Gå til innhold

Vårt liv som FIRE - ville du ha byttet hvis du kunne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, dette er en skrytetråd 😂

Vi har jobbet mot dette de siste 5 årene. Den første millionen var seig, men så gikk det fortere og fortere. Nå får vi penger inn med veldig lite jobb. Alt i alt var dette mye enklere å få til enn vi hadde trodd. Alle kan klare det hvis de vil. Vi gjorde det med dårlig betalte jobber. 

Nå ser hverdagen vår slik ut: 7-7.30, stå opp og gjøre ungene klar for skole. 

8.30- ungene er av gårde og meg og mannen har morgenkaffe. Er det sol tar vi den i hagen. Vi planlegger dagen. 

9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt, og vi bobler over av ideer og prosjekter. 11-13 lunsj og trening/ tur. Noen ganger med andre, andre ganger bare meg og mannen. Noen ganger blir det yoga, andre ganger blir det 2 timers løping, så det varierer. 

Kl 13-14: ofte sex, så tar vi i mot eldste som kommer fra skole. Setter på middag hvis vi skal ha noe som tar litt tid. Jobber kanskje en time til. 

Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. 

Elsker dette livet, og det var sååå verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? 

Anonymkode: b5d66...1c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja.. spørs hvor hardt dere jobber for å få det til? Gikk det på helsen løs? 

Men klart, deilig med mye fritid og tid til ungene. Dog liker jeg litt halsterhjulet, så helt ut vil jeg ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke overskriften og spørsmålet...

Som fire??

Nei, jeg vil ikke bytte mitt liv mot noe. Hadde en rik fyr som jeg gikk fra og har et flott liv nå. 

Vil heller ha lykke enn penger.

Anonymkode: 04c63...c98

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg jobber mot å kunne redusere stillingen kraftig. Er egentlig der at jeg kan gjøre det. Kunne ned på forbruk og leve enklere. 

Anonymkode: 5b29c...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så dere tjener mye på passive inntekter, og velger å også ikke jobbe i tillegg? 

En jeg jobba med, hadde samme lønn som meg og det var nærmest lommepenger for henne, for hun var rik etter forskudd på arv. Arva hadde hun investert i sentrumsnær bolig mm, og hun levde på lønnsinntekten. Hadde nok gjort det samme som henne om jeg var blitt rik. Ikke jobba hele døgnet men vanlig fulltidsjobb, mens investeringer jobba i bakgrunnen. 

I dag jobber jeg mye, ikke for å kunne leve av passiv inntekt, men for å sikre økonomisk trygghet til meg og oss. Har forøvrig mer ferie enn i mange yrker. 

Anonymkode: c4202...ecd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ikke overskriften og spørsmålet...

Som fire??

Nei, jeg vil ikke bytte mitt liv mot noe. Hadde en rik fyr som jeg gikk fra og har et flott liv nå. 

Vil heller ha lykke enn penger.

Anonymkode: 04c63...c98

FIRE står for å være økonomisk uavhengig og pensjonere seg tidlig fra lønnsarbeid. Feks at man noen år jobber veldig mye og så investerer, jobber mindre fordi man har nedbetalt hus ol

https://finansduden.no/fire-bevegelsen-norge/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne levd sånn (bortsett fra at jeg hadde blitt gal av å tråkke hjemme sammen med mannen hver dag), men har ikke vært spesielt heldig med verken boligmarked eller fondssparing i løpet av min korte investeringskarriere. Så jeg vil også gjerne høre i detalj hvordan dere har fått til dette! Men, om ikke annet er jeg gjeldsfri og har veldig god lønn og lever godt i redusert stilling, så sånn sett er jeg veldig privilegert. 

Anonymkode: 6dd53...38d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, dette er en skrytetråd 😂

Vi har jobbet mot dette de siste 5 årene. Den første millionen var seig, men så gikk det fortere og fortere. Nå får vi penger inn med veldig lite jobb. Alt i alt var dette mye enklere å få til enn vi hadde trodd. Alle kan klare det hvis de vil. Vi gjorde det med dårlig betalte jobber. 

Nå ser hverdagen vår slik ut: 7-7.30, stå opp og gjøre ungene klar for skole. 

8.30- ungene er av gårde og meg og mannen har morgenkaffe. Er det sol tar vi den i hagen. Vi planlegger dagen. 

9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt, og vi bobler over av ideer og prosjekter. 11-13 lunsj og trening/ tur. Noen ganger med andre, andre ganger bare meg og mannen. Noen ganger blir det yoga, andre ganger blir det 2 timers løping, så det varierer. 

Kl 13-14: ofte sex, så tar vi i mot eldste som kommer fra skole. Setter på middag hvis vi skal ha noe som tar litt tid. Jobber kanskje en time til. 

Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. 

Elsker dette livet, og det var sååå verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? 

Så lenge dere er fornøyde, og synes det er givende så er det det som betyr noe. Jeg har det jeg trenger og klarer meg, så jeg er fornøyd med det.

Hva er poenget med å kringkaste dette?

Er det bare for å lage kvalm eller noe sånt? 

Er det inntrykket jeg får.

Spørsmålene kommer av nysgjerrighet.

Anonymkode: abbb2...a75

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så dere tjener mye på passive inntekter, og velger å også ikke jobbe i tillegg? 

En jeg jobba med, hadde samme lønn som meg og det var nærmest lommepenger for henne, for hun var rik etter forskudd på arv. Arva hadde hun investert i sentrumsnær bolig mm, og hun levde på lønnsinntekten. Hadde nok gjort det samme som henne om jeg var blitt rik. Ikke jobba hele døgnet men vanlig fulltidsjobb, mens investeringer jobba i bakgrunnen. 

I dag jobber jeg mye, ikke for å kunne leve av passiv inntekt, men for å sikre økonomisk trygghet til meg og oss. Har forøvrig mer ferie enn i mange yrker. 

Joda, vi jobber, men mye mindre, og kun for oss selv. Er ikke ansatt, og ønsker ikke å bli det heller. En vill følelse å si opp jobben min som jeg hadde de siste ti årene. Så dette er en helt annen måte å jobbe på. Prøver å jobbe på den måten at vi setter pengene i arbeid i stedet for å bytte time mot time. Har fungert til nå! 

Hvis vi har 1 mill, hvordan kan vi få den til å bli 2? Det er en gøy måte å jobbe som åpner mange dører. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i den situasjon at jeg kunne slutte å jobbe hvis jeg ville, vi har ingen lån og betydelig formue. Jeg har så langt valgt å fortsette i jobb, jeg er veldig usikker på hva jeg ville fylt dagene mine med hvis jeg ikke hadde en jobb å gå til, innbiller meg at jeg kanskje ville levd et pensjonistliv med mye TV-titting. Ettersom det overhodet ikke er aktuelt for mannen min å slutte i jobb, tror jeg at jeg ville gått mye alene, og at dagens høydepunkt hadde vært når han kom hjem, og at jeg da ville mast hull i hodet på ham om "naboens katt som klatret opp i et tre".

Men de dagene jeg ikke trives på jobb, er det godt å vite at jeg kan slutte når jeg vil.

Anonymkode: 4e8f4...16d

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde heller jobbet 10 timer om dagen, enn å måtte ha unger...

Men nei, jeg ønsker ikke ett liv uten jobb. Jeg liker jobben min, og for meg er det viktig med felleskap-følelsen jobben gir meg. Jeg har heller ikke noe interesse av å jobbe sammen med partneren min 24/7, jeg tror vi har godt av å skille jobb og privatliv.

Det kan sikkert være kult å legge opp arbeidsdagen til å ha sex eller trene hver dag i starten, men jeg hadde blitt møkk lei det livet etter en stund.

Kom tilbake om 5-10 år å fortell om dette livet ditt fortsatt er drømmelivet ditt.

Anonymkode: 44160...5b5

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første innlegget ditt kunne vært som følger:

Nå ser hverdagen vår slik ut: 
8.30- Vi planlegger dagen. 
9-11 ca. Vi jobber litt, svarer på E-poster og har kanskje et møte med samarbeidspartnerne våre. Vi jobber fordi vi syns det er kjekt. Fri i alle helger og ferier. Har passive og semipassive inntekter. 
Elsker dette livet, og det var så verdt all den harde jobbingen og sparingen til nå. Savner på ingen måte hamsterhjulet som vi har vært i alle år. Helt ærlig, ville du ha hatt et slikt liv hvis du kunne? 

Dette var virkelig en skrytetråd.. Jeg trenger ikke malende rosa bilder av kaffe i morgensola, god tid til elskov midt på dagen og at dere blir mer fleksible med yoga....

