Gå til innhold

Kan venninnen min være autist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner og barn som har fått Asperger nå som diagnose, men man skal ihht diagnosekodene vel ikke gjøre det. Brukes fortsatt steder man henger etter litt på faget. 

Det er fortsatt ICD-10 som er det diagnostiske systemet i Norge. Asperger er korrekt bruk i henhold til dette, diagnosekode F84.5. 

Anonymkode: dec11...c44

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt ICD-10 som er det diagnostiske systemet i Norge. Asperger er korrekt bruk i henhold til dette, diagnosekode F84.5. 

Anonymkode: dec11...c44

Stemmer det.

Men vet ulike byer/steder varierer.

🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Dette er ikke autistisk trekk nei.

Når en autist «kopierer» så gjelder det feks sosiale koder og smalltalk slik vi alle gjør tildels.

Men ikke slik du beskriver. 

Jeg kjenner og barn som har fått Asperger nå som diagnose, men man skal ihht diagnosekodene vel ikke gjøre det. Brukes fortsatt steder man henger etter litt på faget. 

Spiller jo ingen rolle egentlig. 

Aspergers er en egen diagnose, som fremdeles bruker i Norge. 

Den brukes ikke lenger i ICD-11. I Norge bruker vi fremdeles ICD-10, og der er aspergers fremdeles en egen diagnose. ICD-11 skal tas i bruk i Norge, det har ikke skjedd ennå. 

Så jo, det er helt ok å bruke "asperger", da dette fremdeles er en diagnose som gis offisielt her til lands. 

Anonymkode: 8cbce...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aspergers er en egen diagnose, som fremdeles bruker i Norge. 

Den brukes ikke lenger i ICD-11. I Norge bruker vi fremdeles ICD-10, og der er aspergers fremdeles en egen diagnose. ICD-11 skal tas i bruk i Norge, det har ikke skjedd ennå. 

Så jo, det er helt ok å bruke "asperger", da dette fremdeles er en diagnose som gis offisielt her til lands. 

Anonymkode: 8cbce...83b

Ja, vi ble enige om ICD10 i forrige innlegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 21.36):

Dette er ikke isolert grunn til å mistenke autisme.

Maskering handler om å observere andres oppførsel og reaksjoner i ulike situasjoner og «pugge» sosialt aksepterte måter å reagere på.

Jeg er f.eks lite affisert av ting som er trist. Om noen sier at deres gamle, syke far på 90 er gått bort tenker jeg i mitt autistiske hode at det var sikkert fint for han få slippe nå - tidligere ville jeg også sagt det og gått videre med dagen min. MEN, jeg har lært at det riktige da er å sette på meg et trist ansikt og si noe om hvor leit det var å høre og kondolerer.

Det handler ikke om å være nøyaktig lik de rundt meg, men å gjøre det jeg har skjønt er riktig på tross av min initielle reaksjon.

Jeg har forøvrig selv en nevrotypisk venninne som holder på akkurat slik du beskriver. Det er utrolig irriterende. Om jeg har vondt i ryggen, da skulle jeg bare visst hvor vondt HUN har! Da jeg hadde vann i kroppen som gravid var det ingenting i forhold til henne, som selvfølgelig var blitt selve michelinmannen under svangerskap.

Den typen kopiering er noe helt annet, selv mistenker jeg at det handler om oppmerksomhet.

Anonymkode: 64455...880

Hvis du ikke forstår og har empati for mennesker som mister sine nærmeste, hvordan fungerer det å ha barn?

Anonymkode: 61def...35e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (18 timer siden):

Jeg igjen ville aldri kalt meg selv autist om jeg fikk diagnosen - ser mye debatt om dette.

Men jeg anser ingenting for å definere et helt menneske, så hadde gitt blaffen i hva andre mente om det. 

Hadde vel sagt « jeg har adhd/autisme/tourettes» eller hva enn på samme måte som «jeg har endometriose», selv om det siste er en sykdom. 

Jeg er så lei av sånn flisespikkeri. Folk sier forskjellig og har det greit med det. Men man har visst ingenting lenger. Man lever med det. Lever med adhd, lever med endometriose, lever med autisme. Er det så nøye. Om noen vi si at de er autist så værsågod. Det blir hva man gjør det til i praksis uansett. 

Anonymkode: 6bd9a...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 17.58):

Hvis du ikke forstår og har empati for mennesker som mister sine nærmeste, hvordan fungerer det å ha barn?

Anonymkode: 61def...35e

Jeg fremstår nok noe «kald og hard», men elsker barna mine over alt på jord. Har masse empati og forståelse for både det ene og det andre, men har nok en litt annen oppfatning av en del av livets aspekter.

I det eksempelet jeg ga (som jeg regner med du refererer til) mener jeg helt oppriktig at folk flest bør vite at livet stopper et sted og at man derfor heller kan hylle et langt og godt liv hos en 90-åring som har fått slippe lidelse enn å gå inn i en eller annen egomodus og falle ned i et svart hull. Man VET jo at 90-åringen ikke kommer til å være der for alltid.

Barna mine er nevrotypiske, trygge, flinke og omsorgsfulle gutter som er akkurat der de skal utviklingsmessig :)  De får masse kjærlighet.

Anonymkode: 64455...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...