AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Hei, jeg kjenner at jeg trenger råd og tips, og ja mulig at dere mener at dette er ikke min sak, men kanskje noen har noen gode innspill. Okay... kjører på her. Vi jobber sammen i et firma som driver med kurs undervisning, og vi er ca 200 ansatte. Hun jeg nå ber om tips rundt er like gammel som meg , altså ikke noen ungdom men voksen men ikke gammel. Hun har alltid vært en blir og oppegående dame som alltid hilser på oss når vi treffes, hun er singel og vært det i mange år. For tiden så har firmaet vi jobber for leid oss ut til et annet firma hvor vi deltar i undervisning da som markører, altså at deltagere skal få prøve seg på levende pasienter/ mennesker og ikke bare dukker. Og her har vi vært nå i 4 uker. Vi har det veldig trivelig vi 5 som er innleid/utleid. For noen dager siden så la jeg merke til at hun ikke lengre virker like blid, hun er mindre pratsom og forsvinner en del for seg selv, hun spiser ikke lunsj sammen med oss lengre, og opplever fra tid til annet at hun kommer ut fra badet med øyne som viser at hun har grått. jeg har spurt henne om det går bra, om det er noe som plager henne eller om hun vil prate om noe, hun vet at jeg har taushetsplikt men det er liksom ikke noe. Det er tydelig at hun begynner å tape litt vekt men hun virker frisk utenom det. Så kommer det som er litt kinkig eller hva jeg skal si. Vi satt og hadde kaffepause og hun hadde gått ut å tatt seg litt frisk luft. Så plutselig kommer en av deltagerene på kurs og sier at en av oss må komme og siden jeg var på vei for å helle meg en kaffe kopp til så var jeg nærmest, og løp derfor ut. Da lå hun i trappa og hadde besvimt. Jeg sjekker henne for synlige ytre skader men finner ikke noe men det var sånn at vi fikk henne på en båre og in i et klasserom. Jeg foretok deretter en mer nøye undersøkelse hvor jeg velger å klippe opp tøyet da hun hadde kjeledress på seg. og når jeg klipper opp og kommer opp mot mage og lår ser jeg blåmerker og skader i form av kutt. Jeg finner ikke noe annet enn det. Hun våkner sakte men sikkert opp og er litt døsen og sløv men sakte men sikkert er hun tilbake, hun blir litt mer seg selv. En av de jeg jobbet sammen med jobber i ambulansetjenesten så han kommer til, han hadde stått i noe annet, men kom til da han fikk beskjed fra en av de andre som jeg hadde sendt bort til han for å hente,( jeg er ikke ukjent med akutt medisin bare så det er sagt) men vi bestemmer oss for å tilkalle ambulansen da vi kom til den slutningen. Siden jeg hadde foretatt en okay nok undersøkelse så var han ikke en som foretok en ny pasientundersøkelse, men snakket med AMK osv..... Men jeg sitter da igjen med mange spørsmål. Og jeg jobber med å finne ut hva jeg kan gjøre for henne. Det er noe som slår meg, om det kan være en hendelse som har vært som tydligvis er volds sak, som har medført at hun ikke spiser, at det har en sammenheng. Og jeg har enda ikke fått snakket med henne da hun fremdeles er på sykehuset. Jeg har ikke sagt noe om merkene på kroppen hennes, og jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre nå. Annet enn å være der. Anonymkode: 0cffc...82e 1
BobbySocks Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Du klipper av klærne på noen som har synkopert? Interessant. 12 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Jeg synes det er skremmende at dere jobber med kursing innenfor helse, og at ditt valg faller på å legge ut så mye info på nettet, fremfor å snakke med lederen din.... Det du legger ut her er godt gjenkjennelig for både hun selv, og andre som har vært tilstede på kurset, så du bør ikke forvente at hun vil ha noe tillit til deg i ettertid. Det er kanskje ikke gjenkjennelig nok til å være brudd på taushetsplikten, men å hevde at hun kunne snakke med deg fordi du har taushetsplikt, og deretter velge legge så mye info ut på nettet er skikkelig dårlig gjort av deg. Hadde det vært meg, så hadde jeg nok bedt om å få jobbet på ett annet team enn med deg fremover.... Anonymkode: 7c529...9a1 16 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars BobbySocks skrev (9 minutter siden): Du klipper av klærne på noen som har synkopert? Interessant. Hvordan skal man ellers finne event skader, det var jo i trappa, og man må jo da sjekke skader. Anonymkode: 0cffc...82e
