AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Kan dere som har barn under skolealder fortelle om de daglige hverdagsrutinene deres i litt nøyaktighet? Vær gjerne helt ærlige også. Ønsker å høre både fra de som går i permisjon og de som har barn som har begynt i barnehage. Anonymkode: 76e28...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden (Ts her) Det jeg gjerne vil høre om er om dere får enkelt kabalen til å gå opp, om det blir tydd til lettvinte løsninger her og der, om alt går på skinner i en rutineflyt? Anonymkode: 76e28...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Et lite barnehagebarn og en stor baby her. Jeg kan innrømme min lettvinte løsning, en gang i uken jobber mannen min kveld, det er fjordlanddagen. Jeg kunne laget på forhånd og planlagt bedre, men det er gull verdt at begge får noe de liker som er klart på 5 minutter. Også føles det mer ordentlig å gi dem noe som ser ut som en vanlig middag enn å servere grandiosa. Ellers går alt greit opp. Jeg har lært meg å beregne veldig godt med tid og å senke skuldrene litt. Tror det blir vanskeligere når de er eldre og vi skal på aktiviteter og slikt. Anonymkode: d55cb...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Har to barn, 6 og 3 år. Vi står opp en gang mellom 6.30 og 7. Har ansvar for stell/veiledning av stell for ett barn hver. Steller oss selv. Mannen drar på jobb 7.15, jeg og ungene ca 20 min senere og de leveres til frokost i barnehagen kl 7.45 ca. Mannen er ferdig 15.00, drar rett i barnehagen og henter. Jeg er ferdig 15.15 (men har fleksitid, så drar ofte tidligere og jobber heller kveld). Handler hvis det trengs, og drar rett hjem og starter på middag. Vi spiser som regel ca 16.00. Etter det er det aktiviteter med eldste/besøk/lek ute eller inne, fram til ca 18. Da er det kveldsmat og deretter barnetv. Prøver å ha dem ferdig stelt til ca 19, så er det bok, sang og sovetid. Vi har barna på samme rom og legger dem annen hver dag. Yngste sovner som regel rundt 19.15, eldste like etter. Kveldene går til trening, serier, husarbeid eller jobbe inn tiden jeg evt gikk tidligere. Anonymkode: 4a4c6...6b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Henter i barnehagen, lager lettvint middag som fiskepinner, grønnsakssuppe eller bestiller fra Burger King en og annen gang. Så spiller vi brettspill eller kort, tegner, ser litt TV, osv. Så er det oppskjært frukt og grønt til kvelden, tannpuss, lesing og natta. Rolige ettermiddager, vi er stort sett veldig slitne begge to. Er bare meg og sønnen, så blir kanskje litt mer rolig stemning av å være bare oss 🤷♀️ Anonymkode: 40669...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Har en baby på 5 mnd og en på 14 mnd som jeg er hjemme med. Har også 4 stk på skolen. Vi står opp ca kl 0700, spiser frokost, får de store avgårde på skolen, jeg drikker kaffe mens jeg ser på 1 åringen som leker og baby som ligger i gymmen, baby sover, jeg gjør litt husarbeid om 1 åringen lar meg, 1 åringen sover sin dupp, baby våkner som regel når største er sovnet, gir grøt til baby, pludrer litt, legger henne i gymmen og prøver å få gjort litt mer husarbeid, eldste som ikke går på sfo kommer hjem, jeg starter med middag, mannen kommer hjem med resten av flokken, vi spiser, de har besøk, vi gjør lekser så er det sengetid! Slik er det stortsett hver dag Anonymkode: 0d8b9...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Orker ikke gå i detaljer, men jeg jobber deltid for at vi skulle få hverdagen til å gå opp. Anonymkode: 0afaa...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Barn på 2,5. Mor er 50% på AAP. Far i full turnusjobb. Ca kl 07 - Vi står opp med barnet annenhver dag. Spiser frokost og ser litt tv. Ca 08:15 - går til bhg 09:00 - hjemme/på jobb 15:30 - mor henter i bhg 17:30 - middag 18:00 - barne-TV, lek, kos, lesing etc 19:30 - leggetid Synes det fungerer bra Anonymkode: 6d5e6...1e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest22 Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Barn 5 1/2 og snart 3. Våkner rundt 7. Blir ofte til at jeg kler på både meg og barna (greier en del selv også) legger frem klær dagen før. Går ned og spiser frokost (bruker litt for lang tid på det) pusser tenner og ordner hår, kler på og går til barnehagen som er 300 m unna. Tannpuss/påkledning og gå til barnehagen kan variere litt med tid mtp motivasjonen og at ingen av barna slår seg vrang. Går/sykler/akebrett til barnehagen. I barnehagen mellom 8-8.30. Vi jobber begge ca 30 min reisevei hjemmefra med kollektivt. Når jeg leverer henter mannen og omvendt. Henter mellom 15.45-16.15. Den som henter går også hjem og begynner på middag. Da leker barna/tegner/ser på tv osv. Den som har levert kommer hjem mellom 16.30-17.15 og da spiser vi middag. Middag tar litt tid, trege med å spise. Etter middag rydder vi opp mens barna leker, en av oss går opp med de på badet mens den andre rydder stue og kjøkken ferdig. Tannpuss + dusj/bad hver dag. Så legger vi hvert vårt barn annen hver dag. Da er det lesing og nattasang og ferdig rundt 19.15-19-45. Dette er en «normal-dag» men så har jeg en dag med hjemmekontor, da leverer jeg og henter og leverer litt senere, da får de leke litt etter frokost mens jeg svarer litt mail osv Lettvinte løsninger blir det til tider. I dag hadde vi pose-tomatsuppe med egg til da mannen var bortreist og ville leke litt ute og ikke forte oss hjem etter barnehagen. Mellom her er det kanskje sette på en klesvask/brette litt klær mens barna er i badekaret osv. Prøver å være ferdig med det meste av rydding til barna er i seng. Så har vi kvelden «fri» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Har en treåring. Står opp mellom 6 og 7. Lager frokost. I dag var barnet misfornøyd med type tallerken, så det ble mye gråting og hyling. Etter en lang stund ville barnet likevel spise maten fra tallerkenen. Så er det å gå på potte. Barnet vil ikke. Vil ikke kle på seg. Løper av gårde. Mens når jeg prøver å få kledd på meg osv, er det «Mammaaa ditt og mammaaaa datt». Vil ikke i barnehagen og har tusen grunner for at det ikke kan gå i barnehagen. Er svett og utslitt når jeg leverer i barnehagen. Fast somle- rutine som tar hundre år hver dag. Begynner å bli vant til at huset er fullt av sand, grus og pinner. Har blitt en god del forefallende ting i hjemmet som burde ha vært fikset. Henter i barnehagen 15.30- 16.00. Barnet vil ikke hjem. Skal bare ditt, skal bare datt. Insisterer på å hente noe inne, og bruker lang tid så jeg holder på å svette i hjel med vintertøy. Har ikke gitt beskjed om bleie, så det må jeg fikse. På hjemveien er alt galt. Lettet når vi kommer oss inn døren hjemme. Barnet nekter å kle av seg, nekter å vaske hender. En kamp for det meste. Pleide å lage mat fra bunnen, men nå går det i boksemat, toro- poser eller pølser. Hater det, men orker ikke annet. Prøver å gå en tur ut etter middag. Enten på lekeplass, eller tur på butikken. Typisk at barnet slår seg, og må bæres hjem😪 Eventuelt nekter å gå hjem igjen, når jeg har bæreposer å bære på. På sommeren sykler vi mye. Føler det meste går veldig mye lettere om våren og sommeren, så gleder meg. Så er det kveldsmat, potte, tannpuss og å lese god natt bok. Veldig varierende hvor lang tid det tar før barnet sovner. Anonymkode: 1fdc2...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden 06 00 våkner, ammer 06.30 går på do, pusser tenner, ordner hår, kler på 07.30 kjører til barnehage og deretter drar på jobb. 16.00 henter i barnehagen Drar enten på besøk, ut å leker eller i svømmehall eller noe et par dager i uka, de andre dagene rett hjem og leker eller slapper av. 18.00 lager og spiser middag 19.00 dusjer, pusser tenner, leser bok, ammer og legger barna 19.30 husarbeid, jobber hjemmefra, leser, trener eller spiller instrument. 22.00 leggetid Anonymkode: d298a...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Min lettvinte løsning er litt for mye skjerm, spesielt om vinteren. denne uka er jeg alene med ungene: står opp 06.10, ungene(eller bare eldste hvis yngste fremdeles sover) ser barne-TV mens jeg kler på meg og finner klær til dem. Så lager jeg kaffe til meg og frokost til ungene, jeg våkner med kaffekoppen mens ungene spiser. ungene kler på seg(yngste med eller uten hjelp, avhengig av dagsformen), pusser tenna, grer håret til jenta, måker/koster snø av bilen ved behov, krangler om et eller annet med yngste, kjører hjemmefra ca 7.15. Henter mellom 15 og 16(avhengig av når jeg er ferdig). Ungene ser på iPad og spiser oppskjærte grønnsaker mens jeg lager middag(alt fra pølser i brød til fisk, poteter, grønnsaker og hjemmelaget saus avhengig av tida jeg har til rådighet). Etter middag går vi ut eller ungene leker med noe inne, aktivitet en gang i uka. kl 18 er det kveldsmat og barne-TV 18.30 er det tid for kveldsstell, og en eller annen gang før 19.30 sover ungene(bortsett fra dagen med aktivitet) Så kollapser jeg på sofaen eller setter meg til å jobbe. Anonymkode: 113ea...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Er alene med et barn på 3 år. Vi står opp 6.30 og hun er alltid veldig trøtt. Vi bruker ca 1 t på å kle på oss og komme oss ut døra. Da sykler vi til bhg og er der ca kl 8, da spiser hun frokost der. Alternativt står vi opp nærmere 7, og spiser frokost hjemme, da er hun ikke i bhg før kl 9. Jeg henter henne rundt kl 16. Da sykler vi hjem og er hjemme ca 16.30. Av og til drar vi til venner eller innom butikk o.l. og er hjemme seinere. Når vi kommer inn døra setter vi i gang med middag relativt fort. Da hun var mindre måtte vi alltid bruke tid på å "reconnecte" og kose på sofaen/leke først, men nå pleier hun å være på kjøkkenet med meg når jeg lager middag. Jeg bruker mellom 30-60 min på å lage den noen dager, andre dager er det bare å varme opp rester. Vi bruker minst 30 min på å spise middag. Altså er vi ferdig med å spise mellom 17.30-18.30. Da er det enten rett på badet, eller så ser vi 10 min barnetv eller danser/leker sammen først. Starter leggerutinen mellom 18.30-19, og hun er i senga før 19.30 de fleste dager. Av og til sovner hun med en gang, andre dager sovner hun kl 21. Jeg bruker stort sett tiden etter legging til husarbeid, dusje, eller ta igjen jobb. Jeg har ganske fleksi jobb. Men på fredag og lørdager tar jeg fri og ser på tv. Bør legge meg mellom 22-23. Ikke mye fritid på en alenemor😂 Anonymkode: b8780...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå