AnonymBruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars Mannen min har ventet lenge på denne operasjonen, og har nå fått innkalling midt i pappapermen. Han har veldig behov for den da han har veldig mye smerter og har hatt det over lang tid, og ventelistene er tydeligvis lange så det frister lite å utsette den. Men hvordan vil dette fungere? Det jeg leser på nettet er at man skal være forsiktig og at sykemelding fra tungt arbeid er vanlig i 6-8 uker etterpå. Jeg vil jo påstå at å passe på, underholde og ivareta baby på 8-9 måneder er ganske tungt arbeid.. Innebærer jo mye løfting og bæring, og hun er ganske stor/tung for alderen😅 Leser jo at man kan få sånn spesiell legeerklæring så jeg kan overta permisjon, men kvalifiserer denne operasjonen til det? Noen som har vært igjennom nettopp dette og kan si noe om tiden som nyoperert+baby? Er en stor prolaps i korsryggen det er snakk om som skal opereres. Anonymkode: b243d...006
AnonymBruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Jeg er litt usikker, men jeg ville kanskje kontaktet NAV. Da samboeren min begynte permisjonen sin så brakk han kragebenet. Han ble sykemeldt, men legen sa at hennes erfaring var at behandlingstiden hos NAV var lengre enn de 4 ukene med sykemelding, og at det heller ikke var gitt å få det godkjent. Hun sa da at hvis jeg gikk ut i "permisjon" så måtte vi være forberedt på at jeg kanskje ikke fikk godkjent permisjon og betalt. I vårt tilfelle gikk det greit, vi hadde to bestemødre tett på som ikke jobbet, og samboeren min skulle bruke armen. Den skal bare ikke løftes for høyt, belastes for mye eller noe. Med litt avlastning så gikk det greit, og siden han var sykemeldt så fikk han jo fire uker mer hjemme. Anonymkode: 690ed...be1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen min har ventet lenge på denne operasjonen, og har nå fått innkalling midt i pappapermen. Han har veldig behov for den da han har veldig mye smerter og har hatt det over lang tid, og ventelistene er tydeligvis lange så det frister lite å utsette den. Men hvordan vil dette fungere? Det jeg leser på nettet er at man skal være forsiktig og at sykemelding fra tungt arbeid er vanlig i 6-8 uker etterpå. Jeg vil jo påstå at å passe på, underholde og ivareta baby på 8-9 måneder er ganske tungt arbeid.. Innebærer jo mye løfting og bæring, og hun er ganske stor/tung for alderen😅 Leser jo at man kan få sånn spesiell legeerklæring så jeg kan overta permisjon, men kvalifiserer denne operasjonen til det? Noen som har vært igjennom nettopp dette og kan si noe om tiden som nyoperert+baby? Er en stor prolaps i korsryggen det er snakk om som skal opereres. Anonymkode: b243d...006 Far blir sykemeldt, og må få en legeerklæring som inneholder antatt varighet (f.eks fra 1.4.25- 30.5.25), at han er helt avhengig av hjelp for å ivareta barnet , her må det stå : han kan ikke løfte barnet, han kan ikke sitte oppreist å mate barnet, kan ikke gjøre stell, bære bilstol osv. Denne legger dere ved når du søker om å overta fedrekvoten. Da legger du inn hvilken periode du skal ta over. Du gir beskjed til arbeidsgiver at du skal ta over fedrekvoten pga sykdom hos far. Anonymkode: 2f006...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Skrevet 13. mars Nå har jeg bare venner som har gjort denne operasjonen ingen helt nære, men kan ikke se for meg at de kunne ta vare på noe baby eller småbarn rett etterpå nei. Dere kan enten utsette hans permisjon så tar du ulønnet den tiden istedet, eller han blir sykemeldt fra permisjonen og du overtar. Vil tro legen kan beskrive og begrunne at han ikke kan ta vare på baby alene. Anonymkode: 7510d...44f
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Skrevet 13. mars Det burde da være uproblematisk med sykmelding fra permisjonen i et slikt tilfelle? Snakk med legen. Ser ikke for meg at han kan ta vare på baby etterpå! Men hvor lenge er kanskje et annet spørsmål, det kan være forskjell på to uker etterpå, og åtte uker etterpå. Anonymkode: e8c67...fe8
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Skrevet 13. mars Takk for svar noen som vet om det er mulig å søke om dette i forkant? Hvis det er lang behandlingstid etc... Kan vi søke nå (operasjon er om noen mnd) ? Eller må vi vente til vi står i situasjonen? Anonymkode: b243d...006
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar noen som vet om det er mulig å søke om dette i forkant? Hvis det er lang behandlingstid etc... Kan vi søke nå (operasjon er om noen mnd) ? Eller må vi vente til vi står i situasjonen? Anonymkode: b243d...006 Dere må vente. Dere kan også ringe sykehuset og legge frem situasjonen deres, de kan mest sannsynlig flytte operasjonen frem noen måneder. Anonymkode: 48dd4...946
AnonymBruker Skrevet 13. mars #8 Skrevet 13. mars Hei, min mann har hatt denne operasjonen. Og han var i veldig fin form etterpå. Men man trenger jo å hente seg inn så om du kan overta permisjon og han kan være sykemeldt heller ville jeg faktisk bare gjort det for å være sikker. Men om det ikke går tror jeg faktisk det å går fint. Anonymkode: 65cac...b1c
AnonymBruker Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar noen som vet om det er mulig å søke om dette i forkant? Hvis det er lang behandlingstid etc... Kan vi søke nå (operasjon er om noen mnd) ? Eller må vi vente til vi står i situasjonen? Anonymkode: b243d...006 Dere må vente, men det har ikke vært noe spesielt lang behandlingstid når vi har søkt. Har gjort dette 2 ganger… Anonymkode: 2f006...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå