Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er blitt sykemeldt, hun ble anklaget for ting hun ikke har gjort og det finnes ingen bevis. Det er ikke så alvorlige hendelser, denne gangen var det bare det at hun har gått hjem for tidlig (kl 16.40 og ikke kl 17.00). Dette skjedde visstnok tre ganger forrige uke. Tilbakemeldinger kom fra en kollega. Begge startet å jobbe der samtidig som vikarer, de søkte om samme faste stilling. Min datter fikk den andre fikk vikariat fram til sommeren. Hun har vært rar mot datteren min etter det.

Jeg vet jo at «Elise» ikke har gått for tidlig, i hvert fall ikke denne ene dagen. Fredag forrige uke ventet jeg på henne på parkeringsplassen ettersom vi skulle kjøpe interiør til hennes nye hjem. Hun er pliktoppfyllende og tar jobben svært på alvor. Hun ble veldig lei seg. Det blir bare ord mot ord. «Elise»  har krevd en samtale med kollega, noe leder ikke ønsker å tillate ettersom den andre ikke ønsker møte. De mener at det er en viktig men uskyldig tilbakemelding, altså kollega sin opplevelse av «Elise». Vi synes jo ikke at dette er en fille sak. 

«Elise» vil gjerne tilbake på jobb men ønsker ikke å la dette ligge, fordi hun er redd for at kollega skal finne på noe annet neste gang. En verre anklagelse. 

Jeg er pensjonist og ikke så veldig oppdatert på regelverk. Hvor kan vi få hjelp. Leder virker ikke så interessert i gjøre så mye. 

Anonymkode: 12f72...647

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er sykemeldt pga. dette tullet?? Kødder du med oss nå? 

Anonymkode: 8e643...faa

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hun er sykemeldt pga. dette tullet?? Kødder du med oss nå? 

Anonymkode: 8e643...faa

Det er faktisk grenser for hvor lenge man kan tåle slikt. Iallefall hvis man ikke blir trodd.

Anonymkode: a3840...1d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette virker svært rart. Du skriver datter har jobb og egen bolig, men samtidig skriver du som om hun er 11 år?

Anonymkode: c2a89...a8e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette virker svært rart. Du skriver datter har jobb og egen bolig, men samtidig skriver du som om hun er 11 år?

Og ts er selv pensjonist? Håper ikke datteren er 45 og mamma/pappa søker råd på KG på hennes vegne.

Anonymkode: 6d3c7...36f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man har da lov å støtte sin datter og ha medfølelse selv om hun er voksen, når hun er nedbrutt og lei seg for noe hun urettmessig blir beskyldt for?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første har man ikke rett på sykepenger ved arbeidskonflikt eller andre sosiale problemer - dette er verdt å merke seg. Jeg synes det er litt merkelig at du som mor er så invovlert i arbeidsforholdet til din datter at vi sier "vi"? Lederen kan umulig synes dette er så viktig siden det ikke blir noe møte. Da må datteren din bare stå i det og la det gå, konfrontere kollegaen og ta det med henne, søke råd og veiledning hos fagforening (men tviler på at de vil involvere seg i noe slikt) eller så må hun finne seg en annen jobb.

Anonymkode: 3ee0d...29c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og ts er selv pensjonist? Håper ikke datteren er 45 og mamma/pappa søker råd på KG på hennes vegne.

Anonymkode: 6d3c7...36f

Det er da lov å stlte barna sine selv om de er voksne...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For det første har man ikke rett på sykepenger ved arbeidskonflikt eller andre sosiale problemer - dette er verdt å merke seg. Jeg synes det er litt merkelig at du som mor er så invovlert i arbeidsforholdet til din datter at vi sier "vi"? Lederen kan umulig synes dette er så viktig siden det ikke blir noe møte. Da må datteren din bare stå i det og la det gå, konfrontere kollegaen og ta det med henne, søke råd og veiledning hos fagforening (men tviler på at de vil involvere seg i noe slikt) eller så må hun finne seg en annen jobb.

Joda hvis man sliter psykisk eller blir nedbrutt pga det så kan man bli sm

Anonymkode: dd7ee...d8d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man ikke støtte barna når de er store?

Skrevet

Jeg skjønte ikke alt her. Er datteren Elise? Uansett, dette var en merkelig sykemelding. Man blir vel ikke så nedbrutt av et par uker hvor en kollega er "rar mot en"? 

• Liker 7
Skrevet

Har datteren din hørt om konseptet verneombud? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Joda hvis man sliter psykisk eller blir nedbrutt pga det så kan man bli sm

Joda, men det får da finnes grenser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Verneombud, fagforening , stå opp for seg selv for å få til et møte, ta det opp direkte med kollegaen. Å spre løgn på dette viset holder man ikke på med. 
sykepenger har hun vel ikke rett på når det er konflikter på jobb, så man må samle mot og gjennomføre det man tenker blir best og riktig. Den andre er trolig der bare til sommeren. 

Anonymkode: 5b610...6fb

• Liker 2
Skrevet

Men hun har vel ikke fått sparken? Hun fikk fast jobb og hun andre er fortsatt vikar. Hvorfor ødelegge for seg selv med å ta sykmelding? 

