AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars Er det vanlig at arbeidsgiver lar det skinne igjennom teksten at de tidligere har hatt dårlige medarbeidere? (eventuelt dårlig ledelse/ dårlig relasjon til tidligere medarbeider) Leser noen stillingsutlysninger der teksten presenteres på en måte som gjør at jeg får inntrykkas at medarbeidere stilles urimelige krav til, eller at det har vært konflikter mellom medarbeidere og ledelse. Det kan være uvanlig stort fokus med gjentakelse om hva som kreves av fleksibilitet. Eller urimelig lang liste over egenskaper man er ute etter. Så ser jeg andre utlysningstekster som presenterer et positivt menneskesyn og et fokus på hva bedriften har å tilby. Miljøet virker hyggelig og inkluderende. Man har selvsagt krav til kvalifikasjoner her også, og ønsker om personlige egenskaper. Men innenfor rimelighetens grenser. Jeg synes det er rart hvordan enkelte ledere velger å utforme en utlysningstekst. Om man ønsker et ansettelsesforhold som skal være positivt for begge parter så bør man legge fordommer og gamle dårlige erfaringer bak seg og møte nye ansatte med åpent sinn. Anonymkode: bd1ad...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Haha har også lest noen sånne, blir nesten passivt aggressiv. typ. «Her på arbeidsplassen snakker vi MED hverandre, ikke om hverandre» Anonymkode: 0fba7...a58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Haha har også lest noen sånne, blir nesten passivt aggressiv. typ. «Her på arbeidsplassen snakker vi MED hverandre, ikke om hverandre» Anonymkode: 0fba7...a58 Og den teksten tolker ikke jeg negativt. Ergo vil ulike mennesker tolke tekst ulikt, sånn er det bare. Og så er jo slett ikke alle gode på å formulere seg, det gjelder også ledere. Det er jo bare å la være å søke et sted du får dårlige vibber fra. Anonymkode: 42be9...481 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Haha har også lest noen sånne, blir nesten passivt aggressiv. typ. «Her på arbeidsplassen snakker vi MED hverandre, ikke om hverandre» Anonymkode: 0fba7...a58 Jeg tolker ikke den passivt aggressiv i det hele tatt. Ts, hva er en urimelig lang liste over egenskaper? Kan du gi eksempel? Jeg tenker at det er bedre at de er så spisset som mulig til det de ønsker, for å komme nærmest mulig den rette kandidaten. Anonymkode: ffb29...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Urimelige lange lister ser jeg ofte i vernepleier/miljøterapeututlysninger. Samtidig som jeg vet hvor dårlig det er på slike steder. Aldri om jeg skal ha en sånn jobb igjen. Anonymkode: 2b409...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars Eller ønsker dedikerte medarbeidere med stort engasjement som brenner for å hjelpe andre mennesker - til en 17,6 % stilling... 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Del Skrevet 14. mars Fredrik Fornes sier jeg bare Fredrik Fornes (@fredrikfornes) • Instagram photos and videos Anonymkode: 73b8f...8c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det vanlig at arbeidsgiver lar det skinne igjennom teksten at de tidligere har hatt dårlige medarbeidere? (eventuelt dårlig ledelse/ dårlig relasjon til tidligere medarbeider) Leser noen stillingsutlysninger der teksten presenteres på en måte som gjør at jeg får inntrykkas at medarbeidere stilles urimelige krav til, eller at det har vært konflikter mellom medarbeidere og ledelse. Det kan være uvanlig stort fokus med gjentakelse om hva som kreves av fleksibilitet. Eller urimelig lang liste over egenskaper man er ute etter. Så ser jeg andre utlysningstekster som presenterer et positivt menneskesyn og et fokus på hva bedriften har å tilby. Miljøet virker hyggelig og inkluderende. Man har selvsagt krav til kvalifikasjoner her også, og ønsker om personlige egenskaper. Men innenfor rimelighetens grenser. Jeg synes det er rart hvordan enkelte ledere velger å utforme en utlysningstekst. Om man ønsker et ansettelsesforhold som skal være positivt for begge parter så bør man legge fordommer og gamle dårlige erfaringer bak seg og møte nye ansatte med åpent sinn. Anonymkode: bd1ad...30c Kan du komme med noen eksempler? Anonymkode: 2a49c...