Gå til innhold

Hva gjør man når man brått blir dårlig foran pasient/kunde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber med pasienter som står i en krevende situasjon. Dette er første året mitt i denne jobben jeg har nå.

Husker jeg lærte under utdanningen at man alltid skal legge igjen den private seg utenfor jobben, og være 100% profesjonell på jobb. Sånn at vi alltid er en trygg omsorgsgiver for pasientene.

Men i dag hadde jeg så innmari hodepine at det et par ganger svimlet for meg og jeg falt ut av samtalen, og det ble tydelig for pasienten at jeg var dårlig, selv om jeg prøvde hardt å ta meg sammen. Jeg merket at hun ikke lenger stolte på meg som en trygg omsorgsgiver, og at hun begynte å gi meg omsorg. Sånn skal det jo ikke være.

Til vanlig når jeg har milde menssmerter eller mild hodepine så klarer jeg fint å ta meg sammen. Men hva gjør man egentlig når smertene er så kraftige at man ikke klarer å ta seg sammen?
Tidligere i vinter hadde jeg spist noe mat som jeg ble litt smådårlig i magen av og kjente veldig plutselig at jeg måtte kaste opp, men da klarte jeg å mumle en slags unnskyldning om en kollega og smatt ut døren og kom meg akkurat inn på do før jeg kastet opp på gulvet. Hva gjør man når kvalmen kommer så brått og plutselig har man kastet opp foran pasienten (eller kunden i andre yrker)?

Hva gjør man i sånne situasjoner? 

Anonymkode: 3c2f8...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pasienter og kunder vet at dere bare er mennesker. Sånt skjer. 

Anonymkode: 41f3e...311

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant pasientene dine er kognitivt oppegående, er det vel bare å si fra? "Beklager, jeg fikk så veldig hodepine og datt ut et øyeblikk, jeg skal bare gå og ta en smertestillende." 

Men snakk med mer erfarne kolleger om hvordan de løser sånne ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med pasienter én til én, en gang fikk jeg akutt hodepine under en behandling og måtte gi beskjed om at jeg måtte bare dra. Pasienten hadde full forståelse for det, ikke noe problem.

Anonymkode: de590...e3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med pasienter som står i en krevende situasjon. Dette er første året mitt i denne jobben jeg har nå.

Husker jeg lærte under utdanningen at man alltid skal legge igjen den private seg utenfor jobben, og være 100% profesjonell på jobb. Sånn at vi alltid er en trygg omsorgsgiver for pasientene.

Men i dag hadde jeg så innmari hodepine at det et par ganger svimlet for meg og jeg falt ut av samtalen, og det ble tydelig for pasienten at jeg var dårlig, selv om jeg prøvde hardt å ta meg sammen. Jeg merket at hun ikke lenger stolte på meg som en trygg omsorgsgiver, og at hun begynte å gi meg omsorg. Sånn skal det jo ikke være.

Til vanlig når jeg har milde menssmerter eller mild hodepine så klarer jeg fint å ta meg sammen. Men hva gjør man egentlig når smertene er så kraftige at man ikke klarer å ta seg sammen?
Tidligere i vinter hadde jeg spist noe mat som jeg ble litt smådårlig i magen av og kjente veldig plutselig at jeg måtte kaste opp, men da klarte jeg å mumle en slags unnskyldning om en kollega og smatt ut døren og kom meg akkurat inn på do før jeg kastet opp på gulvet. Hva gjør man når kvalmen kommer så brått og plutselig har man kastet opp foran pasienten (eller kunden i andre yrker)?

Hva gjør man i sånne situasjoner? 

Anonymkode: 3c2f8...b15

Hadde legen min blitt dårlig forann meg så hadde jeg selvfølgelig prøvd å hjelpe eller spurt om det gikk bra. Hadde ikke sett ned på personen for det. Alle er kun mennesker! Men hadde dette gjentatt seg hver gang er det jo noe annet.

Anonymkode: 9919b...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud bare si det rett ut! 🥺<3 Jeg hadde bare vist medfølelse og forståelse for at ikke alle dager er man på topp

og ikke glem at folk føler seg også bedre om de kan hjelpe andre, selv om det er å vise forståelse også! 

Anonymkode: 6e8a0...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke pasienter, men jobber som veileder og følger opp brukere. Får av og til migreneanfall mens jeg sitter i brukermøter. Sier som oftest rett ut at nå går det litt tregt her, for jeg får migrene. Kan hende noen tenker det er uprofesjonelt, men har aldri fått en negativ reaksjon på det. De fleste jeg følger opp har store helseutfordringer, og jeg tror mange synes det er greit at jeg viser at også jeg har mine ting.

Anonymkode: 91a0b...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...