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør i hvert fall begynne å dokumentere alt hun gjør så langt det er mulig. Hvis det ikke er et personlig inn/utloggingssystem, så ta bilder med mobilen når hun kommer og når hun går, disse vil ha klokkeslett. Før logg, ta bilder og vær obs på alt kollegaen kan sabotere eller ta æren for. 

Anonymkode: 15c0e...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ser jo ut som hun faktisk har gått tidlig et par ganger og da er det sant ?? 

Hvis man først har fått en hevngjerrig kollega på nakken må man være nøye med alt så hun ikke kan klage på noe. Dessuten høres det ut som hun må være forsiktig med sykemelding nå. Hvis hun poster at hun gjør ditt og datt eller møter kollegaen ute, kan kollegaen rapportere til sjefen og sjefen blir sur og kan overprøve/ etterpå om sykemeldingen er gitt på riktig grunnlag. Datteren din må være på vakt hele tiden, gjøre oppgavene riktig til riktig tid. Ikke sitte på mobilen og være hele tiden hun er satt opp til å jobbe. 

Bedre føre var..

Anonymkode: 93e54...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ser jo ut som hun faktisk har gått tidlig et par ganger og da er det sant ?? 

Hvis man først har fått en hevngjerrig kollega på nakken må man være nøye med alt så hun ikke kan klage på noe. Dessuten høres det ut som hun må være forsiktig med sykemelding nå. Hvis hun poster at hun gjør ditt og datt eller møter kollegaen ute, kan kollegaen rapportere til sjefen og sjefen blir sur og kan overprøve/ etterpå om sykemeldingen er gitt på riktig grunnlag. Datteren din må være på vakt hele tiden, gjøre oppgavene riktig til riktig tid. Ikke sitte på mobilen og være hele tiden hun er satt opp til å jobbe. 

Bedre føre var..

Etterpå=etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Ettergå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er din datter spesielt sårbar, Ts? Mobbing på arbeidsplassen kan absolutt føre til sykmelding, men det høres ut som om det er kun én kollega som har "vært rar" mot din datter, og som har kommet med noen anklager som ikke er spesielt ødeleggende, sånn sett. Uten noe mer informasjon, virker det som et tynt grunnlag for sykmelding. Er din datter dog veldig sårbar for konflikter og kritikk, så kan det være lurt for henne å få henvisning til psykolog så hun kan jobbe med seg selv og bli litt 'tøffere', slik at små konflikter i arbeidslivet ikke har en alvorlig innvirkning på velværen hennes. 

Din datter trenger ikke å ha et møte med kollegaen. Faktisk bør man ta avstand til personer som kommer med bunnløse annklagelser. Det er ledelsen din datter bør ha en åpen dialog med.

Om disse tidligere anklagelsene er bunnløse, så kan jeg forstå at din datter frykter nye annklagelser av alvorligere grad. Din datter bør ha et møte med ledelsen hvor hun forteller at hun føler seg utilpass med å jobbe med noen som sprer løyner om henne, og hvilke steg ledelsen har tenkt å ta for å hindre ytterligere anklagelser. Kan de skille din datter og denne vikaren på noen måte (avstand, arbeidstid etc)? Kan de unngå at din datter og vikaren jobber sammen, og om de må kommunisere om noe, så skal dette skje gjennom mail? Også kan hun be ledelsen sende henne en mail som oppsummerer møtet og hvilke steg de ble enige om. Da har hun det dokumentert. 

Din datter kan beskytte seg selv ved å ta et bilde hver gang hun kommer og forlater arbeidsplassen. Da har hun bevis for når hun kom og gikk. Hun bør også unngå å være alene med vikaren, og hun bør ikke forsøke å ta vikaren til side for å prate med henne. Avoid, avoid, avoid. Ønsker vikaren å ta henne til side for å prate om noe, bør din datter si "jeg er litt opptatt. Send meg en mail, så svarer jeg når jeg kan."

Til sommeren forsvinner vikaren, så din datter trenger bare å unngå henne frem til da.

Siden du nevnte at dere skulle kjøpe ting til hennes nye hjem, regner jeg med at hun er veldig ung? Da kan det føles spesielt ekkelt når slike ting skjer. Men her er greia: ledelsen sparker ikke en person fordi en vikar har sagt at de dro fra jobb 20 minutter for tidlig. Ledelsen setter pris på medarbeidere som er stødige og som de kan stole på til å gjøre det de skal.

Om din datter møter opp og generelt viser at hun er noen man kan stole på til å gjøre jobben OG spør oppklarende spørsmål om det er noe ved arbeidsoppgavene som hun ikke helt forstår, så vil slike anklagelser prelle av, fordi "Elise er en stødig medarbeider som aldri før har gitt oss grunn til å tro at hun slurver."

Din datter bør komme seg tilbake på jobb og møte problemet ansikt til ansikt. Jeg tror ikke det er godt for henne å sitte hjemme på sykmelding og sture på dette 🙂

Anonymkode: bbd64...2d7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...