AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Er dere enige med henne? https://www.dagsavisen.no/debatt/2025/03/13/jeg-vil-ikke-kalle-meg-feminist/ Anonymkode: e7f7b...6cb 2
UltimateNothing Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Nei. Mange av problemene menn har, eksempelvis mental helse, er grunnet bildet om den "sterke" mannen som aldri gråter og som ikke vet hva fastlegen hans heter. Menn går sjeldnere til lege for fysiske eller mentale utfordringer. Mange menn snakker sjelden eller aldri om følelser. Det finnes ekstrem-feminister, men de er omtrent like sjeldne som nabolags-jihadisten. At kvinner må slutte å kjempe for å bli sett som likeverdige fordi menn sliter under et system som er laget for "sterke menn" er latterlig. Kan ikke menn begynne å ta vare på hverandre? Kvinner kan ikke lappe alle hullene i samfunnet. 1 14
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars Nei. Kjedelig anti-woke-greier. Repeat repeat. Gjesp. Anonymkode: 1cfb7...707 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Kjedelig anti-woke-greier. Repeat repeat. Gjesp. Anonymkode: 1cfb7...707 Er ikke woke kjedelig og? Anonymkode: e7f7b...6cb 2 2
Gratis Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars UltimateNothing skrev (56 minutter siden): Nei. Mange av problemene menn har, eksempelvis mental helse, er grunnet bildet om den "sterke" mannen som aldri gråter og som ikke vet hva fastlegen hans heter. Menn går sjeldnere til lege for fysiske eller mentale utfordringer. Mange menn snakker sjelden eller aldri om følelser. Det finnes ekstrem-feminister, men de er omtrent like sjeldne som nabolags-jihadisten. At kvinner må slutte å kjempe for å bli sett som likeverdige fordi menn sliter under et system som er laget for "sterke menn" er latterlig. Kan ikke menn begynne å ta vare på hverandre? Kvinner kan ikke lappe alle hullene i samfunnet. Det dumme med at spesielt unge menn sliter er at det går utover kvinner også. Om kun 5 år vil nesten 50% av alle kvinner mellom 25-44 være single og barneløse. I Kina er 100 millioner høyt utdannende kvinner ikke er i stand til å finne seg en mann. I USA har de begynt å betale menn for å komme til single events. Det er rart hvordan en pendel som svinges for lang, har en tendens til å komme tilbake. 3
carlberner1 Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars Jeg så på bildet og tenkte umiddebart at hun der svelger. Da er jeg fornøyd Konservativt ungdomsgulp biter ikke på meg, men dessverre på en del. Heldigvis ikke så mange som man kan få inntrykk av, se feks på valget i Tyskland nylig: det gikk i bøtta, grundig, men fornuftige folk på venstresiden fikk en del stemmer og gledelig er det.
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars UltimateNothing skrev (1 time siden): At kvinner må slutte å kjempe for å bli sett som likeverdige fordi menn sliter under et system som er laget for "sterke menn" er latterlig. Kan ikke menn begynne å ta vare på hverandre? Kvinner kan ikke lappe alle hullene i samfunnet. Noen menn sliter med at de samtidig tråkkes ned av feministiske kvinner og framstilles som overgripere og patriarker. Det er mesterlig spill av disse feminist-kvinnene å spille ut offer-kort samtidig som de er på et rått makt-kjør. Litt mer tafatt av samfunnet at vi lar oss føre bak lyset av blinkenee dådyr-øyne kombinert med butchete Gerd Liv Valla-typer. Men man kan håpe at vi får en utjevning nå. Anonymkode: ced61...bf5 2
AprilLudgate Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Oj, her var det mange nokså grove faktafeil. Det plager ikke meg at hun ikke vil kalle seg feminist - men det begrunner hun med faktafeil. 1 5
AprilLudgate Skrevet 13. mars #10 Skrevet 13. mars carlberner1 skrev (14 minutter siden): Jeg så på bildet og tenkte umiddebart at hun der svelger. Da er jeg fornøyd Konservativt ungdomsgulp biter ikke på meg, men dessverre på en del. Heldigvis ikke så mange som man kan få inntrykk av, se feks på valget i Tyskland nylig: det gikk i bøtta, grundig, men fornuftige folk på venstresiden fikk en del stemmer og gledelig er det. Alvorlig talt. For en begredelig kommentar og VERDENS MEST BRUKTE og uintelligente hersketeknikk. «Hun der svelger». I denne sammenhengen er hun politisk aktiv samfunnsdebattant. 4 8
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Skrevet 13. mars AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Alvorlig talt. For en begredelig kommentar og VERDENS MEST BRUKTE og uintelligente hersketeknikk. «Hun der svelger». I denne sammenhengen er hun politisk aktiv samfunnsdebattant. Jeg er enig med deg der. Anonymkode: ced61...bf5 3
UltimateNothing Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars Gratis skrev (33 minutter siden): Det dumme med at spesielt unge menn sliter er at det går utover kvinner også. Om kun 5 år vil nesten 50% av alle kvinner mellom 25-44 være single og barneløse. I Kina er 100 millioner høyt utdannende kvinner ikke er i stand til å finne seg en mann. I USA har de begynt å betale menn for å komme til single events. Det er rart hvordan en pendel som svinges for lang, har en tendens til å komme tilbake. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her? Det er faktisk ikke verdens undergang for kvinner å være singel og barnløs. Tvert imot - de mest lykkelige menneskene i vårt samfunn er single kvinner. Menn trives best i forhold. Om man vil ha barn er det mange homofile menn som virkelig ønsker seg barn. 5 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars UltimateNothing skrev (6 minutter siden): de mest lykkelige menneskene i vårt samfunn er single kvinner. «A deeper look into this subject comes from the General Social Survey (GSS), a national survey that includes family satisfaction. Its 2022 survey revealed that marriage and family are strongly associated with happiness for both men and women. The GSS results showed that for women 18-55, married women were happier than unmarried women. While the majority were “pretty happy,” the difference for “very happy” women was dramatic: “40 percent of married women with children were very happy, compared to 25 percent of married childless women, 22 percent of unmarried childless women, and 17 percent of unmarried women with children.” https://www.psychologytoday.com/us/blog/5-types-of-people-who-can-ruin-your-life/202403/is-marriage-good-or-bad-for-women Anonymkode: ced61...bf5 2
Trolltunge Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars Jeg er enig angående at ordet blir feil når det er likestilling man faktisk er opptatt av. Jeg kunne godt tenke meg et nytt ord, som påpeker at det gjelder rettighetene til begge kjønn. Humanist er dessverre tatt. Ellers var det mye møl, til direkte feil. Menns helse blir for eksempel prioritert langt over kvinners helse. Problemet med menns helse er at menn må bli flinkere til å oppsøke hjelp. At kvinner automatisk får omsorg for barn over mannen er dessuten påstand totalt utgått på dato. Må være for små babyer som ammer. 50/50 er nærmest obligatorisk nå, med mindre ene ikke vil/kan. 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars UltimateNothing skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her? Det er faktisk ikke verdens undergang for kvinner å være singel og barnløs. Tvert imot - de mest lykkelige menneskene i vårt samfunn er single kvinner. Menn trives best i forhold. Om man vil ha barn er det mange homofile menn som virkelig ønsker seg barn. Dette var veldig lett å skjønne for de fleste faktisk, så det er bare å tenke litt lenger. Ditt avsnitt to og tre er vel bare personlig synsing/ønsketenkning? Anonymkode: 32ffe...5df 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars Nei. Jeg synes det er så pickme å stå på barrikadene på vegne av menn. Og jeg er så drit lei av at ethvert manssproblem skal begrunnes med en kvinne. Anonymkode: 570fb...bb9 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars Gratis skrev (37 minutter siden): Det dumme med at spesielt unge menn sliter er at det går utover kvinner også. Om kun 5 år vil nesten 50% av alle kvinner mellom 25-44 være single og barneløse. I Kina er 100 millioner høyt utdannende kvinner ikke er i stand til å finne seg en mann. I USA har de begynt å betale menn for å komme til single events. Det er rart hvordan en pendel som svinges for lang, har en tendens til å komme tilbake. Så mangler du i dette regnestykke at kvinner er mest lykkelige uten barn og som ugift https://helsenyhet.com/single-barnlose-kvinner-er-lykkeligere-og-lever-lengre-enn-andre/ Menn har nok ikke den statistikken. De er lykkligst i forhold. I en ny studie kommer det klart fram at de single, barnløse kvinnene er de som er mest lykkelige, og som lever lengst. Dette er det The Guardian som melder. Del På Facebook! For menn derimot, er historien en annen. Gifte menn viser seg å være sunnere, og har bedre økonomi enn single mannfolk.– Det er derfor helt klart mannen som burde gjøre sitt ytterste for å få forholdet til å fungere Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er langt flere barnløse menn enn kvinner. I løpet av en generasjon har andelen nesten doblet seg, og i dag er én av fire menn barnløse ved fylte 45 år. Til sammenligning er bare én av syv kvinner på samme alder barnløse. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/5EjMEW/hvorfor-er-det-flere-barnloese-menn-enn-kvinner Anonymkode: 1dbac...b32 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars #18 Skrevet 13. mars Vi trenger fremdeles feminismen. Mange kvinnedominerte og til og med samfunnskritiske yrker, som f.eks sykepleier, har lavere lønn for lik utdannelse som et mannsdominert yrke, som f.eks en del ingeniøryrker. Kvinnehelse er fremdeles viktig satsning, der symptomer og sykdommer som oftest rammer kvinner ofte blir oversett eller nedprioritert. Som en kvinne med ADHD og autisme er en del av de symptomene som jeg og mange andre kvinner har oversett, og jeg, som mange andre kvinner med tilstandene, ble først diagnostisert med personlighetsforstyrrelse. Det er flere menn derimot som har de "klassiske" symptomene på ADHD, som å klatre i trær og ikke klare å sitte stille i et klasserom. Abortkampen er fremdeles brennende aktuell, spesielt der og om konservativt religiøse makter skulle få bestemme. Likestilling og kvinners rettigheter er skjøre, selv i land der vi nå tar det for gitt. Selv om de fleste av de som begår selvmord er menn, er mange av de som forsøker også kvinner, og konsekvensene av mislykkede selvmordsforsøk kan være permanente alvorlige skader. Funksjonshemmede kvinner er mer utsatt for vold og voldtekt enn funksjonsfriske kvinner, og kvinner igjen blir ofte seksualisert. For eksempel var det en innsender til Aftenposten som skrev at hijab beskyttet mot seksualisering, noe Abid Raja også nevnte at tildekking før i tiden var. Det sier litt om at kvinner blir seksualisert i ganske stor grad fremdeles. Kvinner har høyere sykefravær, og i stedet for å vurdere den belastningen mange kvinner har og sykdommer som overses, diskuterer vi hvordan vi skal redusere lønnen deres. Som igjen er problematisk når mange kvinner blir stående alene med omsorg for barn, som de oftere gjør. Kvinner skal være den perfekte arbeider, perfekte mor, perfekte husmor, og selv da er det mange som nekter å høre på dem. Mamma som er intensivsykepleier møter til og med pasienter som nekter å høre på henne, bare fordi hun er kvinne, og har selv hatt foreldre som ikke har hatt tillit til det hun har sagt - bare fordi hun er kvinne. Foreldrene hennes så aldri på kvinneidrett, fordi kvinner skulle ikke drive med det, og fremdeles får kvinneidretten mindre penger enn herreidrett, selv om de ikke nødvendigvis er dårligere enn mennene. Som ung feminist skjønner jeg dog hva motstanderne av feminisme og 8. mars-tog prøver å få frem. For feminismen er så mangfolding, men en brøkdel får definere dem. Unge feminister jeg kjenner fra aktivismen vil heller inkludere transkvinner til og med pre-operasjon, men ekskluderer mange av de ciskvinnene som faktisk fremdeles kjemper kamper for frihet. De går for fritt Palestina, men innser ikke at fritt Palestina - samme hvor mye jeg støtter det - innebærer støtte til et land som scorer elendig på kvinners rettigheter. De ekskluderer jøder som utsettes for seksuell vold, og de holder selvforsvarskurs hvor funksjonshemmede som havner i andre situasjoner der de har stor sjanse for å oppleve vold og voldtekt utestenges, fordi arrangørene er mer opptatte av å fremme seg selv. Ung venstrevridd og miljøfokusert feminisme er så rotete, så merkelig, så ekskluderende, så selektiv. Det er en herlig suppe, hvor absolutt alt påklistres kvinnekamp om det er inkludert i aktivismen deres, uten å ta høyde for alle de kvinnene som faktisk er utsatt. Anonymkode: 853d3...94c 1
Bombasi Skrevet 13. mars #19 Skrevet 13. mars (endret) Jeg er litt enig i budskapet hennes rundt feminisme både i praksis og som uttrykk. Feminismefokuset har på mange måter beveget seg uheldig og har blitt et maktbegrep for kvinner og mot menn. Likestilling bør være målet generelt sett. Men jeg henger ikke helt med på eksemplene hennes. Det ble litt for unyansert. F.eks om eksemplet rundt menn og psykisk helse. Det nytter ikke med all verdens tiltak når menn ikke ønsker å oppsøke hjelp. Det er jo ikke slik at menn i dag ikke kan benytte seg av samme hjelpeapparat som kvinner gjør. Likevel er ikke feminismebegrepet så ille som hun beskriver det. Hun legger opp til en bevegelse der folk blir inkludert og ekskludert. Det høres bare merkelig ut. Og de aller fleste skjønner at feminisme handler om likestilling i bunn. Endret 13. mars av Bombasi 2
Trolltunge Skrevet 13. mars #20 Skrevet 13. mars Bombasi skrev (1 minutt siden): Jeg er litt enig i budskapet hennes rundt feminisme både i praksis og som uttrykk. Feminismefokuset har på mange måter beveget seg uheldig og har blitt et maktbegrep for kvinner og mot menn, og at likestilling bør være målet generelt sett. Men jeg henger ikke helt med på eksemplene hennes. Det ble litt for unyansert. F.eks om eksemplet rundt menn og psykisk helse. Det nytter ikke med all verdens tiltak når menn ikke ønsker å oppsøke hjelp. Likevel er ikke feminismebegrepet så ille som hun beskriver det. Hun legger opp til en bevegelse der folk blir inkludert og ekskludert. Det høres bare merkelig ut. Og de aller fleste skjønner at feminisme handler om likestilling i bunn. Føler heller det er blitt et skjellsord fra menn til kvinner. Jeg blåser i akkurat det, og kaller meg likevel feminist (til vi enes om et bedre ord), men det er blitt brukt som skjellsord kastet etter kvinner såpass mye at jeg faktisk forstår at unge kvinner er redde for å kalle seg feminist. Selv om de i realiteten er det. Menn også forsåvidt. "Markedsføringen" av at feminisme er noe negativt har virket. Dessverre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå