AnonymBruker Skrevet 19. mars #161 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Trodde poenget med fire var at man skulle slippe å jobbe, samt kunne reise rundt i verden på den passive inntekten. Dere jobber jo og er hjemme? Anonymkode: 9a058...872 Poenget med Fire er valgfrihet. Til å jobbe mindre, ta en jobb som er gøy i stedet for godt betalt eller liknende. Til å kunne la være å jobbe et sted man ikke trives fordi man ikke har råd til å slutte. Sånne ting. De færreste som har oppnådd Fire slutter å jobbe helt. Reising blir det nok mer av etterhvert, i morgen tar vi langhelg og tar oss en liten tur 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #162 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget med Fire er valgfrihet. Til å jobbe mindre, ta en jobb som er gøy i stedet for godt betalt eller liknende. Til å kunne la være å jobbe et sted man ikke trives fordi man ikke har råd til å slutte. Sånne ting. De færreste som har oppnådd Fire slutter å jobbe helt. Reising blir det nok mer av etterhvert, i morgen tar vi langhelg og tar oss en liten tur 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Men dere vil jo ikke kunne reise så mye når dere har barn, mtp fraværereglene i skolen? Anonymkode: 9a058...872 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #163 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.46): Ja, kan ta litt til: 2020: Vi sparer, betaler ned på lånet. Mannen sin ekstrajobb er et enkeltpersonforetak som bygger på all utdanningen han nå har. Det er covid og han blir permittert fra sin opprinnelige jobb. Det gir ham muligheten til å jobbe videre med firmaet sitt. Inntektene stiger, og på slutten av 2020 får han inn 100 000 i mnd på dette. 2021: Vi har levd på minimum hele veien, og vi har nå betalt ned lånet til ca 2,2 mill. Vi har i tillegg klart å spare opp 1 mill på konto. Mannen er ikke permittert lenger, og jobber dobbelt. Han jobber hver kveld etter ungene er lagt, og hver helg noen timer. 2022: Nå begynner det å skje ting. Vi har nå nok sikkerhet og nok inntekt (3 jobber enda) til å kjøpe et nytt oppussingsobjekt. Dette skal bli vårt nye hjem. Vi går i gang med oppussing både i den gamle rønna vår, og i nye huset. Vi lager utleiedel i nye huset. Og vi utvider hybelen i gamle huset ved å innrede boder og fyrrom om til boareale. Vi sitter nå med 2 hus, og tre utleiedeler. Men det koster. Etter endt oppussing sitter vi med totalt 11 millioner i lån. Vi får nye takster på husene som blir satt til 18 mill samlet. Og vi har 40000 i inntekt på leilighetene i mnd. Etter sommeren 2022 sier mannen opp jobben sin for å satse på enkeltpersonforetaket sitt. Inntekten hans stiger umiddelbart til mellom 250 000 og 300 000 i mnd. 2023: Mannen drar inn ca 3 mill på firmaet. Vi får inn 480000 på utleie, + min jobb som er ca 600 000. Altså litt over 4 mill totalt brutto. Vi kjøper vår første tv, og drar på vår første ferie, men sparer ellers alt vi klarer. Det bygger seg fort opp endel penger i fond. Vi får delt av en tomt på huset vi kjøpte i 2016. Denne blir taksert til 4 mill, og vi har nå eiendomsverdier for 22 mill, og lån på 11 mill.. 2024: Jeg sier opp jobben min, og mannen gjør om firmaet til et AS. Jeg blir ansatt der. Omsetningen stiger som følge av at vi nå er to, vi har nå såpass inntekt og egenkapital at vi får kjøpt oss et hus til. Vi gjør et knallkjøp og får kjøpt et hus med to leiligheter 1,2 mill under takst, til 5,8 mill. Etter litt kjærlighet får vi fort en ny takst på 7 mill. Nye huset gir oss formidable 700 000 i leieinntekter. I tillegg sparer vi egenkapital i firmaet. Før sommeren 2024 har vi nå eiendom privat til 29 mill, og lån på 16 mill. Vi har private leieinntekter på nesten 1,2 mill. Vi gjør flere ting i 2024: vi tar på oss å forvalte et par andre leiligheter på Air BNB, og får inn litt på det. I oktober gjør vi vårt første eiendomskjøp i As. Vi går off market og får kjøpt en leilighet med 2 soverom til 5 mill. 1 mill under takst. Vi lager et tredje soverom, og får ny takst på 6,5 mill. Dette gir oss sammen med oppspart kapital raskt mulighet til å kjøpe en bygård til 10 mill. Denne kjøper vi i desember, i ett steindødt marked. Vi har nå eiendom for 16,5 mill i firma, 5 utleiedeler som gir oss nesten 2 mill i leieinntekter. Oppsummert har vi nå privat og i firma eiendom for ca 46 mill. Vi har tre mill i leieinntekter. Vi har et firma som går så det griner. Men vi har enda ikke gjort det siste avgjørende grepet.. Anonymkode: b5d66...1c2 Og alt er korrekt gjort? Tenker på byggemelding m m. Anonymkode: d5b65...