Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et spm til dere som har levd med en narsissist, eller kjenner en.

Er det vanlig at personen kan ha flere dager der han/hun er snille og varme og oppfører seg bra? Altså så varme at du nesten glemmer hva de har sagt eller gjort?

Jeg mistenker at min partner har mange narsissiske trekk, men så plutselig kan han være helt fantastisk et par-tre dager uten NOE tull, og jeg tror nesten at jeg har overdrevet eller mistolket det jeg følte og opplevde noen dager før når han oppførte seg dårlig. At jeg kanskje faktisk misforsto den kommentaren han sa. At jeg overdrev og at han kanskje faktisk ikke mente det han gjorde. Og at han er snill.

Er det vanlig at de kan gjøre dumme ting, for så ha flere dager der alt er bra og de oppfører seg fint? Og er det vanlig å selv tenke at "oi, det her var jo ikke farlig. Jeg overdrev kanskje litt" 

Anonymkode: 39221...c2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så klart, hvordan tror du de klarer å holde på damene? 

Anonymkode: 514b0...431

• Liker 15
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel det de er kjent for, ja 

Anonymkode: a8c86...eda

• Liker 10
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er sånn de lurer folk til å like seg. 

Anonymkode: 126da...e9a

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Flere dager? De kan være drømmemannen i flere måneder...

Anonymkode: 3e8a7...f2c

• Liker 6
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Helt etter oppskrifta det.

Det at du begynner å tvile på din egen virkelighet er ettervirkning av gaslighing. 

Hadde de ikke vært snille, gode og perfekte i noen dager, og fått menneskene rundt seg til å tvile på seg selv, så hadde alle sammen forlatt dem raskt. Det er en grunn til at man forblir.

Men gjør deg selv en tjeneste, stikk mens du kan. 

Anonymkode: 18406...62d

• Liker 7
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del av spillet til en narsissist.  Han forvirrer deg og holder på deg på denne måten. 

Anonymkode: 49f8c...080

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det vanlig at personen kan ha flere dager der han/hun er snille og varme og oppfører seg bra? Altså så varme at du nesten glemmer hva de har sagt eller gjort?

Jeg mistenker at min partner har mange narsissiske trekk, men så plutselig kan han være helt fantastisk et par-tre dager uten NOE tull, og jeg tror nesten at jeg har overdrevet eller mistolket det jeg følte og opplevde noen dager før når han oppførte seg dårlig. At jeg kanskje faktisk misforsto den kommentaren han sa. At jeg overdrev og at han kanskje faktisk ikke mente det han gjorde. Og at han er snill.

Er det vanlig at de kan gjøre dumme ting, for så ha flere dager der alt er bra og de oppfører seg fint? Og er det vanlig å selv tenke at "oi, det her var jo ikke farlig. Jeg overdrev kanskje litt" 

Ja selvfølgelig. Det er sånn de fanger og  holder på folk..

Anonymkode: 0b0b2...c4d

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt etter oppskrifta det.

Det at du begynner å tvile på din egen virkelighet er ettervirkning av gaslighing. 

Hadde de ikke vært snille, gode og perfekte i noen dager, og fått menneskene rundt seg til å tvile på seg selv, så hadde alle sammen forlatt dem raskt. Det er en grunn til at man forblir.

Men gjør deg selv en tjeneste, stikk mens du kan. 

Så vil jeg også si til deg, TS.

Uavhengig av om partneren din fyller de diagnostiske kriteriene for å være narsissist, så fortjener du langt bedre enn en mann som får deg til å tenke sånn. Hvis et par-tre dager uten tull er det du definerer som bra, så er dette helt skakkjørt. Det spiller ingen rolle om han egentlig mente, egentlig sa, du misforsto ++. Det er gaslighting. Og du trenger ikke være i et forhold hvor du har det slik, og begynner å tvile på din egen virkelighet. 

Det er ikke dette som menes når man sier at kjærlighet kan være vanskelig. 

Og jeg lover deg, når du kommer deg unna, så vil du se dette mye klarere. Men du må ha avstand for å klarne opp, så ikke vent på eureka-momentet før du drar, for det kommer ikke før du har dratt. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det heter love-bombing. De er eksperter på å holde på deg. 

Husker da jeg var liten og sa til mamma (som er narsissist) at jeg ville synge på scenen under en skoleforestilling. "Det burde du ikke gjøre, du kommer til å dumme deg ut". Så ble det ingen synging. Noen år senere meldte hun meg på sangundervisning fordi jeg hadde mast og mast. Da jeg endelig ble tildelt en plass og fikk vite hvem sanglæreren min skulle være så sa hun "nei han der er så ekkel og dum, han ville jeg ikke gått hos". Så meldte hun meg av igjen. Hun har flere ganger sagt til meg nå som jeg er voksen at "huff du ombestemte deg alltid da du var barn. Jeg husker at jeg var så snill å melde deg opp til sangundervisning og så ville du ikke gå når du endelig fikk plass". Jeg lurte på om det var sant, for hun sa det med en sånn innlevelse. Da jeg fikk min datter så sang jeg ofte til henne. Når mamma overhørte dette så skrøt hun uhemmet av meg "ahh du er så flink til å synge du jenta mi". Og sånn går det igjen og igjen. Hvordan kunne hun som var en så støttende og snill mamma nå ha sagt at jeg ikke fikk synge på scenen? Hun sier jo nå at jeg er flink? Hæ? Jeg må huske feil... 

Det er frem og tilbake, og de er sjefen over hva som gjelder... du må innfinne deg med deres humør og tolkninger hele tiden. De er eksperter på å gi deg dosen av kjærlighet for så å snu helt om og kritisere deg. 

LØP 

Anonymkode: 366da...d94

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og gjerne lenger også. Jeg tror forresten ikke at det bare er manipulerende spill, jeg tror de færreste mennesker er rent onde.  Med mindre vi snakker om Ted Bundy, men de færreste er så langt ute på psykopatskalaen. Såkalte narsissister kan selvfølgelig også være ganske skjønne og sjarmerende mennesker. Dvs så lenge alt går deres vei. Det er som oftest i motvind at den andre personligheten kommer frem, enten fordi de blir motsagt, ikke får viljen sin, misliker noe du gjør, eller de føler seg dumme, utenfor, blir sinte over noe, et cetera.

Det største problemet, sånn som jeg ser det, er at de MÅ være best, kombinert med en forakt for svakhet både i seg selv og andre. Dermed vil de oppleve andre mennesker som konkurrenter og alle sosiale situasjoner som en konkurranse. Hvis de føler seg truet, får de behov for å krenke og såre deg, og da er den onde sirkelen i gang av psykisk vold, du blir lei deg, de forakter deg fordi du blir lei deg og er svak i deres øyne, dermed håner de deg, du blir enda mer lei deg, osv. 

Men ja, jeg synes det er dumt at mange beskriver narsissister som totalt onde og umenneskelige vesener. Det forhindrer mange i å forstå hva som skjer og hvor ille forholdet deres er, for "han er jo også så snill og god, så da kan han garantert ikke være narsissist". Joda, han kan det. De fleste narsissistiske mennesker er faktisk sånn, og man ender likevel (eller kanskje nettopp derfor) opp med å bli et psykisk vrak til slutt.

Anonymkode: df83d...7ed

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan de. Når de har det bra så er alt bra, og når de har det dritt så er du en dritt. Kort forklart. Det er en av grunnene til at det er vanskelig å forlate et slikt forhold. Det blir en veldig usunn relasjonsdynamikk. Man kan oppleve å bli nesten usynlig eller "unnskyld" for at jeg er til, og påtar seg ofte ubevisst en veldig underdanig adferd. Sier seg selv at dette er fryktelig helseskadelig. 

Anonymkode: 0cd43...5e7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, og gjerne lenger også. Jeg tror forresten ikke at det bare er manipulerende spill, jeg tror de færreste mennesker er rent onde.  Med mindre vi snakker om Ted Bundy, men de færreste er så langt ute på psykopatskalaen. Såkalte narsissister kan selvfølgelig også være ganske skjønne og sjarmerende mennesker. Dvs så lenge alt går deres vei. Det er som oftest i motvind at den andre personligheten kommer frem, enten fordi de blir motsagt, ikke får viljen sin, misliker noe du gjør, eller de føler seg dumme, utenfor, blir sinte over noe, et cetera.

Det største problemet, sånn som jeg ser det, er at de MÅ være best, kombinert med en forakt for svakhet både i seg selv og andre. Dermed vil de oppleve andre mennesker som konkurrenter og alle sosiale situasjoner som en konkurranse. Hvis de føler seg truet, får de behov for å krenke og såre deg, og da er den onde sirkelen i gang av psykisk vold, du blir lei deg, de forakter deg fordi du blir lei deg og er svak i deres øyne, dermed håner de deg, du blir enda mer lei deg, osv. 

Men ja, jeg synes det er dumt at mange beskriver narsissister som totalt onde og umenneskelige vesener. Det forhindrer mange i å forstå hva som skjer og hvor ille forholdet deres er, for "han er jo også så snill og god, så da kan han garantert ikke være narsissist". Joda, han kan det. De fleste narsissistiske mennesker er faktisk sånn, og man ender likevel (eller kanskje nettopp derfor) opp med å bli et psykisk vrak til slutt.

Tror mange blander med psykopat, og tror at vedkommende må være helt uten empati.

Det gjelder et fåtall. De fleste har noe empati (så lenge det ikke går på bekostning av dem selv) og kan utvise godhet og raushet. Stikkordet er at det ikke må stride mot deres egne interesser, og at måten de kontrollerer relasjonene sine på og reagerer på er helt hinsides. Like skadelig uansett, vil nesten påstå at det er mer skadelig, fordi det ofte bidrar til at man er i relasjonen med dem over lengre tid, og får en større forvrengt virkelighetsforståelse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror mange blander med psykopat, og tror at vedkommende må være helt uten empati.

Det gjelder et fåtall. De fleste har noe empati (så lenge det ikke går på bekostning av dem selv) og kan utvise godhet og raushet. Stikkordet er at det ikke må stride mot deres egne interesser, og at måten de kontrollerer relasjonene sine på og reagerer på er helt hinsides. Like skadelig uansett, vil nesten påstå at det er mer skadelig, fordi det ofte bidrar til at man er i relasjonen med dem over lengre tid, og får en større forvrengt virkelighetsforståelse.

De kan være empatiske så lenge det gagner dem. Det er min erfaring.

Er det egentlig å være empatisk?

Er du ikke nyttig for dem lengre så driter de loddrett i seg for å si det mildt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan være empatiske så lenge det gagner dem. Det er min erfaring.

Er det egentlig å være empatisk?

Er du ikke nyttig for dem lengre så driter de loddrett i seg for å si det mildt. 

Nei, jeg vil ikke si at det er å være en empatisk person. Men de kan utvise empati og sånn bli oppfattet som empatiske (som jeg skrev, med mindre det kræsjer med deres interesser), men de kan også være genuint empatiske på visse felt (f.eks kjærlighet for dyr.) 

Felles er at de ikke utviser empati så lenge det har en negativ konsekvens for dem, og empatien er sjeldent ubetinget. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, jeg vil ikke si at det er å være en empatisk person. Men de kan utvise empati og sånn bli oppfattet som empatiske (som jeg skrev, med mindre det kræsjer med deres interesser), men de kan også være genuint empatiske på visse felt (f.eks kjærlighet for dyr.) 

Felles er at de ikke utviser empati så lenge det har en negativ konsekvens for dem, og empatien er sjeldent ubetinget. 

Min X kunne være snill med dyr. Empatisk var han ikke. Han kunne kose med dem og sånn, men kunne være fryktelig hard noen ganger slik at jeg fikk vondt av å se på...

Det er en veldig streng kald og autoritær adferd. 

Du er kun nyttig når du er til nytte for dem. Da kan de synes synd på deg o.l. Er du uenig med dem så kan helvete være løs om de er veldig rigide. Oppskriften på katastrofe. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min X kunne være snill med dyr. Empatisk var han ikke. Han kunne kose med dem og sånn, men kunne være fryktelig hard noen ganger slik at jeg fikk vondt av å se på...

Det er en veldig streng kald og autoritær adferd. 

Du er kun nyttig når du er til nytte for dem. Da kan de synes synd på deg o.l. Er du uenig med dem så kan helvete være løs om de er veldig rigide. Oppskriften på katastrofe. 

Husk at narsissister også er forskjellige, selv om de har en del karakteristiske fellestrekk. 

Noen kan være oppriktig empatiske med dyr, andre ikke. 

Det er også relativt vanlig å ha flere personlighetsforstyrrelser samtidig, så det er vanskelig å sammenligne. 

Mange narsissister har en varm og ikke autoritær fremtoning. Det er en grunn til at de fanger mennesker, og at man blir lurt over lang tid. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så klart, hvordan tror du de klarer å holde på damene? 

Anonymkode: 514b0...431

Er det bare menn som er narsissister?

Anonymkode: 27d80...b5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det bare menn som er narsissister?

Anonymkode: 27d80...b5f

Nei

Anonymkode: bff1a...657

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de heller viser sympati enn empati? Det er lett å vise sympati for et "verdig offer" og det er godt for selvfølelsen å kunne støtte andre.

Langt vanskeligere er det å ha medfølelse med andre når det går på bekostning av en selv. Da fordrer det at man setter andres behov foran egne, og det er vel nettopp det narsissister sliter med å gjøre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...