Gå til innhold

Kosthold og trening med store muskulære utfordringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er funksjonshemmet, og på grunn av store muskulære utfordringer blir det mye stillesitting i hverdagen. Jeg har tidligere vært hos fysioterapeut, men stor pågang i det offentlige gjorde at jeg mistet tilbudet da jeg ble voksen. Funksjonsnedsettelsene mine er også dynamiske, med perioder med ekstra mye smerter og utmattelse. Så trening er viktig for meg for å kunne opprettholde muskelmasse, samtidig som utmattelse og smerter gjør det vanskelig.

Funksjonsnedsettelsene gjør det vanskelig å regulere vekten, og jeg har alltid slitt med å opprettholde en sunn vekt. Jeg har vært overalt på spekteret for normal BMI, og vært både under- og overvektig i perioder.

Nå bikker jeg overvekt igjen, og, uten mer muskelmasse enn jeg må, ser jeg enda større ut enn jeg er. Jeg hater hvordan kroppen min føles og ser ut, og den er en ekstra belastning på skjelett og de indre organene som allerede genetisk er i dårlig stand. Jeg har også større sjanse for å få kreft, også de formene som påvirkes stort av kosthold og vekt.

Jeg ønsker så gjerne å gå ned i vekt, men føler det har blitt en ond sirkel jeg ikke klarer å bryte ut av. Muskulære utfordringer og utmattelse knyttet til medfødte tilstander gjør meg stillesittende, og stillesitting fører til høyere matkonsum og muskelsvinn; vektoppgang og muskelsvinn fører til mer utmattelse og større fysiske utfordringer og så videre.

Jeg savner da jeg var normalvektig, men husker ikke hva jeg gjorde for å havne der. Det er for lenge siden, og livet mitt består av færre aktiviteter, mer smerter og mindre livsglede enn da.

Anonymkode: 1497f...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bestill deg en time til fastlege og legg en plan sammen. Fysio, pt, kostholdsveileder eller lignende.

Anonymkode: c9ee8...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vektnedgang skjer på kjøkkenet. Du må spise sunt så kroppen din får i seg den næringen den trenger. Frisklivssentralen har kostholdskurs som er gratis som du kan prøve.

Anonymkode: 6f314...e70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vektnedgang skjer på kjøkkenet. Du må spise sunt så kroppen din får i seg den næringen den trenger. Frisklivssentralen har kostholdskurs som er gratis som du kan prøve.

Jeg vet jo veldig godt hva jeg burde spise. Problemet er mer at når jeg bare sitter stille og gjør lite i løpet av en dag er det lett å ikke se vitsen med å holde meg unna søtsaker.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Bestill deg en time til fastlege og legg en plan sammen. Fysio, pt, kostholdsveileder eller lignende.

Anonymkode: c9ee8...9fb

Ingen dum idé! Dessverre kan det bli dyrt med fysioterapi, PT og/eller kostholdsveileder. Fastlegen min er heller ikke den som henviser til spesialist med mindre han anser det som nødvendig, og jeg vet ikke om han anser det som det siden jeg ikke har utpreget vektproblemer. Jeg vet heller ikke hvor mange som jobber innenfor disse yrkene som er listet som noen som fastleger kan henvise til. Fysioterapi er beskyttet, men jeg vet at det er få med kostholdsveiledere med klinisk spesialitet som faktisk jobber med det, så vet ikke hvor lett det er å få hjelp gjennom fastlegen. Jeg kan prøve.

Anonymkode: 1497f...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet jo veldig godt hva jeg burde spise. Problemet er mer at når jeg bare sitter stille og gjør lite i løpet av en dag er det lett å ikke se vitsen med å holde meg unna søtsaker.

Da er det jo tydeligvis ikke viktig nok for deg å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...