Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nærmer seg IVF-behandlingen. Og mange spørsmål dukker opp.

Tenkte at kanskje noen av dere her som har vært gjennom IVF behandling kan hjelpe litt.

Hva slags smertestillende får dere ved uttak? Leser om jenter her som får masse knask og sløver under uttaket, og noen som ikke får smertestillende i det hele tatt.

Når jeg begynner å sette sprøytene og skal til UL for å sjekke eggene før uttak, må jeg reise til sykehuset for å sjekke, eller kan jeg få dette sjekket ved feks det lokale legesenteret eller nærmeste sykehus? Det er en hel dagsreise for å komme til sykehuset hvor IVF behandlingen finner sted..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg begynner på spray 24 mars ;) når kan jeg rekne med uttak og innsetting sånn omtrent?

Jeg liker å tenke at i slutten av april er jeg gravid :sjarmor:

Skrevet

Ååååå, jeg gleder meg såååå til endelig å begynne behandlingen!

Skrevet (endret)

edit: dobbelt innlegg

Endret av G.A.
Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags smertestillende får dere ved uttak?

Det varierer fra sykehus til sykehus, selv fikk jeg tre paracet, en vival og en god del satt inn i blodåren på hånden. Jeg var med andre ord ganske sløv. For meg ble uttaket ikke spesielt smertefult, kun litt ubehagelig. Hadde forberedt meg på mye mere smerter, og var overrasket da de plutselig sa: "Det var det, nå er vi ferdige!"

Når jeg begynner å sette sprøytene og skal til UL for å sjekke eggene før uttak, må jeg reise til sykehuset for å sjekke, eller kan jeg få dette sjekket ved feks det lokale legesenteret eller nærmeste sykehus?

Dette varierer også, jeg utførte forsøket i Porsgrunn, de samarbeider med en lege i Oslo (som de har "godkjent") og jeg kunne derfor ta denne undersøkelsen hos ham, istedenfor å reise hele veien ned til sykehuset. Mange sykehus har imidlertid den praktisen at man MÅ inn for sjekk på deres sykehus.

Dersom jeg begynner på spray 24 mars når kan jeg rekne med uttak og innsetting sånn omtrent?

Jeg hadde uttak 5 uker etter spraystart, så jeg vil tro at du kan regne med uttak sånn ca helt i slutten av april. Dette kommer litt an på hvordan du reagerer på medisinene, og hvor flink kroppen din er til å produsere fine egg.

Alt dette får du svar på ved sykehuset, så det er bare å ringe og høre.

Ønsker deg masse lykke til, det er en veldig spennende prosess!

Gjest Gjest
Skrevet

Enig i det som står over her, jeg går også i Porsgrunn og jeg var hos gynekolog for UL på hjemstedet.

Uttaket for meg har vært vondt begge gangene, men jeg synes det er ekstra vondt etterpå, da bedøvelsen har gått ut, jeg kan nesten ikke bevege meg i de neste to dagene. Jeg fikk beskjed at noen reagerte sånn, man stikker jo tross alt en del hull og eggposene fyller seg med væske etter uttaket.

Skrevet

Leser om flere som har hatt opptil flere IVF og 6-7 ICSI..

Er dette noe de betaler for selv? Siden vi kun får støtte til 3 forsøk..

Eller er det 3 uttak som teller, ikke innsettingene..

Gjest Gjest
Skrevet
Eller er det 3 uttak som teller, ikke innsettingene..

Jeg tror det er tre uttak som gjelder, dvs at hvis du ved ett uttak får f.eks 10 befruktede egg, ett/to settes inn og resten fryses, har du altså nok egg til flere fryseforsøk, dersom sykehuset du benytter har fryser. Ett uttak kan altså holde til et "vanlig" forsøk + flere fryseforsøk, avhengig av antall befruktede egg som fryses.

Dette er slik jeg har forstått det iallefall.

Skrevet

Men det er jo ikke verst! Vi har tenkt at dersom vi har hatt 3 mislykkede innsettinger, der ingen av de 3 eggene ville feste seg, så måtte vi begynne med adopsjonspapirer, eller ruinere oss på å betale for flere IVF forsøk.

Da får jeg håpe på at jeg 'legger' mange fine egg da :sjarmor:

Skrevet
dersom sykehuset du benytter har fryser

Noen som vet om de har fryser på Haugesund Sykehus?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja Haugesund har fryser.

Jeg er litt usikker på om de tar betaling for fryseforsøkene sine, mener de har gjort det ihveretfall, tror det var 2000 pr fryseforsøk.

Har du flere perfekte egg (de skal være perfekte for å kunne fryses ned) så får du fryseforsøk, så sant de overlever opptiningen da.

Skrevet

Oki, men alt over 15 000 får vi støtte til, så da er det ikke vi som må betale de 2000,- per fryseforsøk.

Dersom egget ikke overlever tiningen, teller det da som et fryseforsøk?

Hvike medisiner må jeg bruke i forbindelse med fryseforsøk, sammelignet med IVF?

Noen her som har erfaring med Fertilitetsavdelingen i Haugesund? Tips eller annet å dele?

Om alt går som det skal begynner jeg med spray neste uke. Deilig å tenke på, endelig!

Gjest Gjest
Skrevet
Oki, men alt over 15 000 får vi støtte til, så da er det ikke vi som må betale de 2000,- per fryseforsøk.

15.000 er kun til medisiner, så du må betale de 2.000,- til sykehuset uansett hvor mye du har brukt på medisiner.

Dersom egget ikke overlever tiningen, teller det da som et fryseforsøk?

Det vil jeg ikke tro, regner med at man kun betaler dersom de setter tilbake egg.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte Progynova som er et østrogenpreparat i et par uker for å få livmorslimhinnen tykk, når den var tykk nok ble det avtalt innsetting. Et par dager før innsettingen begynte jeg på Progestan som er et progesteronpreparat, kapsler som settes i skjeden. Jeg gikk da på Progynova og Progesteron til jeg testet etter to uker. Hadde testen vært positiv skulle jeg ha gått på det til uke 12.

Skrevet

Det teller kun som fors;k hvis man faar satt tilbake egg. S[ hvis amn har fors;k som blir avbrutt,eller ingen befruktede egg,saa har man det fors;ket igjen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Enda et spørsmål ang IVF-behandlingen:

Hvordan gjør dere andre IVF'ere det med refundering av utgifter?

Samler dere opp alt (reisekvitteringer, medisinutgifter ovs) og leverer hele pakka på Trygdekontoret? Eller går dere feks til Trygdekontoret etter hver tur til sykehuset og får feks reiseutgiftene for den ene turen refundert med en gang?

Skrevet

Lurer på om det er best at jeg reiser til Trugdekontoret og personlig leverer kvitteringer og skjemaer. Så ejeg sikker på jeg har gjort alt riktig. Og dersom jeg ikke har det kan jeg rette opp i det med en gang. :forvirret:

Noen som har tips ang dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg hadde gått over egenandelsummen så leverte jeg kvitteringene på trygdekontoret. De har opptil 12 ukers behandlingstid den første gangen.

Skrevet

Hva går egentlig inn under egenandelssummen? Reiseutgifter, medisinutgifter, legetimene? Alt?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva går egentlig inn under egenandelssummen? Reiseutgifter, medisinutgifter, legetimene? Alt?

Kun medisiner.

Tror jeg brukte ca. 12.000,- på mitt første forsøk, ergo får jeg ingenting igjen :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...