Gå til innhold

Bronkoskopi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen tatt bronkoskopi? Er det veldig mye verre enn den slangen man må ta gjennom nesa hos ØNH, for å sjekke halsen? Slangen skal jo selvsagt lenger ned, men er det inn gjennom nesa det kjennes verst, eller idet man går inn i luftrøret?

Anonymkode: 058d4...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har noen tatt bronkoskopi? Er det veldig mye verre enn den slangen man må ta gjennom nesa hos ØNH, for å sjekke halsen? Slangen skal jo selvsagt lenger ned, men er det inn gjennom nesa det kjennes verst, eller idet man går inn i luftrøret?

Bronkoskopi er kontroll av luftrør. Lurt å spørre legen som skal utføre dette.

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (15 minutter siden):

Bronkoskopi er kontroll av luftrør. Lurt å spørre legen som skal utføre dette.

Ja jeg vet, det er lunger som skal undersøkes i mitt tilfelle. Bekymret for både undersøkelsen og resultatet😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet, det er lunger som skal undersøkes i mitt tilfelle. Bekymret for både undersøkelsen og resultatet😔

Vet og mener å ha hørt at det skal være ganske så ubehagelig. Vet ikke om du skal bedøves eller narkose. Derfor jeg lurte på konferering og samtale med legen.

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (3 minutter siden):

Vet og mener å ha hørt at det skal være ganske så ubehagelig. Vet ikke om du skal bedøves eller narkose. Derfor jeg lurte på konferering og samtale med legen.

Uff😯 Har du vært gjennom det selv også? Ikke narkose, nei😬

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff😯 Har du vært gjennom det selv også? Ikke narkose, nei😬

Nei, men jeg har hatt gastroskopi og kontroll av mage-tarm analt. Men gastroskopi var ubehagelig og holdt på å kaste opp pga brekninger, selv med bedøvelse. Er det lenge til du skal sjekkes?

Endret av Coachshinny
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok dette for noen uker siden, de fikk den ikke gjennom nesen min så måtte til slutt ta den gjennom munn. De fikk den ikke så langt ned som de ønsket for jeg ente opp med å kaste opp. Så det gikk ikke på meg, jeg bare brekke meg lett. Kaster opp ved å bare ta astma medisiner så min brekningsrefleks er veldig sensitiv. Vondt var det ikke da, men er ikke du en som brekker deg lett så går det nok greit. 

Anonymkode: 52f70...f8a

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (2 timer siden):

Nei, men jeg har hatt gastroskopi og kontroll av mage-tarm analt. Men gastroskopi var ubehagelig og holdt på å kaste opp pga brekninger, selv med bedøvelse. Er det lenge til du skal sjekkes?

Der hørtes fælt ut! Jeg har tatt skopi gjennom nesen til halsen hos ØNH, og det gikk veldig fint, men skal man jo ikke ned forbi svelget og ned i mage eller lunger. Vet ikke om jeg orker å gjennomføre bronkoskopi. Nettopp henvist, så har ikke fått time enda.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok dette for noen uker siden, de fikk den ikke gjennom nesen min så måtte til slutt ta den gjennom munn. De fikk den ikke så langt ned som de ønsket for jeg ente opp med å kaste opp. Så det gikk ikke på meg, jeg bare brekke meg lett. Kaster opp ved å bare ta astma medisiner så min brekningsrefleks er veldig sensitiv. Vondt var det ikke da, men er ikke du en som brekker deg lett så går det nok greit. 

Anonymkode: 52f70...f8a

Stakkars, så ekkelt! Jeg brekker meg også veldig lett. Tror jeg må høre med legen igjen om dette er helt nødvendig å gjennomføre😕

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får tilbud om sedasjon og må ta i mot, de har som regel flere typer. En får ikke gjennomført uten. Hos oss, blir de liggende noen timer for å «komme seg» etter sederingen. 

Anonymkode: cd87a...836

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der hørtes fælt ut! Jeg har tatt skopi gjennom nesen til halsen hos ØNH, og det gikk veldig fint, men skal man jo ikke ned forbi svelget og ned i mage eller lunger. Vet ikke om jeg orker å gjennomføre bronkoskopi. Nettopp henvist, så har ikke fått time enda.

Har du noen uttalte symptomer som krever Bronkoskopi? Eller sånn bare for sikkerhets skyld?

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du skal ha bronkoskopi? 
Der jeg jobbet før vet jeg at legene rett og slett synes det var spennende, og derfor gjorde fler enn nødvendig… 

Ofte kom pasientene tilbake uten resultat og måtte uansett ta CT veiledet biopsi… 

Anonymkode: 6aba7...7d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der jeg jobbet før vet jeg at legene rett og slett synes det var spennende, og derfor gjorde fler enn nødvendig… 

Ofte kom pasientene tilbake uten resultat og måtte uansett ta CT veiledet biopsi… 

De tar jo biopsier under bronkoskopien. Det krever også flere personer, så rart at de gjorde det for «moro skyld». Som regel (hos oss)  er det alvorlig indikasjon som de vil ha bekreftet/avkreftet før de gjør dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får tilbud om sedasjon og må ta i mot, de har som regel flere typer. En får ikke gjennomført uten. Hos oss, blir de liggende noen timer for å «komme seg» etter sederingen. 

Kan du la være å bruke faguttrykk? Er det beroligende eller bedøvende?

Anonymkode: 8025b...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De tar jo biopsier under bronkoskopien. Det krever også flere personer, så rart at de gjorde det for «moro skyld». Som regel (hos oss)  er det alvorlig indikasjon som de vil ha bekreftet/avkreftet før de gjør dette. 

Ja hvis de får det til så. Ofte kommer de ikke frem til området som viser forandringer. 
Og de gjør det vel neppe for «morro» skyld. Men jeg opplevde at de noen ganger gjorde det selv om det var helt åpenbart at det ikke ville lede frem til noe svar

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kan du la være å bruke faguttrykk? Er det beroligende eller bedøvende?

Anonymkode: 8025b...431

Det kan være begge deler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så det du indirekte sier er at gastroskopi ikke er like ille som bronkoskopi, for ved gastroskopi får man ikke automatisk tilbud om sedasjon, men kan få det om man ber om det. Mange (de fleste, tror jeg) utfører gastroskopi uten sedasjon, men med bedøvelsespray i svelget? Jeg har i alle år tenkt at gastroskopi er noe jeg ikke klarer tanken på. Og nå ser jeg at bronkoskopi må være en god del verre siden alle må ha sedasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare tatt sånn i spiserøret og det var helt jævlig. Ville ikke gjort det igjen eller noe som likner uten beroligende. Jeg synes å se opp i nesa hos ØNH er dritekkelt også.

Anonymkode: 21178...e0c

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (51 minutter siden):

Har du noen uttalte symptomer som krever Bronkoskopi? Eller sånn bare for sikkerhets skyld?

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det ikke veldig klare indikasjoner på at det skal være noe alvorlig galt i lungene, men jeg har hatt vond hals i 3 mnd, uten å være syk/forkjølet/ha feber. Jeg har hostet og kremtet mye, slimdannelse i halsen og heshet. Nå i det siste også litt blodig oppspytt innimellom. Jeg var hos ØNH som brukte den slangen gjennom nesen for å undersøke halsen skikkelig. Han så ingenting galt, men ville forsikrets skyld sende meg til CT med kontrast av halsen. (For å utelukke kreft). Han sa at ved blodig oppspytt er det helst lungene man tenker på, og han sa jeg skulle ha sjekket lungene også. Jeg snakket med fastlegen, som igjen snakket med lungelege på sykehuset. Jeg ba fastlegen om å få ta CT av lungene også, når jeg først var igang med CT hals med kontrastmiddel. Det var ok, så det skal jeg gjøre i samme slengen. Men lungelegen sa at det helst var bronkoskopi de måtte gjøre for å evt utelukke kreft, at CT ikke var godt nok. Derfor ble jeg også henvist til bronkoskopi. Men fastlegen sa hun ikke var bekymret for at dette skulle være lungekreft, derfor lurer jeg nå på om jeg bare skal droppe den bronkoskopien, men selvsagt ta CT lunge når jeg likevel er igang der. Hva hadde dere gjort?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan være begge deler.

Ved sedasjon er man vel nesten i drømmeland? Helt borte, nesten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...