Gå til innhold

Besteforeldre som aldri stiller opp, men forventer masse hjelp tilbake

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min svigerfar og hans kone irriterer meg grenseløst på dette punktet. De stiller aldri opp. De er aldri barnevakt, og de bistår aldri med praktiske ting for oss - alt er tungt og vanskelig når vi ber dem om noe. De har presisert at de ikke ønsker å bruke pensjonistårene som barnevakt men vil pleie seg selv, og det er jo greit det - det er jo deres valg, men. Hver eneste helg ringer de oss og min manns bror+kone for hjelp til ett eller annet. Noe skulle vært ordnet på taket, de skulle ha felt et tre i hagen, de skulle ha byttet pære i taklampa etc. og det forventes at sønnene stiller opp umiddelbart. Om det ikke passer akkurat da så maser, maser og maser de om hjelpen frem til de får den. Og de hjelper som sagt aldri tilbake, uansett hva vi spør om. Det være seg å kjøre et barn til trening, bake en kake til dugnad eller hva det måtte være så er svaret nei. Jeg kjenner jo jeg får mindre og mindre lyst til å hjelpe de tilbake!! Er blitt et irritasjonsmoment hele greia. 

Mine foreldre stiller opp mye mer. Svigermor og hennes mann sier ja til ALT vi ber om, nesten i den grad at vi gruer oss til å spørre fordi vi vet de sier ja uansett hvilke planer de egentlig har 🙈 De er kanskje litt ekstreme andre veien igjen. Men uansett, det frister jo mye mye mer å hjelpe dem med ting og tang, siden vi får noe tilbake?! Vi er jo småbarnsforeldre med full jobb og tidsklemme, jeg kjenner det byr meg aldeles i mot å hjelpe svigerfar med noe som helst sånn som dette er blitt. Er det innafor å sette foten ned her? Å bruke den lille fritiden vi har på oss selv eller de besteforeldrene som hjelper oss tilbake? 

Anonymkode: 54aec...fbc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si nei. De kan ikke forvente dette så lenge de ikke stiller opp selv. Det hadde jeg ikke giddet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dere er jo selv ansvarlig for å sette grenser? 

"Nei, vi kan ikke hjelpe med å felle trær i helgen. Vi er opptatt med å bake kaker og være på dugnad". 

Si nei? Eller si "Vi kan hjelpe dere å hogge trær mot at dere baker en kake til dugnaden". 

Selvsagt er dere ikke forpliktet til å hjelpe om de ikke hjelper tilbake? 

Anonymkode: a3470...e71

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min svigerfar og hans kone irriterer meg grenseløst på dette punktet. De stiller aldri opp. De er aldri barnevakt, og de bistår aldri med praktiske ting for oss - alt er tungt og vanskelig når vi ber dem om noe. De har presisert at de ikke ønsker å bruke pensjonistårene som barnevakt men vil pleie seg selv, og det er jo greit det - det er jo deres valg, men. Hver eneste helg ringer de oss og min manns bror+kone for hjelp til ett eller annet. Noe skulle vært ordnet på taket, de skulle ha felt et tre i hagen, de skulle ha byttet pære i taklampa etc. og det forventes at sønnene stiller opp umiddelbart. Om det ikke passer akkurat da så maser, maser og maser de om hjelpen frem til de får den. Og de hjelper som sagt aldri tilbake, uansett hva vi spør om. Det være seg å kjøre et barn til trening, bake en kake til dugnad eller hva det måtte være så er svaret nei. Jeg kjenner jo jeg får mindre og mindre lyst til å hjelpe de tilbake!! Er blitt et irritasjonsmoment hele greia. 

Mine foreldre stiller opp mye mer. Svigermor og hennes mann sier ja til ALT vi ber om, nesten i den grad at vi gruer oss til å spørre fordi vi vet de sier ja uansett hvilke planer de egentlig har 🙈 De er kanskje litt ekstreme andre veien igjen. Men uansett, det frister jo mye mye mer å hjelpe dem med ting og tang, siden vi får noe tilbake?! Vi er jo småbarnsforeldre med full jobb og tidsklemme, jeg kjenner det byr meg aldeles i mot å hjelpe svigerfar med noe som helst sånn som dette er blitt. Er det innafor å sette foten ned her? Å bruke den lille fritiden vi har på oss selv eller de besteforeldrene som hjelper oss tilbake? 

Hjelp til noe skal gå begge veier, så neste gang de spør, si nei, vi har ikke tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de var rause på andre måter (feks penger eller invitasjoner), så hadde ikke jeg stilt så mye opp. Men nå er det vel ikke deg de spør om å felle trær o.l. - men mannen din. Det må jo bli hans valg, til syvende og sist. Hva de har bidratt med i yngre år må vel også spille inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så svigerfars kone er stemor til din mann?

Her ville jeg nok mistenkt at det er (ste)svigermor som ligger bak……

Har de ellers god kontakt med (hans) barnebarn når de først treffes?

Litt for ofte blir menn, gjerne eldre menn, farget av hva ny partner mener om hans barn og familie fra før. Og kan gjøre dumme ting som å kutte ut barnebarn fordi hun ikke føler noen tilhørighet og ikke orker å pleie omgang med hans familie.

Jeg ville vært litt sleip.

Mannen din får ta med ungen(e) hver gang det trengs hjelp med noe. (Du får sørge for å være opptatt.) Så får de velge om de ser etter barnebarn mens pappaen deres fikser noe - eller så får de være uten hjelp.

Aller mest fordi ungene fortjener å ha kontakt med farfaren sin. Uansett hva som måtte ligge bak.

Anonymkode: b6bf3...7ce

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt innafor å ikke ville være barnevakt og stille opp som pensjonist, men da må man også betale seg ut av hva det nå måtte være de trenger hjelp til. De kan få en dag i mnd. til mindre ting (skifte lyspærer ol., ikke større ting som medfører klatring, trefelling etc., dette er jo i tillegg en risiko). Tilby besøk, eller at de kommer til dere, av og til slik at barnebarna får møtt dem, om de er interessert i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De stiller aldri opp. De er aldri barnevakt, og de bistår aldri med praktiske ting for oss - alt er tungt og vanskelig når vi ber dem om noe. De har presisert at de ikke ønsker å bruke pensjonistårene som barnevakt men vil pleie seg selv

Hver eneste helg ringer de oss og min manns bror+kone for hjelp til ett eller annet. Noe skulle vært ordnet på taket, de skulle ha felt et tre i hagen, de skulle ha byttet pære i taklampa etc.

Klippet bort en del av hovedinnlegget.

Jeg synes din mann og du sammen skal snakke med dem. Nytter ikke det, så minn dem på at de selv har uttalt at de ikke ønsker å bruke pensjonistårene sine som barnevakt eller hjelpe dere på andre måter, og at da kan de faktisk heller ikke forvente at tjenester går kun fra dere til dem.

Minn dem også på at de kan kjøpe seg tjenster, fagfolk som kan fikse taket, det finnes trefellingsfirmaer, det finnes til og med firmaer som hjelper til med småting som å bytte pære i taklampa osv. Og si at dere er for opptatt til å ta dere av barna deres til å kunne bruke helgene på pensjonister med all verdens tid som ikke lenger vil bidra.

Om din mann ikke greier å være så direkte, så er tipset om å alltid ta med ungene til bestefar når far skal hjelpe med noe og gi klar beskjed om at hans far må passe ungene mens han selv gjør det som skal gjøres. Om bestefar nekter det, så bør din mann bare reise hjem igjen. Og etter hver tjeneste dere har gjort dem - spør dem om en tjeneste tilbake kort tid etterpå. Om de da ikke stiller, så minn dem på det neste gang de ber om hjelp til noe.

Anonymkode: 62969...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar som det er da vel? Hvorfor ikke bare svare "Nei, hjelp skal gå begge veier, og dere svarer ALLTID nei uansett hva vi spør om. NÅ har vi tenkt å svare nei fremover. Ha det bra".

Hadde ikke giddet en sånn enveiskjøring når det kommer til å gi en hjelpende hånd. De kan betale for hjelpen til å felle trær eller maling og alt mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan forvente hva de vil, men det er deres ansvar å sette grenser for dere selv.

