Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket ansvar tenker dere man har som helt ny på en arbeidsplass? Er det forventet at man som nyansatt skal sprudle og underholde de andre i ny jobb? Hvor mye skal man fortelle om seg selv den første uken? Forventes det sammendrag av livshistorien/ fortelle om du er gift/ er i et forhold og om du har barn? Fortelle masse om hva du gjør på fritiden?

Så hva tenker dere, hvor mye plass skal man ta og burde jeg prate nesten i ett kjør hele tiden? Har første uken i ny jobb nå og jeg lurer oppriktig. 

Anonymkode: e9357...90e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort seg erfaringer med dette? Det jeg lurer på er om det forventes at man skal være morsom og ta plass hele tiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er jo å være seg selv? Så hvis det faller naturlig å "være morsom" og by på seg selv, så absolutt. Men hvis det er langt fra den man er, så vil jo det bare virke anstrengt, regner jeg med. 

Anonymkode: f99b6...6a8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det beste er jo å være seg selv? Så hvis det faller naturlig å "være morsom" og by på seg selv, så absolutt. Men hvis det er langt fra den man er, så vil jo det bare virke anstrengt, regner jeg med. 

Anonymkode: f99b6...6a8

Jaha.. Si det til en som har blitt kritisert opp og ned i mente fordi hun er så rolig og beskjeden 😂 Det er bare å værra seg sjøl: sitte på rompa og holde munn sa du? 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var krevende da jeg startet i min nåværende jobb. Satt mye alene den første måneden, og var vanskelig å komme i snakk med folk på andre avdelinger. Hadde lyst å slutte etter to uker. Prøvde å by på meg selv, men det var vanskelig når ingen var interessert i å snakke med meg. Heldigvis løsnet det etter en måned når det startet et par andre nye, men synes de som allerede jobber et sted bør ta ansvar for å inkludere nyansatte. 

Anonymkode: 8977a...997

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig fra arbeidsplassen til arbeidsplass.

Anonymkode: 4c4bc...842

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig, var ansatt i to år på en stor arbeidsplass og var lett å komme inn i miljøet. Trivdes fra første dag. Nå er jeg i en mindre bedrift og veldig vanskelig å komme seg inn. Trives, men vanskelig sosialt. Lunsjene er verst. Vær deg selv, det kommer du lengst med. Ikke gøy å spille noen man ikke er og må holde på med det…

Anonymkode: 70edc...426

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er opp til leder og nærmeste kollegaer og ta ansvar for at du kommer inn også sosialt. Det å si fra når de pleier å spise lunsj, og spørre om du vil være med osv. byttet jobb 2 ganger siste 3 årene. Og da har det blitt naturlig at man i lunsjen blir bedre kjent og snakker mer personlig. Etterhvert som man jobber mer sammen og spist lunsj sammen hver dag er det naturlig å by mer på seg selv.

Jeg er en utadvendt og sosial person som liker å snakke og bli kjent med nye mennesker. Men jeg er mye mer rolig og tilbakeholden med en gang i en sånn situasjon, men er åpen, smilende og er opptatt av å virke interessert i å bli kjent med de jeg skal jobbe med og arbeidsoppgavene. F.eks: hvor lenge har du jobbet her, eller hvis en kommer på jobb og forteller om at hun/han mistet bussen og fikk dårlig tid så spør jeg om hun/han har lang reisevei osv. Så bygges det på av sånne samtaler. 

Prøver ikke å være en morroklump som tar masse plass med en gang. Ser for meg at de fleste vil syntes det hadde vært både rart og slitsomt

Anonymkode: 6c54b...4a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg syns det er opp til leder og nærmeste kollegaer og ta ansvar for at du kommer inn også sosialt. Det å si fra når de pleier å spise lunsj, og spørre om du vil være med osv. byttet jobb 2 ganger siste 3 årene. Og da har det blitt naturlig at man i lunsjen blir bedre kjent og snakker mer personlig. Etterhvert som man jobber mer sammen og spist lunsj sammen hver dag er det naturlig å by mer på seg selv.

Jeg er en utadvendt og sosial person som liker å snakke og bli kjent med nye mennesker. Men jeg er mye mer rolig og tilbakeholden med en gang i en sånn situasjon, men er åpen, smilende og er opptatt av å virke interessert i å bli kjent med de jeg skal jobbe med og arbeidsoppgavene. F.eks: hvor lenge har du jobbet her, eller hvis en kommer på jobb og forteller om at hun/han mistet bussen og fikk dårlig tid så spør jeg om hun/han har lang reisevei osv. Så bygges det på av sånne samtaler. 

Prøver ikke å være en morroklump som tar masse plass med en gang. Ser for meg at de fleste vil syntes det hadde vært både rart og slitsomt

Anonymkode: 6c54b...4a4

Takk for at du delte. Tar med med dette som råd til meg videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...