Gå til innhold

Vanskelig i forhold til oppdagelse hos kollegia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.33):

Hehe, ja du mener det. jammen bra da at jeg er den eneste norsk talende på dette teamet, og dette  er heller ikke i Norge. Hadde jeg snakket med leder og tilfeldigvis sagt det her inne så hadde jeg fått høre at det var ikke min sak. Men igjen dette er ikke i Norge. Og  ja jeg er Norsk men de andre er fra Afrika, Usa, England, Tyskland, Brasil osv.... 

Anonymkode: 0cffc...82e

Ekspander  

Men at det er kulturforskjeller innad i teamet synes ikke du er relevant nevne? At dere ikke snakker samme språk? Hvor lenge har du kjent henne?

Anonymkode: 7c529...9a1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 14.08):

Må forresten si at hvis flere kollegaer hadde sett meg naken/halvnaken hadde det vært jævlig ubehagelig. Og jeg har ikke opplevd vold eller voldtekt. 

Så akkurat det du gjorde ville jeg opplevd som et overtramp. I en situasjon hvor jeg ikke klarer å forstå hvorfor du gjorde det. Besvimelse kan skyldes så mangt, men fysiske skader på kropp er langt nede på lista altså! 

Så jeg hadde likt å få en forklaring fra deg om hvorfor du gjorde det. Og en unnskyldning 

Anonymkode: 2a097...150

Ekspander  

Okay, jeg innser at ikke alle klarer å få med seg hva jeg skriver eller hva jeg mener, det er bakdelen med å skrive og ikke snakke.  Når hun lå ute ved trappa så ble det kjent på utsiden av kjeledressen, men ( beklager dette kom ikke med, my bad,) hun reagerte på smerte når jeg kjente på utsiden av dressen, og vi tok henne inn, der var det kun meg som var til stedet men under dressen har hun det samme som oss, altså treningsshorts og trøye, og vi er jo markører på kurs og de klipper jo dresser for å finne skader og andre ting sånn at  det er ikke noe farlig der, og igjen det er var kun meg som så det jeg så. Kollegien min som ble hentet så ikke henne i det underste tøyet, ikke undertøyet da men treningsshorts og topp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 14.56):

Men at det er kulturforskjeller innad i teamet synes ikke du er relevant nevne? At dere ikke snakker samme språk? Hvor lenge har du kjent henne?

Anonymkode: 7c529...9a1

Ekspander  

Vi snakker engelsk ja,  det er yrkesspråket vårt, og denne dama/ jenta er engelsk, vi har kjent hverandre i 12 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 14.54):

Selvfølgelig er det sjekket det mest vitale først, det står det jo også i innlegget, det jeg ikke skrev men trodde jeg hadde skrevet var at det var en form for smertereaksjon når jeg kjente på utsiden av kjeledressen og den måtte derfor av, man kan få andre skader enn hodet hvis man detter ned trappa og vi visste jo ikke om det var det som var tilfelle her eller om hun hadde svimt av før hun begynte på trappa

Ekspander  

Ba AMK ba deg om undersøke kroppen til kollegaen din? 

Jeg kan ikke se noen grunn til å klippe vekk klær her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 15.00):

Ba AMK ba deg om undersøke kroppen til kollegaen din? 

Jeg kan ikke se noen grunn til å klippe vekk klær her. 

Ekspander  

Vi har ikke AMK i landet her men en annen operasjonsentral og ja som vi har snakket om, det er noe man gjør, jeg er jo ikke ufaglært innen akutt medisin, men ikke faglært innen event voldsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 13.44):

Ville sletta dette innlegget da taushetsplikten gjelder ALT som gjør denne personen gjenkjennelig.

Alle i din bedrift feks vil nå kunne identifisere personen da det trolig ikke er hver dag en kollega besvimer og må ha hjelp på jobb.

Rart dette med taushetsplikten altså... 

Anonymkode: 3bd1a...dfd

Ekspander  

Hadde dette vært en norsk arbeidsplass , med norske kollegier , norske deltagere på kurs så hadde jeg ikke skrevet om dette, men det er kun meg som er norsk, og personen er ikke Norsk og heller ikke norsk talene samt at vi ikke er i Norge. Så hvis du klarer å finne ut hvilken bedrift dette er, med hvor i verden dette er, med hvilke områder vi jobber på, ja kjør på.

Det jeg kan si er at vi er 200 som jobber med å stille som det vi kaller markører men firmaet vi jobber i  er en del større og basert i flere land,, vi er ca 87 ulike nasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 15.01):

Vi har ikke AMK i landet her men en annen operasjonsentral og ja som vi har snakket om, det er noe man gjør, jeg er jo ikke ufaglært innen akutt medisin, men ikke faglært innen event voldsaker.

Ekspander  

Det her henger ikke på greip. Hva kunne du ha funnet og hva skulle du liksom ha gjort med en eventuell skade på kroppen. 

Hvis hun reagerte på smerte er vel det indikasjon nok til at hun lever og kan vente på ambulansen. 

Hvis hun er utsatt for vold var det neppe veldig ok å bli avkledd som bevisstløs uten en sabla god grunn. Og den grunnen har du ikke klart å forklare meg i hvert fall 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være mange grunner. Kan være kjærlighetssorg og at hun slo låret i et bord ol. Fysisk sykdom og fall. Vold. Eller noe helt annet. 

Anonymkode: d9048...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett at du utleverer for mye informasjon selv om det er på et norsk forum. Google translate og AI har kommet såpass langt at selv om det er på norsk vil det bli søkbart i fremtiden på alle språk. Det er tross alt et åpent forum.