Anonymkode: 69f0f...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt lignende problemer i vår familie, med min manns foreldre.
De ønsker selv masse hjelp til fysisk tunge ting, eller veldig tidkrevende oppgaver som tung oppussing eller tungt hagearbeid, og/eller hjelp på hytta som er flere timers kjøretid unna.

Hvis vi skal innfri hjelpen innebærer det ofte at mannen min er borte en hel helgedag, eller kanskje en hel helg, mens jeg blir alene med barna (mine og dine barn). 

Det var også slik at dersom vi ba om hjelp tilbake, så kunne de ikke fordi de var så opptatt med de tingene som beskrevet over, men også fordi de feks hadde planlagt en tur på Plantasjen o.l.

Vi har vel gjort en slags mellomting mellom å sette ned foten og bare slutte og svare. Altså, enkelte tilfeller er håpløst og noen klarer ikke å se seg selv utenfra. 

Jeg støtter forslaget over om å si "vi kan hjelpe til med å felle et tre, dersom dere stiller med kake til dugnaden/kjører ungene til xyz i mellomtiden". 

Dere må stå på krava her, og belyse at det heller ikke er sånn at dersom du blir hjemme med barna en hel helg fordi mannen "skal bare hjelpe med å felle et tre", så betyr ikke det at det er helt problemfritt at mannen løper fra ansvaret med DERES hus og hjem. Dere har vel også ærender å løpe, og ting dere skulle gjort i hus/hage/leilighet regner jeg med? 

Det er helt OK å si nei til sånne mennesker. 

Anonymkode: c0ced...ffe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere får si det samme tilbake. At dere vil prioritere og pleie forholdet til barna de få helgene dere har igjen, mens barna ennå er små. Tiden går fort. Snart vil de ikke være med mamma og pappa lenger. 

Så kan svigerfar og kona prioritere og pleie pensjonisttilværelsen sin i fred. 

Anonymkode: aa94a...57c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De kan forvente hva de vil, men det er deres ansvar å sette grenser for dere selv.

Nei, vet du hva. Det er ikke moralsk riktig å utnytte folk som er såkalt "dumsnille" og folk som er ja-mennesker, fordi de selv har ansvaret for å sette grenser. 

Man har et ansvar selv for å ikke utnytte andre mennesker også. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, vet du hva. Det er ikke moralsk riktig å utnytte folk som er såkalt "dumsnille" og folk som er ja-mennesker, fordi de selv har ansvaret for å sette grenser. 

Man har et ansvar selv for å ikke utnytte andre mennesker også. 

Det kan være at det ikke er moralsk riktig. Det er likevel en selv som har ansvar for å sette egne grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som fulltidsarbeidende bestemor selv er det uforståelig det du beskriver TS om å ikke ville se barnebarna, for oss er det en glede å kunne hjelpe ungene og deres familie når de trenger det så jeg skjønner ikke besteforeldre som ikke stiller opp for egen del, men om jeg var dere ville jeg nok sluttet prioritere dem og prioritert det som var best for oss som familie og hadde det blitt et tema ville jeg valgt 100% ærlighet og sagt noe som at man høster som man sår rett og slett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde vært frekk nok til å svare "vi har bestemt oss for å nyte småbarnstiden og vår lille familie og vil derfor ikke være eldrepleiere". Hvis de i fullt alvor mener at dette kun skal gå i deres favør, må de ordne seg betalt hjelp.

Anonymkode: 668f4...f2c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en svigerbror som var slik. Spurte stadig om hjelp til store prosjekter, og mannen min stilte naturligvis opp.

Da vi kom i den situasjonen at vi kunne trenge hjelp var det naturlig å spørre tilbake, og mannen min forventet at han skulle stille opp. Til hans store overraskelse så hadde broren ingen planer om å hjelpe.

Neste gang spørsmålet om hjelp dukket opp, hadde mannen min planlagt hvilken hjelp han skulle ha i gjenytelse. Disse to prosjektene ble gjennomført, etter det har broren aldri spurt om hjelp igjen. Er noen år siden nå.

Anonymkode: 77ac9...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...