Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke søkt jobber på noen år, så det må være en ny ting. Tidligere måtte man skrive en god søknad, legge ved CV og relevant dokumentasjon, samt oppgi referanser. Alt er relevant og nødvendig for arbeidsgiver i vurderingen av eventuell ansettelse. Nå derimot er det også obligatorisk å laste opp et bilde av seg selv. Man kommer ikke videre i den elektroniske søknaden hvis man ikke har lastet opp bildet. Hva er poenget med det, all den tid det er bevist at pene og/eller slanke mennesker som regel har det lettere å få jobb enn stygge og/eller overvektige mennesker? Hvorfor må man ha et bilde, med mindre man søker jobb som skuespiller, modell osv, der utseendet spiller veldig stor rolle? Men saksbehandler i kommunen, liksom. Eller programmerer. De omgås så vidt folk ansikt til ansikt?

Ei venninne av meg har nettopp revurdert å søke drømmejobben sin, da de krevde at søkere la ved et bilde i HELFIGUR. Det luktet fettfobi for henne, og hun gadd ikke å søke. Hvorfor skjer dette?

Anonymkode: f0b7b...dbb

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannfolka skal ha noe å grise til. 

Anonymkode: 65846...8d4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser mye folk ila en dag og man kan på et vis plukke ut de ressurssvake på stilen, klærne og holdingen. Jeg tror det handler mer om det en tjukk, pen og vakker. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del så hadde jeg da lagt inn et bilde av en strekfigur.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Trynefaktor. Pene mennesker har alltid hatt en fordel. 

Anonymkode: 5729b...a95

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å se et bilde av noen skaper et bedre helhetsinntrykk og kan sørge for visualisering. Man føler seg "nærere" den som søker, hvis det gir mening. 

Det er stor forskjell på en søknad uten bilde vs en søknad med bilde - og da handler det egentlig ikke om hvordan du ser ut. 

Og nei, det er ingenting seksuelt ved å ønske bilde ved jobbsøking. 

Dessuten er ikke et bilde av deg "privat". Det er slik du ser ut. Og hvis du ikke kan stå for hvordan du ser ut så sliter du jo med tanke på et jobbintervju....

Anonymkode: d2581...5e9

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Jeg ser mye folk ila en dag og man kan på et vis plukke ut de ressurssvake på stilen, klærne og holdingen. Jeg tror det handler mer om det en tjukk, pen og vakker. 

Hva har det med saken til ts sitt innlegg å gjøre at du kan plukke ut ressurssvake? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å se et bilde av noen skaper et bedre helhetsinntrykk og kan sørge for visualisering. Man føler seg "nærere" den som søker, hvis det gir mening. 

Lol. Mye dumt man rettferdiggjør for seg selv ifbm jobbansettelser. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt fantastisk rett og slett. Å lulle seg inn i en forestilling om at ikke første inntrykket med slik en ser ut spiller en rolle er bare tull. Det har vært en positiv utvikling de siste 10 årene med dette. 

I dag er det en ting alle sjekker og det er din some, om du ikke tar med bilde på CV-en, vil arbeidsgiver fortsatt kunne søke etter bildet ditt på internett. Og de gjør det! Ved å ta med bildet ditt, kan du kontrollere situasjonen litt. En har som oftest ikke noe å skjule uansett, du har et ansikt, du ser ut som du gjør. Med mindre du går i niqab så ser jeg virkelig ikle problemer. Velg deg et bilde som ser ok ut med tanke på det profesjonelle og det er det. 

Anonymkode: 2ab75...62c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lol. Mye dumt man rettferdiggjør for seg selv ifbm jobbansettelser. 

Du har tydeligvis ikke jobbet med ansettelser. 

Hva er problemet med bilde i søknad? Hvis arbeidsgiver ønsker å se et bilde av deg så finner man det alltids på nettet. Er det bedre at arbeidsgiver søker igjennom dine sosiale medier fordi du er så sær at du nekter å sende inn bilde ved en jobbsøking? 

Det geniale med bilde i en søknad er at du kan lage deg et "sterilt" passbilde slik du ønsker å presentere deg selv og samtidig hindre at arbeidsgiver søker etter deg på sosiale medier der du har posert på en måte som egentlig ikke passer inn hos arbeidsgiver...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Det er utrolig mye lettere å skille søknadene når det er en ansikt å henge dem på.

- Bilde sier mye om en person. Som. f.eks hun som sendte et bilde hvor hun nok hadde tubetopp, bildet var klippet slik at hun så naken ut. Den som sendte et bilde med champis i hånda og "party svenske" skrevet over hele stilen. Eller den som sendte et manipulert bilde, så det var en helt annen person som kom på intervju. De bildene sier så utrolig mye og en person med så dårlig vurderingsevne ville ikke jeg ha i min butikk. 

- Jeg gikk ikke etter utseende, jeg gikk etter om de så sunne og frisk ut og om de hadde en stil som passet til konseptet til butikken. 

Anonymkode: 4f8ff...ffa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lagt ved bilde av hunden min

Anonymkode: 9058a...70d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

- Det er utrolig mye lettere å skille søknadene når det er en ansikt å henge dem på.

- Bilde sier mye om en person. Som. f.eks hun som sendte et bilde hvor hun nok hadde tubetopp, bildet var klippet slik at hun så naken ut. Den som sendte et bilde med champis i hånda og "party svenske" skrevet over hele stilen. Eller den som sendte et manipulert bilde, så det var en helt annen person som kom på intervju. De bildene sier så utrolig mye og en person med så dårlig vurderingsevne ville ikke jeg ha i min butikk. 

- Jeg gikk ikke etter utseende, jeg gikk etter om de så sunne og frisk ut og om de hadde en stil som passet til konseptet til butikken. 

Anonymkode: 4f8ff...ffa

Nettopp! Bildet folk sender inn sier mye om deres vurderingsevne og hvordan de ønsker å fremstille seg selv. 

Jeg har selv mottatt "festbilder" av søkere, og ærlig talt, det sier jo egentlig ganske mye om jobbsøkeren. 

Jeg har pr dags dato aldri diskriminert noen basert på utseende. For folk flest er pene nok. Det er ikke det det går i. Men å ha et ansikt på en søknad skaper et mye bedre vurderingsgrunnlag av søkeren. Et bilde er POSITIVT - om bildet ikke avslører noe annet rundt posering og bakgrunn. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har tydeligvis ikke jobbet med ansettelser. 

Hva er problemet med bilde i søknad? Hvis arbeidsgiver ønsker å se et bilde av deg så finner man det alltids på nettet. Er det bedre at arbeidsgiver søker igjennom dine sosiale medier fordi du er så sær at du nekter å sende inn bilde ved en jobbsøking? 

Det geniale med bilde i en søknad er at du kan lage deg et "sterilt" passbilde slik du ønsker å presentere deg selv og samtidig hindre at arbeidsgiver søker etter deg på sosiale medier der du har posert på en måte som egentlig ikke passer inn hos arbeidsgiver...

Åh, du grafser i some på alle akuelle kandidater? Man er ikke sær om man ikke vil legge ved bilde bare fordi det plutselig har blitt tvungent og nødvendig å legge ved bilde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lagt ved bilde av hunden min

Anonymkode: 9058a...70d

Og alle de andre hadde blitt ansatt før deg. Tror nok du er den eneste som kommer tapende ut av den. 

Anonymkode: 2ab75...62c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som. f.eks hun som sendte et bilde hvor hun nok hadde tubetopp,

Men du skjønte hun ikke var naken, så hva var problemet. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, du grafser i some på alle akuelle kandidater? Man er ikke sær om man ikke vil legge ved bilde bare fordi det plutselig har blitt tvungent og nødvendig å legge ved bilde. 

Altså, ærlig talt, SOME er offentlig informasjon som avslører mye om kandidatene. Du kan gjerne innbilde deg at det er "galt" av arbeidsgivere å gjøre, men det er så rett og riktig som du kan få det. Det er du selv som har offentliggjort deg, og klart slik informasjon er av interesse. Du er ganske naiv om du ikke tror arbeidsgivere søker etter info på nettet etter de mest relevante arbeidssøkerne. Og det er helt lov.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Enten man innrømmer det eller ikke, bedømmer man folk mye etter utseendet. Og det synes jeg også bør være lov, innen rimelige grenser.

Jeg ville ikke ansatt en selger med tatoveringer i ansiktet, ring i nesa eller piercing på tunga. Jeg ville også skygget unna folk som er ekstremt feite.

Og litt på siden: Man bør under intervjuet alltid spørre søkeren hvordan han oppfattet den forrige arbeidsplassen. Dersom vedkommende da benytter anledningen til å rakke ned på kolleger og ledelse er det et kjemperødt flagg. Så pass på dere som søker ny jobb i frustrasjon . . .

Endret av senior
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ærlig talt, SOME er offentlig informasjon som avslører mye om kandidatene. Du kan gjerne innbilde deg at det er "galt" av arbeidsgivere å gjøre, men det er så rett og riktig som du kan få det. Det er du selv som har offentliggjort deg, og klart slik informasjon er av interesse. Du er ganske naiv om du ikke tror arbeidsgivere søker etter info på nettet etter de mest relevante arbeidssøkerne. Og det er helt lov.

Ja gud forby om man ikke har de korrekte meningene og godkjente vinbildene med noe godt i glasset da. Nei, jeg legger ikke ut noe offentlig selv på grunn av disse nysgjerrige arbeidsgiverne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dessuten er ikke et bilde av deg "privat". Det er slik du ser ut. Og hvis du ikke kan stå for hvordan du ser ut så sliter du jo med tanke på et jobbintervju....

Ikke helt det samme. Jeg synes aldri bilder av meg ligner helt på meg slik jeg faktisk er. Og det er enda vanskelige om jeg skal være jobbklar og seriøs på bildet. Og det er ikke fordi jeg er useriøs på jobb, heller. Noen er bare flinkere til å posere på bilder. 

Jeg har et par gode bilder tatt av en ordentlig fotograf for noen år siden. Skal jeg ta selfie synes jeg ikke det blir passende til jobbfoto. Ihvertfall ikke i helfigur. 

Anonymkode: 0b527...caa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...