Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 jeg tok nettopp en hjemmeteste og jeg er visst gravid har ikke hatt mensen de siste par gangene... får bestille time hos legen i morgen for jeg vil ikke ha barn nå! jeg er bare 17! hvordan aborterer jeg? hva er best? har hørt om piller og operasjon. tror ikke jeg tør operasjon... piller er vel det greieste? jeg bare tar et par piller og så kommer fosteret ut? koster det penger? koster operasjon penger? jeg vet jeg kan spørre legen min om alt dette når jeg får time men jeg liker å være litt forberedt!
Gjest GreenSky Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 Legen henviser deg til sykehuset om du trenger operasjon. Tror det har noe med å gjøre hvor langt fosteret har kommet i utviklingen om det blir piller eller operasjon.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Hvis du bor i Oslo området kan du ta direkte kontakt med ullevål sykehus for abort: det er ikke nødvendig med henvisning fra lege. Ellers må du ha henvisning fra lege. Det er ikke alle sykehus som tilbyr medikamentell abort, men der dette tilbys, er det fritt valg for kvinnen mellom medikamentell eller kirurgisk metode. Hvis du er frisk og gravid mindre enn 9 fullgåtte uker ville jeg anbefalt medikamentell: man slipper risikoen med anestesi, man slipper (den lille) risikoen for skade av cervix/uterus under selve inngrepet, og risikoen for infeksjon i etterkant er mye mindre da ingen instrumenter "tukler" med de indre organer. Dessuten er sykehusoppholdet kortere alt i alt, man kommer fortere hjem. Ulempen er selvsagt smerter (man får smertestillende), og noen synes det er vanskelig psykisk å blø i do, når man vet at et fertilisert egg kommer ut. (dette er ikke noe du kan se med det blotte øye).96% aborterer innen 8 timer ved medikamentell metode, de resterend må til utskrapning på sykehus. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Hvis du bor i Oslo området kan du ta direkte kontakt med ullevål sykehus for abort: det er ikke nødvendig med henvisning fra lege. Ellers må du ha henvisning fra lege. Det er ikke alle sykehus som tilbyr medikamentell abort, men der dette tilbys, er det fritt valg for kvinnen mellom medikamentell eller kirurgisk metode. Hvis du er frisk og gravid mindre enn 9 fullgåtte uker ville jeg anbefalt medikamentell: man slipper risikoen med anestesi, man slipper (den lille) risikoen for skade av cervix/uterus under selve inngrepet, og risikoen for infeksjon i etterkant er mye mindre da ingen instrumenter "tukler" med de indre organer. Dessuten er sykehusoppholdet kortere alt i alt, man kommer fortere hjem. Ulempen er selvsagt smerter (man får smertestillende), og noen synes det er vanskelig psykisk å blø i do, når man vet at et fertilisert egg kommer ut. (dette er ikke noe du kan se med det blotte øye).96% aborterer innen 8 timer ved medikamentell metode, de resterend må til utskrapning på sykehus. Lykke til. ← Bare presiserer at det strengt tatt har gått over til å være et foster, og det er i overkant av en centimeter. (Sier ikke dette for å skremme, bare så hun er klar over at det ER mulig å se noe om hun har flaks/uflaks og ser godt etter).
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Bare presiserer at det strengt tatt har gått over til å være et foster, og det er i overkant av en centimeter. (Sier ikke dette for å skremme, bare så hun er klar over at det ER mulig å se noe om hun har flaks/uflaks og ser godt etter). ← Man kan se så godt etter man bare vil: man vil ikke se en liten babyskikkelse på 1 cm. Man vil se blod, evt. blodkoagler og evt. hvitlig "fettdråper"
Malama Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Men, om du "ikke har hatt mensen de siste par gangene" så har det fort gått noen uker... og det HASTER å komme til legen SNAREST, særlig dersom det er ønskelig med medikamentell abort som bare tilbys under 9 fullgåtte uker. Allerede når den første mensen mangler er det gått 4 uker, og om du har mistet den "de siste par gangene" så nærmer det seg faretruende fort 9 uker da. fort opp mot de 12 også. Her er det ingen tid å miste, ring legen så fort som absolutt mulig! Og... det kan være en god ide å finne en voksen du stoler på og kan prate med, kanskje...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 jeg tok nettopp en hjemmeteste og jeg er visst gravid har ikke hatt mensen de siste par gangene... får bestille time hos legen i morgen for jeg vil ikke ha barn nå! jeg er bare 17! hvordan aborterer jeg? hva er best? har hørt om piller og operasjon. tror ikke jeg tør operasjon... piller er vel det greieste? jeg bare tar et par piller og så kommer fosteret ut? koster det penger? koster operasjon penger? jeg vet jeg kan spørre legen min om alt dette når jeg får time men jeg liker å være litt forberedt! ←
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 (endret) jeg tok nettopp en hjemmeteste og jeg er visst gravid har ikke hatt mensen de siste par gangene... får bestille time hos legen i morgen for jeg vil ikke ha barn nå! jeg er bare 17! hvordan aborterer jeg? hva er best? har hørt om piller og operasjon. tror ikke jeg tør operasjon... piller er vel det greieste? jeg bare tar et par piller og så kommer fosteret ut? koster det penger? koster operasjon penger? jeg vet jeg kan spørre legen min om alt dette når jeg får time men jeg liker å være litt forberedt! ← Tenk på alle de som ikke kan få barn på naturlig vis. Bruk prevansjon. Blir så sint. Ville ikke ha barn enda, nei vel.Men da bør du bruke noe så du ikke blir gravid da. Personangrep slettet. Mie (mod) Endret 10. mars 2006 av Mie
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Tenk på alle de som ikke kan få barn på naturlig vis. Bruk prevansjon. Blir så sint. Ville ikke ha barn enda, nei vel.Men da bør du bruke noe så du ikke blir gravid da. Sitat endret, Mie (mod) ← I alle dager!!! Hva vet vel DU om at denne jenta ikke har brukt prevansjon???? Skjerp deg! Endret 10. mars 2006 av Mie
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Tenk på alle de som ikke kan få barn på naturlig vis. Bruk prevansjon. Blir så sint. Ville ikke ha barn enda, nei vel.Men da bør du bruke noe så du ikke blir gravid da. Sitat endret, Mie (mod) ← Ja, for det er jo INGEN som har blitt gravid selv om de har brukt prevensjon. Folk får jo barn selv om begge parter har blitt sterilisert, til og med. Før du kjenner hele historien, så kan du godt la være å tro at du gjør det. Da virker du litt smartere. Endret 10. mars 2006 av Mie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå