AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Del Skrevet 13. mars Jeg har byttet jobb noen ganger i løpet av livet, men faktisk aldri blitt bedt om å dokumentere skolegangen min med vitnemål, for min del en bachelor. Virker ikke som det er så vanlig å be om slik dokumentasjon, så man kan jo undres på om en del kandidater lyver på seg utdanning. Hva tror dere? Anonymkode: 1e4d5...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Del Skrevet 13. mars De trenger ikke å be om det, jeg legger alltid ved attester og vitnemål sammen med søknaden min. Anonymkode: 2ccad...a33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars Jeg har alltid blitt bedt om å vise det. Ikke nødvendigvis i forbindelse med jobbintervju, men i forbindelse med utarbeidelse av jobbtilbud og utregning av lønn. Anonymkode: 20a2f...42d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars Ja, jeg måtte vise alle vitnemålene mine slik at de kunne sette meg i riktig kategori (lektor med opprykk). Det har ganske mye å si for lønna, men også for å bekrefte undervisningskompetanse. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.39): Jeg har byttet jobb noen ganger i løpet av livet, men faktisk aldri blitt bedt om å dokumentere skolegangen min med vitnemål, for min del en bachelor. Virker ikke som det er så vanlig å be om slik dokumentasjon, så man kan jo undres på om en del kandidater lyver på seg utdanning. Hva tror dere? Anonymkode: 1e4d5...123 Jepp. På en kundeservice jobb. også på stillinger internt i samme bedrift. Eller aldri! Anonymkode: f22bc...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Når jeg ansetter så ser jeg på vitnemål om de nylig har gått ut av skolen, for å se på fravær ol. Er det 20 år siden man gikk ut av skolen, har ikke vitnemål så mye betydning lenger. Man har livserfaring og er ikke den personen man var for 20 år siden. Da er referanser så mye mer vektlagt. Tror du Røkke ville fått jobb i dag basert på vitnemålet sitt? Eller Petter Stordalen?? Det er her blant annet så mange rekrutterere bommer så skandaløst. Og jeg lurer på hvor mange som har kontaktet meg for en lignende stilling i konkurrende firmaer. Når jeg rekrutterer vil jeg ha en som er sulten på mer, en som tar steget opp fra forrige stilling. Noe som vil gi motivasjon og mestringsfølelse. Og da er ikke nødvendigvis vitnemålet grunnlaget om man har litt arbeidserfaring. Anonymkode: dfa07...aea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåsippa Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Jeg måtte legge ved vitnemål fra min høyere utdannelse. Den dårlige karakteren i matematikk ble også kommentert under jobbintervjuet 🤣 Jeg svarte noe sånt som at "ja, matematikk er definitivt ikke min sterkeste side!". Fikk jobben og har den fortsatt (20 år senere). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Min erfaring er at jobber med krav til utdanning kreves det. Det har jo også vært noen saker der det viser seg at folk løy på seg utdanning for 20 år siden og så har det bare fått gå sin gang fordi ingen har sjekket i etterkant heller. Man stoler ikke lenger like mye på at når man søker på jurist jobb og har jobbet som det i 20 år så er man jurist. Anonymkode: ac896...d79 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars Kun i forbindelse med forhandling på lønn Anonymkode: 4e169...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars Ja, så å si alle plasser har bedt om vitnemål. Anonymkode: a4290...a99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars På utlyste stillinger har jeg alltid lagt med kopi av vitnemål og attester. Anonymkode: 413df...af5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuleku Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Ja, det legger jeg jo alltid med søknaden. En selvfølge! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuleku Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 12.39): Jeg har byttet jobb noen ganger i løpet av livet, men faktisk aldri blitt bedt om å dokumentere skolegangen min med vitnemål, for min del en bachelor. Virker ikke som det er så vanlig å be om slik dokumentasjon, så man kan jo undres på om en del kandidater lyver på seg utdanning. Hva tror dere? Anonymkode: 1e4d5...123 Selvfølgelig er det noen som gjør det. Det leser vi jo om i media. Sist nå var det en legestudent som jobbet ved et sykehjem. Var ikke student i det hele tatt. 😵💫 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars Ja, ved hvert jobbytte. Anonymkode: 7ffd3...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars Ble bedt om det en gang da jeg søkte en stilling utenfor OUS, men forsikringsbransjen . Var da ansatt på Oslo universitetssykehus og hadde vært det en årrekke. Synes det var merkelig å måtte dokumentere at jeg var sykepleier etter 15 år på OUS. Anonymkode: 59660...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars Ja, der jeg jobber så ber vi om at vitnemål skal vedlegges søknaden. Man kan også legge det ved via vitnemålportalen rett i søknadsportalen. Siden vi krever høyere utdannelse (bachelor/master) så må vi jo selvsagt sjekke at man faktisk har utdannelsen. Er man nyutdannet så ser jeg på karakterer, er man senior med mye erfaring så ser jeg kun på at man faktisk har utdannelsen. Anonymkode: 9c74e...03b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars Ja har levert vitnemål og karakterutskrift på to av te jobber. Den ene ble jeg headhuntet til, så da fikk jeg bare et (godt) lønnstilbud og måtte ikke vise noe. jeg vet at det skjer juks, at folk juger på seg utdanning de ikke har fullført. Anonymkode: 52fc4...85d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars Nei, aldri. Anonymkode: 058fe...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Del Skrevet 15. mars Kuleku skrev (7 timer siden): Ja, det legger jeg jo alltid med søknaden. En selvfølge! Det er ikke en selvfølge nei, du skal ikke sende en masse papirer arbeidsgiver ikke har etterspurt, det er faktisk masse ekstraarbeid å bla gjennom for arbeidsgiver. I første runde skal man sende en kortfattet søknad og cv. Både papirer og referanser skal først fremlegges hvis det etterspørres, normalt etter andregangsintetvjuet og du er aktuell for jobben. Anonymkode: 1e4d5...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #20 Del Skrevet 15. mars SPOCA skrev (På 13.3.2025 den 16.17): Ja, jeg måtte vise alle vitnemålene mine slik at de kunne sette meg i riktig kategori (lektor med opprykk). Det har ganske mye å si for lønna, men også for å bekrefte undervisningskompetanse. Samme her. Har alltid fått beskjed om å sende eller ta med vitnemål. Jeg er også utdannet lærer og jobber som det. Man må ha vitnemål for å få riktig lønn og i det hele tatt kunne få fast jobb. Dette blir jo registrert i noen systemer. Men hadde jeg søkt jobb på en klesbutikk er det ikke sikkert de hadde vært like nøye på det. Tviler på at det er enkelt å lure seg til stillinger på den måten ts nevner. Dette må være snakk om jobber hvor det ikke kreves formell kompetanse for å bli tilsatt. Men hvor det kanskje bare er et ønske. Takker du ja til en jobb som lærer, sykepleier, lege, vernepleier eller noe sånt og unnlater å levere vitnemål, så får du ikke jobben likevel. Anonymkode: 04e20...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå