Gå til innhold

Burde jeg utsette betalingen på studielånet selv om jeg kan betale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mangel på EK setter mye større begrensning. Om du har 10000 i EK kan du låne 100.000 (i tillegg til studielånet gitt at du tjener penger). Betaler du ned og har 0 EK har du 10.000 mindre i lån men får 0 i boliglån. 

Anonymkode: 58070...8c1

Ja, men jeg svarte bare på det TS spurte om. Selv ville jeg ha prioritert å spare til EK enn å betale ned på studielån.

Anonymkode: d9776...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spar til egenkapital framfor å betale ned studielånet raskere. 
Lånet vil trekke ned lånesum, men du får ingen lånesum uten egenkapital. Du ønsker sannsynligvis å komme inn på boligmarkedet raskest mulig. 

Videre vil lånet forsvinne hvis du dør, og hvis du blir ufør, er det mulig å få nedskrevet hele eller deler av lånet, avhengig av hvor høy uføretrygden din er. Pluss at det er enkelt å få betalingsutsettelse hvis du trenger det. Det er disse tre tingene som gjør at studielånet er et gunstig lån som er det siste lånet du skal kvitte deg med, ikke renta (den er ikke lav lenger).

Anonymkode: 5bff4...e31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke latt være å betale ned på lånet de neste tre årene, da. Av flere årsaker: 

1) Du ønsker ikke å bruke opp betalingsutsettelsene, du kan trenge dem i fremtiden. Husk at når disse er brukt opp, blir studielånet plutselig et veldig lite fleksibelt lån, og staten er den verste kreditoren. 
2) Du skriver at du tenker å investere i noe annet, men tidshorisonten din er så kort at risikoen blir høy. Du bør ikke gjøre noe annet enn å sette pengene på høyrentekonto når tidshorisonten bare er 3-5 år, og det tjener du ikke noe på. Inflasjonen er høyere en renta. 
Jeg ville betalt disse 7000 i måneden, og spart så mye som mulig på høyrentekonto og BSU (hvis du ikke har fylt den opp). Ikke forsøk deg på investeringer. 

Anonymkode: 5bff4...e31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en del egenkapital allerede og har kanskje allerede nok til mitt første boligkjøp, så tenker for det meste langsiktig sparing i aksjer/fond på det meste jeg klarer å spare. Til dere som sier jeg ikke burde gjør det i tilfelle jeg får bruk for betwlingsutsettelse senere: de pengene jeg lar vær å betale nå blir jo spart og kommer til å få avkastning, så er vel bedre å spare 7k i måneden nå og få avkastning av de pengene i 10 år fremfor å vente til det potensielt skulle skje noe om 10 år og da utsette. Om noe skulle skje senere kommer jeg til å ha masse oppsparte penger jeg kan ta fra

ts

Anonymkode: 7fefe...d18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Jeg valgte to års betalingsutsettelse på studielånet pga. mastergrad som jeg tok ved siden av jobb og som kostet kr. 200.000. 

I januar i år begynte jeg å betale på lånet igjen, bare at det er KUN renter jeg betaler for 2025 og 2026 pga. de to årene med utsettelse. Jeg skal betale 40.000 per år i renter, før jeg kan begynne å betale ned faktisk avdrag fra januar 2027... Dette var ikke jeg klar over før jeg søkte om utsettelse, trodde oppriktig at rentene ville komme i tillegg per måned på ordinær nedbetalingsplan. Så verdt å sjekke ut! 

Angrer dog ikke på masteren som ga meg mye høyere lønn, og hadde ikke økonomi til å betale både den og studielånet samtidig, så da ble det sånn 😊

Anonymkode: 5a984...991

Du velger jo selv om du vil betale inn avdrag i tillegg til rentene.

Anonymkode: 855bb...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja dette er verdt å merke seg! Det er svindyrt å utsette betalingene. Vet om folk som har utsatt en måned eller to fordi de ville ha litt romsligere økonomi inn mot sommeren, da fikk de melding om at det ble det lagt til 10 000 i renter for 2 måneders utsettelse....

Anonymkode: ed5cd...2fb

Det er jo ikke dyrere i seg selv å utsette enn å betale som vanlig, man bare øker lånet med de rentene man ikke betaler under utsettelsen slik at man ender opp med et større lån som selvfølgelig gjør lånet dyrere på sikt. Hvor mye lånet øker kommer jo an på hvor stort lån man har i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har en del egenkapital allerede og har kanskje allerede nok til mitt første boligkjøp, så tenker for det meste langsiktig sparing i aksjer/fond på det meste jeg klarer å spare. Til dere som sier jeg ikke burde gjør det i tilfelle jeg får bruk for betwlingsutsettelse senere: de pengene jeg lar vær å betale nå blir jo spart og kommer til å få avkastning, så er vel bedre å spare 7k i måneden nå og få avkastning av de pengene i 10 år fremfor å vente til det potensielt skulle skje noe om 10 år og da utsette. Om noe skulle skje senere kommer jeg til å ha masse oppsparte penger jeg kan ta fra

ts

Du tenker fornuftig. Jeg tok selv ekstra studielån som jeg investerte og utsetter tilbakebetaling på. Tjener mye på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke dyrere i seg selv å utsette enn å betale som vanlig, man bare øker lånet med de rentene man ikke betaler under utsettelsen slik at man ender opp med et større lån som selvfølgelig gjør lånet dyrere på sikt. Hvor mye lånet øker kommer jo an på hvor stort lån man har i utgangspunktet.

Lånet blir større ja, og hadde jeg brukt pengene som skulle gått til studielån på tull så hadde det vært et veldig dårlig økonomisk valg. Men om jeg setter alle pengene inn i et fond så vil jo verdien med all sannsynlighet stige mer enn rentene på studielånet, som vil si at jeg tjener på det

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lånet blir større ja, og hadde jeg brukt pengene som skulle gått til studielån på tull så hadde det vært et veldig dårlig økonomisk valg. Men om jeg setter alle pengene inn i et fond så vil jo verdien med all sannsynlighet stige mer enn rentene på studielånet, som vil si at jeg tjener på det

ts

Nettopp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...