Gå til innhold

Søvnproblemer og overtrening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 29 år, og har slitt med søvnproblemer i ca. 10 år. Kan ha netter hvor jeg ikke får sove i det hele tatt, eller at jeg våkner hyppig og ikke får sove. Har aldri helt fått tak på hva søvnproblemene kommer av. Jeg slet tidligere med depresjon og angst, men nå er jeg stort sett lykkelig og relativt avslappet til livet. Jeg har god søvnhygiene, så problemet ligger absolutt ikke der. Har prøvd alt: søvnrestriksjon, sovepiller, kognitiv terapi, meditasjon, you name it.

Den siste tiden har det begynt å gått opp for meg at søvnproblemene kanskje kommer av trening? Jeg er veldig glad i trening, og da gjerne kondisjon med høy intensitet. Elsker harde og lange løpeøkter hvor kroppen virkelig får kjørt seg. I går hadde jeg en slik økt, og i natt fikk jeg overhodet ikke sove. Må legge til at jeg trente på formiddagen, jeg trener ALDRI på kvelden, da det ikke er bra for søvn. Lurer egentlig på om det er noen her med samme erfaring? Kanskje er ikke kvinnekroppen helt skapt for slik hardtrening (hvertfall ikke min)... 

Anonymkode: 31b44...cda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste tåler hard trening om formiddagen helt fint. 

Men er det ikke bare å kutte det ut en periode, da, og se hvordan det virker for deg og din kropp? Hva skader det å prøve, liksom? 

Anonymkode: 26152...cea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste tåler hard trening om formiddagen helt fint. 

Men er det ikke bare å kutte det ut en periode, da, og se hvordan det virker for deg og din kropp? Hva skader det å prøve, liksom? 

Anonymkode: 26152...cea

Jeg skal teste det ut fremover ja 🙂 Ble bare nysgjerrig på om andre deler samme erfaring.... Står skrevet mye om at trening er viktig for god søvn, men finner ikke noe informasjon at hard fysisk trening kan ha negativ innvirkning

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal teste det ut fremover ja 🙂 Ble bare nysgjerrig på om andre deler samme erfaring.... Står skrevet mye om at trening er viktig for god søvn, men finner ikke noe informasjon at hard fysisk trening kan ha negativ innvirkning

Jeg har samme erfaring, men for min del handler det mye om totalbelastningen gjennom dagen, og ikke bare selve treningsøkten.

Jeg kan godt ha en tøff treningsøkt, men da kan jeg ikke gjøre noe annet fysisk belastende samme dag uten at det går ut over nattesøvnen.

Anonymkode: 7063d...37e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte og mye trener du? Mener du at det er intensiteten eller mengden som muligens er for høy?

Anonymkode: 98408...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har samme erfaring, men for min del handler det mye om totalbelastningen gjennom dagen, og ikke bare selve treningsøkten.

Jeg kan godt ha en tøff treningsøkt, men da kan jeg ikke gjøre noe annet fysisk belastende samme dag uten at det går ut over nattesøvnen.

Du har nok et godt poeng. I går var kroppen sliten i utgangspunktet (lite søvn), og jeg følte meg egentlig litt overstimulert etter mye sosialt som har skjedd denne uka. Burde nok ha tatt en rolig økt og lyttet mer til kroppen, men så var det så utrolig fint vær, og jeg fikk overtenning. Dette er typisk meg, og jeg sliter med å begrense meg, rett og slett fordi jeg synes det er  så gøy og jeg får sånn endorfin/adrenalin-rush. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor ofte og mye trener du? Mener du at det er intensiteten eller mengden som muligens er for høy?

Jeg trener 5-6 ganger i uka. Typisk 1 styrkeøkt, 3-4 løpeøkter og 1 sykkel/ellipse-økt. Jeg tenker nok at det kan være begge deler, liker både å trene lenge og hardt. Men som sagt: usikker på om dette er årsaken til søvnproblemene... Treningen er kun lystbetont, og den gir meg som regel mye energi og glede.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har nok et godt poeng. I går var kroppen sliten i utgangspunktet (lite søvn), og jeg følte meg egentlig litt overstimulert etter mye sosialt som har skjedd denne uka. Burde nok ha tatt en rolig økt og lyttet mer til kroppen, men så var det så utrolig fint vær, og jeg fikk overtenning. Dette er typisk meg, og jeg sliter med å begrense meg, rett og slett fordi jeg synes det er  så gøy og jeg får sånn endorfin/adrenalin-rush. 

Dette høres veldig kjent ut, da jeg også har problemer med å begrense meg.  Eller rettere sagt, jeg elsker å være aktiv, og kjenner egentlig ikke at det blir for mye før etter at det har blitt for mye.

Og det er alltid søvnen (og fordøyelsen) jeg merker det på først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette høres veldig kjent ut, da jeg også har problemer med å begrense meg.  Eller rettere sagt, jeg elsker å være aktiv, og kjenner egentlig ikke at det blir for mye før etter at det har blitt for mye.

Og det er alltid søvnen (og fordøyelsen) jeg merker det på først.

Ja ikke sant! Det gjør det så vanskelig å vurdere... Er så kjipt når natta kommer og man ikke får sove, da kan man angre på den økta liksom (om det er det som gjør det da). Får vel bare teste litt og se en periode, men blir sikkert en omstilling og ikke kunne trene hardt og lenge... Tenker å teste litt pilates og ta mer rolige/kortere løpeturer. Prøve å finne gleden i det😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trener 5-6 ganger i uka. Typisk 1 styrkeøkt, 3-4 løpeøkter og 1 sykkel/ellipse-økt. Jeg tenker nok at det kan være begge deler, liker både å trene lenge og hardt. Men som sagt: usikker på om dette er årsaken til søvnproblemene... Treningen er kun lystbetont, og den gir meg som regel mye energi og glede.

Jeg ser at søvnproblemer kan være et symptom på overtrening. Jeg ville vurdert å kutte en økt eller redusert intensiteten og se om det hjelper. Jeg regner med at du spiser og drikker godt etter øktene? Det er jo veldig viktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ser at søvnproblemer kan være et symptom på overtrening. Jeg ville vurdert å kutte en økt eller redusert intensiteten og se om det hjelper. Jeg regner med at du spiser og drikker godt etter øktene? Det er jo veldig viktig. 

Ja, jeg skal prøve det og se.  Har et sunt og variert kosthold, og spiser mye. Drikker mye vann også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...