Gå til innhold

Male stua og gangen før salg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal selge huset, og har en stor stue (og gang) som er malt i en slags gulbeige farge. Det er nok ment å være beige, men den har mye gult i seg. Det føles nok litt utdatert ut her generelt, med gul parkett og disse gulbeige veggene, og gulnede trefargede gulvlister. 

Ville dere malt stua og/eller gangen, og i tilfelle i hvilken farge? Og listene, bør de males hvite, eller samme farge som en ny veggfarge?

Jeg vet at kjøpere selv kanskje maler over med en annen farge de liker bedre, men man får flere interessenter når huset ser litt fresht ut så man tenker det ikke MÅ males før man kan flytte inn engang. 

Anonymkode: f3c18...133

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feil farge kan ødelegge mye, og det høres ikke ut som om deres farge var spesielt innbydende.

Så er det ellers et nytt og fint hus hadde jeg malt.

Anonymkode: 2c802...691

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde malt. Er på boligjakt, og selvsagt har det betydning at vegger er fine og nymalte. På den annen side - i dag virker det til at alt går, uansett. Har vært på noen visninger hvor jeg har tenkt "Hvorfor har ikke selger malt over de stygge gulvlistene, festet de kablene, malt over de stygge merkene i veggen?". Men budrunde og god pris har det blitt..... 

Anonymkode: 7b0ce...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt å male stua og gangen min i gulbeige ;) 

Det viktigste er at det fargene ser friske ut, altså at fargen ikke har vært der i 20 år og falmet. Og at det passer i interiøret/boligen. 

Anonymkode: 64f7c...33d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil farge kan ødelegge mye, og det høres ikke ut som om deres farge var spesielt innbydende.

Så er det ellers et nytt og fint hus hadde jeg malt.

Anonymkode: 2c802...691

Hvilken farge ville du malt? Hva er populært nå? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har faktisk tenkt å male stua og gangen min i gulbeige ;) 

Det viktigste er at det fargene ser friske ut, altså at fargen ikke har vært der i 20 år og falmet. Og at det passer i interiøret/boligen. 

Definitivt gammel og falmet maling 😄

AnonymBruker
Skrevet

Det er også en sånn gammeldags rød mursteinskoloss av en peis i stua, den kan det godt hende noen vil rive. Men kan den se mindre fæl ut ved å males hvit, f.eks? Eller maler man sånne sort? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er også en sånn gammeldags rød mursteinskoloss av en peis i stua, den kan det godt hende noen vil rive. Men kan den se mindre fæl ut ved å males hvit, f.eks? Eller maler man sånne sort? 

Vi hadde en sånn koloss i stua, den var hvitmalt. Men var ikke mindre stygg som hvit, vi rev den til slutt. Sort kan bli bedre om det er masse lys, men jeg vet ikke helt. 

Dere kan jo også være svinheldige å få kjøpere som elsker røde mursteinskolosser i stua :D 

Anonymkode: 625c3...aee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi hadde en sånn koloss i stua, den var hvitmalt. Men var ikke mindre stygg som hvit, vi rev den til slutt. Sort kan bli bedre om det er masse lys, men jeg vet ikke helt. 

Dere kan jo også være svinheldige å få kjøpere som elsker røde mursteinskolosser i stua :D 

Det er veldig masse lys, det er vinduer på tre sider av stua. Hehe, håpet var å få mer enn en stk som er interessert i å kjøpe, da 🙃 Kanskje det er lurt å pusse den glatt først, og så male den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er veldig masse lys, det er vinduer på tre sider av stua. Hehe, håpet var å få mer enn en stk som er interessert i å kjøpe, da 🙃 Kanskje det er lurt å pusse den glatt først, og så male den. 

Ja, den vil se mye bedre ut pusset glatt og malt. Håper dere får solgt og får prisen dere vil ha! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, den vil se mye bedre ut pusset glatt og malt. Håper dere får solgt og får prisen dere vil ha! Lykke til!

Siterer meg selv :D  Å pusse og male var ikke alternativ for oss, da peismonsteret var for digert, tok opp en halv vegg i stua og var ubrukelig i tillegg. Godt å være kvitt den!

Skrevet

Ville malt og ville vært så basic at jeg hadde valgt «bomull» på vegg og lister🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville malt i en farge som harmonerer med de andre fargevalgene i huset/etasjen. Altså, gitt at det er en gjennomgangstanke i det fra før. Har man 6 forskjellige farger i 6 rom, ulike gulvmaterialer osv så dropp det like greit. Men hvis det er en stil, følg den:)

Anonymkode: 8bb13...e13

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du gjør, ikke velg fargen bomull på vegger. Det minner om innrøyka 90-talls gamle trasige leiligheter totalt uten stil. Sleng inn en gammel svart skinnsofa i tillegg så har du virkelig gjort det umoderne og lite salgbart.

Velg heller en gråbeige farge om du skal ha nøytralt. Kalk f eks. Eller en dus brun f eks Krydder eller grønn. Se på Jotun sitt nye fargekart. Modern beige er mye brukt, også den i Hvit lin. 

Suppler med sorte moderne detaljer og vips er det mye finere. 

Anonymkode: 5ee4a...3fd

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville spurt megler.

De kjenner markedet i området, og kan se helheten i din bolig. Hvis hele boligen er utdatert og klar for modernisering, så er det godt mulig malingen vil være helt bortkastet.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen vits. Hvitlig farge er perfekt underlag for den fargen de ønsker. 

Å male er forventet når man kjøper hus 

Anonymkode: f797f...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken farge ville du malt? Hva er populært nå? 

Definitivt gammel og falmet maling 😄

Det er mange farger som er populære. Det du må tenke på er å finne riktig farge i forhold til lys, hvitfarge på lister/karmer, gulv, og interiør. 

Hvis du har gul parkett og bomullshvite lister, så velger du f.eks raw canvas og ikke minty breeze. Velg noe med varme toner, og gjerne gule undertoner. 

Forslag til farger som ikke er for mørke, og passer til mye:

Raw canvas
Observe
Refined yellow
Serene blue

Helt umulig å mene for mye når jeg ikke aner hvordan boligen er, interiør, og farger i tilstøtende rom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke mal! Noen foretrekker rød murstein og da er det innmari frustrerende om den er malt. Bedre å gjøre det selv.

Når det gjelder veggene, pass på å velge en farge som ikke skjærer med fargenyansen i gulvet  

Anonymkode: 4a2e6...776

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær så snill ikke mal peisen! Vi har nettopp kjøpt bolig hvor noen malte originalt rød murstein svart og synes det var noe som trakk ned inntrykket. Veldig vanskelig å gjøre om på senere hvis man foretrekker mur, mens det er ganske lett for kjøper å male selv hvis de fortrekker det. 

Stua kan det være lurt å male, men jeg vil si at farge kommer an på hvor i landet dette er og hvem som er potensiell kjøper. Er det i byen med mange boliger til salgs ville jeg heller gått for noe mer farger for å skille meg ut i annonse på finn. Er det få lignende boliger ute er det kanskje greit å kjøre mer safe med en forholdsvis lys og nøytral tone bare for å gi et freshere inntrykk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

IKKE mal den. Vi har en sånn som er malt hvit, og det er umulig å få den tilbake til original stand. Utrolig frustrerende. Spesielt siden de som solgte ikke var gode til å male.

Når det gjelder maling ellers ville jeg ha latt det være. Når man kjøper hus forventer man å måtte sette sitt eget preg på det ved å male, bytte gulv og så videre. Jo færre som har dillet rundt med dårlig oppussing jo bedre. Spesielt om de ikke er gode på det og man ender opp med å måtte pusse listverket og lignende for å få det bra igjen.

Anonymkode: 1d9c5...a6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

IKKE MAL DEN! Som flere har sagt, det kan kjøper gjøre selv. Jeg hadde blitt lei meg hvis det var en malt murvegg, jeg elsker mur.

Jeg vil tippe at fargen dere har er Jotun Vanilje (gamle Caffe Latte). Den var hele vårt 90-tallshus malt i. Den ser grusom ut i feil lys, mot grått og mot beige (Bomull) lister, men kan se kjempefin ut til helt hvitt. I første omgang kan dere prøve å male kun (de synlige) listene i Letthet eller Klassisk hvitt. Det fungerte kjempebra til våre vegger i stua, vi hadde også gult gulv. Når vi byttet ut vår grå sofa med en blå ble det enda bedre. Den trenger kontrast med rene, klare farger. 

Gangen vår var så mørk at der malte vi alt i Letthet (vegger, tak, lister), men det var et mye mindre prosjekt enn stua. 

Bedre belysning kan også hjelpe. Trenger ikke være dyrt og fancy.

Anonymkode: a451b...696

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...