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars Håper virkelig at dette ikke er sant eller at du har endret på en haug med detaljer. Jeg får meg ikke til å tro at noen av egen fri vilje deler så mange detaljer, som inkluderer en kollegas helseopplysninger, på et forum 😳 Anonymkode: 73258...5c0 5 2 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes det er skremmende at dere jobber med kursing innenfor helse, og at ditt valg faller på å legge ut så mye info på nettet, fremfor å snakke med lederen din.... Det du legger ut her er godt gjenkjennelig for både hun selv, og andre som har vært tilstede på kurset, så du bør ikke forvente at hun vil ha noe tillit til deg i ettertid. Det er kanskje ikke gjenkjennelig nok til å være brudd på taushetsplikten, men å hevde at hun kunne snakke med deg fordi du har taushetsplikt, og deretter velge legge så mye info ut på nettet er skikkelig dårlig gjort av deg. Hadde det vært meg, så hadde jeg nok bedt om å få jobbet på ett annet team enn med deg fremover.... Anonymkode: 7c529...9a1 Hehe, ja du mener det. jammen bra da at jeg er den eneste norsk talende på dette teamet, og dette er heller ikke i Norge. Hadde jeg snakket med leder og tilfeldigvis sagt det her inne så hadde jeg fått høre at det var ikke min sak. Men igjen dette er ikke i Norge. Og ja jeg er Norsk men de andre er fra Afrika, Usa, England, Tyskland, Brasil osv.... Anonymkode: 0cffc...82e
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper virkelig at dette ikke er sant eller at du har endret på en haug med detaljer. Jeg får meg ikke til å tro at noen av egen fri vilje deler så mange detaljer, som inkluderer en kollegas helseopplysninger, på et forum 😳 Anonymkode: 73258...5c0 En del endret ja. men dette er ikke i Norge. Anonymkode: 0cffc...82e
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars Kan dere ikke heller prøve å hjelpe, ikke bare hakke på TS? Anonymkode: ccb7b...698 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Hva med å være inkluderende og normal når hun er tilbake da? Hun får jo hjelp nå. Anonymkode: a2644...bed 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #10 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å være inkluderende og normal når hun er tilbake da? Hun får jo hjelp nå. Anonymkode: a2644...bed Jeg fikk akkurat sms fra henne om at det var fordi hun hadde reist seg for fort opp at hun svimte av og derfor er hun ute av sykehuset. Det er ikke som i Norge, her handler det om penger, raskt inn og raskt ut hvis ikke de kan tjene masse på deg. Anonymkode: 0cffc...82e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan dere ikke heller prøve å hjelpe, ikke bare hakke på TS? Anonymkode: ccb7b...698 Jeg hadde vel et lite håp om at det var mulig at noen hadde et tips eller 2 til meg, men jeg innser at jeg var på feil forum. Og det som er rart at hvis jeg hadde sagt her inne at jeg hadde snakket med leder så hadde jeg fått kjeft for det også. Anonymkode: 0cffc...82e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars Du må jo søke veiledning hos andre fagpersoner, ikke bare tilfeldige folk på internett. Veldig pussig å klippe opp klær hos en person som har besvimt. De fleste ville vel sjekket puls og hjerteslag. Eventuelle skader hadde jeg antatt var inni hodet.. Anonymkode: 