Gå til innhold

Generalforsamling i borettslag - Flertallskrav montering av varmepumpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg akkurat vært i en twist med styret her jeg bor ang et byggeprosjekt. De fleste av oss krevde 2/3 flertall pga at vi mente at prosjektet var endring av fasaden, som krevde 2/3 flertall. Styret ga da beskjed om at siden denne endringen gikk på rehabilitering så var det nok med alminnelig flertall.

Vi hadde med jurist på møtet som snakket vår sak, styret hadde med egen jurist (fra obos) som sa at styret var i sin fulle rett.

Fakta er at noe som står skrevet svart på hvitt i vedtektene ikke nødvendigvis er av betydning slik det står skrevet, da man kan vri på det i egen favør til å gjelde noe som er positivt og viktig her og nå.

I deres tilfelle så kan man f.eks peke på at vi er et samfunn i endring og at strømsparing er viktigere enn noen gang. Da vedtektene ble skrevet var man ikke i den samme situasjonen som nå. Sånn sett så kan man si at det er tilstrekkelig med 50% da et lite flertall ikke kan få bestemme noe som kan gå utover det store flertallet.

Du kan tenke deg selv at hvis man skal ha 2/3 flertall på de meste store tingene, og noen bare nekter og nekter hver gang. Så vil ingen nye ting kunne bli gjort, og boliger vil blå stående uten og moderniseres og vil til slutt råtne på rot.

Nå endte det med  over 50% imot i vårt borettslag så forslaget falt. Hadde det blitt flertall for, så måtte vi enten ha godtatt det eller tatt det til retten, da kunne det gått begge veier. Det jeg har lært av dette er at lovverket er ikke svart/hvitt. Det er åpent for tolkning og Jussen er flytende.

Anonymkode: d1a27...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
hilarious2016 skrev (1 time siden):

Borettslagsloven § 8-9 angir hvilke vedtak som krever generalforsamlingens samtykke med minst 2/3 flertall. I bestemmelsens nr. fremgår at det gjelder ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald. Styret kan avslå søknaden om varmepumpe her, da det foreligger forbud mot dette i vedtektene, men dersom andelseier ønsker å overprøve styrets vedtak, må det løftes til generalforsamlingen og evt. samtykkes til med minst 2/3 flertall. 

Teksten er ment for påbygging eller endring som medfører endring i kostnader for fellesskapet. F eks hvis styret ønsket å bygge takterrasse. En varmepumpe tilknyttet en bestemt andel, vil være andelseiers ansvar å vedlikeholde.

Problemstillingen er nok mer at vedtektene hverken er tydelige nok på hvor beslutningsmyndigheten ligger, eller hvilket retningslinjer som skal følges ved søknad om montering av varmepumpe.

Hvis jeg var styret her, ville jeg svart søker at styret vil fremme en sak på årets generalforsamling hvor saken er "For eller imot varmepumpe i borettslaget". Skulle flertallet stemme for, må styret ha en oppfølgning til denne saken, der retningslinjer for både søknad, montering, vedlikehold og fjerning av pumpen tydeliggjøres.

Anonymkode: 99558...943

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke det beste valg man kan gjøre å kjøpe leilighet i borettslag.

Etter 87-kræsjen trodde ingen det ville bli mulig å selge borettslagsleiligheter igjen.
Men ting blir fort glemt...

Anonymkode: 8c564...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter 87-kræsjen trodde ingen det ville bli mulig å selge borettslagsleiligheter igjen.

Hva tenker du på her? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Teksten er ment for påbygging eller endring som medfører endring i kostnader for fellesskapet. F eks hvis styret ønsket å bygge takterrasse. En varmepumpe tilknyttet en bestemt andel, vil være andelseiers ansvar å vedlikeholde.

Problemstillingen er nok mer at vedtektene hverken er tydelige nok på hvor beslutningsmyndigheten ligger, eller hvilket retningslinjer som skal følges ved søknad om montering av varmepumpe.

Hvis jeg var styret her, ville jeg svart søker at styret vil fremme en sak på årets generalforsamling hvor saken er "For eller imot varmepumpe i borettslaget". Skulle flertallet stemme for, må styret ha en oppfølgning til denne saken, der retningslinjer for både søknad, montering, vedlikehold og fjerning av pumpen tydeliggjøres.

