Gå til innhold

Emetofobi og barn i bhg, avtale med bhg?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i å gå i terapi. Det begrenser meg ikke mye i hverdagen. 

TS

Så da skal du heller la det begrense hverdagen til ungen?

Anonymkode: d9029...be6

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du må gå i terapi i stedet. 

Barnet ditt kommer til å bli smittet av omgangssyke, det er ikke til å unngå. Om ikke i barnehagen, så på butikken, eller annet sted. Sånn er det.

Anonymkode: 5d29a...691

Det er ikke sikkert det blir smittet nei, min ble aldri det

Anonymkode: 9ffaf...3c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du kan få til en avtale , det er null stress.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De ansatte kommer til å himle med øynene bak ryggen din iallfall. Hvis frykten er så sterk burde du strengt tatt ikke fått barn. Min spydde i helgen, ingen andre i familien gjorde det, og ingenting som "går" i klassen for tiden. Det kan dukke opp når som helst. Skolen kommer ikke til å la deg holde barnet hjemme på dette grunnlaget så du må jo nesten stålsette deg.

Anonymkode: a7950...957

Nei det gjør de selvsagt ikke om de er profesjonelle, hvorfor skulle de det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at da kan du like godt si opp jobben. Ungen din kommer nesten aldri til å kunne være i bhg. Du får bare takle oppkast. Det er ikke farlig, bare ekkelt. 
Du kommer GARANTERT til å få noen runder med heftig spysyke. Både du og ungen.  Bare å glede seg. Går heldigvis fort over, da. 

Anonymkode: 32d8a...269

Tullete svar 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i skolen, og ja, alle disse tilpasningene i øst og vest gjør meg til tider skrullete. Alle unnskyldningene fra foreldre angående eget barn når det har gjort noe galt, også. Jeg har MANGE kolleger som ville himlet med øynene over en mor som ikke hadde taklet utsiktene for at barnet hennes får spysyke. Akkurat som vi himler med øynene over foreldre som krever at ungen skal ha meg seg mobilen på mobilfri leirskole, eller krever at barnet MÅ få ringe hjem fra leirskole på mors bursdag, selv om barnet ikke bryr seg nevneverdig. Listen er lang, og vi himler innimellom med øynene.

Anonymkode: a7950...957

Vel da burde ikke dere jobbe i skolen !

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk til dere som har svart på det jeg spurte om. Som jeg skrev er jeg selvstendig næringsdrivende og kan ha barnet hjemme/med på jobb. Det er også en liten bhg med bare 15 barn, så jeg tviler på det blir så mange gangene i året at det er blir aktuelt. 

Jeg er ikke interessert i å gå i terapi. Det begrenser meg ikke mye i hverdagen. 

TS

Anonymkode: 16409...46b

Det er forståelig at det ikke har begrenset deg i hverdagen uten barn, men med er det en helt annen sak og du bør oppsøke hjelp.

Barn spyr, det er ikke til å unngå. 

Anonymkode: fd06a...0ca

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På kort sikt kan en slik avtale fungere. 

Men altså, dette er ikke en langsiktig løsning. 

Hva gjør du den dagen det er et arrangement i bhg barnet har gledet seg tli? Skal du frarøve barnet å delta på karnival, luciafeiring, påskefrokost, bursdagsfeiringer, 17.mai, osv, fordi DU er redd for oppkast? 

Og hva når barnet begynner på skolen? Du kan ikke ta barnet ut av skolen pga frykt for å bli smittet av noe. Det går bare ikke. 

Her bør du virkelig jobbe med å ikke la egen fobi gå ut over barnet - noe det i aller høyeste grad gjør når du begrenser barnets liv på denne måten. 

Anonymkode: fe3a0...9df

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk til dere som har svart på det jeg spurte om. Som jeg skrev er jeg selvstendig næringsdrivende og kan ha barnet hjemme/med på jobb. Det er også en liten bhg med bare 15 barn, så jeg tviler på det blir så mange gangene i året at det er blir aktuelt. 

TS

For et helt utrolig egoistisk utsagn?`?

Det begrenser ikke DEG i hverdagen?? Men du tenker å la det begrense barnet ditt? Nekte barnet å delta på aktiviteter og gå i barnehagen og være med venner der, fordi DU har en fobi og nekter å jobbe med den? 

Skjerp deg!

Anonymkode: fe3a0...9df

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksponeringsterapi

🤮🤮🤮

Anonymkode: 8c702...6c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke sikkert det blir smittet nei, min ble aldri det

Dere er unntaket. De aller fleste barn får omgangssyke opptil flere ganger i løpet av livet.

Anonymkode: 06568...b20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre her som sier at TS må gå i terapi. Det handler om at det ikke er mulig å beskytte seg mot helt naturlige ting som rammer. Alle synes at omgangssyken er grusomt og ubehagelig, men det må være enda verre å ha den angsten for å få det 24/7, for det går i det minste over etter et par timer -  i verste fall dager. 

Anonymkode: c11ed...968

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke farlig å kaste opp. Det er kroppen som tror at den har fått i seg noe farlig og forsøker å kvitte seg med det.

Du kommer til å ødelegge for ungen når du er så redd for noe ufarlig.

Anonymkode: 72845...b3c

Jeg HATER å kaste opp. Vil ikke si jeg har emetofobi men det er definitivt noe av det verste jeg vet og jeg jobber i barnehage. Har ikke hatt omgsngssyken på en evighet selv når vi har hatt det her. Så lenge du har veldig god håndhygiene og ikke tar deg til ansiktet så klarer du å unngå å bli smittet selv om man blir kastet opp på og må vaske etter oppkast. Jeg ville ha prøvd meg på håndvask når du kommer til barnehagen og når du går sammen med barnet. Du kan helt fint få beskjed fra barnehagen, men det er ikke alltid de vet heller. Noen ganger kaster barn opp hjemme og barnehagen får ikke beskjed.

Anonymkode: cfdcb...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Du har allerede lagt opp mye av hverdagen din etter fobien din. Du spør før barnehagstart om en avtale rundt det i forhold til barnehagen.

Jeg tror det begrenser deg mye mer enn du tror, og at det påvirker de sosiale valgene dine i stor grad. 

Du har valget, om dette skal påvirke de sosiale valgene til barnet ditt også med tid og stunder. 

Det er ikke å misse et arrangement som er offeret, hver og en hendelse kan forklares, det store offeret er å hele tiden gå med styggen på ryggen som sier at du er utsatt for fare, og det at du trusselmonitorerer omgivelsene til enhver tid. Det er akkurat det du gjør nå også. 

Hvis du er helt ærlig med deg selv, så skriv en liste over alle ting i livet ditt hvor du har en tanke om oppkast i bakhodet. Ikke om det påvirker arrangementet, eller om det er vondt å stå over, men om tanken om oppkast er en del av ligningen.

Unner du barnet ditt dette?

Anonymkode: 5d29a...691

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har da ingenting å si hvor rolig man er 😅

Anonymkode: a219a...432

Nei men egen gode hygiene spiller en stor rolle for å unngå å få det selv om barnet har det. Men under et sykdomsforløp hos barnet,er det greit å være rolig.

Anonymkode: a9941...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Da ødelegger du for ungen din. Unger merker når mamma er hysterisk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg HATER å kaste opp. Vil ikke si jeg har emetofobi men det er definitivt noe av det verste jeg vet og jeg jobber i barnehage. Har ikke hatt omgsngssyken på en evighet selv når vi har hatt det her. Så lenge du har veldig god håndhygiene og ikke tar deg til ansiktet så klarer du å unngå å bli smittet selv om man blir kastet opp på og må vaske etter oppkast. Jeg ville ha prøvd meg på håndvask når du kommer til barnehagen og når du går sammen med barnet. Du kan helt fint få beskjed fra barnehagen, men det er ikke alltid de vet heller. Noen ganger kaster barn opp hjemme og barnehagen får ikke beskjed.

Anonymkode: cfdcb...6d5

Jeg er ikke ts. Jeg har ingen panikk når det gjelder oppkast og jeg har god nok håndhygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan tenker du at dette problemet skal løses, når barnet begynner på skolen? 

Barnet kan ikke være borte i tide og utide da pga din frykt. 

Søk hjelp, du trenger det mer enn du tror..

Anonymkode: 7b47e...ab1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Du sier dette ikke skal gå utover barnet..men i barnehagen skjer det mye moro, de er på turer, aktiviteter,etc... Sp om barnehagen ringer og sier at 1 barn har kastet opp..og neste dag skal barna på tur .eller kanskje karneval..

Skal du da holde barnet hjemme og la barnet ikke være med på aktiviteter..for at du er redd for oppkast,? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper at det blir bedre etterhvert med noe eksponering, og vil selvsagt ikke la barnet gå glipp av viktige ting pga min angst. Men jeg tror at det å ha en slik avtale vil gjøre at jeg slapper mer av, og ikke går og stresser over sykdom hele tiden. Barnet skal uansett ha bare 50% plass i bhg, og skjønner ikke om det er hjemme pga sykdom hos andre eller fordi det bare er en hjemmedag. Jeg tviler sterkt på at dette vil overføre noen angst til barnet. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...