Gå til innhold

Burde jeg utsette betalingen på studielånet selv om jeg kan betale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man kan utsette betalingen til lånekassen i inntil 3 år uten å oppgi noen grunn. Jeg er nyutdannet lege (utdannet i Ungarn), har godt over 1 mill i studiegjeld og skal betale tilbake 7000 kr i mnd. Jeg er i jobb og klarer å betale, men har samtidig lyst til å spare mest mulig for å kunne kjøpe meg bolig så fort som mulig. Er det lurt å utsette betalingene en stund og heller investere pengene på andre måter slik at jeg kan spare mest mulig frem til huskjøp? 

Anonymkode: 7fefe...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan utsette betalingen til lånekassen i inntil 3 år uten å oppgi noen grunn. Jeg er nyutdannet lege (utdannet i Ungarn), har godt over 1 mill i studiegjeld og skal betale tilbake 7000 kr i mnd. Jeg er i jobb og klarer å betale, men har samtidig lyst til å spare mest mulig for å kunne kjøpe meg bolig så fort som mulig. Er det lurt å utsette betalingene en stund og heller investere pengene på andre måter slik at jeg kan spare mest mulig frem til huskjøp? 

Jeg ville nok spart til egenkapital. Hvis målet er å kjøpe bolig vil det lønne seg i det lange løp å IKKE betale leiepenger rett i lomma til en utleier

Anonymkode: a10ae...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nok spart til egenkapital. Hvis målet er å kjøpe bolig vil det lønne seg i det lange løp å IKKE betale leiepenger rett i lomma til en utleier

Anonymkode: a10ae...fac

Det burde jeg kanskje lagt til, jeg leier ikke men bor gratis hos mine foreldre frem til jeg får kjøpt eget.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er ikke så mye å spare på skattelette, og rentene på studielån er ikke så lave. Du tjener mer på å betale ned lånet så raskt du kan og deretter investere.

Anonymkode: b5cb8...45f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet teller med når du skal låne penger til bolig. Hadde jeg vært deg hadde jeg fokusert på å banka ned så mye som mulig de neste 3-5 åra. 

Du er lege. Om du viser til at du har betalt mye ned på lånet og har fast ansettelse vil du komme under den 10% som det ikke stilles krav til full EK. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det burde jeg kanskje lagt til, jeg leier ikke men bor gratis hos mine foreldre frem til jeg får kjøpt eget.

ts

Bor du gratis hos dine foreldre så ville jeg ikke nølt med å betalt ned lånet så fort jeg kunne👍🏼

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor du gratis hos dine foreldre så ville jeg ikke nølt med å betalt ned lånet så fort jeg kunne👍🏼

Men studielånet er jo det billigste lånet man kan ha, hvorfor skal jeg fokusere på å betale det ned så fort som mulig?

ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anomyn Burker skrev (3 minutter siden):

Lånet teller med når du skal låne penger til bolig. Hadde jeg vært deg hadde jeg fokusert på å banka ned så mye som mulig de neste 3-5 åra. 

Du er lege. Om du viser til at du har betalt mye ned på lånet og har fast ansettelse vil du komme under den 10% som det ikke stilles krav til full EK. 

Det er i alle fall idioti.

All den tid TS snart har boliglån, med høyere rente og dårligere betingelser enn studielån. 

At lånet teller med er jo opplagt. Men hvor i alle dager skal hun hente likviditeten til egenkapital, om pengene er brukt til å betale ned dette lånet. 

Gjorde det samme for 15 år siden (etter endt siviløkomstudium), og det er også min anbefaling i dag. 

Anonymkode: d891a...0be

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men studielånet er jo det billigste lånet man kan ha, hvorfor skal jeg fokusere på å betale det ned så fort som mulig?

ts

Fordi det setter begrensninger for hvor mye du får i boliglån. 

Anonymkode: d9776...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Det er ikke lenger det billigste lånet, da. Men det teller med når du skal kjøpe bolig, så du vil få en million mindre i lån.

Anonymkode: 7899d...2e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fokuserer aldri på å betale ned det billigeste lånet man kan ha med null risiko og nedside om noe skal gå galt.

Å la rentene på fullt studielån gå mens man utsetter betaling for å bruke de samme pengene til egenkapital er egentlig ikke spesielt lurt.

Betal som normalt og ikke noe mer og spar samtidig da målet må jo være å få nok EK samtidig at de ikke avkorter hvor mye du kan låne pga lånet som enten forblir det samme evt ØKER mens du søker utsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke lenger det billigste lånet, da. Men det teller med når du skal kjøpe bolig, så du vil få en million mindre i lån.

Anonymkode: 7899d...2e6

Ingen er uenig i det..

Så jeg gjentar meg selv; 

1) hvor henter hun likvide midler når hun skal betale inn egenkapitalen? Man kan ikke akkurat trekke opp studielånet igjen.

2) om kort tid har hun boliglån, med høyere rente, og mindre gunstige betingelser. Som vil være unødvendig høyt sett mot alternativet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Man fokuserer aldri på å betale ned det billigeste lånet man kan ha med null risiko og nedside om noe skal gå galt.

Å la rentene på fullt studielån gå mens man utsetter betaling for å bruke de samme pengene til egenkapital er egentlig ikke spesielt lurt.

Betal som normalt og ikke noe mer og spar samtidig da målet må jo være å få nok EK samtidig at de ikke avkorter hvor mye du kan låne pga lånet som enten forblir det samme evt ØKER mens du søker utsettelse.

Den forstod jeg heller ikke. 

Renten på studielån er nå 5,17%

Det beste fastrenteinnskuddet du kan gå inn i er 5,22%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studielånet har også noen egenskaper som andre lån ikke har.

1. deler av lånet kan slettes om du jobber i enkelte utkantkommuner

2. om du skulle bli arbeidsledig kan lånet fryses for en periode.

3. om du skulle slumpe til å bli syk eller skadet kan deler elle hele lånet slettes.

4. om du skal ta etterutdanning kan lånet fryses for en periode.

alt dette sammen med en gunstig rente gjør dette til det siste lånet du bør innfri. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men da med langt lavere egenkapital...

Anonymkode: da41d...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den forstod jeg heller ikke. 

Renten på studielån er nå 5,17%

Det beste fastrenteinnskuddet du kan gå inn i er 5,22%

Hvis du blir syk eller ufør blir ikke banklånet borte.

Det er ikke dyrere en et huslån per i dag, og normalt er det litt billigere.

Du kan få både rente og avdragsfrihet på studielånet, det sliter du med å få hos banken med huslånet ditt.

Så ja det er det siste lånet du burde nedbetale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En annen ting som du også bør ta med i beregningene som ikke så mange vet, er at på huslån får du skattefradrag på rentene på huslånet, men IKKE på rentene fra lånekasselånet.. om du kun har lån fra lånekassen, ville jeg betalt det ned. Rentene på det er høyere en rentene på et eventuelt innskudd 

Anonymkode: a48aa...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (23 minutter siden):

Hvis du blir syk eller ufør blir ikke banklånet borte.

Det er ikke dyrere en et huslån per i dag, og normalt er det litt billigere.

Du kan få både rente og avdragsfrihet på studielånet, det sliter du med å få hos banken med huslånet ditt.

Så ja det er det siste lånet du burde nedbetale.

Det er jo det jeg skriver... 😜 Og ikke betale på i det hele tatt når man vet man sitter med boliglån ganske raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En annen ting som du også bør ta med i beregningene som ikke så mange vet, er at på huslån får du skattefradrag på rentene på huslånet, men IKKE på rentene fra lånekasselånet.. om du kun har lån fra lånekassen, ville jeg betalt det ned. Rentene på det er høyere en rentene på et eventuelt innskudd 

Anonymkode: a48aa...ae3

Selvfølgelig får du skattefradrag på renter betalt på studielån. Det er til og med særskilt angitt i skatteloven at dette er å anse som et formuesobjekt skattemessig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Fordi gjelden du har blir tatt med i beregningen for hvor mye du kan få låne til bolig senere. Dersom du stiller med en million i gjeld fra før, vil den gjelden trekke fra hva du får lånt til bolig. Det er greit at du er lege, du vil sikkert tjene bra, men det er like fullt gjeld, og du vet heller ikke om du vil sitte alene med studiegjeld og boliglån om noen år og må betale alt alene. Banken tar hensyn til TOTAL gjeld, ikke bare boliglånet som skal betjenes.

Det er veldig vanskelig å spå hvordan lånemarkedet for bolig og rentene kommer til å være om noen år når du skal søke boliglån. Kanskje det er mye verre og vanskeligere enn nå. Og så stiller du med en hel million i ryggsekken fra før... kan bli vanskelig.

Jeg ville betalt ned studielånet så mye jeg bare klarte. Da kan du i det minste skilte med det og si i banken at "jeg har betalt ned x antall hundretusener på studielånet på x antall år og er en god betaler".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...