Gå til innhold

Jeg vil ikke lenger kalle meg for feminist...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trolltunge skrev (16 timer siden):

Føler heller det er blitt et skjellsord fra menn til kvinner. Jeg blåser i akkurat det, og kaller meg likevel feminist (til vi enes om et bedre ord), men det er blitt brukt som skjellsord kastet etter kvinner såpass mye at jeg faktisk forstår at unge kvinner er redde for å kalle seg feminist. Selv om de i realiteten er det. Menn også forsåvidt. "Markedsføringen" av at feminisme er noe negativt har virket. Dessverre. 

Ja, som sagt, feminisme har blitt et maktbegrep... med alt det det innebærer. Og da oppleves det negativt. En hersketeknikk både til og fra. 

Og jeg tror dette stammer fra at feminismen på enkelte områder eller av enkelte personer er mer opptatt av å ofre eller kappe "balla av" menn istedenfor å fronte kvinner og likestilling. Feminisme har på det grunnlaget blitt kampen om likestilling med momenter av mannehat i segSå kanskje et nytt begrep kan "hjelpe", men når det nye begrepet blir implementert og feminisme utgår, så tror jeg vi vil oppleve akkurat det samme med det nye begrepet igjen.

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Ja, som sagt, feminisme har blitt en maktbegrep... med alt det det innebærer. Og da oppleves det negativt. En hersketeknikk både til og fra. 

Og jeg tror dette stammer fra at feminismen på enkelte områder eller av enkelte personer er mer opptatt av å ofre eller kappe "balla av menn" istedenfor å fronte kvinner og likestilling. Kampen om likestilling har sånn sett fått momenter av mannehat i seg gjennom feminisme. Så kanskje et nytt begrep kan "hjelpe", men når det nye begrepet blir implementert og feminisme utgår, så tror jeg vi vil oppleve akkurat det samme med det nye begrepet igjen.

Kanskje, men jeg synes likevel der blir feil å kalle et begrep for likeverd og likestilling mellom kjønnene noe som viser til ene kjønnet i selve ordet. 

Feminisme utgår antagelig ikke, men kunne da overtas av dem som kun er opptatt av kvinners rettigheter. Jeg er ikke der, men feminist er likevel hva jeg- enn så lenge- må kalle det jeg er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Kanskje, men jeg synes likevel der blir feil å kalle et begrep for likeverd og likestilling mellom kjønnene noe som viser til ene kjønnet i selve ordet. 

Feminisme utgår antagelig ikke, men kunne da overtas av dem som kun er opptatt av kvinners rettigheter. Jeg er ikke der, men feminist er likevel hva jeg- enn så lenge- må kalle det jeg er. 

Forsåvidt enig. Hva med å bare kalle oss likestillingist/likestillist? 😬 Det er iallfall tydelig.

Og så la feminismen bare fortsette med sin slagside. For de som trenger den tilhørigheten. Det er det jo alltids.

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Forsåvidt enig. Hva med å bare kalle oss likestillingist/likestillist? 😬 Det er iallfall tydelig.

Og så la feminismen bare fortsette med sin slagside. For de som trenger den tilhørigheten. Det er det jo alltids.

Jeg er med på hvilket som helst ord som man kan enes om, og som ikke ekskluderer ene kjønnet/virker å prioritere ene kjønnet bare i selve ordlyden, men det må jo bli et begrep som kommer i generell bruk. Jeg kan ikke kalle meg likestillingist om jeg må forklare hva jeg mener hver gang. Det gidder jeg ikke. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UltimateNothing skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her?

Det er faktisk ikke verdens undergang for kvinner å være singel og barnløs. Tvert imot - de mest lykkelige menneskene i vårt samfunn er single kvinner. Menn trives best i forhold.

Om man vil ha barn er det mange homofile menn som virkelig ønsker seg barn. 

Jammen da er jo alt bra, kvinner er fornøyde alene. Ikke noe bedre enn det, selv om jeg ikke akkurat får den følelsen når jeg surfer rundt her på kvinneguiden sine dating tråder, eller tik tok som er full av kvinner som lurer på "where did all the good men go?" 
Skal ikke lage noen diskusjon jeg driter i det, om 100 år har robot teknologi tatt over uansett!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er langt flere barnløse menn enn kvinner.

I løpet av en generasjon har andelen nesten doblet seg, og i dag er én av fire menn barnløse ved fylte 45 år. Til sammenligning er bare én av syv kvinner på samme alder barnløse.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/5EjMEW/hvorfor-er-det-flere-barnloese-menn-enn-kvinner

Anonymkode: 1dbac...b32

Det er fordi dere ligger med den samme mannen, eller er det ikke like mange menn som kvinner? 
Da går ikke regnskapet opp hvis dere ikke alle plutselig har blitt lesbiske. Det heter forresten hypergamy.
På det verste i menneskets historie så var det 17 kvinner for hver mann.

Endret av Gratis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trolltunge skrev (44 minutter siden):

…det er blitt brukt som skjellsord kastet etter kvinner såpass mye at jeg faktisk forstår at unge kvinner er redde for å kalle seg feminist. Selv om de i realiteten er det. Menn også forsåvidt. "Markedsføringen" av at feminisme er noe negativt har virket. Dessverre. 

Du synes å utelukke muligheten for at andre har satt seg inn i ting (potensielt bedre enn deg) og landet på en annen konklusjon?

Kan ikke jeg med samme rett da hevde at du har latt deg forføre av den falske markedsføringen av feminisme?

Anonymkode: ced61...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du synes å utelukke muligheten for at andre har satt seg inn i ting (potensielt bedre enn deg) og landet på en annen konklusjon?

Kan ikke jeg med samme rett da hevde at du har latt deg forføre av den falske markedsføringen av feminisme?

Anonymkode: ced61...bf5

Påstå hva du vil for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gratis skrev (7 timer siden):

I Kina er 100 millioner høyt utdannende kvinner ikke er i stand til å finne seg en mann.

Nei de finne seg ikke en mann som tilfredsstiller deres skyhøye urealistiske krav.

Anonymkode: 703ba...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er dere enige med henne? https://www.dagsavisen.no/debatt/2025/03/13/jeg-vil-ikke-kalle-meg-feminist/

Anonymkode: e7f7b...6cb

Gjesp. Hun får hoppe å sprette hvordan hun vil rundt begrepet, men en kvinne som ikke er for likestilling, like rettigheter og lik lønn er en idiot! At hun prøver å blande sammen masse greier for å kunne komme med et syltynt argument er rett og slett barnslig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun tar jo grunnleggende feil helt i starten av innlegget sitt:

Sitat

Det er ikke fordi jeg har endret syn på likestilling, men fordi feminismen har det.

Feminismen startet som en bevegelse for rettferdighet – en nødvendig kamp for kvinners grunnleggende rettigheter, stemmerett, utdanning og arbeid. I dag har den utviklet seg til noe annet.

Feminisme har ALDRI handlet om dette. Feminisme har ALLTID handlet om mannehat og særfordeler til kvinner.

Helt fra sufragettenes tid og fram til i dag har dette vært kjernen i feminist ideologien. Om noe så var de enda mer ekstreme i tidligere tider enn i dag. F.eks 70 talls feministene som skrev lange avhandlinger om å utrydde og slavebinde menn.

Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Ja, ekte feminisme er ikke kvotering men like rettigheter uavhengig av kjønn

Du får fortelle det til samtlige feministiske organisasjoner her i landet som alle sammen er motstandere av dette da... At de er ikke "ekte feminister"....

F.eks stemte alle sammen nylig imot å gjøre likestillingsloven kjønnsnøytral...

Anonymkode: 703ba...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er feminisme kamp for kvinners rettigheter, trenger ikke noe nytt ord for det. 

Hvor langt en vil være med er jo opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lode er en smart dame.
Problemet med feminismen er jo at den har blitt besmittet med interseksjonalisme, at en gruppe er definert som offer og andre som overgripere. De som sverger til dette er ikke fremmed for at en gruppe må betale for «fedrenes synder». 
Vi ser det samme når det kommer til etnisitet, særlig i USA. 
Der dr King på 60-tall hadde en drøm om at alle skulle ha like rettigheter, snakkes det nå om «strukturell rasisme» og at hvite må gå på kurs for å lære om sin iboende rasisme. 
Det er det samme med feminismen. 
Vi trenger fortsatt fokus på like rettigheter, men min «dårlige» lønn i et kvinneyrke blir en bagatell mot forhold fex afghanske jenter lever under. Er vel der vi må rette fokuset, men det er vanskelig/ikke så populært. 

Kaller meg heller ikke feminist. 
Særlig ikke etter det som har skjedd kvinnedagen, spes i fjor. Der israelske og jødiske kvinner ikke fikk gå i tog.

Hvis noen lurer på hva interseksjonalisme betyr i praksis, har dere et eksempel der. En gruppe som er forhåndsdefinert som overgriper, kan ikke være offer. Offerrollen er blitt hellig. Farlig. Det blir umulig å ha to tanker i hodet samtidig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (16 timer siden):

I denne sammenhengen er hun politisk aktiv samfunnsdebattant. 

Nei. Hun er FULLSTENDIG "nedsnødd", det vil si uten etterrettelighet eller innsikt i det hun uttaler seg om.

(Hvis det faktisk er hun som uttaler seg og hun ikke kun bringer videre noe annetsteds fra, men det er en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er drittlei av folk som må trekke inn menns selvpåførte problemer i feministdebatten. Menn har skapt et samfunn hvor styrke og machokultur favoriseres, og hvor kvinner i ALLE år har blitt stengt ute fra utdannelse og jobb. Så viser det seg plutselig nå når kvinner får lov til å studere at vi takler det MANNESKAPTE systemet bedre enn menn og forbigår dem. Og da er det KVINNERS feil?? Menn går for sjeldent til leger, oppsøker ikke hjelp for psykiske lidelser, har ikke livet på stell slik at de faktisk får 50/50 omsorg for barna sine, og så er dette feminismens skyld? Nå får mannfolka brette opp ermene og hjelpe hverandre og bedre den mentale tilstanden i gruppa. Våre formødre gjorde en sinnssyk innsats for kvinners rettigheter, det er ikke min jobb nå å måtte gjøre den samme jobben for menn. Gjør det selv, og slutt og klag. Hvor mange menn samles egentlig på mannedagen? Hvor mange menn engasjerer seg politisk for å bedre menns situasjon? SVÆRT FÅ. De sitter bare hjemme på ræva og klager på feminisme og forventer samtidig at kvinner skal ordne opp. 

Anonymkode: 4bc70...b7c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

F.eks stemte alle sammen nylig imot å gjøre likestillingsloven kjønnsnøytral... Anonymkode: 703ba...e2c

Bacteria skrev (3 timer siden):

Særlig ikke etter det som har skjedd kvinnedagen, spes i fjor. Der israelske og jødiske kvinner ikke fikk gå i tog.

Hvis noen lurer på hva interseksjonalisme betyr i praksis, har dere et eksempel der. En gruppe som er forhåndsdefinert som overgriper, kan ikke være offer. Offerrollen er blitt hellig. Farlig. Det blir umulig å ha to tanker i hodet samtidig. 

Det går definitivt ikke på skinner der borte, nei - og det er veldig synd siden hele prosjektet er så viktig: nettopp at kjønn ikke burde spille noen rolle.

Takk for linjene om interseksjonalisme, den er viktig å "se" og gjøre oppmerksom på når den kommer til uttrykk.

Endret av carlberner1
Fjernet unødig linje.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går ikke en dag uten at en eller selverklært feminist finner noe å klage over. Nå i dag er det sirkus. Damene har valgt kostymene selv, men "det var som å være på strippeklubb". Tilbake står selvsagt sirkusdirektøren, litt forfjamset, men han er jo mann, så da er jo han jo selvsagt sexisitisk og sjåvinistisk og en gris.

https://www.nrk.no/vestland/kraftig-debatt-etter-at-avismeldar-kalla-cirkus-agora-sexistisk-pga.-lettkledde-damer-1.17338896

Damer, dere MÅ stå opp mot disse spik spenna gærne feministene som gjør kjønnet deres til latter gang etter gang!

Anonymkode: 32ffe...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Charlotte Myrbråten har et poeng, valg skjer ikke uten bakgrunn, påvirkning eller annet, i vakuum som hun skriver. Men jeg er like sikker på at hun ikke gavner saken med innlegget, jeg tror det hadde vært bedre å plukke feks innlegget til frp-damen først i tråden fra hverandre, tydelig og grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 14.18):

Det går ikke en dag uten at en eller selverklært feminist finner noe å klage over. Nå i dag er det sirkus. Damene har valgt kostymene selv, men "det var som å være på strippeklubb". Tilbake står selvsagt sirkusdirektøren, litt forfjamset, men han er jo mann, så da er jo han jo selvsagt sexisitisk og sjåvinistisk og en gris.

https://www.nrk.no/vestland/kraftig-debatt-etter-at-avismeldar-kalla-cirkus-agora-sexistisk-pga.-lettkledde-damer-1.17338896

Damer, dere MÅ stå opp mot disse spik spenna gærne feministene som gjør kjønnet deres til latter gang etter gang!

Anonymkode: 32ffe...5df

Og det gjør vi. Jeg støtter kvinner uansett om de gjør valg jeg selv aldri hadde gjort, som å være på OF. Jeg har tanker om at de gjør valg som kanskje ikke er bra for dem, men jeg støtter dem i friheten til å velge å vise frem kropp.

Så lenge kvinnen selv har valgt å fremstå lettkledd, så er det greit. Menn får tross alt gå rundt og vise bar overkropp nesten hvor som helst og når som helst. Kropp er naturlig, og om en person velger mindre dekkende plagg er det ikke mitt problem. Jeg klager ikke over shorts eller trange bukser på menn. Jeg bryr meg ikke engang om manboobs.  Deres kropp, deres valg.

Endret av UltimateNothing
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...