Det er jo en måte å gjøre det på, men hadde jeg vært i styret, hadde jeg nok dokumentert saken med forslag for retningslinjene , slik at generalforsamlingen har et godt grunnlag å stemme på. 

Min erfaring fra generalforsamlinger tilsier at det er vanskelig å få dem til å gi rasjonelle stemmer uten at de vet hva de stemmer om. Og det krever typisk å komme forberedt. 

Og skulle jeg som andelseier utfordret styrets avslag, hadde jeg nok lagt det fram som et enkeltvedtak, med argumentasjon om at dette ville gi bedre kontrollmulighet for styret, og bedre bestemmelsesrett for generalforsamlingen, og lavere økonomisk risiko for borretslaget sett i lys av energiøkonomiserings direktivet : Det ville føre til at andelseiere vil kunne i større grad selv bestemme hvilke tiltak de ønsket å gjøre i tilknytning til salg, uten at det ble helt frigitt, eller obligatorisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (2 timer siden):

Det er jo en måte å gjøre det på, men hadde jeg vært i styret, hadde jeg nok dokumentert saken med forslag for retningslinjene , slik at generalforsamlingen har et godt grunnlag å stemme på. 

Ettersom jeg har bodd i borettslag og sameier store deler av mitt liv, tok jeg det vel for gitt at akkurat det lå i sakens natur. Saken er: GF stemmer for eller imot varmepumpe. Blir det mot, stopper saken der. Blir det for, må GF forholde seg til nytt forslag: retningslinjer fastsatt av styret eller ingen retningslinjer (styret står fritt til å vurdere hver søknad på eget grunnlag).

At noen stiller på GF og driver lobbyvirksomhet for sitt synspunkt, er vel ganske vanlig i slike saker. Dessverre er min erfaring at uansett hvor mye informasjon styret sender ut i forkant, så er det et fåtall av de som deltar på GF som har tatt seg tid til å lese innkallingen. Så det å legge saken frem muntlig også på GF (styrets eventuelle motargumenter), er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, her var det mange som ikke kunne lese. Det står jo i klartekst at borettslaget KAN tillate varmepumper, og det finnes ikke noe krav om to tredjedels flertall i generalforsamlingen. Andelseieren kan bare sende en mail til styret og se hva svaret blir. 

Endret av Brukernavn84
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, borettslagsloven § 8-9 nr. 1 har ingenting med endringer i kostnader for felleskapet å gjøre. Det handler utelukkende om tilfeller hvor styrets vedtak krever minst 2/3 flertall i generalforsamlingen. 

Vedtektene TS har sitert er nokså tydelige, og om ikke vedtektene anses å gi tilstrekkelig svar må borettslaget lene seg på bestemmelsene i borettslagsloven.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 20.36):

En andelseier i et borettslag ønsker å montere varmepumpe i sin andel.

Vedkommende har fått beskjed fra styret om at styret ikke kan si ja til det. Fordi det i vedtektene står følgende:

"Andelseier har ikke rett til å ombygge, påbygge, rive, forandre eller på annen måte endre bebyggelsen eller tomten uten borettslagets skriftlige forhånds-samtykke. Forbudet omfatter også oppsett av innretninger på bygning eller eiendommen for øvrig så som terrasser, verandaer, paraboler eller andre antenner, varmepumper og leskjermer m.v."

Andelseier har nå sendt sak til generalforsamlingen med ønske om å få generalforsamlingens tillatelse til å montere varmepumpe.

Jeg mener tillatelse fra generalforsamlingen krever 2/3 flertall på grunn av det som står i vedtektene. Er det riktig? Eller er det nok med alminnelig flertall?

Anonymkode: a0bbf...ca3

Ring boligbyggelaget og be om råd, eller meld deg hos Huseierne som medlem og få hjelp der. 
Er dette blokk, småhus eller rekkehus? 
Vet de i «spetakkel» -borettslaget Toppe har montert varmepumper. 

Anonymkode: 87126...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 13.09):

Hva tenker du er forskjellen på borettslag og sameie når det gjelder slike ting? Sameie kan jo også ha vedtekter imot varmepumper på nøyaktig samme måte..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...