Dette hadde vært en interessant tråd å følge hvis du faktisk hadde fortalt hvor dere begynte, hvor dere er nå og hvordan dere har kommet dit og hva dere ser for dere fremover. Men hvis det gjorde noe for deg å ta å lage en tråd som egentlig var uten mening på KG så greide du det ihvertfall.. Men nå er det bare 30 min igjen til dagens elskovs-time og det er vel en form for et hamsterhjul det også og måtte trene og ha sex hver bidige dag.. 

Hilsen noenogførtiåring som allerede har pensjonert meg, gjeldfri og mannen jobber bare fordi han har lyst for han stortrives med det han gjør og folka han jobber med.

Anonymkode: c7e97...83d

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men nei, jeg ønsker ikke ett liv uten jobb. Jeg liker jobben min, og for meg er det viktig med felleskap-følelsen jobben gir meg. Jeg har heller ikke noe interesse av å jobbe sammen med partneren min 24/7, jeg tror vi har godt av å skille jobb og privatliv.

Det kan sikkert være kult å legge opp arbeidsdagen til å ha sex eller trene hver dag i starten, men jeg hadde blitt møkk lei det livet etter en stund.

Kom tilbake om 5-10 år å fortell om dette livet ditt fortsatt er drømmelivet ditt.

Hehe, så sant så sant.. Det var et poeng jeg glemte i innlegget mitt over.. Jeg ville også heller ha jobbet 10 timer om dagen enn å ha unger.. Det hadde jeg ikke orka.. Ser alle venna mine som har unger ser ut som vrengte filledokker alle sammen med daglige aktiviteter, kjøring/henting, dugnader, foreldremøter, oppfølging, krangling.. Så jeg sier som deg der: nei takk!!

Anonymkode: c7e97...83d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok litt for glad i jobben min til å trakte etter et slikt liv. Jobber som lærer og elsker kontakten med kolleger (jobbfamilien) og elever. Og så er det deilig å være sliten av jobb og så komme hjem og koble av og gjøre andre ting. Også trenger jeg at perioder er litt dritt av og til, for da verdsetter man de gode periodene mer. 

Jeg føler meg nyttig og at jeg betyr noe for andre i det daglige. Jeg trenger det mer enn tid til yoga og sex midt på dagen. Det kan jeg jo fint få inn på andre tidspunkter. Så nei, livet du beskriver er ikke noe for meg. Hadde jeg vunnet førstepremien i Eurojackpot i morgen hadde nok ikke livet mitt vært så veldig annerledes enn nå. 

Anonymkode: 14e1c...656

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis vi er lei etter 5-10 år, så kan vi jo alltids bli ansatt igjen. Vi har solide utdanninger, og jobber jo nå også, bare at vi jobber mer på oppgaver og ikke på at det skal være 7,5 t om dagen. 

Men så bra å høre at mange sitt ultimate drømmeliv er full jobb og kollegaer. Det er jo fantastisk! Jeg har vært fast ansatt i 20 år, og for all del, det var kjekt, men jeg har et rikere liv nå. Det var ikke drømmen min, jeg savnet mer frihet rett og slett. Mer selvstyring over dagene. Til å ikke kjøre ut hvis det er snøstorm, eller til å ta en spontan uke i Italia fordi vi har lyst.  Er mer sosial også, både gjennom jobb og privat, så det er ikke noe savn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det høres dørgende kjedelig ut at det eneste man ser og de eneste man omgås på daglig basis er mann, barn og husets fire vegger, og det eneste man klarer å framheve når man skal skryte av tilværelsen er sex, yoga og penger... Fri i helger og ferier har vært en selvfølgelig i alle jobber jeg har hatt.

Anonymkode: 54f05...25e

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk. Alt det unge-styret høres slitsomt ut. Resten er bare kjedelig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres dørgende kjedelig ut at det eneste man ser og de eneste man omgås på daglig basis er mann, barn og husets fire vegger, og det eneste man klarer å framheve når man skal skryte av tilværelsen er sex, yoga og penger... Fri i helger og ferier har vært en selvfølgelig i alle jobber jeg har hatt.

Anonymkode: 54f05...25e

Hvor står det at jeg bare ser mann og barn? Skrev vel at vi har både møter, og trener og spiser lunsj med andre jevnlig. Også lurer jeg på hvilke andre jobber som selvfølgelig gir fri i alle skoleferier bortsett fra lærer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg kunne absolutt ønsket meg et sånt liv, men ikke med mannen 😆Elsker mannen min, men jeg trenger tid for meg selv også. Spesielt i jobbsituasjon!

Jeg ønsker meg god lønn, frihet og jobbe kreativt - jeg har lite av det nå. 

Anonymkode: d8776...a69

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...