Rådet er uansett at du kan  jo spørre henne hvordan det går med henne og si at hvis hun trenger noen å snakke med så er du der selv om hun sier det er "ingenting". Enten er det mishandling (andres eller egen selvskading) eller alvorlig sykdom. Det er hennes sak såfremt hun ikke vil dele, men  da vet hun at du er der når/hvis hun trenger det. 

Sterk anbefaling er å fjerne informasjonen i hovedinnlegget uansett om du er eneste norske på lokasjonen. Er ikke greit å henge ut andre på forumer med så mye detaljer som dette.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner virkelig ikke. Damen synkoperte, men våknet ikke til i hele perioden hvor dere fikk henne over på båre, inn på klasserom og du prioriterer å klippe opp dressen hennes?? Hvorfor prioriterte du ikke å sikre luftveier og ringe nødnummer? Du skjønte vel at hvis hun var bevisstløs så var de mest sannsynlig hodetraume??? Hva tenkte du? Bevisstløs som følge av brukket ankel?

Anonymkode: 65f32...ae0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.12):

Hei, jeg kjenner at jeg trenger råd og tips, og ja mulig at dere mener at dette er ikke min sak, men kanskje noen har noen gode innspill.

Okay... kjører på her.

Vi jobber sammen i et firma som driver med kurs undervisning, og vi er ca 200 ansatte. Hun jeg nå ber om tips rundt er like gammel som meg , altså ikke noen ungdom men voksen men ikke gammel.

Hun har alltid vært en blir og oppegående dame som alltid hilser på oss når vi treffes, hun er singel og vært det i mange år. For tiden så har firmaet vi jobber for leid oss ut til et annet firma hvor vi deltar i undervisning da som markører, altså at deltagere skal få prøve seg på levende pasienter/ mennesker og ikke bare dukker. Og her har vi vært nå i 4 uker. Vi har det veldig trivelig vi 5 som er innleid/utleid.  For noen dager siden så la jeg merke til at hun ikke lengre virker like blid, hun er mindre pratsom og forsvinner en del for seg selv, hun spiser ikke lunsj sammen med oss lengre, og opplever fra tid til annet at hun kommer ut fra badet med øyne som viser at hun har grått. 

jeg har spurt henne om det går bra, om det er noe som plager henne eller om hun vil prate om noe, hun vet at jeg har taushetsplikt men det er liksom ikke noe. Det er tydelig at hun begynner å tape litt vekt men hun virker frisk utenom det. Så kommer det som er litt kinkig eller hva jeg skal si. Vi satt og hadde kaffepause og hun hadde gått ut å tatt seg litt frisk luft. Så plutselig kommer en av deltagerene på kurs og sier at en av oss må komme og siden jeg var på vei for å helle meg en kaffe kopp til så var jeg nærmest, og løp derfor ut. Da lå hun i trappa og hadde besvimt.  Jeg sjekker henne for synlige ytre skader men finner ikke noe men det var sånn at vi fikk henne på en båre og in i et klasserom. Jeg foretok deretter en mer nøye undersøkelse hvor jeg velger å klippe opp tøyet da hun hadde kjeledress på seg.  og når jeg klipper opp og kommer opp mot mage og lår ser jeg blåmerker og skader i form av kutt.  Jeg finner ikke noe annet enn det. Hun våkner sakte men sikkert opp og er litt døsen og sløv men sakte men sikkert er hun tilbake, hun blir litt mer seg selv. En av de jeg jobbet sammen med jobber i ambulansetjenesten så han kommer til, han hadde stått i noe annet, men kom til da han fikk beskjed fra en av de andre som jeg hadde sendt bort til han for å hente,( jeg er ikke ukjent med akutt medisin bare så det er sagt) men vi bestemmer oss for å tilkalle ambulansen da vi kom til den slutningen.  Siden jeg hadde foretatt en okay nok undersøkelse så var han ikke en som foretok en ny pasientundersøkelse, men snakket med AMK osv.....

Men jeg sitter da igjen med mange spørsmål.  Og jeg jobber med å finne ut hva jeg kan gjøre for henne.

Det er noe som slår meg, om det kan være en hendelse som har vært som tydligvis er volds sak, som har medført at hun ikke spiser, at det har en sammenheng. Og jeg har enda ikke fått snakket med henne da hun fremdeles er på sykehuset. Jeg har ikke sagt noe om merkene på kroppen hennes, og jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre nå. Annet enn  å være der. 

Ekspander  

Du har allerede spurt henne om det er noe i veien og hun har valgt å ikke svare. Det har hun full rett til, og du har gitt henne en mulighet. 

Nå, som hun kanskje vet at du har sett kroppen hennes, er det mulig at hun kommer til deg for å forklare, da skal du være klar til å møte henne og støtte henne på den måten hun ønsker. Hvis hun bare unngår å snakke om det, har hun bestemt seg for det, og du har ikke noe mer med saken å gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 15.31):

Jeg skjønner virkelig ikke. Damen synkoperte, men våknet ikke til i hele perioden hvor dere fikk henne over på båre, inn på klasserom og du prioriterer å klippe opp dressen hennes?? Hvorfor prioriterte du ikke å sikre luftveier og ringe nødnummer? Du skjønte vel at hvis hun var bevisstløs så var de mest sannsynlig hodetraume??? Hva tenkte du? Bevisstløs som følge av brukket ankel?

Anonymkode: 65f32...ae0

Ekspander  

Sukker litt her og tenker at dette var dumt å be om hjelp til. 

Er det ingen som leser mine kommentarer lengre ned.?

Klasserommet var 20 meter unna, og selvfølgelig er det sikret luftveier. Og det kunne vært andre skader som medførte synkope, ikke bare ytre skader.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...