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars #164 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men dere vil jo ikke kunne reise så mye når dere har barn, mtp fraværereglene i skolen? Anonymkode: 9a058...872 De fraværsgrensene er ikke absolutte, vi har våre bak barn ut av skolen ca 3 uker hvert år pga de fleste i min fam naturlig nok ikke bor i Norge. Skal sies at barna må gjøre lekser og skolearbeid når vi er på tur og har Teams møte med en av lærerne hver uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars #165 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kan det nok. Og det er jo ikke det tråden egentlig handlet om heller. Jeg spurte vel opprinnelig om folk ville ha hatt en slik hverdag, og det var det mange som ikke ville. Det er jo fint😊 Det er mange måter å oppnå økonomisk uavhengighet på. Fortalte litt om vår reise fordi det var mange spørsmål, men det er jo bare en av mange veier. Er nok mange som har gjort det både raskere og bedre enn oss. Også hadde vi nok avslørt vår identitet hvis vi sa noe om bransje og utdanning, så det gjør jeg ikke. Man kan vel lykkes i de fleste bransjer, og det viktigste er vel at man driver med noe man er kvalifisert til og dyktig innen. Anonymkode: b5d66...1c2 Vi er økonomisk uavhengig men jobber litt likevel. Jeg har eget firma og min mann eier en andel av firmaet han jobber i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #166 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg kan oppsummere det for deg: 1. Gode utdannelser. Til sammen 4 mastergrader ++ 2. Heftig sparing og nedbetaling av lån for å få råd til utleieboliger 3. Gode kjøp av utleieboliger 4. Oppussing og utvikling av boliger som øker verdi 5. Utskillelse av tomt 6. Starte firma ved siden av jobb 7. Skalere firmaet 8. Si opp jobbene for å satse på firmaet 9. Ansette folk i firmaet som kan jobbe for oss. Summert har dette gitt oss 46 mill i eiendom, der ca 20 mill er formue, 3 mill i leieinntekter og et firma med omsetning på ca 20 mill. Ikke enkelt, men heller ikke umulig. 🤗 Anonymkode: b5d66...1c2 Takk! Det ga mye mer info. Hvor mange utleieboliger har dere? Jeg har tre i Oslo Anonymkode: e14a6...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #167 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.33): Ja, dette er en skrytetråd 😂 Vi har jobbet mot dette de siste 5 årene. Den første millionen var seig, men så gikk det fortere og fortere. Nå får vi penger inn med veldig lite jobb. Alt i alt var dette mye enklere å få til enn vi hadde trodd. Alle kan klare det hvis de vil. Vi gjorde det med dårlig betalte jobber. Nå ser hverdagen vår slik ut: 7-7.30, stå opp og gjøre ungene klar for skole. 8.30- ungene er av gårde og meg og mannen har morgenkaffe. Er det sol tar vi den i hagen. Vi planlegger dagen. 9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt, og vi bobler over av ideer og prosjekter. 11-13 lunsj og trening/ tur. Noen ganger med andre, andre ganger bare meg og mannen. Noen ganger blir det yoga, andre ganger blir det 2 timers løping, så det varierer. Kl 13-14: ofte sex, så tar vi i mot eldste som kommer fra skole. Setter på middag hvis vi skal ha noe som tar litt tid. Jobber kanskje en time til. Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. Elsker dette livet, og det var sååå verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? Anonymkode: b5d66...1c2 Om folk innerst inne føler seg misunnelig over all denne skytingen, så er det pga dette som er uthevet. Når man starter innlegg slik, så fyrer det veldig opp. Nei, alle kan ikke klare det dere gjorde, bare fordi man vil. Mye i livet handler faktisk om flaks. Mange er født med ulike begrensinger, meg inkludert. Jeg er drittlei av å bli fortalt at jeg kan gjøre hva jeg vil. Ja, jeg kan gjøre mye, men jeg kan faktisk ikke gjøre hva jeg vil, jeg må tenke på mine begrensninger. (Noe de aller aller fleste har på ulike plan) Og jeg vil gjøre det bra med de forutsetningene jeg har, ikke hva andre mener at jeg burde ville gjøre. Nå har jeg lite til overs for hvordan eiendomsmarkedet er lagt opp, så å tjene penger slik dere gjorde her, er mye flaks. Dere har jo også opplevd det motsatte, og det var ikke gitt at dere kom til å lykkes her. Ang å ta masse utdanning og starte egen bedrift, så er ikke dette en gulloppskrift på å klare å lykkes. Du skryter jo veldig masse av mannen din da, men hva har du gjort selv egentlig? Du tok utdanning du også? men ble jo bare til slutt ansatt hos han. Føler du livet er like lykkelig om han plutselig vil skilles? Er det derfor du er så opptatt av å skrive at dere har sex hver dag? Anonymkode: 7ccbe...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #168 Del Skrevet 20. mars Nei, det hadde ikke vært noe for meg... Anonymkode: c60b9...233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #169 Del Skrevet 20. mars For noe uforståelig vissvass. Nei, jeg tror ikke jeg hadde byttet plass om jeg kom til å ende opp som i HI! Har det i grunn bra jeg, uten verken frie eller fire eller hva enn. God utdanning og litt ståpåvilje gjør både jobb og liv til en lek. Anonymkode: 1db8b...1a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #170 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og alt er korrekt gjort? Tenker på byggemelding m m. Anonymkode: d5b65...e6b Så klart! 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #171 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk! Det ga mye mer info. Hvor mange utleieboliger har dere? Jeg har tre i Oslo Anonymkode: e14a6...76a Vi har 4 privat + eget hus og 5 i firma. Det er ikke i Oslo da, selv om vi gjerne skulle hatt noe der. Men klarer ikke å regne hjem noe som helst i Oslo med rentene som er nå. Har du hatt de lenge? Er ikke fett å leie ut for tiden, men har troen på at det vil lønne seg på sikt hvis man klarer brasene nå. Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #172 Del Skrevet 20. mars Sett opp et typisk budskjett når dere jobbet mot dette. Anonymkode: f8571...956 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #173 Del Skrevet 20. mars Denne "bevegelsen" synes jeg er både naiv og egosentrisk. Folk som melder seg ut av velferdssamfunnet, i en slags forkvaklet form for selvrealisering. Idealet må være å finne arbeid man kan stå i, som har nytteverdi og som gir selverd og mestringsfølelse. Å spare til egen pensjon, og "frihet" er noe vi alle bør gjøre, men vi må ikke undervurdere hvor viktig det er å være del av et felleskap, der vi alle må bidra, det er til alles beste. Anonymkode: b91a4...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #174 Del Skrevet 20. mars Nei, man kan ikke sitte igjen med et overskudd på 12 millioner i året på noen lånefinansierte utleieleiligheter i løpet av fem års tid. Det er ikke mulig, rett og slett. Dette påståtte overskuddet må komme fra noe annet, antagelig dette mystiske firmaet som mannen til TS driver. Anonymkode: 9304c...ce0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #175 Del Skrevet 20. mars Er fornøyd med livet sånn vi har det. Har aldri følt på noe hamsterhjul-press. Har alltid synes det er gøy å gå på jobben min, som jeg liker, og møte mine gode kolleger som jeg har et gøyt forhold til. Det eneste jeg kunne ønske meg, var at jeg hadde fri 1 dag i uken, eller kom litt tidligere hjem om ettermiddagene. Å leve slik du beskriver, å sitte oppå mannen hele dagen, hver dag, hadde gjort at en av oss hadde klikket til slutt. Trener å ha egne ting og rutiner. At hver dag skal være som om vi ikke har gjort noe annet enn å ha fri, synes ikke jeg er noe som helst gøy. Var arbeidsledig en lang periode for noen år siden, og livet var da nesten slik du beskriver. Jeg jobbet noen timer på dagtid med jobbsøknader, gikk tur/trente, gjorde litt husarbeid og tok imot barna da de kom hjem. Jeg sluttet å glede meg til ferie og helg, for dagene gikk i ett, følte jeg. Ensom også fordi jeg ikke traff så mange folk lengre. Anonymkode: 18b97...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #176 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Denne "bevegelsen" synes jeg er både naiv og egosentrisk. Folk som melder seg ut av velferdssamfunnet, i en slags forkvaklet form for selvrealisering. Idealet må være å finne arbeid man kan stå i, som har nytteverdi og som gir selverd og mestringsfølelse. Å spare til egen pensjon, og "frihet" er noe vi alle bør gjøre, men vi må ikke undervurdere hvor viktig det er å være del av et felleskap, der vi alle må bidra, det er til alles beste. Anonymkode: b91a4...435 Da er det jo bra at vi bidrar i velferdssamfunnet med å betale betydelig mer skatt enn de fleste andre, samt at vi har skapt flere jobber😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #177 Del Skrevet 20. mars Å bli økonomisk uavhengig hadde uten tvil vært deilig, men jeg hadde nok ikke takla å være rundt mannen hver eneste dag 😅 Et sånt "kosemose kaffe i morgensolen, bobler over av herlige ideer og har sex til lunsj"-opplegg er ikke noe for meg. Jeg trenger ro, alenetid og mine helt egne prosjekter. Anonymkode: edbbc...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #178 Del Skrevet 20. mars Dette er en tråd som er et typisk eksempel på at det er dumt å legge ut personlige tråder For istedet for å få en tråd der vi ser på FIRE-bevegelsen så er tråden full av personer som setter i tvil det ts sier og bruker utallige innlegg på å bryte ned det ts sier for å "ta henne i løgn". Fader,så dumt! Generelle og hypotetiske tråder er mye bedre for da slipper man et kjør mot deg som person! Anonymkode: 98b74...00e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #179 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.30): Vil ikke avsløre hvem vi er nei, så det kan jeg ikke si. Er mange mange firma her i Norge som omsetter for lignende beløp. Anonymkode: b5d66...1c2 Hva slags utdanning er det som leder til et firma som omsetter for mange titalls millioner og har et reultat på 12 millioner i løpet av et par år og kan startes som et enkeltmannsforetak? Etter hva jeg har fått med meg så har firmaer med slik eventyrlig vekst og resultat som regel ingen ting som helst med grunderens utdannelse å gjøre. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg kan oppsummere det for deg: 1. Gode utdannelser. Til sammen 4 mastergrader ++ 2. Heftig sparing og nedbetaling av lån for å få råd til utleieboliger 3. Gode kjøp av utleieboliger 4. Oppussing og utvikling av boliger som øker verdi 5. Utskillelse av tomt 6. Starte firma ved siden av jobb 7. Skalere firmaet 8. Si opp jobbene for å satse på firmaet 9. Ansette folk i firmaet som kan jobbe for oss. Summert har dette gitt oss 46 mill i eiendom, der ca 20 mill er formue, 3 mill i leieinntekter og et firma med omsetning på ca 20 mill. Ikke enkelt, men heller ikke umulig. 🤗 Anonymkode: b5d66...1c2 Så mannen din tok 2 mastergrader pluss noe annen utdanning ved siden av flere jobber og oppussing av bolig og etablering av eget firma i løpet av noen få år? Og dette firmaet pluss alle eiendommene kan forvaltes med bare 1-3 timers jobb per dag? Anonymkode: f8571...956 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #180 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva slags utdanning er det som leder til et firma som omsetter for mange titalls millioner og har et reultat på 12 millioner i løpet av et par år og kan startes som et enkeltmannsforetak? Etter hva jeg har fått med meg så har firmaer med slik eventyrlig vekst og resultat som regel ingen ting som helst med grunderens utdannelse å gjøre. Så mannen din tok 2 mastergrader pluss noe annen utdanning ved siden av flere jobber og oppussing av bolig og etablering av eget firma i løpet av noen få år? Og dette firmaet pluss alle eiendommene kan forvaltes med bare 1-3 timers jobb per dag? Anonymkode: f8571...956 Utdanning først, så firma. Oppussing tar håndverkere seg av. Vi er to som jobber med firmaet, så 4-6 timer om dager er mer riktig, pluss de fine folkene som jobber for oss da. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå