det er i allefall slik det har vært i mine boligkjøp. Du kan jo dobbelsjekke med megler. De aller fleste kjøper bolig så sjeldent i livet at megler har det som sin faste rutine å enten gjøre dette, eller informere om hva du skal gjøre. 

En ting er sikkert; om du skulle gjort noe men ikke har gjort det, så hører du hvertfall fra megler.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er i allefall slik det har vært i mine boligkjøp. Du kan jo dobbelsjekke med megler. De aller fleste kjøper bolig så sjeldent i livet at megler har det som sin faste rutine å enten gjøre dette, eller informere om hva du skal gjøre. 

En ting er sikkert; om du skulle gjort noe men ikke har gjort det, så hører du hvertfall fra megler.

Øh hæ.

Dette var en ny vri. Etter 11 år i finans hvor 3 av de siste har vært som finansrådgiver spesifisert mot finansieringsbevis og å hjelpe kundene med å få kjøpt bolig så har aldri megler hatt noe som helst med kundens bankforhold å gjøre. Det er bare vås. Mulig det fungerer slik på et lite lokalt kontor hvor megler deler kontor med 2 stk som jobber på en eller annen filial, men på generell basis er det bare vås.

Ignorer dette TS. Du må kontakte banken din og sende over signert kjøpekontrakt når du har den om du ønsker at banken skal realisere finansieringsbeviset og faktisk utbetale lånet i tide slik at du kan ta over boligen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Øh hæ.

Dette var en ny vri. Etter 11 år i finans hvor 3 av de siste har vært som finansrådgiver spesifisert mot finansieringsbevis og å hjelpe kundene med å få kjøpt bolig så har aldri megler hatt noe som helst med kundens bankforhold å gjøre. Det er bare vås. Mulig det fungerer slik på et lite lokalt kontor hvor megler deler kontor med 2 stk som jobber på en eller annen filial, men på generell basis er det bare vås.

Ignorer dette TS. Du må kontakte banken din og sende over signert kjøpekontrakt når du har den om du ønsker at banken skal realisere finansieringsbeviset og faktisk utbetale lånet i tide slik at du kan ta over boligen.

Snakker ikke om å få innvilget lånet, men det praktiske når kjøpet er gjort. Megler ringer jo for å få bekreftet finanseringen også, så de har jo noe med dere å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må informere banken og sende over kontrakten. Megler sier ikke ifra til banken for deg.

Anonymkode: b7af0...450

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var egentlig i nokså løpende dialog med banken, men det var fordi vi hadde funnet drømmeboligen og fikk finansieringsbevis og boligkjøp på en og samme uke. Vi informerte straks om boligkjøpet til rådgiver og informerte om hva kjøpesummen havnet på, og sendte over kontrakten når denne var i boks. 

Anonymkode: 1deaa...de5

AnonymBruker
Skrevet

Megler sendte over en protokoll en liten stund før overtagelse som jeg signerte, hvor jeg oppga informasjon om bank. Så fikk jeg melding fra banken om at papirer var klar for signering.

Anonymkode: 27332...09c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å sende en melding til kontaktperson i banken om at jeg har kjøpt. Da guider denne deg videre i prosessen.

Anonymkode: 7266f...980

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte kjøpekontrakten til banken. De godkjenner den og så får du veiledning videre om hvordan overføre EK og lån til klientkonto. 

Jeg kjøpte også boligkjøp forsikring da det er viktig om noe skulle oppstå.

Anonymkode: 89a34...857

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte også boligkjøp forsikring da det er viktig om noe skulle oppstå.

Stort sett bortkastet penger. Innboforsikring inneholder rettshjelpsforsikring. Skulle det oppstå en tvist, kan den benyttes.

Anonymkode: b04b8...5ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stort sett bortkastet penger. Innboforsikring inneholder rettshjelpsforsikring. Skulle det oppstå en tvist, kan den benyttes.

Anonymkode: b04b8...5ab

Stort sett...😂 

Det gjelder jo alle forsikringer, at man stort sett ikke trenger dem.

Vi havnet i rettssak etter vårt forrige boligkjøp, og er veldig glad vi hadde eierskifteforsikring.

Anonymkode: f11db...1ee

• Nyttig 1
Skrevet

Flere av bankene driver også med meglertjenester. Eksempelvis DNB Eiendom. Da kan megler videreformidle ønske om finansiering. Om en alltid mottar beste tilbud på denne måten skal være usagt. 

Det største selskapet innen bolig er Obos, som driver både som utbygger, eiendomsmegler, bank, og forretningsførsel for borrettslag. Obos har også et samarbeid med Tryg Forsikring.

I praksis er det delt opp i ulike selskaper, slik en må inngå avtale med hver enkelt firma.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte mail til kunderådgiver i banken og måtte ned i bankfilial og underskrive på lånet (og MÅTTE ha pass, bare flaks at vi hadde fikset det et par uker i forveien, visste ikke at ikke førerkort var godkjent) når salget var skrevet under :) Gratulerer med nytt hus!

Anonymkode: 808f4...6b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Øh hæ.

Det gjorde ikke jeg da jeg kjøpte den leiligheten jeg bor i nå. Det var megler som ordnet med banken. Jeg sendte ikke inn noen kontrakt selv. Dette er Oslo.

Anonymkode: 1b74d...656

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjorde ikke jeg da jeg kjøpte den leiligheten jeg bor i nå. Det var megler som ordnet med banken. Jeg sendte ikke inn noen kontrakt selv. Dette er Oslo.

Anonymkode: 1b74d...656

Samme som meg da.. Trondheim

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg sendte mail til kunderådgiver i banken og måtte ned i bankfilial og underskrive på lånet (og MÅTTE ha pass, bare flaks at vi hadde fikset det et par uker i forveien, visste ikke at ikke førerkort var godkjent) når salget var skrevet under :) Gratulerer med nytt hus!

Jeg kjøpte bolig på bankkort og førerkort. Regner med bankkortet var overflødig. Men det var det jeg hadde. Passet var utgått.

Anonymkode: bf39d...33a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte bolig på bankkort og førerkort. Regner med bankkortet var overflødig. Men det var det jeg hadde. Passet var utgått.

Anonymkode: bf39d...33a

Det ble ikke godtatt her. Mulig det var fordi vi samtidig byttet alt til den banken. Hadde kanskje vært annerledes om vi tok opp huslån i vår hovedbank?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...