Gå til innhold

Gode nyheter fra VW. Fysiske knapper er TILBAKE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra! Jeg har lenge ment at disse svære skjermene som b.l.a Tesla har er på grensen til trafikkfarlig. 

Når mange av bilens funksjoner må styres via en skjerm, så går utviklingen i feil retning.... 🤔 Tesla er vel en av verstingene der. 

Det er i hvert fall min mening. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nydelig! Audi Q7 som kom i 2015 synes jeg har en tilnærmet perfekt kombinasjon av skjerm og fysiske knapper.

Bilen jeg har i dag har en svær skjerm som ikke lar seg dempe nok når jeg kjører på veier uten belysning, slik at jeg må skru den av. Det er irriterende.

Savner egentlig den tiden da man ikke hadde skjerm. Husker ikke hvilken bil det var, men satt på med en som hadde rødt lys i alle knapper. Ekstremt behagelig når man kjører i tussmørket. 

Skrevet

VW burde fokusere på å gjøre menysystemet på skjermen brukervennlig i fart. Det er jo tre tusen små felter å trykke på, rotete oppsett og nyttige funksjoner godt gjemt bak undermenyer. 

Polestar med Google Auto har store knapper, faste felter for ting, og det er enkelt å finne frem til det man trenger.

image.png.f31e0f06ba7292008853b06435288490.png

 

ID.7 menyoppsett. Nesten håpløst å treffe en bitteliten knapp på andre veier enn motorvei uten svinger eller humper

image.thumb.png.f0726e0468479c41c5a8dd12b5c287c2.png

Skrevet
newman01 skrev (30 minutter siden):

VW burde fokusere på å gjøre menysystemet på skjermen brukervennlig i fart

Fysiske knapper avhjelper dette problemet. Vi klarte oss uten touchskjerm veldig lenge. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Makavelli skrev (3 minutter siden):

Fysiske knapper avhjelper dette problemet. Vi klarte oss uten touchskjerm veldig lenge. 

Jepp, alt er mye lettere med fysiske knapper. Veldig fornøyd med min 2014-modell VW Golf med liten skjerm som kun viser musikk/radio, og selv om den har touchfunksjon er alle nødvendige knapper der også. Synes man bør gå tilbake til noe sånt, og jeg kan ikke fatte at ikke store skjermer i bil regnes som like trafikkfarlig som mobilen.

Anonymkode: 0d56f...102

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, alt er mye lettere med fysiske knapper. Veldig fornøyd med min 2014-modell VW Golf med liten skjerm som kun viser musikk/radio, og selv om den har touchfunksjon er alle nødvendige knapper der også. Synes man bør gå tilbake til noe sånt, og jeg kan ikke fatte at ikke store skjermer i bil regnes som like trafikkfarlig som mobilen.

Anonymkode: 0d56f...102

Det gjør vel det. Har forstått det sånn at det ikke er lov å bruke skjermen på bilen mens man kjører, at da skal man stoppe hvis man må trykke på den.

Anonymkode: 271e4...c09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, alt er mye lettere med fysiske knapper. Veldig fornøyd med min 2014-modell VW Golf med liten skjerm som kun viser musikk/radio, og selv om den har touchfunksjon er alle nødvendige knapper der også. Synes man bør gå tilbake til noe sånt, og jeg kan ikke fatte at ikke store skjermer i bil regnes som like trafikkfarlig som mobilen.

Anonymkode: 0d56f...102

Enig. Spesielt én knapp være fysisk, og det er knappen for maks luft på frontruta (når man kjører inn i tunnel eller lignende). Jeg har selv en eGolf, og tenker det oppsettet er helt glimrende. 
Hvis det er funksjoner på skjermen som det er tenkt man skal trykke på mens man kjører, må alle være direkte tilgjengelige på skjermen, uten undermenyer.

Anonymkode: 5c9e9...943

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør vel det. Har forstått det sånn at det ikke er lov å bruke skjermen på bilen mens man kjører, at da skal man stoppe hvis man må trykke på den.

Anonymkode: 271e4...c09

Joda, i Norge kan du bli straffet for det, men det er jo helt latterlig at man setter inn en gigantisk TV-skjerm midt i en bil, og legger nødvendige funksjoner inn på den. Det er uforsvarlig fra produsentens side.

  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det som er gledelig med nyere biler er at man trenger verken å trykke på skjermen eller fysiske knapper. Man kan be bilen gjøre ting med stemmen. Ringe folk, sette på setevarme, starte massasje, øke eller senke temperaturen, aktivere varmetråder i frontruta, rattvarme, spille radio og myyye annet. 

Selv ser jeg ikke problemet med touchknapper så lenge det er intuitivt og de viktigste funksjonene har faste plasser på skjermen, og at de har passe stor størrelse så det er lett å treffe. Og man skal uansett ikke trykke så mye på skjermen. Det er begrenset med funksjoner på den skjermen som skal brukes når man kjører uansett. 

Tilogmed i en Tesla trenger man ikke å bruke skjermen for å starte vindusviskere. Man kan programmere den ene knappen på rattet for den slags. 

Det er ikke så lenge siden man hadde CD-spiller i bilen, og en stor mappe med cd'r liggende for lange bilturer. Bytte slike tok mye oppmerksomhet fra veien det også

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

En av tingene som gjorde at jeg landet på Audi da jeg byttet sist. 
Knapper er nesten et must.

Anonymkode: 63f2f...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen etter, da vel. Foretrekker Kia sin løsning med de viktigste funksjonene på knapper og utskiftbare menyer.

Anonymkode: 88f50...e94

AnonymBruker
Skrevet

At EU, med sitt ufattelige regelrytteri, kunne tillate at touchskjermer erstattet fysiske kontrollere, viser hvor stor makt bilbransjen har.
Det mest utrolige er at kundene har akseptert det. Nybil-kunder har sluttet å tenke selv.

Og norske myndigheter følger opp. kr 10450 i bot for å bruke mobil, men ALT er lov på bilens touch-screen.

Anonymkode: b1287...2f2

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At EU, med sitt ufattelige regelrytteri, kunne tillate at touchskjermer erstattet fysiske kontrollere, viser hvor stor makt bilbransjen har.
Det mest utrolige er at kundene har akseptert det. Nybil-kunder har sluttet å tenke selv.

Og norske myndigheter følger opp. kr 10450 i bot for å bruke mobil, men ALT er lov på bilens touch-screen.

Anonymkode: b1287...2f2

Men man får ikke gjort så mye på en touch skjerm når man kjører. De fleste biler har sperre på hva som kan brukes når bilen ruller. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å skrive inn adressen på gps-systemet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...