Gå til innhold

Hvordan kan man avsløre at en mann er manipulerende når man dater dem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å jo da, det kan det være.

Anonymkode: 5b8ed...80e

På hvilken måte da? Kan du begrunne? 

Anonymkode: b5529...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er klar over at det finnes noen menn som er manipulerende. Så all skyld ligger ikke på kvinner. 
Men det er lettere å spotte en manns psykopatiske trekk enn å spotte psykopatisk lovebombing, siden lovebombing ofte kan forveksles med normal romantikk og flørt - som var mitt poeng. Jeg mener at kvinner bør frikjenne lovebombing i mye større grad fordi det ligger så nært romantikk og flørting at det kan misforståes. Så gjelder det heller å lete etter andre tegn hos mannen.

Hvordan selvbildet hans er, hvor empatisk han er, hvor impulsiv han er, hvor sexfokusert han er, hvor emosjonell han er, hvilket kroppsspråk han har, hvor genuin han virker osv. Jeg tenker det er lettere å finne manipulative typer, enn å finne manipulative handlinger. 

Men så klart, det er ikke lett, altså. Og manipulative mennesker finnes der ute, både menn og kvinner, selv om disse er i veldig fåtall. 

Jeg bare ønsker å påpeke at dere ikke bør sette opp en catch 22 rundt flørtingen i seg selv, og heller lete etter tegn rundt mannen istedenfor handlingene. 

Og igjen, jeg synes det er et godt råd: hold igjen på sex. En manipulativ type avsløres i ventetiden. En genuin type avsløres også, med at dere innser at hele opplegget er bygd på ekte romantikk.

Anonymkode: 6f4c6...60b

Lovebombing ligger ikke nært romantikk og flørting...Da skjønner du ikke konseptet Lovebombing.

Lovebombing er:

Overdrevne kjærlighetserklæringer uten rot i virkeligheten

eks "Du er verdens vakreste, og jeg kan ikke leve uten deg. Du er som en rose jeg vil plukke i Edens hage."

"Du er en gudinne" 

Sier man dette omtrent ved første date og møte så hadde jeg blitt livredd. Så det er ikke bare hva man sier, det er når man velger å si det også. 

Jeg holder igjen så lenge jeg overhodet kan, helt til følelsene er så overveldende, at jeg har ikke sjans til å holde igjen. 

Jo mer komplimenter jeg får og jo mer han smører på, dess mer skeptisk blir jeg. Så jeg kan gå fra varm til kald på et øyeblikk, om han holder på slik som jeg har beskrevet og skissert ovenfor 👆 

Da hadde jeg følt at han gjorde det for å groome meg til sex. 

Og setter man sammen disse ordene med overdreven kos og kliss så har man det gående. Forskjellen på romantikk og Lovebombing, er at Lovebombing avtar når han har fått deg hekta. 

Da må du jobbe for smuler. Det er ikke rettferdig. 

Så Lovebombing er et verktøy som brukes aktivt, for å få deg inn i et hekt det nesten er umulig å komme seg ut av. Det er falskt og påtatt. Det sies for å oppnå noe. 

Poesi er annerledes. Det er ofte ord om kjærlighet som kommer fra hjertet. Spesielt om man dikter selv. Det handler om å bli påvirket til inspirasjon. Akkurat det samme med sanger. Kjærlighet kommer til uttrykk i en eller annen kreativ form. Da er det ekte i mine øyne. Man finner sine egne ord og definerer sin egen virkelighet. Det er utrolig vakkert. Kjærlighet krever ikke. Kjærlighet bare gir ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lovebombing ligger ikke nært romantikk og flørting...Da skjønner du ikke konseptet Lovebombing.

Lovebombing er:

eks "Du er verdens vakreste, og jeg kan ikke leve uten deg. Du er som en rose jeg vil plukke i Edens hage."

"Du er en gudinne" 

Sier man dette omtrent ved første date og møte så hadde jeg blitt livredd. Så det er ikke bare hva man sier, det er når man velger å si det også. 

Jeg holder igjen så lenge jeg overhodet kan, helt til følelsene er så overveldende, at jeg har ikke sjans til å holde igjen. 

Jo mer komplimenter jeg får og jo mer han smører på, dess mer skeptisk blir jeg. Så jeg kan gå fra varm til kald på et øyeblikk, om han holder på slik som jeg har beskrevet og skissert ovenfor 👆 

Og setter man sammen disse ordene med overdreven kos og kliss så har man det gående. Forskjellen på romantikk og Lovebombing, er at Lovebombing avtar når han har fått deg hekta. 

Så Lovebombing er et verktøy som brukes aktivt, for å få deg inn i et hekt det nesten er umulig å komme seg ut av. Det er falskt og påtatt. Det sies for å oppnå noe. 

Poesi er annerledes. Det er ofte ord om kjærlighet som kommer fra hjertet. Spesielt om man dikter selv. Det handler om å bli påvirket til inspirasjon. Akkurat det samme med sanger. Kjærlighet kommer til uttrykk i en eller annen kreativ form. Da er det ekte i mine øyne. Man finner sine egne ord og definerer sin egen virkelighet. Det er utrolig vakkert. Kjærlighet krever ikke. Kjærlighet bare gir ❤️

Helt enig i denne, jeg har vært utsatt for begge deler, og merker forskjell på de som bare sier ting for å få deg på kroken og de som er genuine. Det er et eller annet med utstrålingen og reaksjonen når de ikke får forventet respons. Sistnevnte skjønner også at man ikke kjører på 120% før man i det hele tatt kjenner hverandre, og ser når det bli litt mye og tar et skritt tilbake. Førstnevnte er jo ute etter nettopp damene som faller hardt av store ord og kjærlighetserklæringer, siden de er de enkleste å manipulere, de bare guffer på, og snur på en femøring når de skjønner du er hekta.

Du har selvfølgelig litt sosialt klønete menn som pøser på med romantikk fordi de tror det er det "alle" damer vil ha, uten at de nødvendigvis er ment manipulerende, men for å være ærlig vil jeg ikke date disse heller. De har for mange ideer om hva  damer liker og hvordan de er, som om det er one size fits all. Hvis man da ikke passer inn i deres virkelighet så blir de gjerne forvirret og passive. Poesi er ikke min greie, jeg ville blitt ganske så ille til mote om noen skrev dikt/sang til meg i oppstartsfasen. 

Anonymkode: 32ce8...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å jo da, det kan det være.

Når man sitter og prater om fremtiden på første date så har det ingenting med dagdrømming eller kjærlighet å gjøre, det er future faking som er en kjent manipulerings taktikk.

Anonymkode: 55cfe...9ed

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lovebombing er:

"Du er en gudinne" 

Jeg skjønner veldig godt lovebombing. 

Jeg bare sier at kvinner i dag i høy grad misoppfatter flørt og romantikk som lovebombing, der de legger dårlige/manipulative intensjoner til en mann som ikke har dårlige/manipulative intensjoner. 

Hvor mange menn tror dere bevisst lovebomber for å manipulere dere? Det er et svært, svært lite fåtall. 

At menn kan ha dårlige sosiale antenner på date, virke "desperat", være overdreven, være klissete, lage illustrative framstillinger om dere sammen osv trenger overhodet ikke være lovebombing. 

Bak lovebombing så må altså intensjonen være dårlig/nedbrytende med et spesifikt mål om å hekte og utnytte en kvinne. 
Overdrevent og desperat flørting trenger absolutt ikke automatisk ha en slik intensjon i seg. 

For å være ærlig så er det ikke lett å være mann på dating. Han er som regel èn av mange i et utvalg en kvinne kan velge, det er han som må prestere og han møter tvil til det motsatte er bevist. Oppi dette må han ikke være for kald, og slettes ikke være for varm, men samtidig må han være gentleman og flørte. I sistnevnte finner man mye som kan misoppfattes som lovebombing, men det kommer av at han må prestere og kan bli desperat. Uansett er det viktig at dere skiller på intensjonene. Der er ikke lovebombing hvis intensjonen er kjærlighet, selv om atferden kan virke desperat. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg bare sier at kvinner i dag i høy grad misoppfatter flørt og romantikk som lovebombing, der de legger dårlige/manipulative intensjoner til en mann som ikke har dårlige/manipulative intensjoner. 

Hvor mange menn tror dere bevisst lovebomber for å manipulere dere? Det er et svært, svært lite fåtall. 

At menn kan ha dårlige sosiale antenner på date, virke "desperat", være overdreven, være klissete, lage illustrative framstillinger om dere sammen osv trenger overhodet ikke være lovebombing. 

Bak lovebombing så må altså intensjonen være dårlig/nedbrytende med et spesifikt mål om å hekte og utnytte en kvinne. 
Overdrevent og desperat flørting trenger absolutt ikke automatisk ha en slik intensjon i seg. 

For å være ærlig så er det ikke lett å være mann på dating. Han er som regel èn av mange i et utvalg en kvinne kan velge, det er han som må prestere og han møter tvil til det motsatte er bevist. Oppi dette må han ikke være for kald, og slettes ikke være for varm, men samtidig må han være gentleman og flørte. I sistnevnte finner man mye som kan misoppfattes som lovebombing, men det kommer av at han må prestere og kan bli desperat. Uansett er det viktig at dere skiller på intensjonene. Der er ikke lovebombing hvis intensjonen er kjærlighet, selv om atferden kan virke desperat. 

Er du seriøs nå? Hvor mange tråder er det ikke her inne om damer som har gått rett på limpinnen og ikke skjønner en dritt når han trekker seg tilbake og bare gir smuler, eller ghoster?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På hvilken måte da? Kan du begrunne? 

La oss si du drar på date og så synes du dama eller fyren er kjempehot. Og så begynner du å dagdrømme høyt. Å tenk om vi hadde det huset. Å tenk om vi hadde båt sammen. Da tenker jo vedkommede at wow, de liker jo meg dritgodt.  

Er det en dagdrøm, så kan man holde det inne i seg. Da er det ikke manipulering. Men med en gang du sier dette til noen og de er litt naive så vil de jo gå utifra at du ønsker å date dem fast, fordi du begynner å skisse ut ideer for fremtiden. Derfor er det manipulerende om du egentlig ikke mener det. Håpr det hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du seriøs nå? Hvor mange tråder er det ikke her inne om damer som har gått rett på limpinnen og ikke skjønner en dritt når han trekker seg tilbake og bare gir smuler, eller ghoster?

At en mann ikke følte kjemien ble rett, får kalde føtter, kjenner på at romantiske følelsene uteblir, trekker seg, finner seg noen andre eller uansett er ikke ensbetydende med at kvinnen har blitt manipulert. 

Noen manipulerer, men de aller, aller fleste gjør ikke det. Og det er ikke slik at kvinner blir et offer for menn så snart en mann trekker seg unna av ulike grunner, på tross for at han var på i starten. 

Kvinner kan være helt likens, men dere hører knapt aldri at menn mener at de har blitt manipulert bare fordi hun trekker seg. 

Jeg er klar over at det eksisterer lovebombing gjennom manipulasjon, men jeg synes dere tendenserer til å lage en høns ut av ei fjær på generelt grunnlag. Lovebombing og manipulasjon er ikke et stort problem, og det er slettes ikke sikkert at det var manipulasjon selv om dere ble vonbroten etter å ha blitt dumpet og tolket det slik etter at mannen valgte å trekke seg unna.

Og nei, jeg mener ikke å bagatellisere faktisk manipulasjon. Men jeg prøver å være litt motvekt overfor noe som jeg mener er en gedigen overdrivelse på generelt grunnlag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg merker fort forskjellen på Lovebombing og en nervøs, usikker og klønete mann om det er det du tenker på. Det sistnevnte er så sjarmerende at jeg har ikke ord. Er jo da jeg skjønner at han virkelig liker meg, han bare vet ikke hvordan han skal få det fram. 

Jeg går ikke rundt og tror at alle menn Lovebomber. Langt ifra, men av de som gjør det så er det tydelig om man vet hva man skal se etter, og det er det som er mitt poeng. 

Må nok innrømme at jeg hadde blitt veldig usikker om han prøvde å gjøre for mye på en gang for å imponere meg feks. 

Det har med kultur å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg merker fort forskjellen på Lovebombing og en nervøs, usikker og klønete mann om det er det du tenker på. Det sistnevnte er så sjarmerende at jeg har ikke ord. Er jo da jeg skjønner at han virkelig liker meg, han bare vet ikke hvordan han skal få det fram. 

Jeg går ikke rundt og tror at alle menn Lovebomber. Langt ifra, men av de som gjør det så er det tydelig om man vet hva man skal se etter, og det er det som er mitt poeng. 

Må nok innrømme at jeg hadde blitt veldig usikker om han prøvde å gjøre for mye på en gang for å imponere meg feks. 

En mann jeg er trygg på kan jeg flørte med, ellers ikke. Jeg kan bli fort utrygg og skremt så da prøver jeg å være litt forsiktig. Så med mindre han vil skremme vettet av meg, så gjør han lurt i å holde igjen i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk at du er heldig som får lov til å imponere han osv. prinsesse-oppførsel osv. 

Anonymkode: 4feac...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At pågående atferd gjør deg usikker er helt fair. Det er ikke alle kvinner som liker det. 

Jeg bare prøver å si at selv om denne pågåenheten skjer, så er ikke det synonymt med lovebombing. 

De aller, aller fleste menn lovebomber ikke, på tross for at de kan være veldig påskrudd. Men sistnevnte er gjerne som konsekvens med kulturen å gjøre. At menn må prestere. Og la oss være ærlig å si at menn er ikke gode flørtere generelt sett, og må da overkompensere med noe som kvinner fort kan tenke er overfladisk lovebombing. Likevel er intensjonen sunn og god, og kvinner blir ikke offer for noe underveis, og da på tross for at ting ikke går helt veien til sist. 

Jeg skal trekke meg ut av tråden nå. Jeg ønsket bare å belyse at lovebombing og flørting har en gedigen catch-22 over seg som kan ødelegge både for menn og kvinner, og at lovebombing med vonde intensjoner overhodet ikke er et så utbredt problem som mange legger opp til. 

Spot manipulasjon i mannen, og ikke handlingene. 

Ha en fin, umanipulativ helg. :knegg:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så dette vet vi:

1: Mannen TS dater er kanskje manipulerende.

2: TS er helt sikkert manipulerende.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva er typiske tegn på at en mann er manipulerende? 

Anonymkode: 2eab7...10f

Det er ikke så lett å oppdage at man blir manipulert, det ligger jo litt i fenomenet.

Da jeg datet pleide jeg å bruke noe jeg hørte omtalt som «mikrogrenser». Altså at jeg her og der sa nei til ting eller fremmet ønsker uten å begrunne. Til mer eller mindre ulempe for daten. Alt innenfor folkeskikkens rammer selvfølgelig. 
Det var nyttig for å avdekke hvem som bare var grei så lenge de fikk det som de ville for eksempel, eller som ikke tålte å bli ledet eller i felleskap å bestemme.

Anonymkode: 5e93c...90f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snok1 skrev (53 minutter siden):

Man avslører det ved at de kommer med store lovnader- så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At pågående atferd gjør deg usikker er helt fair. Det er ikke alle kvinner som liker det. 

Jeg bare prøver å si at selv om denne pågåenheten skjer, så er ikke det synonymt med lovebombing. 

De aller, aller fleste menn lovebomber ikke, på tross for at de kan være veldig påskrudd. Men sistnevnte er gjerne som konsekvens med kulturen å gjøre. At menn må prestere. Og la oss være ærlig å si at menn er ikke gode flørtere generelt sett, og må da overkompensere med noe som kvinner fort kan tenke er overfladisk lovebombing. Likevel er intensjonen sunn og god, og kvinner blir ikke offer for noe underveis, og da på tross for at ting ikke går helt veien til sist. 

Jeg skal trekke meg ut av tråden nå. Jeg ønsket bare å belyse at lovebombing og flørting har en gedigen catch-22 over seg som kan ødelegge både for menn og kvinner, og at lovebombing med vonde intensjoner overhodet ikke er et så utbredt problem som mange legger opp til. 

Spot manipulasjon i mannen, og ikke handlingene. 

Ha en fin, umanipulativ helg. :knegg:

En mann må ikke prestere for min skyld ihvertfall. For meg så holder det at ord og handlinger samsvarer. Gjør de det så er det mer enn godt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (4 timer siden):

Ok, så dette vet vi:

1: Mannen TS dater er kanskje manipulerende.

2: TS er helt sikkert manipulerende.

Hæ?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skill mellom hva de sier og hva de faktisk gjør. Mange er flinke med ord, men følger ikke opp. Og ikke la deg blende av ord. Og ikke gå imot egen magefølelse. Er det for godt til å v ære sant, så er det som regl det. Når alt virker å være så fantastisk, så har man en tendens til selv gjøre ting man eller ikke ville gjort, fordi man blir så blendet. 

Anonymkode: 36e44...334

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man avslører det ved at de kommer med store lovnader- så enkelt er det.

De kan godt komme med lovnader. Forskjellen ligger i at de må holde det, ellers er det manipulasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hæ?

TS

Hvis du legger en strategi for å avsløre en manipulasjon så er du selv manipulerende. Du går inn i det med en bias. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Hvis du legger en strategi for å avsløre en manipulasjon så er du selv manipulerende. Du går inn i det med en bias. 

Man trenger ikke en strategi for det, bare tålmodighet. Alt kommer for en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...