Gå til innhold

Har dere blitt bedt om å vise vitnemål i forbindelse med jobbsøking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har alltid måttet sende vitnemål for lagring i personalbasen. Jeg har disiplinfagutdanning, men det har vært krav til master for å sitte i de rollene jeg har hatt etter endt utdanning.

Anonymkode: a7901...0c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble bedt om det en gang da jeg søkte en stilling utenfor OUS, men forsikringsbransjen . Var da ansatt på Oslo universitetssykehus og hadde vært det en årrekke. Synes det var merkelig å måtte dokumentere at jeg var sykepleier etter 15 år på OUS. 

Anonymkode: 59660...028

Det handler vel litt om lønn også. At det skal dokumenteres hvilken lønn du skal ha ut fra tittel/ fullført utdannelse. Vet ikke hvordan det er som sykepleier, men sånn er det som lærer. Jeg jobbet flere år som lærer før min nåværende arbeidsplass, men måtte likevel levere vitnemål. Eller så hadde jeg bare blitt ansatt som ufaglært og fått mye lavere lønn, og heller ikke hatt rett på fast stilling. 

Anonymkode: 04e20...601

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.39):

Jeg har byttet jobb noen ganger i løpet av livet, men faktisk aldri blitt bedt om å dokumentere skolegangen min med vitnemål, for min del en bachelor. Virker ikke som det er så vanlig å be om slik dokumentasjon, så man kan jo undres på om en del kandidater lyver på seg utdanning. Hva tror dere?

Anonymkode: 1e4d5...123

Ja, alltid. Både under selve søkingen og på intervjuet.

Anonymkode: f3457...a98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er ikke en selvfølge nei, du skal ikke sende en masse papirer arbeidsgiver ikke har etterspurt, det er faktisk masse ekstraarbeid å bla gjennom for arbeidsgiver. I første runde skal man sende en kortfattet søknad og cv. Både papirer og referanser skal først fremlegges hvis det etterspørres,  normalt etter andregangsintetvjuet og du er aktuell for jobben.

De legges ved digitalt, og sååå mange vitnemål er det gjerne ikke. De ber ikke om vitnemål fra vgs for å si det sånn. Så jo, det er helt normalt og en selvfølge å kunne vise til at en faktisk har et vitnemål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sendte det inn på den første jobben jeg fikk da jeg var nyutdannet, og på jobb nr. 2 en del år senere, selv om det da trolig var ganske lite relevant for å få stillingen.

Sist jeg søkte på noe var det 20 år siden jeg var ferdigutdannet, så det var kun cv og kopi av autorisasjon som var interessant. 

En ting er at man legger ved vitnemål fra høyere utdanning, men de som uoppfordret legger ved vitnemål fra vgs når de har fullført universitetsgrad forstår jeg ikke.

Anonymkode: 44d7d...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en selvfølge nei, du skal ikke sende en masse papirer arbeidsgiver ikke har etterspurt, det er faktisk masse ekstraarbeid å bla gjennom for arbeidsgiver. I første runde skal man sende en kortfattet søknad og cv. Både papirer og referanser skal først fremlegges hvis det etterspørres,  normalt etter andregangsintetvjuet og du er aktuell for jobben.

Det er ingen som sender fysiske papirer når de søker jobb nå til dags.

Anonymkode: 2ccad...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hver jobb jeg har hatt har krevd dokumentasjon

Anonymkode: 6358f...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sendte det inn på den første jobben jeg fikk da jeg var nyutdannet, og på jobb nr. 2 en del år senere, selv om det da trolig var ganske lite relevant for å få stillingen.

Sist jeg søkte på noe var det 20 år siden jeg var ferdigutdannet, så det var kun cv og kopi av autorisasjon som var interessant. 

En ting er at man legger ved vitnemål fra høyere utdanning, men de som uoppfordret legger ved vitnemål fra vgs når de har fullført universitetsgrad forstår jeg ikke.

Jeg har faktisk måttet vedlegge vitnemål fra vgs for å komme inn på videreutdanning. Jeg har en mastergrad fra før, men det spilte ingen rolle! Min gamle videregående skole er nedlagt, og jeg måtte spore opp hvem som sitter på arkivet for så å besørge flere hundre kr for å få tilsendt en ny original av vitnemålet jeg aldri trodde jeg skulle få bruk for mer...

Anonymkode: a4290...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så fikk ungdommen beskjed at vitnemål/kompetansebrev/fagbrev skulle ligge med som vedlegg ved søknad

Anonymkode: b6022...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har faktisk måttet vedlegge vitnemål fra vgs for å komme inn på videreutdanning. Jeg har en mastergrad fra før, men det spilte ingen rolle! Min gamle videregående skole er nedlagt, og jeg måtte spore opp hvem som sitter på arkivet for så å besørge flere hundre kr for å få tilsendt en ny original av vitnemålet jeg aldri trodde jeg skulle få bruk for mer...

Men da ble det jo etterspurt (selv om jeg synes det er merkelig), jeg tenkte mer på dem som legger det ved på eget initiativ. Det blir like rart som å føre opp sommerjobben fra da man var 16 på cv’n når man søker jobb som 45-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid lagt ved vitnemålet, eller en lenke til vitnemålsportalen. 

Anonymkode: d8872...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 12.33):

Ble bedt om det en gang da jeg søkte en stilling utenfor OUS, men forsikringsbransjen . Var da ansatt på Oslo universitetssykehus og hadde vært det en årrekke. Synes det var merkelig å måtte dokumentere at jeg var sykepleier etter 15 år på OUS. 

Skulle trodd at kopi av autorisasjonen hadde vært nok? For å få autorisasjon har jo vitnemålet og utdanningen blitt sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle trodd at kopi av autorisasjonen hadde vært nok? For å få autorisasjon har jo vitnemålet og utdanningen blitt sjekket.

Tror ikke de helt tenkte så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har måttet vise original, både ved ansettelse og ved dokumentkontroll på universitetet (på videreutdanning). Har en jobb som krever autorisasjon.

Anonymkode: 8ee97...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Sist i 2020. De krevde videregående + universitet. 

Anonymkode: a91d4...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kuleku skrev (45 minutter siden):

De legges ved digitalt, og sååå mange vitnemål er det gjerne ikke. De ber ikke om vitnemål fra vgs for å si det sånn. Så jo, det er helt normalt og en selvfølge å kunne vise til at en faktisk har et vitnemål. 

Det gjorde de faktisk hos meg, i finansbransjen. 

Anonymkode: a91d4...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det kan være stivbeint. Jeg måtte vise vitnemål fra grunnutdanningen min på universitetet for å komme inn på masteremner, selv om jeg har en PhD. Det nyttet ikke å vise til at doktorgraden min, som jo åpenbart beviser at jeg åpenbart har kompetanse på langt høyere nivå enn bachelor (opptakskravet var fullført bachelor). Jeg har nemlig ikke en bachelor (jeg har en profesjonsutdanning tatt i utlandet, på masternivå), men PhDen er tatt i Norge, så den kan jeg enkelt dokumentere i vitnemålsportalen. Men det gikk visst ikke, det var bachelor som var grunnlag for opptaket. Så da endte det med at jeg måtte sende dem det utenlandske vitnemålet. De slapp inn alle søkerne, så det handlet ikke om karakterene heller. Bare stivbeinte regler .

Anonymkode: 8ee97...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...