AnonymBruker Skrevet 16. mars #81 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.12): Ja jeg kunne tenke meg det livet, men kan ikke tenke meg å måtte streve og spare for å få det til - sette livet på vent. Anonymkode: bd91d...d21 Ekspander Vi har hatt det veldig fint underveis altså. Det som har blitt ofret mest er vel TV- titting. Ungene har alltid vært høyeste prioritet, og min mann har hatt en magisk evne til å alltid sette dem først. Vi har alltid gjort ting som en familie, så har han heller jobbet litt når de har lagt seg eller mens de ser barne-TV. De siste årene har vi ikke jobbet mer enn en vanlig stilling. Før vi nå altså har muligheten til å trappe veldig ned, hvis vi vil. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 16. mars #82 Del Skrevet 16. mars Nja. Jeg jobber fullt, og har ca 1mnok oppspart i fond og ca det samme på pensjonskonto hos arbeidsgiver. Jeg er heldig og har mye fleksibilitet i min faste jobb, og styrer kalenderen min relativt selv. Men har da også alt ansvaret for at oppgavene mine blir gjort. Jeg tror egentlig ikke dere har så mye mer frihet, for dere MÅ følge opp firmaet og MÅ følge opp eiendommene. Målet mitt er å trappe ned til 80% og en jobb med litt mindre ansvar når alle barna har flyttet hjemmefra om 5-10 år. Men allikevel holde inntekten over 6G som er terskelen på ytelser i det offentlige om jeg blir syk. Når barna ikke bor hjemme og vi kan downsize boligen trenger vi mye mindre penger inn hver måned som to pers og ikke 6 pers. Da har jeg jobbet i 20+ år i jobber med høy pensjonssparing, så konsekvensen av å trappe ned er lav sånn sett også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #83 Del Skrevet 16. mars Summeer skrev (På 16.3.2025 den 8.28): Nja. Jeg jobber fullt, og har ca 1mnok oppspart i fond og ca det samme på pensjonskonto hos arbeidsgiver. Jeg er heldig og har mye fleksibilitet i min faste jobb, og styrer kalenderen min relativt selv. Men har da også alt ansvaret for at oppgavene mine blir gjort. Jeg tror egentlig ikke dere har så mye mer frihet, for dere MÅ følge opp firmaet og MÅ følge opp eiendommene. Målet mitt er å trappe ned til 80% og en jobb med litt mindre ansvar når alle barna har flyttet hjemmefra om 5-10 år. Men allikevel holde inntekten over 6G som er terskelen på ytelser i det offentlige om jeg blir syk. Når barna ikke bor hjemme og vi kan downsize boligen trenger vi mye mindre penger inn hver måned som to pers og ikke 6 pers. Da har jeg jobbet i 20+ år i jobber med høy pensjonssparing, så konsekvensen av å trappe ned er lav sånn sett også. Ekspander Det er riktig at vi må følge opp litt. Men mye mindre enn en fulltidsjobb slik vi nå har lagt det opp. Eiendom er egentlig en fall back plan. Hvis firmaet går konk og vi ikke gidder eiendom heller, så kan vi selge alt og etterhvert sitte igjen med akseptabel formue. Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #84 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 10.33): Ja, dette er en skrytetråd 😂 Vi har jobbet mot dette de siste 5 årene. Den første millionen var seig, men så gikk det fortere og fortere. Nå får vi penger inn med veldig lite jobb. Alt i alt var dette mye enklere å få til enn vi hadde trodd. Alle kan klare det hvis de vil. Vi gjorde det med dårlig betalte jobber. Nå ser hverdagen vår slik ut: 7-7.30, stå opp og gjøre ungene klar for skole. 8.30- ungene er av gårde og meg og mannen har morgenkaffe. Er det sol tar vi den i hagen. Vi planlegger dagen. 9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt, og vi bobler over av ideer og prosjekter. 11-13 lunsj og trening/ tur. Noen ganger med andre, andre ganger bare meg og mannen. Noen ganger blir det yoga, andre ganger blir det 2 timers løping, så det varierer. Kl 13-14: ofte sex, så tar vi i mot eldste som kommer fra skole. Setter på middag hvis vi skal ha noe som tar litt tid. Jobber kanskje en time til. Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. Elsker dette livet, og det var sååå verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Nei. Jeg blir tvunget hvert år til å ta fem ukers ferie og kjeder ræva av meg hvert år. Å gå hjem, surre hver dag, uten mål og mening, høres ut som tortur. Å ha god økonomi verdsetter jeg, virkelig, så absolutt det er noe jeg har jobbet for, fordi at det er viktig, veldig viktig. Men å gå subbende hjemme hver dag...? Uten en gang å treffe andre mennesker? Ikke få noen impulser i det hele tatt? Ikke få utfolde seg kreativt i det hele tatt..? Anonymkode: d1a04...c61 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #85 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.34): Nei. Jeg blir tvunget hvert år til å ta fem ukers ferie og kjeder ræva av meg hvert år. Å gå hjem, surre hver dag, uten mål og mening, høres ut som tortur. Å ha god økonomi verdsetter jeg, virkelig, så absolutt det er noe jeg har jobbet for, fordi at det er viktig, veldig viktig. Men å gå subbende hjemme hver dag...? Uten en gang å treffe andre mennesker? Ikke få noen impulser i det hele tatt? Ikke få utfolde seg kreativt i det hele tatt..? Anonymkode: d1a04...c61 Ekspander Har du lest alt? Vi har eget firma, egne ansatte, eiendom for 46 mill, og går absolutt ikke hjemme og subber uten å se folk. Vi kan gjøre det noen dager ja hvis vi vil, men som regel er vi mye mer sosial nå. Både på dagtid (lunsj og trening med andre). Og selvfølgelig møter og oppfølging av firmaet. Møter med håndtverkere osv osv. Hobbyer der vi møter andre. vi merker at vi tiltrekker oss folk i samme situasjon, som også har fleksible liv. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #86 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.41): Har du lest alt? Vi har eget firma, egne ansatte, eiendom for 46 mill, og går absolutt ikke hjemme og subber uten å se folk. Vi kan gjøre det noen dager ja hvis vi vil, men som regel er vi mye mer sosial nå. Både på dagtid (lunsj og trening med andre). Og selvfølgelig møter og oppfølging av firmaet. Møter med håndtverkere osv osv. Hobbyer der vi møter andre. vi merker at vi tiltrekker oss folk i samme situasjon, som også har fleksible liv. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Ja. Jeg leste hva du skrev i HI og du er veldig klar på at dere går hjemme dagen lang og bare surrer, uten mål og mening i livet. Jobber bitelitt her og der, slenger på maten, går knapt ut av huset. Det er det som du skriver i HI. Yoga og løping er hva da? Deres måte å utfolde dere kreativt? Så nei, jeg hadde ikke ønsket meg livet deres. Det høres ut som tortur. Anonymkode: d1a04...c61 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #87 Del Skrevet 16. mars Det hadde ikke fungert for meg. Om jeg skulle vært sammen med mannen 24/7 hadde det blitt skilsmisse. 100 %. Ikke fordi jeg ikke elsker han og synes han er verdens beste og vi har det veldig bra, men jeg klarer ikke å være sammen med én person så tett og intenst over en lengre periode. Og jeg hadde nok hatt en liten jobb, enten betalt eller som frivillig. Jeg liker å føle at jeg er til nytte. Men hadde absolutt ikke takket nei til å være økonomisk uavhengig altså. Ville bare ikke levd det livet du lever. 😅 Anonymkode: 6aa64...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #88 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.41): Har du lest alt? Vi har eget firma, egne ansatte, eiendom for 46 mill, og går absolutt ikke hjemme og subber uten å se folk. Vi kan gjøre det noen dager ja hvis vi vil, men som regel er vi mye mer sosial nå. Både på dagtid (lunsj og trening med andre). Og selvfølgelig møter og oppfølging av firmaet. Møter med håndtverkere osv osv. Hobbyer der vi møter andre. vi merker at vi tiltrekker oss folk i samme situasjon, som også har fleksible liv. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Alt er relativt, antar jeg. Å ha et fleksibelt liv for meg er frihet til å kunne gjøre det jeg vil, når jeg vil. Og før du sier at det gjør dere også - da vil vi ulike ting, for det jeg vil er ikke forenelig med den forpliktelsen barn medfører. Anonymkode: 426d7...f4c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 16. mars #89 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 6.46): Ja, kan ta litt til: 2020: Vi sparer, betaler ned på lånet. Mannen sin ekstrajobb er et enkeltpersonforetak som bygger på all utdanningen han nå har. Det er covid og han blir permittert fra sin opprinnelige jobb. Det gir ham muligheten til å jobbe videre med firmaet sitt. Inntektene stiger, og på slutten av 2020 får han inn 100 000 i mnd på dette. 2021: Vi har levd på minimum hele veien, og vi har nå betalt ned lånet til ca 2,2 mill. Vi har i tillegg klart å spare opp 1 mill på konto. Mannen er ikke permittert lenger, og jobber dobbelt. Han jobber hver kveld etter ungene er lagt, og hver helg noen timer. 2022: Nå begynner det å skje ting. Vi har nå nok sikkerhet og nok inntekt (3 jobber enda) til å kjøpe et nytt oppussingsobjekt. Dette skal bli vårt nye hjem. Vi går i gang med oppussing både i den gamle rønna vår, og i nye huset. Vi lager utleiedel i nye huset. Og vi utvider hybelen i gamle huset ved å innrede boder og fyrrom om til boareale. Vi sitter nå med 2 hus, og tre utleiedeler. Men det koster. Etter endt oppussing sitter vi med totalt 11 millioner i lån. Vi får nye takster på husene som blir satt til 18 mill samlet. Og vi har 40000 i inntekt på leilighetene i mnd. Etter sommeren 2022 sier mannen opp jobben sin for å satse på enkeltpersonforetaket sitt. Inntekten hans stiger umiddelbart til mellom 250 000 og 300 000 i mnd. 2023: Mannen drar inn ca 3 mill på firmaet. Vi får inn 480000 på utleie, + min jobb som er ca 600 000. Altså litt over 4 mill totalt brutto. Vi kjøper vår første tv, og drar på vår første ferie, men sparer ellers alt vi klarer. Det bygger seg fort opp endel penger i fond. Vi får delt av en tomt på huset vi kjøpte i 2016. Denne blir taksert til 4 mill, og vi har nå eiendomsverdier for 22 mill, og lån på 11 mill.. 2024: Jeg sier opp jobben min, og mannen gjør om firmaet til et AS. Jeg blir ansatt der. Omsetningen stiger som følge av at vi nå er to, vi har nå såpass inntekt og egenkapital at vi får kjøpt oss et hus til. Vi gjør et knallkjøp og får kjøpt et hus med to leiligheter 1,2 mill under takst, til 5,8 mill. Etter litt kjærlighet får vi fort en ny takst på 7 mill. Nye huset gir oss formidable 700 000 i leieinntekter. I tillegg sparer vi egenkapital i firmaet. Før sommeren 2024 har vi nå eiendom privat til 29 mill, og lån på 16 mill. Vi har private leieinntekter på nesten 1,2 mill. Vi gjør flere ting i 2024: vi tar på oss å forvalte et par andre leiligheter på Air BNB, og får inn litt på det. I oktober gjør vi vårt første eiendomskjøp i As. Vi går off market og får kjøpt en leilighet med 2 soverom til 5 mill. 1 mill under takst. Vi lager et tredje soverom, og får ny takst på 6,5 mill. Dette gir oss sammen med oppspart kapital raskt mulighet til å kjøpe en bygård til 10 mill. Denne kjøper vi i desember, i ett steindødt marked. Vi har nå eiendom for 16,5 mill i firma, 5 utleiedeler som gir oss nesten 2 mill i leieinntekter. Oppsummert har vi nå privat og i firma eiendom for ca 46 mill. Vi har tre mill i leieinntekter. Vi har et firma som går så det griner. Men vi har enda ikke gjort det siste avgjørende grepet.. Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Dette høres jo bare slitsomt ut (vi driver smått med utleie selv, og jeg synes det er noe herk). Dere har jo mer jobb enn de fleste som er ansatt. Dere er jo ikke FIRE i det hele tatt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #90 Del Skrevet 16. mars Knirke skrev (På 16.3.2025 den 8.52): Dette høres jo bare slitsomt ut (vi driver smått med utleie selv, og jeg synes det er noe herk). Dere har jo mer jobb enn de fleste som er ansatt. Dere er jo ikke FIRE i det hele tatt. Ekspander Ja, det har jo vært mye jobb til nå. Man kommer jo ikke hit uten mye hard jobb. Man kan sjelden hvile seg til økonomisk uavhengighet. Det er vel derfor folk ikke vil gjøre det også, fordi det er krevende. Det er mye lettere å gå på sin trygge jobb hver dag, og se på Netflix om kvelden. Det er først nå i 2025 ting begynner å gi effekt, og vi kan trappe ned. Hvis vi vil da, det er godt mulig vi finner på nye sprell hvis vi begynner å kjede oss. Men vi må ikke, og det gir en enorm trygghet. Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #91 Del Skrevet 16. mars Dette tror jeg ikke på et øyeblikk - særlig ikke den biten med at dere har gjort alt dette - videreutdanning, bodd i forskjellige byer, store oppussingsprosjekter, startet eget firma, følge opp flere utleieboliger - mens ungene var små, og likevel kan påstå at de hele tiden har kommet først og blitt priotert og det eneste det har gått ut over et tv-titting. Heller ikke dere er overmennesker med 30 timer i døgnet og null behov for søvn og hvile. Anonymkode: 54f05...25e 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #92 Del Skrevet 16. mars Nja tja. Drømmen min er å ta to-tre år helt fri og skrive en bok. Men det vil innebære mulighet for å sitte i ro og fred i timesvis uten forstyrrelser av mann som skal ha sex eller yoga/treningspartner, arbeid for å tjene penger osv. Så drømmen er å ta noen få år fri, men ikke semi-fri slik du nevner her. Og bare for en periode. Anonymkode: ab328...4f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #93 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 9.01): Ja, det har jo vært mye jobb til nå. Man kommer jo ikke hit uten mye hard jobb. Man kan sjelden hvile seg til økonomisk uavhengighet. Det er vel derfor folk ikke vil gjøre det også, fordi det er krevende. Det er mye lettere å gå på sin trygge jobb hver dag, og se på Netflix om kvelden. Det er først nå i 2025 ting begynner å gi effekt, og vi kan trappe ned. Hvis vi vil da, det er godt mulig vi finner på nye sprell hvis vi begynner å kjede oss. Men vi må ikke, og det gir en enorm trygghet. Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Jeg visste at dette kom til å komme. Den ovenfra og ned-holdningen. Det var det som var det som ønsket med HI, opprinnelig, å fremheve seg selv som bedre enn alle andre. Anonymkode: d1a04...c61 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #94 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 9.04): Dette tror jeg ikke på et øyeblikk - særlig ikke den biten med at dere har gjort alt dette - videreutdanning, bodd i forskjellige byer, store oppussingsprosjekter, startet eget firma, følge opp flere utleieboliger - mens ungene var små, og likevel kan påstå at de hele tiden har kommet først og blitt priotert og det eneste det har gått ut over et tv-titting. Heller ikke dere er overmennesker med 30 timer i døgnet og null behov for søvn og hvile. Anonymkode: 54f05...25e Ekspander Du trenger ikke å tro på det, det lever jeg fint med. Det er flere enn oss som tar videreutdanning ved siden av jobb. Også flere enn oss som starter firma ved siden av jobb i starten. De fleste må gjøre det slik da man ikke har råd til å gå uten inntekt. Og da får man en krevende fase. Oppussing har håndtverkere tatt seg av, vi har ikke gjort mye der. Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #95 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 9.11): Du trenger ikke å tro på det, det lever jeg fint med. Det er flere enn oss som tar videreutdanning ved siden av jobb. Også flere enn oss som starter firma ved siden av jobb i starten. De fleste må gjøre det slik da man ikke har råd til å gå uten inntekt. Og da får man en krevende fase. Oppussing har håndtverkere tatt seg av, vi har ikke gjort mye der. Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Tror hun/han mener at dere ikke kan ha gjort alt dette uten at det har gått på bekostning av barna Anonymkode: 6f29d...446 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #96 Del Skrevet 16. mars Selv om jeg ikke liker å være en sånn som virker veldig kritisk til andres måte å leve på, så tenker jeg en ting: Jeg liker ikke tanken om at voksne, oppegående mennesker jobber minst mulig og samtidig har mest mulig. Derfor er det ikke noe for meg. Selv med løp og yoga virker det dovent for meg, og kanskje litt egoistisk? Unnskyld hvis de fornærmer, det er ikke meningen 🙏 En jeg kjenner har giftet seg med en rik mann, og kunne levd i «sus og dus». Istedet har hun valgt å bruke all den fritiden hun har på å starte en organisasjon som hjelper en svak gruppe i samfunnet (skriver ikke hvilken, for jeg vil ikke at hun blir gjenkjent). Hun er veldig aktiv, sørger for store arrangementer og å støtte dem som har aller mest bruk for det. Hvis jeg fikk mulighet for å tjene mange penger uten så mye jobb skulle jeg ønske at det var sånn jeg brukte min tid og mine krefter. Hun er virkelig en rollemodell. Anonymkode: 37738...b1b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #97 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.00): Tror hun/han mener at dere ikke kan ha gjort alt dette uten at det har gått på bekostning av barna Anonymkode: 6f29d...446 Ekspander Tja, hvis vi bryter det ned, så er det jo slik at mannen pendlet i halve 2016 og hele 2017. Da hadde han langhelg med oss fra torsdag kveld til mandag morgen. Han studerte når han var for seg selv, så all tid med oss var viet til oss. 2018, 2019, begge har normale jobber med normale arbeidstider. Men han studerer på kveldstid, men han tar ting lynraskt og bruker nok mindre tid enn mange andre. 2020, mannen er permittert og har det derfor meget fleksibelt med å kun jobbe med sitt firma. Jobber ikke dobbelt her altså. 2021, her jobber han dobbelt, men nå er firmaet hans såpass oppe at han kommer unna med litt kveldsarbeid og helgearbeid. 2022- 2025 normale arbeidstider eller mindre for begge to. Barna har aldri trengt morgen- sfo og har alltid blitt hentet tidlig. Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #98 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.41): Nå tjener vi jo mye mer enn 200 000 på det. Ser ut som vi kan omsette for 20 mill i 2025. Men han har jo en helt vill utdanningskombinasjon også da, som ingen andre i Norge har. Så den kompetansen er meget ettertraktet. Ang. utleie, så er stikkord automatisering, vaktmester og en god forsikring. Anonymkode: b5d66...1c2 Ekspander Men hva slags firma er det? Er det salg av produkter? Er det tjenester? Er det noe sånn bitcoin-greier? Aksjer? Hva slags utdannelse har han? Anonymkode: e63b8...fc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #99 Del Skrevet 16. mars Eller kanskje han er en influenser? De tjener jo sykt mye. Anonymkode: e63b8...fc7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #100 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.29): Eller kanskje han er en influenser? De tjener jo sykt mye. Anonymkode: e63b8...fc7 Ekspander Da vil jeg i hvert fall ikke bytte 😅 Anonymkode: 426d7...f4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå