Gå til innhold

D vitamin mangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann fikk påvist d vitamin mangel i fjor på sen vinter, den var på 41. Fikk beskjed om å ta d vitamin tilskudd i 3 mnd for deretter annenhver dag hele livet. Mannen min fikk ikke med seg at han skulle fortsette etter 3 mnd å ta det annehver dag.

I januar var han hos lege og d vitamin lå på 47. Fikk beskjed om å ta høy dose i 3 mnd, så måle på nytt.

Vil spørre dere, når og hvordan er det best å ta d vitamin? Er det best på morgenen eller kvelden? Jeg sa til han at det er best å ta den etter middag feks, da blir det best opptak, for han spiser veldig lite til frokost, da han tar d vitamin på morgenen.

Han tar for tiden også Magnesium, fra heksekost for søvn. Er det bedre å ta d vitamin da med magnesium?

Må spørre her, for apoteket sier at det ikke har noe å si når han tar og hvordan han tar.

Blir takknemlig for svar.

Anonymkode: 2688c...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det har ikke noe å si. Mannen min har d-vitaminboksen foran tannbørsteholderen sånn at han husker det daglig.

Anonymkode: 8ae1b...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ikke noe å si når på døgnet han tar de, men de bør tas med et måltid da D-vitamin trenger fett, og samtidig ta magnesium da det også er viktig for riktig opptak av D-vitamin.

Anonymkode: de568...0d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De anbefalte norske verdiene er alt for lave for meg og min kropp, jeg tar høydose D-vitamin, og må ligge litt over høyeste anbefalte nivå. Ligger jeg midt på, altså der normalverdien liksom skal være, er jeg slapp og utilpass. Jeg tar tilskudd om morgenen.

Anonymkode: 2aaac...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin er et fettløselig vitamin og skal derfor ikke tas på tom mage - da tas det ikke opp i kroppen. Vitaminet må tas sammen med noe fett.

Jeg spiser som regel d-vitamin sammen med yoghurt (med fett) og en banan. Da får jeg samtidig i meg magnesium, kalsium og k-vitamin, og alle disse sammen bedrer skjelettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar på morgenen her, fast på resept 

Anonymkode: aa3c2...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble anbefalt av lege som kunne mye om d vitamin om å ta mye i starten. Referansenivåene er for lave og han sa at kvinne 35 år burde ha D-vitamin på ca 200. Regner med menn ikke skal ha noe lavere.

Anonymkode: 93574...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke tilskudd anbefaler dere?

Jeg bruker D-pearls. Det funker akkurat som alle andre D-vitamintilskudd og er ikke verken "sterkere" eller "mer effektivt", men har et par forskjeller:

1) D-pearls produseres etter legemiddelstandarder, akkurat som reseptbelagte D-vitamintilskudd. Dette gjør at jeg stoler litt mer på D-pearls enn på billigtilskudd fra ukjente nettbutikker. 

2) Gelatinperlene fra D-pearls er små og lettere å svelge enn tabletter. 

3) I D-pearls er D-vitamin oppløst i olje istedenfor mikrokrystallinsk cellulose (som i tabletter). Det sparer magen for ekstra påkjenninger.

4) D-pearls selges ofte på tilbud i norske nettapotek og er forholdsvis rimelig. 

I tillegg har jeg lagt merke til at flytende D-vitamintilskudd, som dråper, har vært innblanda i et par forgiftningshistorier de siste åra. Dråper er vanskeligere å dosere enn tabletter eller kapsler.

En nordmann skal ha blitt forgiftet av D-vitamindråper fordi han misforsto dråpetelleren og tok en hel pipette daglig istedenfor en dråpe. Det blir det samme som å spise ett brett med D-pearls daglig istedenfor en D-pearls. Uuups...! 

Anonymkode: 9ed0c...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

D-vitamin bør tas på morgenen for å ikke påvirke søvnen, da det kan påvirke melatonin. 
Om han ikke spiser frokost, kan han ta med tbl og ta på jobb når han spiser lunsj? Det gjorde min mann, var enkelt for han å huske. Så tok han hvertfall 5 dager i uken fast da. 

Anonymkode: a4bad...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann fikk påvist d vitamin mangel i fjor på sen vinter, den var på 41. Fikk beskjed om å ta d vitamin tilskudd i 3 mnd for deretter annenhver dag hele livet. Mannen min fikk ikke med seg at han skulle fortsette etter 3 mnd å ta det annehver dag.

Anonymkode: 2688c...147

Hva sa legen om kostholdet hans da? Fant de ut av grunnen til at han har lite d-vitamin?

Anonymkode: 4ebbb...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar om morgenen, og spiser ikke før lunsj. Mulig nivået mitt hadde vært høyere om jeg tok det med mat, det har jeg aldri tenkt på. Har ihvertfall bra nivåer nå. Poenget er jo at han må huske å ta dem, det er mye viktigere enn tidspunktet.

Anonymkode: 771ad...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

D-vitamin bør tas på morgenen for å ikke påvirke søvnen, da det kan påvirke melatonin. 
Om han ikke spiser frokost, kan han ta med tbl og ta på jobb når han spiser lunsj? Det gjorde min mann, var enkelt for han å huske. Så tok han hvertfall 5 dager i uken fast da. 

Anonymkode: a4bad...e3d

Det er ingen god grunn til å tro at D-vitamin påvirker søvn negativt, selv om enkelte hypoteser har foreslått en kobling mellom D-vitamin og melatonin.

Forskningen på dette er begrenset og sprikende. De fleste studier på D-vitamin og søvn handler om hvordan D-vitaminmangel kan forverre søvnkvalitet, ikke om tilskudd forstyrrer søvnen.

Det er ingenting i biokjemien som tilsier at et D-vitamintilskudd på kvelden plutselig skulle forstyrre søvnen din på noen måte.

Anonymkode: 9ed0c...5d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...