Gå til innhold

Hva kan jeg plante i en bakke med skrinn jord og lite sol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På den ene siden av huset er det en bakke og der skjer det ingenting. Vi har nylig bygget på huset så det er nå et tykt lag pukk med bittelitt jord oppå. Er det noe som helst det er mulig å plante her som vil trives? Området får relativt lite sol. Andre forslag til hva man kan gjøre med en bakke som gjør at den ser trivelig ut og som fortrinnsvis ikke koster så mye penger eller krever mye vedlikehold. 

Anonymkode: 34db8...7a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en dum skråning som er gruslagt og som kun får sol noen timer midt på dagen. har plantet krypende steinbedsplanter der som brer seg godt ut. Spør etter "teppedannende" på et hagesenter :)

Anonymkode: 7af0a...9de

Skrevet

Løvetann elsker slike bakker

Skrevet

Du kan gradvis bygge jordlaget opp, ved å legge gressklipp på området. Jeg ville muligens ha begynt i en ende og gradvis utviklet det til et stort steinbed, ved å tilføre litt ekstra stein og putte litt jord i det rommet mellom steinene, som du planter planten i, ..og så lar du bare plantene bre seg, tilføyer litt ny stein og fortsetter slik en stund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig kombinasjon med skrinn jord og lite sol. Du kan prøve en blomster-eng miks for skygge/lite sol, men det krever litt vedlikehold. Blir fort mye ugress i slike skråninger. Du kan også søke litt rundt på hagesider og se om det er noen klatreplanter som kan fås til å krype utover (hortensia, klematis, eføy osv, men de bør nok ha litt bedre jord i plantehullet. Jeg hadde nok gjort en kombinasjon av det og steinbed som foreslått tidligere, men det krever litt vedlikehold.

Eller legge duk og slenge på bark, til dere bestemmer dere for om dere vil ha noe annet der (terrassere, lage dypere bed, mure opp noe, osv).

Anonymkode: b74fb...d90

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut krypmispel

Anonymkode: 22081...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...