AnonymBruker Skrevet 13. mars #61 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke helt det samme. Jeg synes aldri bilder av meg ligner helt på meg slik jeg faktisk er. Og det er enda vanskelige om jeg skal være jobbklar og seriøs på bildet. Og det er ikke fordi jeg er useriøs på jobb, heller. Noen er bare flinkere til å posere på bilder. Jeg har et par gode bilder tatt av en ordentlig fotograf for noen år siden. Skal jeg ta selfie synes jeg ikke det blir passende til jobbfoto. Ihvertfall ikke i helfigur. Anonymkode: 0b527...caa Men man trenger vel ikke posere på noe bilde? Hadde de bedt om bilde av meg i helfigur hadde jeg lagt ved bilde av meg med fullt dykkerutstyr eller på fisketur eller skitur for eksempel med et bredt smil om munnen. Tror det gir bedre inntrykk enn de som poserer innendørs og skal se seriøs og "jobbklar" ut (hva nå det enn betyr). CV-bildet mitt er et slikt naturbilde. Fikk drømmejobben min, men tror nok ikke at det var bildet som gjorde det i utgangspunktet, men tror det er bra å gi inntrykk av at jeg er en sporty dame som jeg jo er. Anonymkode: 4307d...235 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. mars #62 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange som legger en ekstra innsats det første møte, betyr ikke at de vil kle seg, ha samme stil permanent. Anonymkode: af71b...e4f Handler ikke om stil, men man ser en helhet som er annerledes en gjennomsnittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #63 Del Skrevet 13. mars Er du sikker på at man MÅ laste opp bildet, eller er det bare en mulighet som ligger i f.eks webcruiter. Jeg er leder i offentlig administrasjon og har stadig ute stillinger. Noen legger ved bilde, andre ikke, det er for min del helt uinteressant i en rekrutteringsprosess. Heldigvis helt andre kvaliteter vi er ute etter enn utseende. Vi bruker webcruiter og ingen krav om bilde, men som sagt et alternativ. Anonymkode: 53991...0bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. mars #64 Del Skrevet 13. mars En absolutt uting og utseendet ditt er ofte helt irrelevant for jobben du skal gjøre. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #65 Del Skrevet 13. mars BobbySocks skrev (7 minutter siden): Handler ikke om stil, men man ser en helhet som er annerledes en gjennomsnittet. Men den "helheten" kan jo også være manipulert, for søknaden sin skyld. Anonymkode: af71b...e4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #66 Del Skrevet 13. mars BobbySocks skrev (17 minutter siden): Handler ikke om stil, men man ser en helhet som er annerledes en gjennomsnittet. Hvorfor skal dette ha noe med yrke å gjøre? Anonymkode: c7026...0a5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjarmør Skrevet 13. mars #67 Del Skrevet 13. mars Halve cv`en er trynefaktor, bruker kropp og ansikt som egen måleenhet, det er ofte som Hollywood mange steder, jo penere du er jo mer verdt er du. Det er på håret til begrepet korrupsjon. Det skulle vært tilsynsmyndigheter mot sånt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #68 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så fornærmet av å legge ved et bilde av dere selv når dere søker på jobb. Heldigvis skjønner 80% av jobbsøkerne at et bilde tilhører CV'en allerede, så de fleste der ute har ikke slike bilde-komplekser som folk på KG har. Anonymkode: d2581...5e9 Du kan spare deg for hersketeknikkene dine. Anonymkode: 76cc7...3ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #69 Del Skrevet 13. mars Hvis du ikke kommer videre uten å legge inn bilde, så tenker jeg det handler litt om at det er en måte å begrense spam/falske søknader på kanskje, og for å kunne gjøre ett bilde søk på nett… 🤷♀️ Ikke som en offisiell bakgrunnssjekk, men at de som ansetter googler potensielle søkere på nett, det er nesten bare å forvente… Spesielt om det er en stilling der den ansatte har kontakt med kundene på en slik måte at hvordan den ansatte fremstår på some/nett kan påvirke tilliten eller omdømme til bedriften! Om en søker fremstår som en person med ekstreme holdninger, og har åpen/offentlig profil på fb eller insta og en fremstår tydelig som om en har onlyfans konto eller en er ett fyllesvin som ikke klarer å begrense inntaket, med mengder av bilder av deg dritas og halvt avkledd, eller spyr, eller en fremstår som ekstrem tilhenger av personer og/eller ideologier i retningen av nazisme, eller av andre temaer som sosialt sett blir sett på av samfunnet som krenkende/diskriminerende eller veldig stigmatiserende, så har det selvsagt betydning!! Tror en skal være eksepsjonelt ‘’stygg’’ for å bli faktisk bli utelukket til en stilling, om en bruker ett godt bilde.. Og med godt bilde mener jeg ett profesjonelt bilde, ikke ett turbilde eller en selfie tatt på badet, eller ett bilde med mye rot, som klær i hauger/på tørkestativet, eller ett rotete kjøkken liksom… Noen få arbeidsplasser er nok opptatt av ‘’pene’’ mennesker, men når det kommer til stykket så er nok de fleste arbeidsplasser opptatt av å tjene penger! Og hvis ikke stillingen er slik at utseende på den ansatte er en veldig viktig faktor for at bedriften skal tjene penger på deg, og føre til at kundene er fornøyde, så tenker jeg at det bilde ikke har så mye å si!! Men selvsagt, jeg skjønner at om valget står mellom 2 kandidater, og kompetansen til begge, vil garantert føre til at bedriften vil tjene penger, og kjemien er god på intervjuet, så skjønner jeg at den som fremstår som penest har en klar fordel.. Men jeg tror likevel at de fleste (hvert fall private) arbeidsgivere er mest opptatt av å tjene penger på den ansatte! Anonymkode: 3eaa7...e9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #70 Del Skrevet 13. mars For meg som pen nordisk kvinne har det utelukkende vært positivt. Det er klart det er trynefaktor i Norge, slik det er i alle andre land. Pene mennesker har det lettere. Hadde ikke syntes det var så ok å sende bilder om jeg ikke visste jeg var attraktiv. Jobbene jeg har søkt på(og fått), har krevd master. Anonymkode: 42602...dcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #71 Del Skrevet 13. mars Tja, fint å kunne sile ut plasttryner fulle av botox, fillers og de latterlige insektbeinlignende falske øyenvippene... Anonymkode: 6fba4...7cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #72 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men man trenger vel ikke posere på noe bilde? Hadde de bedt om bilde av meg i helfigur hadde jeg lagt ved bilde av meg med fullt dykkerutstyr eller på fisketur eller skitur for eksempel med et bredt smil om munnen. Tror det gir bedre inntrykk enn de som poserer innendørs og skal se seriøs og "jobbklar" ut (hva nå det enn betyr). CV-bildet mitt er et slikt.. Anonymkode: 4307d...235 Det ville vært upassende å levere en cv med bilder av hva jeg gjør på fritida. Det gjør ingen i min bransje. Det er sånt folk legger ut på sosiale medier, ikke noe vi har på cv. Ikke tror jeg at det ville hjulpet til å få innsikt i jobben jeg kan gjøre ved å se bilder av meg i yogapositur (der man absolutt ikke ser inn i et kamera), eller med svetten silende og svett hår på toppen av et fjell, heller. Folk som bruker sånt som promo er ofte utadvendte og ser bra ut under alle aktiviteter. Jeg ser som regel dausliten ut...eller jeg ser ut som jeg har blitt pult skikkelig, skikkelig godt. Ingen av delene lyser "hun er klar for jobb!". Jeg har tidligere hatt tilgang på fotografier som har tatt profft bilde av meg gratis. Men nå har jeg blitt litt eldre og har fått ny hårsveis - og nye klær. Lurer på å bruke av feriepengene mine til å ta et nytt profft bilde. Anonymkode: 0b527...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. mars #73 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å se et bilde av noen skaper et bedre helhetsinntrykk og kan sørge for visualisering. Man føler seg "nærere" den som søker, hvis det gir mening. Det er stor forskjell på en søknad uten bilde vs en søknad med bilde - og da handler det egentlig ikke om hvordan du ser ut. Og nei, det er ingenting seksuelt ved å ønske bilde ved jobbsøking. Dessuten er ikke et bilde av deg "privat". Det er slik du ser ut. Og hvis du ikke kan stå for hvordan du ser ut så sliter du jo med tanke på et jobbintervju.... Anonymkode: d2581...5e9 Jeg jobbet på kontor før jeg ble uføretrygdet. En gang jeg gikk i en korridor bak et par-tre dresskledde karer (de så ikke meg) hørte jeg at de diskuterte søkerne til en stilling i deres etasje (som hovedsaklig besto av dresskledde menn). Den ene spurte hvilken søker det antageligvis ville bli som fikk jobben. Han andre svarte faen meg "Den blonde dama med de store puppene".... Jeg VET IKKE om det var nevnte dame de snakket om, men senere delte jeg av og til heis opp til kontoret igjen etter å ha vært til lunsj i kantina, og da var det en blond, SVÆRT puppefager og pen dame som gikk av i den etasjen. Hun jobbet der i mange år. Dette er mange år siden, men jeg vet ærlig talt ikke om menn generelt har blitt så mye mindre opptatt av pupper og rumper nå til dags... dersom to kvinner stiller omtrent likt når det gjelder utdannelse og jobberfaring, tipper jeg den med de største puppene eller peneste utseende får jobben. Det er jo skrevet side opp og side ned i årevis om hvilke fordeler vakre mennesker får i arbeidsmarkedet..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #74 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Man klarte utmerket å ansette mennesker tidligere, uten bilde, så dette er bare et skapt behov. Man får tidsnok se hvordan jobbsøkerne ser ut når de utvalgte møter til intervju. Bevisst eller ubevisst vil de som ansetter la utseendet påvirke utvelgelsen av hvem de ønsker å kalle inn til intervju. Anonymkode: eadf5...54e Det klarte man. Men man avviste søkere på utseende før også, bare at man da måtte igjennom et unødvendig intervju først. Når folk blir selektert bort på utseende så snakker man ofte om ytterpolene. Han som boler seg, hun som har tatovert en kuk i panna på fyllaferie i Bulgaria i 2008, hun som er operert alle veier og tydeligvis beundrer Sofie Elise osv. For de er ikke noe for oss. Og disse ville blitt ekskludert uansett om dere søkte med eller uten bilder... 99,9% blir altså ikke selektert bort på bilder, uansett hvordan de ser ut. Og ansettelser er IKKE en skjønnhetskonkurranse. Helt alminnelighet er mye mer optimalt enn modellgreier under ansettelser. Det arbeidsgivere frykter er feilansettelser, kompetansemangel, holdningsproblemer, at nyansatte skal klusse med arbeidsmiljøet, gjennomtrekk osv, og IKKE at du har 15 kg for mye eller for lite, har en kvise eller to på nesa eller ikke, har kort eller langt hår, har grønne eller blåe øyne osv. Så det eneste et bilde gjør er å sette et ansikt på søknaden - for å mette ens egen perspeksjon - og for å se at kandidaten ikke er en ytterpol som uansett ville blitt ekskludert som følge av feile verdier iht vår standard. Anonymkode: d2581...5e9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #75 Del Skrevet 13. mars Million skrev (31 minutter siden): dersom to kvinner stiller omtrent likt når det gjelder utdannelse og jobberfaring, tipper jeg den med de største puppene eller peneste utseende får jobben. Dette forekommer sikkert på enkelte arbeidsplasser, men generelt sett er dette en stor myte. Anonymkode: d2581...5e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #76 Del Skrevet 13. mars Tror ikke nødvendigvis det handler om å se "pen" ut, men snarere presentabel. Et godt tatt bilde med fint lys, rett holdning og profesjonelle klær viser at du er en seriøs jobb-søker, som ikke bare velger et tilfeldig bilde av deg selv, men går inn for å ta et bilde som passer i en jobbsøknad. Anonymkode: 34bbe...e19 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. mars #77 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal dette ha noe med yrke å gjøre? Anonymkode: c7026...0a5 Det kan ha mye å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. mars #78 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men den "helheten" kan jo også være manipulert, for søknaden sin skyld. Anonymkode: af71b...e4f Men man manipulert seg bedre, så vis det er «ille» på bildet er det jo en mindre å ta hensyn til. De som manipulerer seg bedre blir «tatt» senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #79 Del Skrevet 13. mars Husker en gang vi hadde gruppearbeid på Teams og ble plassert med ukjente kolleger i andre deler av landet. En fikk problemer med kamera, og gruppelederen sa "prøv å få det til da, vi vil gjerne se hvem vi snakker med". Så det er tydelig at mange faktisk tror de snakker med et utseende. Anonymkode: e295c...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #80 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Husker en gang vi hadde gruppearbeid på Teams og ble plassert med ukjente kolleger i andre deler av landet. En fikk problemer med kamera, og gruppelederen sa "prøv å få det til da, vi vil gjerne se hvem vi snakker med". Så det er tydelig at mange faktisk tror de snakker med et utseende. Anonymkode: e295c...403 Det handlet vel ikke om utseende, men det å se et ansikt når informasjon deles og man kommuniserer i en jobbsituasjon. Mennesker liker å koble et ansikt opp mot info og kommunikasjon, uten at det har noe med hvordan du ser ut. Anonymkode: d2581...5e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå