AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Har en venninne som oppfører seg litt rart iblant, og jeg blir innimellom litt irritert. Men så tenker jeg at hun kanskje er unnskyldt, at hun har en diagnose som kan forklare oppførselen. Men dette kan jeg altfor lite om, og vi er såpass gamle at det ikke var vanlig med utredning og diagnostisering da vi vokste opp. I voksen alder har hun fått ADHD-diagnose, men hun sier at det var en dårlig utredning, og lite oppfølging. Derfor tenker jeg at det ikke er så rart hvis de har "oversett" en eventuell autisme diagnose. Det er vel også sånn at spesielt jenter med autisme er flinke til å maskere..? Og siden vi er litt eldre, så vil hun kanskje ha blitt flink til å maskere med aldreden. Jeg har lest at autister maskerer ved å kopiere andre, og her er vi inne på problemet: Hun kopierer så til de grader! Uansett hva jeg sier, så sier hun "jeg og". Uansett hva jeg forteller, så har hun liksom opplevd det samme. Det oppleves som at hun kopierer min personlighet, mine opplevelser (gjenforteller som sine egne opplevelser), kopierer mine interesser og sier at hun har drevet med det samme, noe jeg vet at hun ikke har. Det virker som at hun tror at venninner må være "helt like". Kan dette være autisme? Anonymkode: 3eb8a...920 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Jeg tror ikke det er autisme. Heller i retning personlighetsforstyrrelse, eller mangelfull egen identitet. Anonymkode: eaffb...cca 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Dette er ikke isolert grunn til å mistenke autisme. Maskering handler om å observere andres oppførsel og reaksjoner i ulike situasjoner og «pugge» sosialt aksepterte måter å reagere på. Jeg er f.eks lite affisert av ting som er trist. Om noen sier at deres gamle, syke far på 90 er gått bort tenker jeg i mitt autistiske hode at det var sikkert fint for han få slippe nå - tidligere ville jeg også sagt det og gått videre med dagen min. MEN, jeg har lært at det riktige da er å sette på meg et trist ansikt og si noe om hvor leit det var å høre og kondolerer. Det handler ikke om å være nøyaktig lik de rundt meg, men å gjøre det jeg har skjønt er riktig på tross av min initielle reaksjon. Jeg har forøvrig selv en nevrotypisk venninne som holder på akkurat slik du beskriver. Det er utrolig irriterende. Om jeg har vondt i ryggen, da skulle jeg bare visst hvor vondt HUN har! Da jeg hadde vann i kroppen som gravid var det ingenting i forhold til henne, som selvfølgelig var blitt selve michelinmannen under svangerskap. Den typen kopiering er noe helt annet, selv mistenker jeg at det handler om oppmerksomhet. Anonymkode: 64455...880 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er ikke isolert grunn til å mistenke autisme. Maskering handler om å observere andres oppførsel og reaksjoner i ulike situasjoner og «pugge» sosialt aksepterte måter å reagere på. Jeg er f.eks lite affisert av ting som er trist. Om noen sier at deres gamle, syke far på 90 er gått bort tenker jeg i mitt autistiske hode at det var sikkert fint for han få slippe nå - tidligere ville jeg også sagt det og gått videre med dagen min. MEN, jeg har lært at det riktige da er å sette på meg et trist ansikt og si noe om hvor leit det var å høre og kondolerer. Det handler ikke om å være nøyaktig lik de rundt meg, men å gjøre det jeg har skjønt er riktig på tross av min initielle reaksjon. Jeg har forøvrig selv en nevrotypisk venninne som holder på akkurat slik du beskriver. Det er utrolig irriterende. Om jeg har vondt i ryggen, da skulle jeg bare visst hvor vondt HUN har! Da jeg hadde vann i kroppen som gravid var det ingenting i forhold til henne, som selvfølgelig var blitt selve michelinmannen under svangerskap. Den typen kopiering er noe helt annet, selv mistenker jeg at det handler om oppmerksomhet. Anonymkode: 64455...880 Glemte å nevne at jeg har Asperger, men det skjønte du kanskje 😅 Anonymkode: 64455...880 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars Kan være, eller bare stor usikkerhet rundt egen person. Adhd og autisme følger ofte hverandre, men trenger ikke. Vil tro de fanget det opp under utredning, og eventuelt fikk diagnosen som hun ikke ønsker å dele. Det er mye skam knyttet til diverse diagnoser. Kan du ikke bare se gjennom fingrene og la det passere? Hvis ikke så er det ingen som tvinger deg til å være venn med henne. Anonymkode: 4da9f...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars Tror ikke det er autisme. Her har vi mange med autisme i familien, sønnen min har det, og han har venner som har det. Ingen av de er sånn. Anonymkode: 73d6d...48d
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars Takk for svar alle sammen! Da ble jeg litt klokere på hva autisme er, og at dette antagelig er noe annet. Ts. Anonymkode: 3eb8a...920 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en venninne som oppfører seg litt rart iblant, og jeg blir innimellom litt irritert. Men så tenker jeg at hun kanskje er unnskyldt, at hun har en diagnose som kan forklare oppførselen. Men dette kan jeg altfor lite om, og vi er såpass gamle at det ikke var vanlig med utredning og diagnostisering da vi vokste opp. I voksen alder har hun fått ADHD-diagnose, men hun sier at det var en dårlig utredning, og lite oppfølging. Derfor tenker jeg at det ikke er så rart hvis de har "oversett" en eventuell autisme diagnose. Det er vel også sånn at spesielt jenter med autisme er flinke til å maskere..? Og siden vi er litt eldre, så vil hun kanskje ha blitt flink til å maskere med aldreden. Jeg har lest at autister maskerer ved å kopiere andre, og her er vi inne på problemet: Hun kopierer så til de grader! Uansett hva jeg sier, så sier hun "jeg og". Uansett hva jeg forteller, så har hun liksom opplevd det samme. Det oppleves som at hun kopierer min personlighet, mine opplevelser (gjenforteller som sine egne opplevelser), kopierer mine interesser og sier at hun har drevet med det samme, noe jeg vet at hun ikke har. Det virker som at hun tror at venninner må være "helt like". Kan dette være autisme? Anonymkode: 3eb8a...920 Høres ikke spesielt autistisk ut, du. Høres mer ut som dårlig selvtillit og bekreftelsesbehov Anonymkode: 195eb...2ad 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Hva er greia med at mange liksom skal ha autisme? Pluss at mange her inne nå driver å diagnostiserer venner og familie? Anonymkode: 72968...794 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #10 Skrevet 13. mars Kult å kalle venninnen din "autist". Anonymkode: a0a8f...100 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kult å kalle venninnen din "autist". Anonymkode: a0a8f...100 Hva er galt med det? Er det feil å være autist? Er vi mindre verdt enn nevrotypiske? Anonymkode: 64455...880
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er galt med det? Er det feil å være autist? Er vi mindre verdt enn nevrotypiske? Anonymkode: 64455...880 Nei, men begrepet er utdatert og stigmatiserende. Anonymkode: a0a8f...100 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, men begrepet er utdatert og stigmatiserende. Anonymkode: a0a8f...100 Det er det da ikke. De fleste autistene jeg kjenner kaller seg selv autister og jeg er aktiv i autismeforeningen, gift med en autist, selv diagnosert og har et søsken som også er autist. Broren til mannen min er også diagnosert så omgangskretsen min er litt over snittet autistisk og oppdatert. Anonymkode: 8b52e...588 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er det da ikke. De fleste autistene jeg kjenner kaller seg selv autister og jeg er aktiv i autismeforeningen, gift med en autist, selv diagnosert og har et søsken som også er autist. Broren til mannen min er også diagnosert så omgangskretsen min er litt over snittet autistisk og oppdatert. Anonymkode: 8b52e...588 Ok. Anonymkode: a0a8f...100
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er det da ikke. Anonymkode: 8b52e...588 Men er du alle? Dette er din oppfatning Selv har jeg lært at man aldri skal bruke begreper som «autist» og «funksjonshemmet», men derimot «h*n har autisme» eller «h*n har en funksjonsnedsettelse» eller «h*n har en funksjonshindring». Autist og funksjonshemmet kan oppleves som nedladet og eksluderende. Også har de et stereotypisk preg over seg. Så man glemmer at funksjonsvariasjonen er stor. Anonymkode: e134a...dfb 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men er du alle? Dette er din oppfatning Selv har jeg lært at man aldri skal bruke begreper som «autist» og «funksjonshemmet», men derimot «h*n har autisme» eller «h*n har en funksjonsnedsettelse» eller «h*n har en funksjonshindring». Autist og funksjonshemmet kan oppleves som nedladet og eksluderende. Også har de et stereotypisk preg over seg. Så man glemmer at funksjonsvariasjonen er stor. Anonymkode: e134a...dfb Og dette er woke bevegelsen i et nøtteskall. Krenket på vegne av marginale grupper uten å forholde seg til hva de som faktisk tilhører gruppen synes. Personlig synes jeg «person med autisme» blir altfor tungvint. Jeg er autist og det er helt i orden. Vet om fler som også synes det blir for dumt at andre skal styre vår identitet og som synes det er helt ok å kalle en spade for en spade - det er nemlig vi autister skikkelig gode på! Handler vel heller om å ta tilbake terminologien. Det er ingenting nedsettende med ordet autist, det er bare hva folk dessverre legger i det i og med at det er brukt som skjellsord. Anonymkode: 64455...880 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars Hva er det hun gjør som «er merkelig som hun bør være unnskyldt for», forutenom å kopiere hva du sier? Anonymkode: 37f22...2a2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Off topic, men jeg blir bare mer og mer sikker på at moren min er på autismespekteret jo eldre hun blir, og det blir mer og mer krevende å forholde seg til henne. Anonymkode: d6388...d1f
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, men begrepet er utdatert og stigmatiserende. Anonymkode: a0a8f...100 Hva? Det er det da ikke. Hvor har du det fra? Det er en fullt ut godkjent og god betegnelse og en diagnose som er i bruk innen medisin og helse i dag. Ingenting "stigmatiserende" med det. Nå må folk holde opp, i dag skal jo alle ord skambelegges og gjøres om for alt mulig! Jeg har en sønn på 22 med autisme og han fikk diagnosen Asperger syndrom i 2022. Ja, faktisk. DPS brukte betegnelsen selv om det sies at man heller skal bruke "på autismespekteret" nå. Det står i papirene fra psykolgene at han har Asperger/autisme. Anonymkode: b5ca6...212
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå