AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars Når du bruker det i en setning. F. eks. "Vi kan ranke banken, meg og deg." vs "Vi kan rane banken, deg og meg." Anonymkode: 72271...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Del Skrevet 13. mars Nevner alltid andre før meg selv, uansett sammenheng. Deg og meg. Anonymkode: f0fb4...d9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars Jeg ville sagt "vi kan rane banken, du og meg". Nevner alltid de andre først, seg selv sist. Slik ble vi opplært både på skolen og hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars det må hete "du og jeg" i denne setningen. Ikke "deg og meg". Grammatikk Anonymkode: 8bb7d...598 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Del Skrevet 13. mars Man sier alltid seg selv sist. Anonymkode: 0982c...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Skrevet 13. mars #6 Del Skrevet 13. mars Sier alltid meg selv til sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 13. mars #7 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): det må hete "du og jeg" i denne setningen. Ikke "deg og meg". Grammatikk Anonymkode: 8bb7d...598 Det var det som var galt med setningen ja. Det klang så dårlig i ørene mine😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Del Skrevet 13. mars Noen ganger heter det "deg og meg" også. For eksempel: "De økonomiske nedskjæringene går ut over både deg og meg." Men som de andre sier: man nevner seg selv til sist. Jeg får dårlige vibber av de som sier eller skriver slikt som "Jeg og barna var på tur i går." Anonymkode: a47d6...29d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. mars #9 Del Skrevet 13. mars Vi kan rane banken? Skal vi rane banken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #10 Del Skrevet 13. mars Vi skal rane banken, du og jeg. Anonymkode: 186a3...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Del Skrevet 13. mars https://youtu.be/srPputONMt4?si=gaTOXQj4zsfnY_Cf Anonymkode: f7d77...978 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. mars #12 Del Skrevet 13. mars Vi lærte tidlig på skolen at man aldri nevner seg selv først, det er uhøflig. Man nevner alltid andre før seg selv. "Vi skal rane banken, du og jeg". (ikke deg og meg i den setningen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 13. mars #13 Del Skrevet 13. mars Meg og deg. Det er bedre og mer naturlig den rekkefølgen på min dialekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Del Skrevet 13. mars Meg og deg , for eksempel kan jeg si til gutten min " ska meg og deg finna på noge kjekt i helgå? " Jeg sier aldri du og jeg på min dialekt. Anonymkode: 15ce9...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Meg og deg , for eksempel kan jeg si til gutten min " ska meg og deg finna på noge kjekt i helgå? " Jeg sier aldri du og jeg på min dialekt. Anonymkode: 15ce9...0c8 Ja, «meg og deg» er gangbar og uproblematisk dialekt i Stavanger og deromkring. «Du og jeg» sier vi aldri, men «Du og (m)eg» kan vi jo også si, om vi vil sette den andre først. Anonymkode: 713c6...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå