Gå til innhold

Dere i 50 -60 årene ,hvor mye har livskvaliteten deres sunget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herregud, må du slutte med disse trådene. Du virker psykelig opptatt av dette.

Anonymkode: b4471...352

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Herregud, må du slutte med disse trådene. Du virker psykelig opptatt av dette.

Anonymkode: b4471...352

Gamlis angst eller gamlis nevrose kalles dette på fagspråket. Selv har jeg angst for å fremstå beskjeden, om det er noe bedre vet jeg ikke 😅

Anonymkode: 1ae7c...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 10.52):

?

Anonymkode: 61f15...97c

I takt med at foreldreansvaret synker og barna flytter ut av redet, og egen foreldre fortsatt er selvgående, så vil jeg si at den stiger. Mye mer penger i lommeboka, frihet i hverdag og ferie. 

Anonymkode: 14717...65d

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50++ her.

Positivt:

- Voksne barn

- Fremdeles friske foreldre

- Romsligere økonomi

- Disponerer egen tid

- Mer tid til jobb som gir mer tilbake

- Dyrker interesser jeg har måttet utsette

- Er blitt MYE klokere og bedre i stand til å nyttegjøre meg erfaringer.

Negativt:

- Fysisk vedlikehold krever mer systematisk innsats men så langt er forfallet håndterbart.

- Kommer ikke på mer negativt. Kanskje er jeg dement?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er rundt 60. Helsa er dårligere, og det er mindre krefter. Mannen er i full jobb, men det dukker stadig opp noen kroppslige problemer som må fikses. Jeg har vært ufør noen år.

Ellers, har vi det veldig bra 🙂. Voksne barn som klarer seg supert. Alle foreldrene våre er døde. Jeg hadde ganske tunge omsorgsoppgaver i 6 år. Men gjorde det med glede. Veldig god økonomi.

Men må innrømme at jeg noen ganger tenker på at vi ikke har så mange år igjen å leve bra, mest sannsynlig. Lurer noen ganger på om en av oss kommer til å bli pleietrengende, hvem av oss som kommer til å dø først og sånt.

Anonymkode: 9790e...eeb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

M51 og vil si den aldri har vært bedre. 😀

Tok noe grep når jeg passerte 40 med tanke på kosthold og trening, så fysisk form er nå i dag bedre enn minst 75% av dagens 20 åringer.

Dette i tillegg til ar økonomien er skapelig slik at jeg kan reise, spise ute og gjøre det jeg ønsker når jeg vil gjør at livskvaliteten stadig øker.

Anonymkode: d3770...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er rundt 60. Helsa er dårligere, og det er mindre krefter. Mannen er i full jobb, men det dukker stadig opp noen kroppslige problemer som må fikses. Jeg har vært ufør noen år.

Ellers, har vi det veldig bra 🙂. Voksne barn som klarer seg supert. Alle foreldrene våre er døde. Jeg hadde ganske tunge omsorgsoppgaver i 6 år. Men gjorde det med glede. Veldig god økonomi.

Men må innrømme at jeg noen ganger tenker på at vi ikke har så mange år igjen å leve bra, mest sannsynlig. Lurer noen ganger på om en av oss kommer til å bli pleietrengende, hvem av oss som kommer til å dø først og sånt.

Noen klarer seg rimelig bra til 80, har jeg hørt . Men ikke så mange,tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg er nok litt preget av å ha tatt vare på min forelder i 6 år etter slag. Vet ikke om det var noe særlig bra år. Så skrekken er å få noe sånt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livskvaliteten har bare økt hele veien for min del, er nå 50. Har vært heldig og aldri hatt sykdom selv, men har opplevd mye sorg og tap fra jeg var barn. Det har nok gitt en del perspektiver. Den verste perioden i mitt liv var fra 19-32, jeg visste ikke hvem jeg var og kastet bort tid på feil forhold og feil jobber. Uteliv og one night stands drev jeg på med en stund, det var ingenting for meg, så ekstremt kjedelig og lite givende. Fikk til slutt tatt meg en lang og vanskelig utdannelse og tjener meget bra. Kommer til å jobbe i minst 25 år til i min bransje.

Noe av grunnen til at livet bare blir bedre og bedre er at man ikke lenger bryr seg om tull og uviktige ting, jeg vet hva som er viktig, både de små gleder og de større ting. Jeg vet hva jeg vil bruke tid på, og hva og hvem som ikke kan få min tid og oppmerksomhet.

Hvorfor antar du at livskvaliteten synker i 50-60-årene? Det er jo da man virkelig nyter livet.

Anonymkode: 031df...ab7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livskvaliteten har definitivt økt!
Mye er bedre. Økonomi, ro i sjelen, er trygg på meg selv og hva jeg vil, sex, trening. For å nevne noe. 
Tør å ta avstand til folk som ikke tilfører meg noe positivt.

Kvinne 52.

Anonymkode: f8a31...84e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var som å lese om meg, bort sett fra at vi har en forelder i live som krever en del.

Anonymkode: 71b33...5a2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Livskvaliteten har bare økt hele veien for min del, er nå 50. Har vært heldig og aldri hatt sykdom selv, men har opplevd mye sorg og tap fra jeg var barn. Det har nok gitt en del perspektiver. Den verste perioden i mitt liv var fra 19-32, jeg visste ikke hvem jeg var og kastet bort tid på feil forhold og feil jobber. Uteliv og one night stands drev jeg på med en stund, det var ingenting for meg, så ekstremt kjedelig og lite givende. Fikk til slutt tatt meg en lang og vanskelig utdannelse og tjener meget bra. Kommer til å jobbe i minst 25 år til i min bransje.

Noe av grunnen til at livet bare blir bedre og bedre er at man ikke lenger bryr seg om tull og uviktige ting, jeg vet hva som er viktig, både de små gleder og de større ting. Jeg vet hva jeg vil bruke tid på, og hva og hvem som ikke kan få min tid og oppmerksomhet.

Hvorfor antar du at livskvaliteten synker i 50-60-årene? Det er jo da man virkelig nyter livet.

Ja, men hvor lenge?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

K65 her.

Livskvaliteten har definitivt sunket. Det er ene og alene pga. en kronisk sykdom jeg fikk for 3 år siden. Dette er en sykdom som du fint kan få når du er tenåring eller ung også. Mine drømmer om god inntekt og reiser forsvinner. 

Anonymkode: 1a98d...f5e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

K65 her.

Livskvaliteten har definitivt sunket. Det er ene og alene pga. en kronisk sykdom jeg fikk for 3 år siden. Dette er en sykdom som du fint kan få når du er tenåring eller ung også. Mine drømmer om god inntekt og reiser forsvinner. 

Anonymkode: 1a98d...f5e

Ja, kjenner flere dom døde før 40, og 30 og. Trist 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, men hvor lenge?

Selvsagt skal jeg dø en dag, og kroppen er annerledes treningsmessig enn jeg da jeg vsr 25. Men jeg har ikke fokus på det, men på livskvalitet. Det kan jo være deg selv som får en kreftsykdom i en alder av 27, og ha få år å leve. Det vet man aldri. Man bør prøve å leve med bevissthet om hva som er viktig og meningsfullt, uavhengig av alder. Men det er lettere å få til når man allerede har levd litt, og gjort noen feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle besteforeldre + en forelder i min familie har nå holdt koken med god livskvalitet til 80 +. Den siste foreldren lever i beste velgående i en alder av ...mange og åtti.

Jeg satser på en gyllen tid som pensjonist, og har det svært bra fysisk, mentalt og økonomisk nå, som 55-åring 

Anonymkode: b9aa0...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helse og penger er det viktigste, ikke hvor mange år man har levet. Hvis man har helse og penger, har man det bra, uansett om man er gammel. Hvis man mangler helse eller penger eller begge deler, har man det dårlig, selv om man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

K49 og livskvaliteten bare øker og øker😀 Mye bedre økonomi, ingen gjeld, ungene er store og sistemann er snart ute ‘av redet’, jeg har masse tid til jobb, trening, venner, aktiviteter osv. Livet blir bare bedre og bedre. Særlig fordi jeg har loset ungene godt gjennom barndommen og de vanskelige tenårene. Endelig kan jeg slappe litt av😂 

Og ja, jeg har god helse😊

Anonymkode: 70d61...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne 53.

Kan ikke miste noe man aldri har hatt. Stått i krevende omsorgssituasjon det meste av livet.

Fikk brystkreft da jeg var 50. Nå er jeg bare usigelig sliten og livskvaliteten er ikke på topp. Det jeg har av krefter brukes til å stå i 100% jobb. 

Samboer på AAP (også pga kreftsykdom), så økonomisk går det så vidt rundt hos oss. 

Anonymkode: 5adb1...2ad

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...