Gå til innhold

Hvordan funker dette herre med fond og aksjer og sånt??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forsøkt å kjøpe aksjer og fond og sånt. To aksjer her og tre der og bygger sakte men sikkert opp en aksje portefølje. Der skjønner jeg hva jeg kjøpte de for, og hva prisen er nå også videre. Føler at det er riktig tid å kjøpe mer. 

spørsmålet er egentlig mer mot fond. 
jeg kjøper inn på fond for noen hundrelapper hver mnd. har gjort det i noen år nå.  

Men hvordan funker det egentlig? Kan man kjøpe seg inn billigere nå? Når man kjøper fond, får man en andel på 0.00023 el noe. Hjelper det å kjøpe mer nå? Jeg mener i forhold til prisen og sånt. 

skjønner dere hva jeg mener? 

Anonymkode: 1a34f...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan være lurt å kjøpe aksjer og fond etter en korreksjon.

Det er veldig vanskelig å si om vi er på bunn akkurat nå eller om vi skal mye lengre ned.

Anonymkode: 23df5...b9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være lurt å kjøpe aksjer og fond etter en korreksjon.

Det er veldig vanskelig å si om vi er på bunn akkurat nå eller om vi skal mye lengre ned.

Jepp, ville ikke kjøpt nå som markedet er svært ustabilt for å si det mildt. Jeg har allerede solgt unna det meste. Kjøper på nytt når markedet virker å ha normalisert seg noe. 

Anonymkode: 70ab7...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å kjøpe enkeltaksjer er artig, og kan være fint om du har kunnskap og tid til å følge aksjemarkedet og ta de rette avgjørelsene om når man bør kjøpe og selge hvilke aksjer.

Å kjøpe aksjefond er bedre for oss amatører som ikke er så opptatt av å følge aksjemarkedet selv, men ønsker å overlate kjøp og salg av aksjer til folk som kan sånt. Kjøper du andeler i et aksjefond, har du en andel i en samling aksjer som forvaltes av proffene. Du har på en måte "ansatt" en proff som kjøper og selger aksjer for deg slik at du slipper det. Forvalterne følger aksjemarkedet og de enkelte aksjeselskapene tett, slik at de har størst mulig sjans til å kjøpe og selge de rette aksjene til riktig tid. 

Anonymkode: 6e4b3...784

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det som var spørsmålet mitt. Hvis jeg kjøper mer nå, tjener jeg mer på det enn når prisen er dyrere?

altså hvis jeg setter 500kr i mnd i global indeks fond, har jeg da kjøpt en viss «andel« i fondet? Får jeg større utbytte senere for det jeg kjøper pr idag.

Jeg vet at markedet er ustabilt og går opp og ned. Jeg har allerede «tapt» penger på både fond og aksjer. Markedet kan fortsatt gå lengre ned før den forhåpentligvis går opp igjen. 

Fond lå på det høyeste på >14.000 i plus, nå ligger jeg 7.500 i pluss, så fortjeneste har halvert seg på få uker. 

aksjer begynte jeg med for noen måneder siden, lå ca 500 i pluss, og er nå >1000 i minus. 

så spørsmålet mitt er fortsatt det samme. Kjøper jeg aksjer når de er på bunn nivå så vet jeg at jeg tjener på det, når de går opp igjen. Men hvis jeg kjøper fond, tjener jeg på at de ble kjøpt da de lå på bunn nivå? Når de beregner min fortjeneste, så beregner de på innkjøpspris!! Eller har jeg et beløp i fondet og fortjeneste på det, når de er investert har ikke noe å si. 

vet ikke om jeg har fått forklart meg godt!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jepp, ville ikke kjøpt nå som markedet er svært ustabilt for å si det mildt. Jeg har allerede solgt unna det meste. Kjøper på nytt når markedet virker å ha normalisert seg noe. 

Så du selger når prisen er lav, og kjøper når den er høy? 

Høres ut som et tapsprosjekt. 

Anonymkode: 956ff...e58

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, fond fungerer på samme måte som de aksjene du har kjøpt. Du får mer for pengene når kursen er lav. 

Anonymkode: 06ead...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du skal kjøpe på nytt når markedet har normalisert seg? Hvorfor i alle dager solgte du deg ut dersom du ikke sulle slutte med fond og aksjer…

Anonymkode: e1b79...8ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal kjøpe på nytt når markedet har normalisert seg? Hvorfor i alle dager solgte du deg ut dersom du ikke sulle slutte med fond og aksjer…

Anonymkode: e1b79...8ec

Du må da skjønne at denne brukeren liker å kjøpe dyre aksjer, og selge dem igjen senere for halve prisen hun kjøpte for.

Det må da være lov. 😂

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må da skjønne at denne brukeren liker å kjøpe dyre aksjer, og selge dem igjen senere for halve prisen hun kjøpte for.

Det må da være lov. 😂

Morsomt. Gå ned med skuta du. Smarte folk selger før bunnen er nådd. 

https://www.dn.no/marked/dn-investor/aksjer/investeringer/frykten-brer-seg-i-markedet-dette-gjor-investorene-na/2-1-1790996?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr 

https://www.dn.no/bors/usa/wall-street/sp-500-i-korreksjon-etter-nok-en-tung-dag-pa-wall-street/2-1-1792260 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Historisk sett så har smarte stått gjennom nedgangstidene, og de som er ennå smartere har investert mer.
Jeg tviler på at det blir annerledes denne gangen uansett hvor mange linker til at børsen faller du har.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, smarte folk har is i magen og selger ikke fondene sine når aksjemarkedet er ruglete. De vet at time in the market beats timing the market. For de fleste bommer: De selger seg ut for sent, og kjøper seg inn for sent også. 

Anonymkode: 7623b...97f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fond går på tid. Tenk langsiktig… ikke sjekk åssen det ligger an hele tida, og ha månedlig spareinnskudd på dem. Jeg vet ingenting om aksjer og fond, men jeg vet disse få tingene og det er nok. 

Anonymkode: 04fa9...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har investert siden 70 tallet. 

Aldri solgt på bunn, kun kjøpt . 

Og det gjør jeg av en grunn. 

Gå ned med skuta faktisk 😅 var vel det alle sa til meg i 08 når de tapte masse. Jeg tapte ikke et øre selv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste man gjør er hvertfall å selge i nedgangstider, da har du jo uansett tapt. Og ja, har du råd til å potensielt tape pengene, så er jo nedgangstider det beste tidspunktet for å kjøpe. Spar heller jevnt og trutt i globale indeksfond enn å spekulere, og stol på at "slow and steady wins the race" :) historisk sett gir globale indeksfond rimelig sikker avkastning om man skal spare over tid, og har gjerne lavere forvaltnings/plattformgebyr enn andre fond. Og så må man så klart ha med i beregningen at historisk avkastning ikke er noen garanti for fremtidig avkastning, så man må ha råd til å spare, eventuelt tape pengene når man velger å investere. Har selv 52% avkastning på mine fond over de siste 6-7 årene, i banken har vel renta vært knapt 1,5% i snitt over samme periode 👀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

så spørsmålet mitt er fortsatt det samme. Kjøper jeg aksjer når de er på bunn nivå så vet jeg at jeg tjener på det, når de går opp igjen. Men hvis jeg kjøper fond, tjener jeg på at de ble kjøpt da de lå på bunn nivå?

Ja. Fond er bare en samling aksjer. Hvis aksjene i porteføljen går opp så går også fondet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, smarte folk vet at det er umulig å time markedet da det alltid er tid i markedet som vinner.

Anonymkode: ab3f4...6d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men.. hvis man selger seg ut i disse dager, og kjøper seg inn rett etterpå, er man da ikke like langt som dem som lar pengene stå? 🤔

Anonymkode: 2384f...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men.. hvis man selger seg ut i disse dager, og kjøper seg inn rett etterpå, er man da ikke like langt som dem som lar pengene stå? 🤔

Anonymkode: 2384f...f98

ikke nødvendigvis, kjøp og salg går ikke på sekundet og markede endre seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, smarte folk vet at det er umulig å time markedet da det alltid er tid i markedet som vinner.

Anonymkode: ab3f4...6d8

«Alltid» og «umulig» er sterke ord.

Noen har vel kjøpt seg inn på gode tidspunkt og solgt seg ut på gode tidspunkt. Noen har klart å gjøre det flere eller mange ganger. Hvorvidt dette er flaks eller statistisk støy kan vel diskuteres.

Det som er helt sikkert er at _jeg_ ikke besitter noen voldsom evne til å spå markedet, og de som kan det vil antagelig bli rike selv heller enn å dele den kunnskapen med andre. Derfor sitter jeg rolig midt i båten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...