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og den teksten tolker ikke jeg negativt. Ergo vil ulike mennesker tolke tekst ulikt, sånn er det bare. Og så er jo slett ikke alle gode på å formulere seg, det gjelder også ledere. Det er jo bare å la være å søke et sted du får dårlige vibber fra. Anonymkode: 42be9...481 Det burde være selvsagt at man ikke snakker bak ryggen på hverandre, så det burde være overflødig å ta med i en utlysning. Dessuten tviler jeg på at det hindrer noen fra å søke, for jeg tror ikke de som elsker å baksnakke har selvinnsikt , og tenker: «Åja, den arbeidsplassen kan jeg ikke søke på, for der er det ikke greit å snakke om andre bak ryggen på dem.» Anonymkode: 199a1...57a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars Ja, har sett noen eksempler på det, og det eneste det gjør er å sette arbeidsgiver i et veldig dårlig lys... "Må ha god helse og være klar for å ta i et tak" - de blir antagelig sure om du skulle være så uheldig å bli syk. "Må være fleksibel og være villig til å gi det lille ekstra" - du blir uglesett om du ikke har anledning til å jobbe overtid eller stille opp på kort varsel Annonser hvor det presiseres at man må være lojal, lagspiller, ha respekt osv. Det er man jo ikke automatisk, man BLIR det om arbeidsgiver strekker seg langt for deg! Anonymkode: aea63...5ba 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Del Skrevet 14. mars Det er lett å sminke "brura", ikke så lett å etterleve det man forfekter. Enkelt fortalt, en stillingsutlysning som er som tatt ut fra en reisemagasin sier ingenting om hvordan arbeidsoppgavene- og det psykososiale miljøet er på jobb. Anonymkode: 5412e...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #12 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, har sett noen eksempler på det, og det eneste det gjør er å sette arbeidsgiver i et veldig dårlig lys... "Må ha god helse og være klar for å ta i et tak" - de blir antagelig sure om du skulle være så uheldig å bli syk. "Må være fleksibel og være villig til å gi det lille ekstra" - du blir uglesett om du ikke har anledning til å jobbe overtid eller stille opp på kort varsel Annonser hvor det presiseres at man må være lojal, lagspiller, ha respekt osv. Det er man jo ikke automatisk, man BLIR det om arbeidsgiver strekker seg langt for deg! Anonymkode: aea63...5ba Dette er gjennomgående spekulasjoner og tull fra ende til annen. 1. Hvis det er en fysisk jobb så må arbeidsgiver selvfølgeligfå frem at arbeidet krever god helse/fysikk, og følgelig styre unna de med dårlig helse/late m.m. I enkelte yrker så er det også krav til at helsa oppfyller visse krav. 2. Nå har arbeidsgiver en styringsrett som innebærer at de innenfor arbeidsmiljøloven/tariff rett til å pålegge arbeidstaker overtid. Arbeidsmiljøloven § 10-6. 3. I henhold til arbeidsmiljøloven så har også arbeidstaker en medvirkningsplikt til å bidra til et godt arbeidsmiljø, - det er altså ikke arbeidsgiver som må strekke seg langt for at arbeidstaker skal bidra til et godt arbeidsmiljø alene. Arbeidsmiljøloven § 2-3 . Hvor får du alt dette fra? Anonymkode: 5412e...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #13 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er gjennomgående spekulasjoner og tull fra ende til annen. 1. Hvis det er en fysisk jobb så må arbeidsgiver selvfølgeligfå frem at arbeidet krever god helse/fysikk, og følgelig styre unna de med dårlig helse/late m.m. I enkelte yrker så er det også krav til at helsa oppfyller visse krav. 2. Nå har arbeidsgiver en styringsrett som innebærer at de innenfor arbeidsmiljøloven/tariff rett til å pålegge arbeidstaker overtid. Arbeidsmiljøloven § 10-6. 3. I henhold til arbeidsmiljøloven så har også arbeidstaker en medvirkningsplikt til å bidra til et godt arbeidsmiljø, - det er altså ikke arbeidsgiver som må strekke seg langt for at arbeidstaker skal bidra til et godt arbeidsmiljø alene. Arbeidsmiljøloven § 2-3 . Hvor får du alt dette fra? Anonymkode: 5412e...cf8 Det er IKKE lov å planlegge for overtid, så hvorfor skal dette inn i en stillingsannonse? Og min arbeidsgiver skriver dette med helse, og de terroriserer ansatte som er syke frem til de slutter for de orker ikke å stå i det. Når man må presisere at man skal være lagspiller, lojal osv så er det slik at enten er det slik på den arbeidsplassen at dette ikke er vanlig, eller at de har dårlig erfaring med andre ansatte. Dårlig ledelse kan dette speile. Nå er det ikke slik lenger at det er arbeidsgiver vi bare skal imponere, det er også arbeidsgiver som skal imponere de som de ønsker skal bli ansatt. Så vi kan glemme den gamle modellen der vi stod litt med lua i hånden og tok hva som helst. Anonymkode: 013af...d02 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 14. mars #14 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og den teksten tolker ikke jeg negativt. Ergo vil ulike mennesker tolke tekst ulikt, sånn er det bare. Og så er jo slett ikke alle gode på å formulere seg, det gjelder også ledere. Det er jo bare å la være å søke et sted du får dårlige vibber fra. Anonymkode: 42be9...481 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tolker ikke den passivt aggressiv i det hele tatt. Ts, hva er en urimelig lang liste over egenskaper? Kan du gi eksempel? Jeg tenker at det er bedre at de er så spisset som mulig til det de ønsker, for å komme nærmest mulig den rette kandidaten. Anonymkode: ffb29...e00 Når du trenger å nevne i en stillingsutlysning at baksnakking ikke er greit, så er jo det et sterkt signal om at på denne arbeidsplassen sliter man med baksnakking. Lite fristende å søke da, eller? En plass med godt arbeidsmiljø trenger jo ikke skrive i utlysningen hva de vil unngå. 🙈 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #15 Del Skrevet 14. mars NoaideBiehtar skrev (3 timer siden): Når du trenger å nevne i en stillingsutlysning at baksnakking ikke er greit, så er jo det et sterkt signal om at på denne arbeidsplassen sliter man med baksnakking. Lite fristende å søke da, eller? En plass med godt arbeidsmiljø trenger jo ikke skrive i utlysningen hva de vil unngå. 🙈 Det er ikke fakta, det er din tolkning. Anonymkode: 42be9...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #16 Del Skrevet 14. mars En tidligere arbeidsgiver tålte lite kritikk og motstand fra ansatte (lærere). I etterkant har jeg sett utlysninger fra arbeidsgiveren hvor kvaliteten «lojalitet» blir fremhevet, framfor noe annet. Skal sies at jeg ser dem ganske ofte, for folk blir ikke der særlig lenge… Anonymkode: 39170...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 14. mars #17 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ikke fakta, det er din tolkning. Anonymkode: 42be9...481 Men det er jo poenget - ikke lag utlysninger som er lett å tolke negativt. Det er svært naturlig å tolke dette som at de sliter med baksnakking - hvis ikke hadde de jo ikke trengt å nevne det. Å bygge arbeidsmiljø med fokus på hva man ikke skal gjøre er mer negativt enn å fokusere på hva man skal gjøre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå