Gå til innhold

Emetofobi og barn i bhg, avtale med bhg?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Og btw trådstarter. Jeg ser du får flere tilbakemeldinger om at "barnet ditt aldri kommer til å være i barnehagen" osv. Da jeg jobbet i barnehage hadde vi i overkant av 100 barn og det var stort sett bare ett utbrudd årlig som rammet få barn. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og ja, jeg har jobbet i barnehage også. Bare for å ha det sagt. Det er ikke til barnets beste med en mor som er hysterisk ift dette. Barnet vil få skrekken overført til seg. Likevel kreves det at man skal ta hensyn, ingen tør å si foreldre i mot lenger. Så da himler vi litt isteden.

Anonymkode: a7950...957

Ahh du er den typen ja. Det bør være stor forskjell på hva du forventer av mødre som for første gang skal sende barnet sitt til fremmede mennesker en hel dag, kontra din hverdag der mødrene har gjort det i mange mange år. 

Det er jo godt du ikke jobber i barnehage lengre, og jeg er takknemlig for at jeg ikke har deg som kollega i småskolen. 

Endret av moff
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må gå i terapi, å ikke overføre din angst på barna…. 

Greit at du kan få beskjed ift smitte , men hente barnet så fort det er utbrudd i barnehagen? Skal du virkelig holde ungen hjemme fra barnehagen hver gang det er smitteutbrudd da? Her har det vært 3 ganger etter jul… Og hver runde med smittespredning har vart i 1-2 uker🙄

Anonymkode: 3190a...c06

mommyaka skrev (42 minutter siden):

Da vil barnet ditt være mye hjemme. Pluss det er alltid syke barn i barnehagen..altså nyser,rennende nese, hoste etc. Hva når barnet begynner på skolen..da kan du ikke ha barnet hjemme om folk er syke i klassen 

Og om du vil ha beskjed fra hele barnehagen..da kan du har barnet hjemme. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenker at da kan du like godt si opp jobben. Ungen din kommer nesten aldri til å kunne være i bhg. Du får bare takle oppkast. Det er ikke farlig, bare ekkelt. 
Du kommer GARANTERT til å få noen runder med heftig spysyke. Både du og ungen.  Bare å glede seg. Går heldigvis fort over, da. 

Anonymkode: 32d8a...269

I all verden, prøver dere å skremme TS eller er det så store forskjeller? Min som er halvveis i sitt andre år i en medium stor barnehage i Oslo har hatt omgangssyke 1 gang. Ikke hørt om at det har gått noen andre ganger der heller, isåfall kun på storebarn da og ikke smittet over på noen av småbarnsavdelingene (men de deler garderobe og er ofte ute sammen så tviler).

(Den omgangssyken var og en mild variant, vi kastet opp 1-2 ganger hver og så ferdig)

Anonymkode: 79e19...cf9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, du kan ikke hemme ditt barns liv og påføre ditt barn irrasjonell frykt og angst!

DU må søke profesjonell hjelp NÅ!

Du skal ikke hemme ditt barns liv fordi du ikke tar egen angst mer på alvor.

Her jeg bor har det gått flere runder med omgangssyken siden i høst, så flere barnehager har hatt flere utbrudd denne vinteren. Du kan ikke for alvor mene at du da skal holde barnet ditt hjemme fra første smitteutbrudd til det er slutt, hver gang? Hvordan ser du for deg dette?

Et annet poeng er at du da også vil ta opp en barnehageplass som man risikerer er svært lite i bruk.

Søk profesjonell hjelp I MORGEN!

Du vet hvor vondt det er å ha denne typen angst, så jeg håper du ikke velger å overføre den angsten til barnet ditt, slik ditt forslag med stor sannsynlighet vil gjøre? Det å ta barnet ditt ut på den måten du skisserer kan også gjøre at barnet ditt føler på en håpløshet, mangel på kontinuitet, og det kan gjøre at barnet faller utenfor det sosiale, fordi det blir så ofte borte. Jeg tror ikke du ønsker å påføre barnet ditt dette, og da må du faktisk ta tak i egen irrasjonelle angst.

Anonymkode: 3fef0...e32

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert mulig å få beskjed om det. Vi legger ikke ut info om det er 1 barn, men om det er 2-3 stk som er syke så legger vi ut informasjon til foreldrene om hva som går og at de må huske på å holde 48-timers regelen ved omgangssyke. Men du får nok ikke jobbet så mye dersom du skal holde barnet ditt hjemme hver gang noen er syke i bhg, for det er det alltid noen som er fra september til mai.

Anonymkode: 5b9f7...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I all verden, prøver dere å skremme TS eller er det så store forskjeller? Min som er halvveis i sitt andre år i en medium stor barnehage i Oslo har hatt omgangssyke 1 gang. Ikke hørt om at det har gått noen andre ganger der heller, isåfall kun på storebarn da og ikke smittet over på noen av småbarnsavdelingene (men de deler garderobe og er ofte ute sammen så tviler).

(Den omgangssyken var og en mild variant, vi kastet opp 1-2 ganger hver og så ferdig)

Det er stor forskjell på barnehagen og om folk er flinke å holde hjemmet. I barnehagen til min datter hadde de omgangssyke i 3 mnd...det tok aldri slutt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir lange år på grunnskolen for ts iallefall. Vurdert terapi?

Anonymkode: 5278f...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har emetofobi, og mitt første barn skal snart begynne i barnehagen. Dete andre i same situasjon, har dere noen form for avtale med bhg om at de gir beskjed hvis noen andre barn blir syke, så dere kan hente? Hva sa dere i tilfelle til bhg? Også dere som jobber i bhg og har hatt slike avtaler med foreldre må gjerne svare. Jeg er selvstendig næringsdrivende og kan hente barn på kort varsel, og tror det hadde hjulpet meg å kunne hente barnet med en gang det går noe smitte der, for å minske sjansene. 

Anonymkode: 16409...46b

Det skal kunne gå helt fint. Vi varsler foreldre ved sånne ting hvis de ønsker det. Uavhengig av hva årsak er. Kan være graviditet eller operasjon. Har aldri opplevd at noen har ønsket det pga emetofobi, men det spiller ingen rolle for vår del hva årsaken er. 
Andre foreldre har også andre behov og «kriterier» for hva de ønsker at vi skal si ifra om. F.eks hvis vi må være inne en dag, bemanningsproblemer osv. Null problem for oss

Anonymkode: d033e...52b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts, du kan ikke hemme ditt barns liv og påføre ditt barn irrasjonell frykt og angst!

Her jeg bor har det gått flere runder med omgangssyken siden i høst, så flere barnehager har hatt flere utbrudd denne vinteren. Du kan ikke for alvor mene at du da skal holde barnet ditt hjemme fra første smitteutbrudd til det er slutt, hver gang? Hvordan ser du for deg dette?

Et annet poeng er at du da også vil ta opp en barnehageplass som man risikerer er svært lite i bruk.

Du vet hvor vondt det er å ha denne typen angst, så jeg håper du ikke velger å overføre den angsten til barnet ditt, slik ditt forslag med stor sannsynlighet vil gjøre? Det å ta barnet ditt ut på den måten du skisserer kan også gjøre at barnet ditt føler på en håpløshet, mangel på kontinuitet, og det kan gjøre at barnet faller utenfor det sosiale, fordi det blir så ofte borte. Jeg tror ikke du ønsker å påføre barnet ditt dette, og da må du faktisk ta tak i egen irrasjonelle angst.

Dette er en litt spesiell måte å svare folk på eller? Du vet da ikke noe om oj har skaffet seg hjelp eller hva vedkommende har gjort?

og det er mange som redd for ting som ikke overfører dette til barna sine. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mine barn er nå 10 og 6 år. Vi har bodd i Oslo og bor nå i Telemark hvor jeg har hatt barn i både barnehage og nå skole. Siden eldste var 1 år har vi fått omgangssyke hvert år (1-3 runder) med unntak av 1 år, selv under Covid med all fokus på hygiene, var det smitte. Ser hos mine venninner med barn som bor forskjellige steder at omgangssyke har sine runder, så det er ikke så uvanlig nei. Vi hadde nettopp en runde her nå også, begge ungene. 

Anonymkode: a219a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en litt spesiell måte å svare folk på eller? Du vet da ikke noe om oj har skaffet seg hjelp eller hva vedkommende har gjort?

og det er mange som redd for ting som ikke overfører dette til barna sine. 

Men TS overfører det hvis hun skal ta barnet hjem hver gang det går omgangssyke i barnehagen. 
Hvordan forklarer man barnet på 4 år at det hentes midt i en morsom lek da? Gang etter gang? Eller at det ikke får delta i bursdag fordi bursdagsbarnets søsken spydde i forrigårs? And on and on and on? Dette går ikke over før TS tar grep, og det må skje før eller siden, hvis ikke så vil det overføres til barn. Det er jo allerede planlagt å hentes i barnehagen ved smitte før det har skjedd, dette er ikke noe som går under radaren over spesielt langt tid. 

Hvis TS har skaffet seg hjelp så hjalp det åpenbart ikke, og ny hjelp må skaffes. 

Anonymkode: 5d29a...691

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men TS overfører det hvis hun skal ta barnet hjem hver gang det går omgangssyke i barnehagen. 
Hvordan forklarer man barnet på 4 år at det hentes midt i en morsom lek da? Gang etter gang? Eller at det ikke får delta i bursdag fordi bursdagsbarnets søsken spydde i forrigårs? And on and on and on? Dette går ikke over før TS tar grep, og det må skje før eller siden, hvis ikke så vil det overføres til barn. Det er jo allerede planlagt å hentes i barnehagen ved smitte før det har skjedd, dette er ikke noe som går under radaren over spesielt langt tid. 

Hvis TS har skaffet seg hjelp så hjalp det åpenbart ikke, og ny hjelp må skaffes. 

Neida, man gjør det til en fin ting å bli hentet tidlig. Man gjør også det til en fin ting å bli hentet sent. 
Jeg hadde et barn som ble hentet rett ved stengetid i flere måneder. Moren hadde kjempedårlig samvittighet, men vi gjorde det til en fin ting for barnet. 
Jeg synes det er skumlere med folk som har din holdning. Tenk om du overfører disse holdningene til barn?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, man gjør det til en fin ting å bli hentet tidlig. Man gjør også det til en fin ting å bli hentet sent. 
Jeg hadde et barn som ble hentet rett ved stengetid i flere måneder. Moren hadde kjempedårlig samvittighet, men vi gjorde det til en fin ting for barnet. 
Jeg synes det er skumlere med folk som har din holdning. Tenk om du overfører disse holdningene til barn?

Det der er en illusjon, og kommer til å bli avslørt. Det kan ikke sammenlignes med å bli hentet sent. Hentet tidlig kan bortforklares en gang eller to, men hva med de gangene man leverer kl 08 og henter igjen 09? Det kommer til å dukke opp mange situasjoner.

Jeg har arbeidet mye med tvang/ocd og avhengighet, og jeg vet godt hvordan slike nevroser påvirker en familie. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke holdninger er det du er redd jeg skal overføre til barn forresten?

Holdningen om at sykdom som påvirker livsutfoldelsen til pårørende bør tas tak i? Den holdningen overfører jeg gjerne til barna mine.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke farlig å kaste opp. Det er kroppen som tror at den har fått i seg noe farlig og forsøker å kvitte seg med det.

Du kommer til å ødelegge for ungen når du er så redd for noe ufarlig.

Anonymkode: 72845...b3c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig.

Anonymkode: 72845...b3c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst. TS må jobbe med seg selv. Det er ikke okei å overøfre denne angsten til barna. 

Anonymkode: f2c91...24f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De ansatte kommer til å himle med øynene bak ryggen din iallfall. Hvis frykten er så sterk burde du strengt tatt ikke fått barn. Min spydde i helgen, ingen andre i familien gjorde det, og ingenting som "går" i klassen for tiden. Det kan dukke opp når som helst. Skolen kommer ikke til å la deg holde barnet hjemme på dette grunnlaget så du må jo nesten stålsette deg.

Anonymkode: a7950...957

De kommer ikke til å himle med øynene, det er totalt uprofesjonelt. Jeg hadde en kollega med etnofobi når jeg jobbet i barnehagen og smitten gikk aldri over til henne og heller ikke til meg. Klarer du å holde deg rolig hvis barnet ditt får omgangssyke så er det ikke visst at du blir smittet.

Anonymkode: 503b7...12e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De kommer ikke til å himle med øynene, det er totalt uprofesjonelt. Jeg hadde en kollega med etnofobi når jeg jobbet i barnehagen og smitten gikk aldri over til henne og heller ikke til meg. Klarer du å holde deg rolig hvis barnet ditt får omgangssyke så er det ikke visst at du blir smittet.

Anonymkode: 503b7...12e

Det har da ingenting å si hvor rolig man er 😅

Anonymkode: a219a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til dere som har svart på det jeg spurte om. Som jeg skrev er jeg selvstendig næringsdrivende og kan ha barnet hjemme/med på jobb. Det er også en liten bhg med bare 15 barn, så jeg tviler på det blir så mange gangene i året at det er blir aktuelt. 

Jeg er ikke interessert i å gå i terapi. Det begrenser meg ikke mye i hverdagen. 

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk til dere som har svart på det jeg spurte om. Som jeg skrev er jeg selvstendig næringsdrivende og kan ha barnet hjemme/med på jobb. Det er også en liten bhg med bare 15 barn, så jeg tviler på det blir så mange gangene i året at det er blir aktuelt. 

Jeg er ikke interessert i å gå i terapi. Det begrenser meg ikke mye i hverdagen. 

TS

Der juger du for deg selv, TS.

Dette begrenser deg jo i hverdagen når du allerede nå må planlegge hva du skal gjøre om det blir sykdom i barnehagen. 

Er som de med fødselsangst som kun vil ha KS, i stedet for å jobbe med det som er vanskelig. 

Men for all del, ta den enkleste utveien…

Anonymkode: 06568...b20

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...