Gå til innhold

Elveblest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva hjelper mot elveblest og hvorfor får man det? Hvor lenge varer det?

Jeg klør så jeg blir gal, det klør MYE mer enn da jeg hadde vannkopper i voksen alder. Legen ga meg allergitabletter, det skulle visst fjerne kløen, men jeg ble bare trøtt. 

Utslett over alt. 

Anonymkode: 05cd8...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aerius

Anonymkode: 92d25...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aerius

Hjelper det? Jeg fikk en annen allergitablett. Ble trøtt og klør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare si jeg føler med deg. Elveblest er det verste jeg har hatt.

Jeg ble så hardt rammet ene gangen at jeg ble innlagt på sykehus. Fikk masse medisiner. Den ene så tung at jeg klarte nesten ikke åpne øynene når jeg våknet. Jeg gikk på tabletter i ukesvis etterpå og har aldri hatt det siden.

God bedring❤️

Anonymkode: 84946...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til hudlege. 

Anonymkode: 17ba8...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil bare si jeg føler med deg. Elveblest er det verste jeg har hatt.

Jeg ble så hardt rammet ene gangen at jeg ble innlagt på sykehus. Fikk masse medisiner. Den ene så tung at jeg klarte nesten ikke åpne øynene når jeg våknet. Jeg gikk på tabletter i ukesvis etterpå og har aldri hatt det siden.

God bedring❤️

Hvorfor ble du innlagt? Det høres skummelt ut! Hvilke tabletter brukte du? Fy som det klør! Til og med under klokka. Bak brillene. I hodebunnen. På nesa. Argh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til hudlege. 

Et års ventetid. Og da snakker jeg om den private. Den offentlige er bare å glemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper det? 

Ja. Det er den sterkeste tabletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er den sterkeste tabletten.

Hvor har du det fra? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eurax (krem mot kløe). Sønnen min hadde god effekt av den når han hadde kraftig elveblest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ble du innlagt? Det høres skummelt ut! Hvilke tabletter brukte du? Fy som det klør! Til og med under klokka. Bak brillene. I hodebunnen. På nesa. Argh. 

Fordi det gikk ut av kontroll. Hele hodebunnen svelte opp. Begynte å hovne opp i ansiktet og fikk kjempestore lepper i tillegg til hele kroppen.

Har hatt det 10-15 ganger før, men ikke så alvorlig angrep.

Jeg fikk en hestekur av tabletter. Kanskje fire forskjellige. Den ene var sterkere enn noe sovemedisin jeg har vært i nærheten av.

Husker dessverre ikke navnet på tablettene. Men aldri hatt det siden.

Mitt største mareritt å få det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er litt pussig du ikke får en kombinasjon av flere ting og ikke bare tabletter? Jeg har kronisk elveblest i ansiktet, som er akkurat like trivelig som det høres ut... Akkurat den klør heldigvis ikke ille, men jeg har også nevrodermatitt, og når den blusser opp da er jeg nesten ufør, for jeg blir så desperat at jeg har lyst til å klø meg med med et rivjern... Da det stod på som verst fikk jeg 720mg telfast + betovat + xolair, og det var så vidt det beit. Nå tar jeg kun telfast og bruker betovat ved behov.

Anonymkode: 316a7...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et års ventetid. Og da snakker jeg om den private. Den offentlige er bare å glemme. 

Ett års ventetid for privat hudlege? Da høres dt ut som du bør vurdere å dra til nærmeste by av en viss størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke allergi medesin fikk du? Vil anbefale Telfast, den har de sterkere styrke som er beregnet på elveblest og den blir du ikke trøtt av. Ville hørt med legen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå husker jeg var plaget med elveblest for mange år siden, ble ekstra ille ved stress og temperaturforandringer. Men det ble så mye bedre med kostholdsendringer. Sikkert forskjellige hva folk reagerer på da, men for min del tror jeg det å kutte ut prosessert mat var veldig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hvitvask og få resept på xylocain i store sprøyter som du smører på før hvitvasken.  Måtte bruke det da jeg hadde elveblest i 3 uker for noen år siden. Hør også med legen hvilken allergimedisin som er sterkest, og hva som anbefales for elveblest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg bruker Aerius mot kronisk elveblest. 

Men en ting som fungerer når det blusser verst er pusteøvelser, pust ned i magen. 478 f.eks eller andre der du puster ned i diafragma. Bare fokus på det, og ikke KLØ. Hvis jeg klør så blusser det MEEEER. Styrke til deg! Er søren meg jævlig. 

Anonymkode: 89d38...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kronisk elveblest og har prøvd det aller meste av allergitabletter. Telfast fungerte bra i mange år, den skal være god på hudallergier. Den fungerte dårligere etter en del år, aner ikke hvorfor, så jeg byttet til Aerius. Den fungerer bra så lenge jeg tar morgen og kveld. Jeg har flere allergitabletter jeg kan ta samtidig om Aerius i perioder ikke virker like bra. En sjelden gang må jeg bruke kortison i kortere perioder.

Elveblest er noe skikkelig herk. Har man først begynt å klø så er det nesten umulig å stoppe. Jeg tillater ikke meg selv å klø når jeg kjenner det begynner, men det er helt ekstremt vanskelig og j****. Jeg har klødd meg til blods mange ganger tidligere. 

Du bør finne ut hva som er årsaken for det kan være så mangt. Matvarer, varme, metaller, trykk fra klokker/smykker/klær og andre ytre faktorer, kulde, medisiner.. ja listen er dessverre lang. Jeg har aldri klart å finne ut av hva årsaken er, har nå hatt det i 30 år. Jeg finner ingen fellesnevner.

Anonymkode: e2bc7...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med plagsom og intens elveblest i 12timer, måtte være hjemme fra jobb.

tok en syrtec og elveblesten ble borte på 10 min😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...