2a097...150 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må jo søke veiledning hos andre fagpersoner, ikke bare tilfeldige folk på internett. Veldig pussig å klippe opp klær hos en person som har besvimt. De fleste ville vel sjekket puls og hjerteslag. Eventuelle skader hadde jeg antatt var inni hodet.. Anonymkode: 2a097...150 Puls og åndedrag skulle det stå Anonymkode: 2a097...150 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg kjenner at jeg trenger råd og tips, og ja mulig at dere mener at dette er ikke min sak, men kanskje noen har noen gode innspill. Okay... kjører på her. Vi jobber sammen i et firma som driver med kurs undervisning, og vi er ca 200 ansatte. Hun jeg nå ber om tips rundt er like gammel som meg , altså ikke noen ungdom men voksen men ikke gammel. Hun har alltid vært en blir og oppegående dame som alltid hilser på oss når vi treffes, hun er singel og vært det i mange år. For tiden så har firmaet vi jobber for leid oss ut til et annet firma hvor vi deltar i undervisning da som markører, altså at deltagere skal få prøve seg på levende pasienter/ mennesker og ikke bare dukker. Og her har vi vært nå i 4 uker. Vi har det veldig trivelig vi 5 som er innleid/utleid. For noen dager siden så la jeg merke til at hun ikke lengre virker like blid, hun er mindre pratsom og forsvinner en del for seg selv, hun spiser ikke lunsj sammen med oss lengre, og opplever fra tid til annet at hun kommer ut fra badet med øyne som viser at hun har grått. jeg har spurt henne om det går bra, om det er noe som plager henne eller om hun vil prate om noe, hun vet at jeg har taushetsplikt men det er liksom ikke noe. Det er tydelig at hun begynner å tape litt vekt men hun virker frisk utenom det. Så kommer det som er litt kinkig eller hva jeg skal si. Vi satt og hadde kaffepause og hun hadde gått ut å tatt seg litt frisk luft. Så plutselig kommer en av deltagerene på kurs og sier at en av oss må komme og siden jeg var på vei for å helle meg en kaffe kopp til så var jeg nærmest, og løp derfor ut. Da lå hun i trappa og hadde besvimt. Jeg sjekker henne for synlige ytre skader men finner ikke noe men det var sånn at vi fikk henne på en båre og in i et klasserom. Jeg foretok deretter en mer nøye undersøkelse hvor jeg velger å klippe opp tøyet da hun hadde kjeledress på seg. og når jeg klipper opp og kommer opp mot mage og lår ser jeg blåmerker og skader i form av kutt. Jeg finner ikke noe annet enn det. Hun våkner sakte men sikkert opp og er litt døsen og sløv men sakte men sikkert er hun tilbake, hun blir litt mer seg selv. En av de jeg jobbet sammen med jobber i ambulansetjenesten så han kommer til, han hadde stått i noe annet, men kom til da han fikk beskjed fra en av de andre som jeg hadde sendt bort til han for å hente,( jeg er ikke ukjent med akutt medisin bare så det er sagt) men vi bestemmer oss for å tilkalle ambulansen da vi kom til den slutningen. Siden jeg hadde foretatt en okay nok undersøkelse så var han ikke en som foretok en ny pasientundersøkelse, men snakket med AMK osv..... Men jeg sitter da igjen med mange spørsmål. Og jeg jobber med å finne ut hva jeg kan gjøre for henne. Det er noe som slår meg, om det kan være en hendelse som har vært som tydligvis er volds sak, som har medført at hun ikke spiser, at det har en sammenheng. Og jeg har enda ikke fått snakket med henne da hun fremdeles er på sykehuset. Jeg har ikke sagt noe om merkene på kroppen hennes, og jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre nå. Annet enn å være der. Anonymkode: 0cffc...82e Ville sletta dette innlegget da taushetsplikten gjelder ALT som gjør denne personen gjenkjennelig. Alle i din bedrift feks vil nå kunne identifisere personen da det trolig ikke er hver dag en kollega besvimer og må ha hjelp på jobb. Rart dette med taushetsplikten altså... Anonymkode: 3bd1a...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars BobbySocks skrev (1 time siden): Du klipper av klærne på noen som har synkopert? Interessant. Akkurat det jeg tenkte 🤣 Anonymkode: 64a91...c01 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars Jeg synes du egentlig har gjort det du kan i forhold til å gi henne innpass/sjansen til å komme til deg om hun har opplevd noe traumatisk. Jeg skal ikke spekulere, men slik du forklarer oppførsel osv. høres det ut som hun er utsatt for vold/voldtekt. Er du mann og hun kvinne, kan det være en terskel for henne å stole på deg; hun er kanskje i et mindset og situasjon nå der menn = trussel. Hvis du kan og ikke føler det er for invaderende, er det kanskje en mulighet å gi henne kontaktinfo til et krisesenter eller en telefon for kvinner som er utsatt for vold/seksuell vold dersom dette finnes der dere er. Utover dette er det kanskje ikke så mye mer å gjøre, all den tid dere er voksne og du ikke har noen faktisk informasjon om hva som har foregått. Hvis hun har en nær venninne i teamet, kan du evt. si til venninnen at du tror jenta går gjennom noe svært vanskelig og om venninnen kan ta en prat med henne, si at du oppfatter det alvorlig men ikke vil spekulere eller vet hva det handler om annet enn at du ser at hun har det vondt. Anonymkode: fd6e6...d0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars jeg tenker egentlig TS at du vet hva du bør og ikke bør gjøre rent faglig, så det du spør om er vel mer kollegialt kanskje, og som kollega ville jeg tent at hun satte pris på at du stakk innom sykehuset og hilste på for å se at hun hadde det bra uten å nevne noe men si at du er der om hun trenger prate med noen.. Mer kan du egentlig ikke gjøre uten å trå over noen private grenser tenker jeg.. og dere er ikke vennr privat men jobber sammen.. Anonymkode: c1a97...154 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #18 Skrevet 13. mars Må forresten si at hvis flere kollegaer hadde sett meg naken/halvnaken hadde det vært jævlig ubehagelig. Og jeg har ikke opplevd vold eller voldtekt. Så akkurat det du gjorde ville jeg opplevd som et overtramp. I en situasjon hvor jeg ikke klarer å forstå hvorfor du gjorde det. Besvimelse kan skyldes så mangt, men fysiske skader på kropp er langt nede på lista altså! Så jeg hadde likt å få en forklaring fra deg om hvorfor du gjorde det. Og en unnskyldning Anonymkode: 2a097...150 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #19 Skrevet 13. mars Jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon. Du kan si til henne at du er bekymret for henne etter at hun svimte av, men jeg synes ikke du bør nevne noe om det du fant under klærne. Det kan like gjerne være selvskading som vold fra andre. Jeg synes du bør si fra til leder om at du er bekymret over at hun har endret oppførsel, men ikke si noe om blåmerkene. Anonymkode: 9ba4d...cac 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #20 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må jo søke veiledning hos andre fagpersoner, ikke bare tilfeldige folk på internett. Veldig pussig å klippe opp klær hos en person som har besvimt. De fleste ville vel sjekket puls og hjerteslag. Eventuelle skader hadde jeg antatt var inni hodet.. Anonymkode: 2a097...150 Selvfølgelig er det sjekket det mest vitale først, det står det jo også i innlegget, det jeg ikke skrev men trodde jeg hadde skrevet var at det var en form for smertereaksjon når jeg kjente på utsiden av kjeledressen og den måtte derfor av, man kan få andre skader enn hodet hvis man detter ned trappa og vi visste jo ikke om det var det som var tilfelle her eller om hun hadde svimt av før hun begynte på trappa Anonymkode: 0cffc...82e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå