AnonymBruker Skrevet 20. mars #181 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette er en tråd som er et typisk eksempel på at det er dumt å legge ut personlige tråder For istedet for å få en tråd der vi ser på FIRE-bevegelsen så er tråden full av personer som setter i tvil det ts sier og bruker utallige innlegg på å bryte ned det ts sier for å "ta henne i løgn". Fader,så dumt! Generelle og hypotetiske tråder er mye bedre for da slipper man et kjør mot deg som person! Anonymkode: 98b74...00e Helt enig! Nå syns jeg dette ble riktig så underholdende, og jeg tar meg absolutt ikke nær av noe. Ble liggende med feber noen dager, så da ble dette litt moro😅 Vi har jo gjort dette, og vet jo at det stemmer, og at det er mulig. Så får folk tro hva de vil. Uansett hva jeg svarer tror jeg ikke at folk vil la seg overbevise. Og det spiller jo null rolle for vårt liv, så sikkert like greit å legge det dødt 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #182 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det jo bra at vi bidrar i velferdssamfunnet med å betale betydelig mer skatt enn de fleste andre, samt at vi har skapt flere jobber😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Det er jo fordi dere ikke er FIRE, men derimot gründere! Å være gründer og bidra til verdiskapning og flere arbeidsplasser er supert. FIRE-ideen går derimot ut på å skaffe seg en passiv inntekt, slik at man kan pensjonere seg tidlig. Det syns jeg personlig høres deilig ut, men det er mange som syns det er negativt fordi man mer eller mindre melder seg ut av samfunnet og nekter å bidra. Det dere har gjort er mer eller mindre det motsatte av FIRE. Dere bidrar jo i høyeste grad til verdiskapning, og dessuten er jeg er nesten overbevist om at de undervurderer hvor mye dere jobber. De jeg kjenner som har gjort det samme er helt ærlige på at det er mye arbeid, selv om de syns det er verdt det og er artig. Anonymkode: 43b98...16c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #183 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig! Nå syns jeg dette ble riktig så underholdende, og jeg tar meg absolutt ikke nær av noe. Ble liggende med feber noen dager, så da ble dette litt moro😅 Vi har jo gjort dette, og vet jo at det stemmer, og at det er mulig. Så får folk tro hva de vil. Uansett hva jeg svarer tror jeg ikke at folk vil la seg overbevise. Og det spiller jo null rolle for vårt liv, så sikkert like greit å legge det dødt 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Det er vel et fåtall her inne som tror du lyver om livssituasjonen deres, det er vel heller det at mange av oss slettes ikke drømmer om å leve sånn. Anonymkode: 426d7...f4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #184 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Nå syns jeg dette ble riktig så underholdende, og jeg tar meg absolutt ikke nær av noe. Ble liggende med feber noen dager, så da ble dette litt moro😅 Vi har jo gjort dette, og vet jo at det stemmer, og at det er mulig. Så får folk tro hva de vil. Uansett hva jeg svarer tror jeg ikke at folk vil la seg overbevise. Og det spiller jo null rolle for vårt liv, så sikkert like greit å legge det dødt 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Du vet også at det ikke er mulig å ha et overskudd på 12 mill i året på lånefinansierte utleieboliger i løpet av fem år. Jeg utfordrer deg til å sette opp dette regnestykket (der du selvfølgelig medtar skatt osv). Det er nok dette mystiske firmaet til mannen din som drar inn disse summene, altså ikke noe for deg å være stolt av. Og nei, jeg er ikke misunnelig, jeg har veldig godt med penger selv. Anonymkode: 9304c...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #185 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vet også at det ikke er mulig å ha et overskudd på 12 mill i året på lånefinansierte utleieboliger i løpet av fem år. Jeg utfordrer deg til å sette opp dette regnestykket (der du selvfølgelig medtar skatt osv). Det er nok dette mystiske firmaet til mannen din som drar inn disse summene, altså ikke noe for deg å være stolt av. Og nei, jeg er ikke misunnelig, jeg har veldig godt med penger selv. Anonymkode: 9304c...ce0 Hadde du lest i tråden så hadde du sett at jeg aldri har påstått det. Har svart flere ganger at inntektene der er 3 mill, og at utleie i disse dager ikke gir stort overskudd inn på konto. Overskuddet kommer hovedsakelig fra vårt firma ja. Begge sitt firma altså. Som etter at jeg begynte å jobbe i, har mer enn triplet omsetningen. Min mann er knallflink som greide å stable det på beina, men vi har utviklet og skalert det sammen. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #186 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Nå syns jeg dette ble riktig så underholdende, og jeg tar meg absolutt ikke nær av noe. Ble liggende med feber noen dager, så da ble dette litt moro😅 Vi har jo gjort dette, og vet jo at det stemmer, og at det er mulig. Så får folk tro hva de vil. Uansett hva jeg svarer tror jeg ikke at folk vil la seg overbevise. Og det spiller jo null rolle for vårt liv, så sikkert like greit å legge det dødt 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Ja, man vet jo selv hva som er sant. Det er bare så dumt å se de som drar andre ned ved å påstå at de ljuger. Men det er jo de som gjør seg selv til en narr! Anonymkode: 98b74...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #187 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hadde du lest i tråden så hadde du sett at jeg aldri har påstått det. Har svart flere ganger at inntektene der er 3 mill, og at utleie i disse dager ikke gir stort overskudd inn på konto. Overskuddet kommer hovedsakelig fra vårt firma ja. Begge sitt firma altså. Som etter at jeg begynte å jobbe i, har mer enn triplet omsetningen. Min mann er knallflink som greide å stable det på beina, men vi har utviklet og skalert det sammen. 😊 Anonymkode: b5d66...1c2 Ok, så utleievirksomheten deres gir ikke overskudd i det hele tatt, nettopp som jeg visste. Hvorfor skriver du da så mye om det? Saken er at mannen din har startet et firma som du også jobber i (så nå jobber du plutselig) og dette firmaet går så det griner. Men du vil ikke oppgi bransje. Så hva kan andre lære av deg da, tenker du? Å gifte seg smart? (Jeg har også mitt eget firma som jeg tjener godt på. Forskjellen er vel at jeg ikke har behov for å lage skryte-tråder). Anonymkode: 9304c...ce0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #188 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ok, så utleievirksomheten deres gir ikke overskudd i det hele tatt, nettopp som jeg visste. Hvorfor skriver du da så mye om det? Saken er at mannen din har startet et firma som du også jobber i (så nå jobber du plutselig) og dette firmaet går så det griner. Men du vil ikke oppgi bransje. Så hva kan andre lære av deg da, tenker du? Å gifte seg smart? (Jeg har også mitt eget firma som jeg tjener godt på. Forskjellen er vel at jeg ikke har behov for å lage skryte-tråder). Anonymkode: 9304c...ce0 Det er jo bittelitt relevant i et FIRE perspektiv at noen andre betaler ned 26 mill i lån for deg. Avkastningen vil jo øke og øke i takt med inflasjon. Og at man har oppnådd 20 mill i ren boligformue som trolig vil stige. Som man kan velge og selge og leve livets glade dager på hvis man vil. Anonymkode: b5d66...1c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #189 Del Skrevet 20. mars Det som skurrer i mine øre er at en person, på bakgrunn av sin unike utdanning, kan starte en bedrift og gjøre stor suksess på kort tid, og bare jobbe et par timer om dagen. Å være gründer er hard jobb, og ingen hvilepute. Og når produktet tydeligvis er mannens unike kompetanse, så er det ofte i retning konsulentoppdrag, og da er det sin egen tid man selger. I call bullshit. Anonymkode: b0a74...c65 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #190 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo fordi dere ikke er FIRE, men derimot gründere! Å være gründer og bidra til verdiskapning og flere arbeidsplasser er supert. FIRE-ideen går derimot ut på å skaffe seg en passiv inntekt, slik at man kan pensjonere seg tidlig. Det syns jeg personlig høres deilig ut, men det er mange som syns det er negativt fordi man mer eller mindre melder seg ut av samfunnet og nekter å bidra. Det dere har gjort er mer eller mindre det motsatte av FIRE. Dere bidrar jo i høyeste grad til verdiskapning, og dessuten er jeg er nesten overbevist om at de undervurderer hvor mye dere jobber. De jeg kjenner som har gjort det samme er helt ærlige på at det er mye arbeid, selv om de syns det er verdt det og er artig. Anonymkode: 43b98...16c Det er dette jeg også leser utfra det TS skriver. FIRE-bevegelsen tar sikte på å oppnå økonomisk uavhengighet, en alder av 40 eller tidligere. Målet er å trekke seg tilbake fra arbeidslivet, for følge sine lidenskaper og interesser uten bekymringer for økonomien. Fordi man har spart og investert aggressivt, samtidig som man reduserer forbruket for å leve på en måte som gjør det mulig å bygge opp nok formue til å ikke trenge lønn. Mange investerer i aksjer, betydelige beløp, slik at man kan leve på avkastningen, uten at formuen synker. Hvis mange gjør dette, og dropper ut av arbeidslivet før fylte 40, så vil velferdsstaten synke veldig fort, og vi vil få brutale klasseskiller. Tror også mange undervurderer mestringsfølelsen og selvfølelsen man får av å jobbe, og å være del av et felleskap. Å jobbe litt mindre, senke forbruk og spare til egen alderdom tror jeg er lurt, men jeg ville satset på å stå i en jobb jeg trives i, så lenge jeg kan. Anonymkode: b91a4...435 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #191 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.58): Joda, vi jobber, men mye mindre, og kun for oss selv. Er ikke ansatt, og ønsker ikke å bli det heller. En vill følelse å si opp jobben min som jeg hadde de siste ti årene. Så dette er en helt annen måte å jobbe på. Prøver å jobbe på den måten at vi setter pengene i arbeid i stedet for å bytte time mot time. Har fungert til nå! Hvis vi har 1 mill, hvordan kan vi få den til å bli 2? Det er en gøy måte å jobbe som åpner mange dører. Anonymkode: b5d66...1c2 Men hvis dere bare er på et par mill så er dette ekstremt sårbart. Da driver dere egentlig bare et ENK som går sånn ok. Anonymkode: 8e3d0...efd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #192 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo bittelitt relevant i et FIRE perspektiv at noen andre betaler ned 26 mill i lån for deg. Avkastningen vil jo øke og øke i takt med inflasjon. Og at man har oppnådd 20 mill i ren boligformue som trolig vil stige. Som man kan velge og selge og leve livets glade dager på hvis man vil. Anonymkode: b5d66...1c2 He he, åpenbart at du ikke er økonom, TS. Anonymkode: 9304c...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #193 Del Skrevet 20. mars Bare sånn i tilfelle noen skulle kjøpe TS sin historie her og tro at dette er oppskriften på finansiell uavhengighet: Boligutleie har aldri vært mindre lønnsomt, ja faktisk går man i MINUS på det nå: https://eiendomswatch.no/nyheter/bolig/article16973995.ece Anonymkode: 9304c...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #194 Del Skrevet 20. mars Jeg har ikke hørt om uttrykket FIRE, men har jo hørt om folk som sparer mye for å kunne jobbe mindre eller ingenting senere. Jeg kunne nok jobbet mye mindre siden vi har god råd pga mannens lønn, men synes det er utrolig fint å være på jobb. Kunne aldri jobbet hjemmefra, siden jeg er glad i å møte kollegaer. Jeg tjener godt selv og kunne sikkert spart mye, men så tenker jeg liksom at det er kå jeg vet jeg lever. Å leve asketisk for å kunne ha fri senere, medfører så stor reduksjon i livskvalitet her og nå at jeg ikke ønsker det. Elsker å gå på kafé, spise ute, kjøpe klær og reise på ferie, så er like blakk hver måned! Anonymkode: 95df5...332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå