Gå til innhold

Må være helt greit å ansette folk pga idrettsbakgrunn...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ansatt flere som har vært toppidrettsutøvere. Nettopp av den grunn.

Gjør det gjerne igjen.

De personlige egenskapene de hadde tilegnet/utviklet som idrettsutøvere skilte dem klart fra andre aktuelle søkere under intervjuene.

Og de leverer.

Anonymkode: d31b7...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville de hatt noen med disiplin og stayerevne burde de valgt en musiker. Jeg vet om mange musikere som har spilt konserter med både feber, beinbrudd og annet. Jeg vet ikke om en eneste idrettsutøver som hadde spilt kamp eller gått Birken med det samme. 

Anonymkode: cd8a5...c8f

Det er bare ikke like mange av de som kommer seg på proffnivå som musikere som søker slike jobber, som det er folk som har gått på langrenn og «satset». Dessuten blir alle idrettsutøvere pensjonister når de er 35, mens mange musikere jobber med det livet ut (og ikke gir seg når de er 70 engang). Men ja, enig!

Anonymkode: 8e347...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så flott da, idrettsprestasjoner viser at man har viljestyrke, står på, er sterke mentalt og fysisk, orker å stå i ubehag, er disiplinert, og sannsynligvis vil man ha bedre helse enn en sofagris, noe som selvsagt er en fordel for arbeidsgiver. Jeg er positivt overrasket over dette!

Anonymkode: c0931...a1a

Det sier vel mest om at lederne ønsker å rekruttere noen som er som seg selv, noe som fører til et homogent arbeidsmiljø som neppe er positivt. 

Anonymkode: 9d93e...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tja... jeg har jo vært med på en del i barndommen men ikke på høyt nivå. Så har ikke noe å skryte der. Men skjønner tankegangen egentlig.  Samtidig høye presentasjoner er ofte avhengig av foreldre som tilrettelegger og betaler. Både med kjøring,  dugnad og utstyr, så jeg kan ikke si at det viser akkurat mye...

Anonymkode: 96c1b...eb6

I tillegg ønsker de store advokatfirmaene, revisjonsfirmaene, osv typisk folk som er villig til å jobbe ekstremt mye overtid. Det er det de mener med prestasjonskultur. Men det fleste orker ikke dette over tid, de fleste ønsker også et normalt familieliv. At man var best i langrenn som tenåring, betyr ikke at man er villig til å jobbe 50 timer i uka i 30-årene.

Så synes prestasjoner i tenårene og i voksenlivet er to helt forskjellige ting. 

Det er nok også hvorfor disse firmaene ansetter svært mange nyutdannede og at de fleste slutter etter noen få år. De fleste søker nok kun til firmaene fordi disse firmaene har store budsjetter til markedsføring på universiteter og høyskoler slik at det er en av få arbeidsgivere studentene vet om og studenten tror at disse firmaene er fantastiske siden de er gode på markedsføring. 

Da jeg var student startet jeg i et  av de store konsulentfirmaene. Tror det var rundt 1 av 100 ansatte som fortsatt jobbet i firmaet etter 10 år.  

Anonymkode: b128c...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da jeg var student startet jeg i et  av de store konsulentfirmaene. Tror det var rundt 1 av 100 ansatte som fortsatt jobbet i firmaet etter 10 år.  

Edit: Kan sikkert endre det til 7 år. At det var 1 av 100 igjen etter 7 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...