Gå til innhold

Vårt liv som FIRE - ville du ha byttet hvis du kunne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis vi er lei etter 5-10 år, så kan vi jo alltids bli ansatt igjen. Vi har solide utdanninger, og jobber jo nå også, bare at vi jobber mer på oppgaver og ikke på at det skal være 7,5 t om dagen. 

Men så bra å høre at mange sitt ultimate drømmeliv er full jobb og kollegaer. Det er jo fantastisk! Jeg har vært fast ansatt i 20 år, og for all del, det var kjekt, men jeg har et rikere liv nå. Det var ikke drømmen min, jeg savnet mer frihet rett og slett. Mer selvstyring over dagene. Til å ikke kjøre ut hvis det er snøstorm, eller til å ta en spontan uke i Italia fordi vi har lyst.  Er mer sosial også, både gjennom jobb og privat, så det er ikke noe savn. 

Anonymkode: b5d66...1c2

Jeg føler at jeg har ganske mye frihet i jobben min. Vi har full frihet i forhold til hjemmekontor og kan egentlig jobbe fra hvor som helst i verden hvor det er internett. Vi har kjernetid hvor vi skal være tilgjengelige for kolleger, men mye frihet under ansvar her. Har vi mange timer på fleksikontoen må vi si ifra til jobben hvor lenge vi blir borte og få en kollega til å ta over prosjekter og leveranser når vi er borte. Vi har så klart eierskap til egne leveranser og stikker ikke av dersom noe viktig skjer. 

Jeg sa opp 2-4 rotasjon offshore for å jobbe på kontor og trives veldig godt med arbeidsoppgavene mine og kollegene mine. Ville muligens redusert stillingen min noe dersom jeg vant masse penger, men ville ikke sluttet å jobbe. 

Anonymkode: efc2c...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobbet redusert da barna var små for å få kabalen til å gå opp. Har vurdert å gjøre det igjen, men så får jeg dårlig samvittighet når ungene må av gårde på skole hver dag hvis jeg ikke må det - jeg vet det er skikkelig teit! 🙈 Så jeg tenker at jeg venter med å redusere antall arbeidsdager til de er ute av huset. 

Jeg trives også veldig godt med å ha jobb, så jeg kunne ikke tenke meg å ikke ha det.

Anonymkode: 2aaef...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags bedrift driver dere, og lenge har dere drevet den?

Anonymkode: f1163...fba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke, jeg er ikke i nærheten av å ville bytte fra mitt nåværende liv. Har en jobb jeg virkelig elsker og der jeg vet at jeg betyr noe for andre mennesker hver eneste uke. Får foreløpig nesten panikk med tanke på at jeg en dag må pensjonere meg 😳 Har fleksitid og kan ta avspasering og ferie når jeg måtte ønske. Unngår alle skoleferier, vi reiser mye, men utenom faste ferier. Har svært god økonomi og kan gjøre det meste jeg har lyst til. Jeg og mannen er særboere og vi trives begge to med alenetid innimellom. Ingen av oss hadde orket å ha sex mer eller mindre daglig uansett 😅 Vi har voksne barn begge to, så vi er nok eldre enn dere og har vært i arbeidslivet i mange år.  

Så jeg er ikke en promille misunnelig, da hadde  jeg sluttet å jobbe selv også. På dagen  

Anonymkode: 98761...58d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg passert 50 og har en jobb jeg trives med. Frihet i jobben og veldig mye tid privat med barn ute av redet. Tenker ikke på jobb som noe negativt og liker kollegaene😊

Tenker ikke på penger.

Eneste bekymring er gamle foreldre som er i 80 åra, og har sine helseproblemer som gjør at jeg er litt redd for å miste dem.

Anonymkode: 4bcf7...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei 😊 Får utrolig mye ut av å gå på jobb og møte kolleger.

Kan ikke se for meg noe kjipere enn å bare sitte sammen med mannen dag ut og dag inn. Vi jobber I samme bygg og det er såvidt vi hilser i kantina liksom 😂

Han er en flott mann altså, men gode gud jeg er glad jeg har annen sosial input.

Anonymkode: e8d68...1ac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har det nesten slik vi. Vi går masse turer sammen i skogen på dagen, tar en kaffe i solveggen på morgen, spiser rolig frokost og har også sex til andre tider på døgnet. Vi har mye fri i skolensferier. Vi jobber derimot da, mannen jobber turnus fult, og jeg jobber gradert. Kunne ikke byttet bort det, jeg må ut av huset å møte andre oftere enn det venner kan. Så beholder kollegaene.

Anonymkode: 4d015...71b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne gjerne leve det livet du lever, ts. 

Hvordan fikk dere til dette?

Anonymkode: dba07...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som en real skattesmell for min del😅

Anonymkode: 0802b...ad0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som noe som er digg i et par år, og så blir man drittlei av kjedsomhet i et monotont liv. Nei takk. Jeg er så heldig å ha en jobb hvor jeg kan ha hjemmekontor akkurat så mye jeg vil, kan jobbe de timene jeg vil når jeg vil og jeg gjør faktisk en viktig forskjell i verden med det jeg gjør. Det kan også alle skaffe seg, hvis man er villig til å tenke på noe annet enn seg selv. Veldig glad jeg ikke har barn også. Sex får man masse av uansett når man er i et bra forhold. Med andre ord: skjønner ikke helt hva du mener at du skryter av her?

Anonymkode: 23e43...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, kunne aldri ha byttet ut mitt liv for det der. Å måtte bo med en mann er ikke noe jeg har ønske om og i tillegg måtte jobbe og trene med han høres ut som tortur.

Uansett, hadde du vært strålende fornøyd med livet ditt så hadde du ikke hatt behov for å kringkaste det her.

Anonymkode: dca48...133

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke for meg. Det hørtes forferdelig monotont ut, må jeg si. Jeg hadde blitt smårar av ikke være mitt eget menneske utenfor hjemmet og mannen hver dag, med varierte arbeidsdager og masse kollegaer. Jeg følte meg litt kvalt og fanget bare av å lese om det livet du beskriver, som en moderne tradwife lenket til huset, mannen og familiebedriften 🫠

Anonymkode: 40488...b64

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke noe for meg, jeg synes rett og slett det er kjedelig å ha fri lenge. Kjedet meg på slutten av min tredje fødselspermisjon. Så noe jobb vil jeg ha. Men kunne gjerne jobbet bare tre dager i uken, ideelt sett.

Helt ærlig så synes jeg folk med mye fritid, som uføre og pensjonister, er litt kjedelige å snakke med. De opplever ikke så mye og gnåler mye om egen helse.

Anonymkode: 955c6...268

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, ikke for meg. Det hørtes forferdelig monotont ut, må jeg si. Jeg hadde blitt smårar av ikke være mitt eget menneske utenfor hjemmet og mannen hver dag, med varierte arbeidsdager og masse kollegaer. Jeg følte meg litt kvalt og fanget bare av å lese om det livet du beskriver, som en moderne tradwife lenket til huset, mannen og familiebedriften 🫠

Anonymkode: 40488...b64

Vanvittig merkelig hvor ulikt vi leser innlegg, for jeg fikk ingen av de følelsene. Men nå gikk jeg utifra at TS også har venninner eller selvutviklingsprosjekter etc., slikt man gjerne gjør når man frigjør tiden sin.

Jeg har levd slik i mange år, bare uten mann og barn, og jeg elsket det. Det fantes ikke monotont, men jeg er slik som aldri kjeder meg. Har så mange ting jeg alltid vil gjøre at det ikke er nok timer i døgnet. Arbeidslivet føles langt mer monotont for meg og det er jeg glad jeg kom meg ut av.

Jeg har nylig nådd min første million og det var ikke så hardt (men det er vel fordi jeg ikke har barn), og hører mye om hvordan det er går veldig raskt oppover etter den første.

Anonymkode: e7535...797

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er ikke noe for meg, jeg synes rett og slett det er kjedelig å ha fri lenge. Kjedet meg på slutten av min tredje fødselspermisjon. Så noe jobb vil jeg ha. Men kunne gjerne jobbet bare tre dager i uken, ideelt sett.

Helt ærlig så synes jeg folk med mye fritid, som uføre og pensjonister, er litt kjedelige å snakke med. De opplever ikke så mye og gnåler mye om egen helse.

Jeg føler det er veldig enten eller. Hvis man er interessert i selvutvikling, så er det jo et uendelig prosjekt og alltid noe man kan lære om, snakke om, implementere osv. Da er det nesten umulig å kjede seg. Samme om man har hobbyer! Veldig mange har ingen hobbyer annet enn tv-titting og strikking. Det blir det lite interessane samtaler ut av...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har noen slektninger som er sånn... Ser aldri annet enn hjemmets fire vegger, lokalbutikken og kontoret til fastlegen. Samtalene går i helseplager, katten, og hvilke varer som er på tilbud. 

Sier ikke at alle FIRE folk er kjedelige å snakke med (jeg kjenner ingen, så jeg vet ikke), men det skal jo litt til for å underholde seg selv og holde hjernen aktivisert hele dagen. Jeg har lange friperioder selv, og kjenner at jeg kommer til kort når jeg ikke kan snakke om jobben. Vi driver og pusser opp huset, men det holder jeg godt kjeft om, for er det noe som er dørgende kjedelig så er det folk som kun snakker om oppussing.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Knirke skrev (1 time siden):

Jeg har noen slektninger som er sånn... Ser aldri annet enn hjemmets fire vegger, lokalbutikken og kontoret til fastlegen. Samtalene går i helseplager, katten, og hvilke varer som er på tilbud. 

Sier ikke at alle FIRE folk er kjedelige å snakke med (jeg kjenner ingen, så jeg vet ikke), men det skal jo litt til for å underholde seg selv og holde hjernen aktivisert hele dagen. Jeg har lange friperioder selv, og kjenner at jeg kommer til kort når jeg ikke kan snakke om jobben. Vi driver og pusser opp huset, men det holder jeg godt kjeft om, for er det noe som er dørgende kjedelig så er det folk som kun snakker om oppussing.

Jeg har helt motsatt opplevelse, at det er umulig å få hjernen til å unngå å aktivisere seg om alt mulig av ulike emner og interessefelt 😅😂

Særlig nå som det er så vanvittig mange kvalitetspodcaster man kan underholdes med, og samtidig utvikle seg selv ved tilegning av ny kunnskap! Selv når jeg forsøker å "skru av hjernen" ved å scrolle, føler jeg ofte at jeg lærer noe, på grunn av hvilke kontoer jeg har lært algoritmen at jeg liker. Biohacking, selvutvikling, psykologi, studier osv. Det er jo ufattelig med informasjon der ute nå, så jeg føler alltid det finnes noe nytt og spennende å snakke om!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.33):

Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? 

Nei, jeg vil heller dø enn å ha barn.

Anonymkode: 426d7...f4c

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er drømmelivet, men jeg vil ikke havne der. Jeg vil bare streve for å komme meg dit, sånn at jeg har en gulrot i horisonten :)

Du sier at innlegget er for å skryte, men kan det også være at "nå er vi der, men hvor er den lykken vi egentlig skulle boble over av"? Og kanskje det vil hjelpe å høre om alle som sier "ååå skulle ønske vi også var der".

Alle gleder seg til å bli pensjonister, men så hører vi så mange historier over at det er kjedelig, mister litt gnisten i livet, mister lykkefølelsen av helg og ferier, ulogisk mange blir deprimerte som pensjonister. Selv om de er friske og endelig kan gjøre som de vil.

Jeg tror mennesker er litt som maur, vi trives med å jobbe. Det gir oss glede og lykke å føle oss nyttige og som en del av et fellesskap.

Men det dere er i en unik situasjon, og denne ville jeg selv virkelig ha selv; dere har økonomi og overskudd til å gjøre en forskjell for andre mennesker. Dere har mulighet til å jobbe så lite at det ikke går på akkord med deres egen fritid og overskudd, og kan derfor lett gi penger til veldedighet. Pengesnakk podcast episode 217 er en virkelig inspirasjon. En person som gir 20% av sin lønn til gode veldedige formål. Han gjør virkelig en forskjell i livet. For andre, og dermed også for egen livslykke, mål og mening.

Jeg personlig vil aldri jobbe mindre enn 50% og jeg håper virkelig jeg holder meg frisk sånn at jeg får være i jobb til jeg er pensjonist. Jeg har også en plan om å være økonomisk uavhengig og da vil deler av min inntekt gå til noe langt mer nyttig enn å ikke jobbe i det hele tatt :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.33):

Ja, dette er en skrytetråd 😂

Vi har jobbet mot dette de siste 5 årene. Den første millionen var seig, men så gikk det fortere og fortere. Nå får vi penger inn med veldig lite jobb. Alt i alt var dette mye enklere å få til enn vi hadde trodd. Alle kan klare det hvis de vil. Vi gjorde det med dårlig betalte jobber. 

Nå ser hverdagen vår slik ut: 7-7.30, stå opp og gjøre ungene klar for skole. 

8.30- ungene er av gårde og meg og mannen har morgenkaffe. Er det sol tar vi den i hagen. Vi planlegger dagen. 

9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt, og vi bobler over av ideer og prosjekter. 11-13 lunsj og trening/ tur. Noen ganger med andre, andre ganger bare meg og mannen. Noen ganger blir det yoga, andre ganger blir det 2 timers løping, så det varierer. 

Kl 13-14: ofte sex, så tar vi i mot eldste som kommer fra skole. Setter på middag hvis vi skal ha noe som tar litt tid. Jobber kanskje en time til. 

Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. 

Elsker dette livet, og det var sååå verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? 

Anonymkode: b5d66...1c2

Skolen her begynner 08.15.

Vil ikke bytta med dere da dette betyr at barna er konstant en time forsinket :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...