AnonymBruker Skrevet 14. mars #21 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, men begrepet er utdatert og stigmatiserende. Anonymkode: a0a8f...100 Eh, nei...? Vennligst forklar, både hvordan ordet autisme er utdatert, og hvordan det er stigmatiserende. Hilsen autist. Anonymkode: 8cbce...83b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #22 Del Skrevet 14. mars Å si "jeg og" kvalifiserer overhodet ikke til autisme, nei.. Jeg foreslår at du googler litt om det før du slenger rundt deg med diagnoser. Jeg blir så utrolig oppgitt av at i det noen oppfører seg litt merkelig, så hyles det om autisme. Det er så ødeleggende for oss som faktisk har diagnosen, når folk holder på sånn. Dere er med på å forsterke en totalt feil oppfatning om hva diagnosen faktisk er for noe. Å maskere er ikke å late som om man har opplevd det samme som andre opplever... Anonymkode: 8cbce...83b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #23 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men er du alle? Dette er din oppfatning Selv har jeg lært at man aldri skal bruke begreper som «autist» og «funksjonshemmet», men derimot «h*n har autisme» eller «h*n har en funksjonsnedsettelse» eller «h*n har en funksjonshindring». Autist og funksjonshemmet kan oppleves som nedladet og eksluderende. Også har de et stereotypisk preg over seg. Så man glemmer at funksjonsvariasjonen er stor. Anonymkode: e134a...dfb Herre. Gud. Hvor har du lært dette? Dette er politisk korrekt bullshit, og overhodet ikke noe som kommer fra folk som faktisk er autister selv. Jeg er autist. At DU har "lært" dette et sted betyr ikke at det på noe som helst vis er rett. Det er piss, rett og slett. Anonymkode: 8cbce...83b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #24 Del Skrevet 14. mars Høres ut som dårlig selvtillit, ja. I kombinasjon med konfliktskyhet og tro på at du vil like henne bedre dersom hun er som deg. Det er jo skikkelig misforstått. Kanskje du kan si til henne at du har lagt merke til at hun alltid er enig med deg og at du lurer på om hun kvir seg for å være uenig? Fortell henne at selv så opplever du uenigheter og forskjellig syn på ting som spennende, så du blir veldig glad hvis hun er uenig i noe eller har et annet syn på ting og forteller deg om det. Anonymkode: fada9...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #25 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herre. Gud. Hvor har du lært dette? Dette er politisk korrekt bullshit, og overhodet ikke noe som kommer fra folk som faktisk er autister selv. Jeg er autist. At DU har "lært" dette et sted betyr ikke at det på noe som helst vis er rett. Det er piss, rett og slett. Anonymkode: 8cbce...83b Enig. Jeg er autist og handikappet. Orker ikke alle disse teite omskrivningene som liksom skal være så korrekte. Anonymkode: fada9...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #26 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Enig. Jeg er autist og handikappet. Orker ikke alle disse teite omskrivningene som liksom skal være så korrekte. Anonymkode: fada9...1fd Det blir ekstra provoserende når autister flest foretrekker rett frem og direkte kommunikasjon, så skal noen ikke-autister komme og si at man ikke får kalle en autist en autist, men vi må omskrive det på en indirekte måte fordi det krenker ikke-autister på våre vegne å si det direkte... Anonymkode: 8cbce...83b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #27 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei, men begrepet er utdatert og stigmatiserende. Anonymkode: a0a8f...100 Fra autismeforeningen, på medlemsseminar i 2025. De har både «jeg er autist» og «jeg har autisme», men de fleste jeg har sett på diverse treff bruker førstnevnte. Felles for de aller fleste av oss er at vi respekterer hva andre ønsker å bruke om seg selv, men bryr oss lite om hva andre bruker om oss. Anonymkode: 3c840...ab6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #28 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 22.32): Takk for svar alle sammen! Da ble jeg litt klokere på hva autisme er, og at dette antagelig er noe annet. Ts. Anonymkode: 3eb8a...920 Hei. Dette er antageligvis bare adhden. Altså impulsivitet og at hun har lyst å føle en connection med deg. Det er ikke sikkert at hun gjør det bevisst. Anonymkode: e6386...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #29 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 22.49): Hva er galt med det? Er det feil å være autist? Er vi mindre verdt enn nevrotypiske? Anonymkode: 64455...880 Nei, men det korrekte er å si "mennesker MED autisme" da vi ikke ER sykdommen vår. Folk med kreft, folk med dårlig humor, folk med autoimmune tilstander... Anonymkode: 9d968...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #30 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 23.10): Det er det da ikke. De fleste autistene jeg kjenner kaller seg selv autister og jeg er aktiv i autismeforeningen, gift med en autist, selv diagnosert og har et søsken som også er autist. Broren til mannen min er også diagnosert så omgangskretsen min er litt over snittet autistisk og oppdatert. Anonymkode: 8b52e...588 Ingen jeg kjenner (har sett èn på SoMe) vil bli kalt autist. Vi har autisme.. Det at det er greit for noen du kjenner vil ikke si at vi som gruppe ikke bør omtales korrekt. Anonymkode: 9d968...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #31 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 9.29): Og dette er woke bevegelsen i et nøtteskall. Krenket på vegne av marginale grupper uten å forholde seg til hva de som faktisk tilhører gruppen synes. Personlig synes jeg «person med autisme» blir altfor tungvint. Jeg er autist og det er helt i orden. Vet om fler som også synes det blir for dumt at andre skal styre vår identitet og som synes det er helt ok å kalle en spade for en spade - det er nemlig vi autister skikkelig gode på! Handler vel heller om å ta tilbake terminologien. Det er ingenting nedsettende med ordet autist, det er bare hva folk dessverre legger i det i og med at det er brukt som skjellsord. Anonymkode: 64455...880 Ha ha ha. Vær gang man har en mening om hvordan inkludere flere, skal man bli kalt woke 🤣 Kutt ut a! Jeg er faen meg ikke woke og jeg er ikke en autist. Jeg er et voksent menneske MED autisme. Ikke snakk på vegne av oss! Anonymkode: 9d968...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #32 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 13.42): Herre. Gud. Hvor har du lært dette? Dette er politisk korrekt bullshit, og overhodet ikke noe som kommer fra folk som faktisk er autister selv. Jeg er autist. At DU har "lært" dette et sted betyr ikke at det på noe som helst vis er rett. Det er piss, rett og slett. Anonymkode: 8cbce...83b Jeg har autisme. slutt å kall folk som ønsker å omtale meg på en respektfull måte for ting. Om ikke du klarer p følge med i tiden, så deg om det. Anonymkode: 9d968...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #33 Del Skrevet 15. mars ADHD i seg selv gjør at hun kan være innenfor autismespekteret i mer eller mindre grad, da det er veldig beslektet. Autisme varier VELDIG fra person til person. Anonymkode: a7a56...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #34 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, men det korrekte er å si "mennesker MED autisme" da vi ikke ER sykdommen vår. Folk med kreft, folk med dårlig humor, folk med autoimmune tilstander... Anonymkode: 9d968...b7c Synes det er mer stigmatiserende at du kaller det sykdom. Da bokstavelig talt sykeliggjør man tilstanden. For det ikke faktisk ikke en sykdom, men en nevrodiversitet. Autisme, autist. Det er jo det det heter. Mennesker med autismespekterfortyrrelser. Herre Jeremias, man må jo ta sats og holde pusten for å få det uttalt riktig. Og ja, jeg har selv autisme. Anonymkode: 7af34...2c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #35 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): ADHD i seg selv gjør at hun kan være innenfor autismespekteret i mer eller mindre grad, da det er veldig beslektet. Autisme varier VELDIG fra person til person. Anonymkode: a7a56...134 Ja det er sant men det er ikke aspperger. Man kan ha autistiske trekk og være litt spretten og ung til sinns. Men uansett så er det helt vanlig å "buse" ut med en tanke når man har adhd. Og hjernen kan være god på å kjenne igjen mønstre man etterligner folk man prater med. Har adhd og har gjort dette selv. Anonymkode: e6386...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #36 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 15.05): Nei, men det korrekte er å si "mennesker MED autisme" da vi ikke ER sykdommen vår. Folk med kreft, folk med dårlig humor, folk med autoimmune tilstander... Anonymkode: 9d968...b7c Autisme er ikke en sykdom. Veldig merkelig om du er autist og faktisk ikke vet hva autisme er engang. Anonymkode: 8cbce...83b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. mars #37 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 0.02): Men er du alle? Dette er din oppfatning Selv har jeg lært at man aldri skal bruke begreper som «autist» og «funksjonshemmet», men derimot «h*n har autisme» eller «h*n har en funksjonsnedsettelse» eller «h*n har en funksjonshindring». Autist og funksjonshemmet kan oppleves som nedladet og eksluderende. Også har de et stereotypisk preg over seg. Så man glemmer at funksjonsvariasjonen er stor. Anonymkode: e134a...dfb Har endel autisme i familien, så kjenner en del til det. Det er mange med autisme som kaller seg selv autister, og foretrekker autist fremfor autisme. Har visst noe med identitet å gjøre. Så er det noen som sier «de er på spekteret». Men skjønner poenget ditt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #38 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 15.05): Nei, men det korrekte er å si "mennesker MED autisme" da vi ikke ER sykdommen vår. Folk med kreft, folk med dårlig humor, folk med autoimmune tilstander... Anonymkode: 9d968...b7c 1) Det er ikke en sykdom. 2) Du bestemmer ikke hva som er "det korrekte." Jeg er autist. Anonymkode: dec11...c44 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 17. mars #39 Del Skrevet 17. mars Dette er ikke autistisk trekk nei. Når en autist «kopierer» så gjelder det feks sosiale koder og smalltalk slik vi alle gjør tildels. Men ikke slik du beskriver. AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 12.46): Hva? Det er det da ikke. Hvor har du det fra? Det er en fullt ut godkjent og god betegnelse og en diagnose som er i bruk innen medisin og helse i dag. Ingenting "stigmatiserende" med det. Nå må folk holde opp, i dag skal jo alle ord skambelegges og gjøres om for alt mulig! Jeg har en sønn på 22 med autisme og han fikk diagnosen Asperger syndrom i 2022. Ja, faktisk. DPS brukte betegnelsen selv om det sies at man heller skal bruke "på autismespekteret" nå. Det står i papirene fra psykolgene at han har Asperger/autisme. Anonymkode: b5ca6...212 Jeg kjenner og barn som har fått Asperger nå som diagnose, men man skal ihht diagnosekodene vel ikke gjøre det. Brukes fortsatt steder man henger etter litt på faget. Spiller jo ingen rolle egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 17. mars #40 Del Skrevet 17. mars Bacteria skrev (9 minutter siden): Har endel autisme i familien, så kjenner en del til det. Det er mange med autisme som kaller seg selv autister, og foretrekker autist fremfor autisme. Har visst noe med identitet å gjøre. Så er det noen som sier «de er på spekteret». Men skjønner poenget ditt. Jeg igjen ville aldri kalt meg selv autist om jeg fikk diagnosen - ser mye debatt om dette. Men jeg anser ingenting for å definere et helt menneske, så hadde gitt blaffen i hva andre mente om det. Hadde vel sagt « jeg har adhd/autisme/tourettes» eller hva enn på samme måte som «jeg har endometriose», selv om det siste er en sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå