Gå til innhold

Hva synes dere om det å måtte legge ved bildet når man sender jobbsøknad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den beste. 

Anonymkode: 5729b...a95

Det er en grunn for at personlig egnethet stort sett ligger som et punkt i søknadsteksten. Man vil ha den personen som passer best inn i arbeidsgruppa, men også har gode kvalifikasjoner. Mannen har ved flere anledninger vært med på å ansette folk som ikke har den beste cv`en, men som kom best ut på intervju.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk norsk å bare godta alt. 

Dette er ikke typisk norsk. Det er helt vanlig med bilde i søknaden i mange land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at arbeidsmarkedet har en tendens til å overkjøre arbeidssøkere, og at halvparten i annonsene er bare tilsminkning. 

Men å legge ved et bilde av deg selv i en jobbsøkerprosess er ikke et problem. Det er faktisk en del av deg og tilhører strengt tatt CV'en din allerede. Sånn som 80% av jobbsøkere allerede har funnet ut av.

Anonymkode: d2581...5e9

Utseende har ingenting mrd yrket å gjøre. Bare piss det du kommer med.

Anonymkode: c7026...0a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utseende har ingenting mrd yrket å gjøre. Bare piss det du kommer med.

Anonymkode: c7026...0a5

Du har fortsatt ikke skjønt det jeg skriver om. Et bilde vedlagt handler egentlig ikke om hvordan du ser ut, men handler om å gi informasjonen og søknaden ditt et ansikt til. Mennesker er faktisk slik at når man snakker eller tenker om andre, så søker man automatisk etter et ansikt til det man snakker eller tenker om. 

Et bilde handler om persepsjon og psykologi hos arbeidsgiverne, og ikke om utseende til arbeidstakeren. 

Folk flest her helt normale. 99,9% innfrir på utseende. Den 0,1% kan likegodt handle om at du virker for attraktiv, for sporty, for inaktiv, for uattraktiv osv alt etter hvilken stilling det er. 

Normalitet i en søkeprosess er undervurdert. 

Det er ikke slik at bare de mindre attraktive blir utelukket basert på utseende der utseende er relevant. De peneste kan også bli det. Det handler om egnethet for stilling. Lik det eller ikke, men utseende er en del av deg og hvordan du fremstår. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er kanskje fordi overvektige kan lure seg vekk fra å vise at de er så overvektige hvis de bare skal legge ved bilde av ansiktet. 

Og så? 

Anonymkode: eadf5...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (13 minutter siden):

Det er helt vanlig med bilde i søknaden i mange land.

Ikke i helfigur.

Anonymkode: 0b527...caa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du skjønte hun ikke var naken, så hva var problemet. 😂

Jeg antok at hun ikke var det. Alt som syntes på bildet var naken hud og kløft. Da håper jeg i det lengste at under der var det en tubetopp, at hun faktisk ikke hadde klippet ut fra et nakenbilde av seg salv. Uansett er det enormt dårlig vurderingsevne å sende et slikt bilde på en jobbsøknad.

Anonymkode: 4f8ff...ffa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt dette bekrefter jo bare at ansettelser gjøres ut fra en liten og ofte lite kvalifisert gruppe mennesker sine fordommer. 

Anonymkode: 76cc7...3ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt dette bekrefter jo bare at ansettelser gjøres ut fra en liten og ofte lite kvalifisert gruppe mennesker sine fordommer. 

Anonymkode: 76cc7...3ff

Jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så fornærmet av å legge ved et bilde av dere selv når dere søker på jobb. 

Heldigvis skjønner 80% av jobbsøkerne at et bilde tilhører CV'en allerede, så de fleste der ute har ikke slike bilde-komplekser som folk på KG har.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.53):

Men du skjønte hun ikke var naken, så hva var problemet. 😂

At hun selv ikke skjønte dette..

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så fornærmet av å legge ved et bilde av dere selv når dere søker på jobb. 

Heldigvis skjønner 80% av jobbsøkerne at et bilde tilhører CV'en allerede, så de fleste der ute har ikke slike bilde-komplekser som folk på KG har.

Man klarte utmerket å ansette mennesker tidligere, uten bilde, så dette er bare et skapt behov. Man får tidsnok se hvordan jobbsøkerne ser ut når de utvalgte møter til intervju.

Bevisst eller ubevisst vil de som ansetter la utseendet påvirke utvelgelsen av hvem de ønsker å kalle inn til intervju. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man klarte utmerket å ansette mennesker tidligere, uten bilde, så dette er bare et skapt behov. Man får tidsnok se hvordan jobbsøkerne ser ut når de utvalgte møter til intervju.

Bevisst eller ubevisst vil de som ansetter la utseendet påvirke utvelgelsen av hvem de ønsker å kalle inn til intervju. 

Som mange andre sier, det handler ikke om utseende. Det handler om hvordan man velger å fremstille seg selv. En god CV sier noe om faglige kvalifikasjoner, men lite om sosiale evner - og sistnevnte er ofte minst like viktige for et godt fungerende arbeidsmiljø. Om man legger ved et bilde av seg selv i tubetopp med jobbsøknaden, viser dette noe om et menneskes vurderingsevne og sosiale antenner - meget verdifull informasjon for en arbeidsgiver som man ikke får av å lese en CV. 

Anonymkode: eec68...6ee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som mange andre sier, det handler ikke om utseende. Det handler om hvordan man velger å fremstille seg selv. En god CV sier noe om faglige kvalifikasjoner, men lite om sosiale evner - og sistnevnte er ofte minst like viktige for et godt fungerende arbeidsmiljø. Om man legger ved et bilde av seg selv i tubetopp med jobbsøknaden, viser dette noe om et menneskes vurderingsevne og sosiale antenner - meget verdifull informasjon for en arbeidsgiver som man ikke får av å lese en CV. 

Jeg kan ta et flott helfigurbilde av meg til cven. Det det sier om meg, er at jeg har råd til å kjøpe flotte klær og råd til profft foto. Man kan godt kalle det sosiale antenner, men rik livsstil passer også godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som mange andre sier, det handler ikke om utseende. Det handler om hvordan man velger å fremstille seg selv. En god CV sier noe om faglige kvalifikasjoner, men lite om sosiale evner - og sistnevnte er ofte minst like viktige for et godt fungerende arbeidsmiljø. 

Slikt som dette finnes det folk som tror blindt på, dessverre. At de ikke har fordommer i forhold til utseende, men begrunner det med annet. Forferdelig utvikling. Jeg har selv sett forbauselsen på enkelte jobbintervjuer når de først har sett mine papirer og deretter hvordan jeg ser ut. Og se bare på alskens talentkonkurranser hvor sjokkerte dommerne blir hvis noen mindre pene kan synge. 

Men i det minste kan dette også være en måte å luke ut overfladiske arbeidsgivere på allerede før man søker. Hvis noen ber om bilde i helfigur til en jobb på lageret eller i arkivet er det bare å gå over til neste. Men verre hvis dette brer om seg og man ikke kan søke jobb uten å bli bedømt på utseendet allerede før man har møtt til intervju.  

Anonymkode: e295c...403

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i helfigur.

Det er riktig og krves dette hvis det ikke er opplagte grunner for det, er det jo bare å la være å søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Altså, ærlig talt, SOME er offentlig informasjon som avslører mye om kandidatene. Du kan gjerne innbilde deg at det er "galt" av arbeidsgivere å gjøre, men det er så rett og riktig som du kan få det. Det er du selv som har offentliggjort deg, og klart slik informasjon er av interesse. Du er ganske naiv om du ikke tror arbeidsgivere søker etter info på nettet etter de mest relevante arbeidssøkerne. Og det er helt lov.

Har ikke riktig navn ute på sosialmedisin så de finner ikke meg.

Anonymkode: 65846...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sosialemedier* 😄

Anonymkode: 65846...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ulven skrev (1 minutt siden):

Det er riktig og krves dette hvis det ikke er opplagte grunner for det, er det jo bare å la være å søke. 

Mitt inntrykk er at helfigurbilder heller er aktuelt for å vise fram de som allerede er ansatte. Altså mot kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å be om bilde er useriøst. Utseendet ser man jo når de best kvalifiserte kommer på intervju. 

Selv har jeg bilde på cv og det er det ganske mange som har, vet jeg, ut fra at jeg sitter med ansettelser fra tid til annen selv. En del damer har ihjelfiltrerte bilder, mens en del menn med fordel burde droppet bildet, da de er tatt i en lite flatterende vinkel. 🙊

Anonymkode: 84023...dc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Jeg ser mye folk ila en dag og man kan på et vis plukke ut de ressurssvake på stilen, klærne og holdingen. Jeg tror det handler mer om det en tjukk, pen og vakker. 

Mange som legger en ekstra innsats det første møte, betyr ikke at de vil kle seg, ha samme stil permanent.

Anonymkode: af71b...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig, men det har gjort elimineringen mye lettere.

Å gå igjennom søknader tar enormt med tid. Så å raskt kunne kaste de med festbilder, de uten klær og de som ser ut som om de bryr seg null om hvordan de ser ut.

Anonymkode: 4f8ff...ffa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...